Wat doet dit onderdeel in mijn oven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:12
Ik heb een defect onderdeel uit mijn oven gevist. Het is een zgn thermo actuator. Die doet iets onder invloed van warmte maar ik weet niet wat ie dat doet in mijn oven.
https://tweakers.net/ext/...5UOJpNSwwkEFTed/thumb.jpg

Nieuw heb ik hem ook gevonden;
https://tweakers.net/ext/...pVHMWp7MOEEGLU/medium.png

Het vreemde is dat nu ik het onderdeel eruit heb gehaald alle functies van de over (IKEA MWN400) gewoon blijven werken.

De reden dat ik de over heb open geschroefd is dat ie de temperatuur op 'oven' stand niet goed lijkt vast te houden. In eerste instantie dacht ik aan een defect verwarmingselement maar die heb ik doorgemeten en is nog in orde.

Beste antwoord (via wmeester op 28-11-2017 10:41)

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:07

Wish

ingwell

wmeester schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:40:
Volgens mij is dat ding een poosje geleden al uitgefikt, je zou verwachten dat de oven dan niets meer doet, net als bij een thermische zekering. Dat is hier niet het geval, sterker nog, zonder het onderdeel werkt ie ook. Daarnaast zit er een bewegend onderdeel aan.
Wat doet ie dan bewegen onder invloed van warmte?

De plaatjes kreeg ik niet goed gekopieerd bedankt voor het plaatsen van de juiste links.

Codes die erop staan;
eltek 100331.11 K T105 220/240V 50/60 HZ 0,12 A

Zou ie misschien de ventilatie opening van de oven regelen? Dat de ventilatie nu altijd open staan waardoor de oven dus ook teveel of te snel afkoeld?
http://www.eltekgroup.it/p/prod-101
The thermoactuator is a small electric linear motor based on a temperature sensitive element. It can perform a linear stroke, even with a considerable load with a silent and slow movement. It consists of a thermoplastic housing incorporating a square section metal body, the wax motor, which contains a heat sensitive substance which expands by effect of a PTC thermistore. The thermoactuator is operated by an electrically energized PTC. The heat produced by the PTC itself is transferred to the wax motor. The "push" type thermoactuators once energized, push a plastic plunger out of the body. When de-energized, the wax motor cools down and the plunger, assisted by a spring, retracts to its rest position. The "pull" type thermoactuators once energized pull a plastic plunger inside body. The plunger itself is fully extended when at rest. Thermoactuators are available with 6, 8, 12 mm stroke and with additional mechanism to get angular movements.
Dat doet het dus. Snap je wel dat ongeacht het hoe en waarom dat je hem wel moet vervangen? Of zien we je binnenkort op Hart van Nederland (bestaat dat nog?)

No drama

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Jij hebt duidelijk betere ogen dan ik - die foto's zijn mini!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BI24AS1.gif

Kun je iets van een EAN / typenummer oplepelen?

[ Voor 18% gewijzigd door Wish op 28-11-2017 09:10 ]

No drama

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Thanks. Essentieel inderdaad. De oven doet het wel, maar zal grenzeloos blijven verwarmen met een beetje pech. Voor je het weet staat je oven of je ombouw in de fik .

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Volgens mij is dat ding een poosje geleden al uitgefikt, je zou verwachten dat de oven dan niets meer doet, net als bij een thermische zekering. Dat is hier niet het geval, sterker nog, zonder het onderdeel werkt ie ook. Daarnaast zit er een bewegend onderdeel aan.

De plaatjes kreeg ik niet goed gekopieerd bedankt voor het plaatsen van de juiste links.

Codes die erop staan;

Zou ie misschien de ventilatie opening van de oven regelen? Dat de ventilatie nu altijd open staan waardoor de oven dus ook teveel of te snel afkoeld?

[ Voor 33% gewijzigd door wmeester op 28-11-2017 09:47 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

wmeester schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:40:

Codes die erop staan;

http://www.eltekgroup.it/p/prod-101
The thermoactuator is a small electric linear motor based on a temperature sensitive element. It can perform a linear stroke, even with a considerable load with a silent and slow movement. It consists of a thermoplastic housing incorporating a square section metal body, the wax motor, which contains a heat sensitive substance which expands by effect of a PTC thermistore. The thermoactuator is operated by an electrically energized PTC. The heat produced by the PTC itself is transferred to the wax motor. The "push" type thermoactuators once energized, push a plastic plunger out of the body. When de-energized, the wax motor cools down and the plunger, assisted by a spring, retracts to its rest position. The "pull" type thermoactuators once energized pull a plastic plunger inside body. The plunger itself is fully extended when at rest. Thermoactuators are available with 6, 8, 12 mm stroke and with additional mechanism to get angular movements.
Dat doet het dus. Snap je wel dat ongeacht het hoe en waarom dat je hem wel moet vervangen? Of zien we je binnenkort op Hart van Nederland (bestaat dat nog?)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ik heb hem al besteld, oven draait nu even zonder. Ik kom niet bij Hart van Nederland hoor :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@wmeester Is het nou een oven, een magnetron of een combi-magnetron?

Als het een oven is, is het niet adviseerbaar om deze te gebruiken zonder alle onderdelen. Maar om een magnetron/combi zonder onderdelen te gebruiken, vind ik wel heel zorgelijk. "We" maken ons zorgen over straling van een smartphone of een hoogspanningsleiding; een magnetron stoot een aanzienlijke veelvoud daarvan uit.

Gebruik je je fohn met defecte zekering ook in bad?

/edit: en toen was ik spuit 11 aangezien onderdeel besteld is... :+

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 28-11-2017 10:42 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Ter info; het is een combi magnetron. De straal-unit van de magnetron ben ik niet in de buurt gekomen. Alle metalen kappen/afdichting heb ik daaromheen laten zitten. Aan de bovenkant zit een print met alle relais. Als daar magnetron straling bijkomt is het niet best en was er meer aan de hand. Ik vermoed dat het apparaat al een paar maanden draait met dit kapotte onderdeel.
Een fohn met defecte zekering kun je gewoon in bad gebruiken, de aardlekschakelaar zal vrij snel uitschakelen als je de fohn erin laat vallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
gerepareerd

Klaar! Het onderdeel is vervangen. Bij het aanzetten wordt de waxmotor geactiveerd en drukt zo een klep van de ventilatie naar beneden. Ik kan met een schroevendraaier de klep handmatig bedienen, hij zit dus niet vast ofzo. Oven-functie lijkt het inderdaad weer beter te doen en hij blaast nu ook in het begin minder warme lucht naar buiten.
Pagina: 1