Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i3arman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-12-2022
Wij zijn een verspanend / montage bedrijf en hebben vele complexe producten die gemaakt / gemonteerd dienen te worden. Nu maken wij veel werkinstructies op papier (pdf). Maar sommige zijn gewoon lastig om op papier uit te leggen. Daarom is het idee ontstaan om bepaalde instructies te filmen. De go pro ligt natuurlijk voor de hand. Maar als ik de recensies lees gaat het vaak om hoe goed het doet tijdens het fietsen hardlopen etc. Ik ga er van uit dat dit ook voldoende is voor het relatieve rustige montage werkzaamheden.

De vraag is dus eigenlijk: Welke "opname" unit/apparaat moet ik gebruiken om simpel de montage werkinstructies te filmen in zo'n klein mogelijk compressie techniek (aantal mb's) maar een zo'n goed mogelijk beeldresultaat die makkelijk te uploaden is naar onze server.

Wat zijn jullie aanbevelingen?

Beste antwoord (via i3arman op 28-11-2017 13:32)

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:53

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

i3arman schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:36:
[...]

Het grote nadeel met filmen dat het niet altijd logische is waar je moet kijken snap ik. Ook de hoek waarin gefilmd wordt is ook lastig. Daar ben ik van bewust. Het zijn losse componenten die gemonteerd moeten worden, daar is volgens mij geen 3d model van.

Heb dit topic gepost om eens te polsen of andere bedrijven dit ook doen of willen doen.
Werkinstructies middels pdf op scherm is ook tijdrovend en vaak lastig te maken.
Middels video zou het kunnen om gericht te filmen hoe te monteren.
Iemand heeft ooit natuurlijk bedacht dat het in elkaar gezet moet worden, deze persoon zou de beschikking moeten hebben over een 3d-samenstelling. Dat is denk ik de snelste manier om duidelijk te krijgen hoe iets in elkaar moet. Mocht dat niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het model niet aan jullie wordt verstrekt, dan moet je inderdaad iets anders verzinnen. Filmen is dan een mogelijkheid, maar dat zou ik alleen doen als je het niet op een andere manier kan oplossen, want volgens mij is het in de praktijk lastiger dan het lijkt.

Steam/Discord: Flimovic

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee hoeveel tijd je hebt en hoe lang een opname duurt maar ik zou bijna zeggen: sla het in ieder geval op met een H.264-compressie in de container MP4/MKV. Met enige nuance; het kost je ongeveer 4GB aan data per uur opname op hoge/zeer goede 1080p kwaliteit.

Om doorlooptijden en groottes te beperken, bedenk eerst welke resolutie de uiteindelijke werkinstructie moet zijn. Op 720p kan je vaak al voldoende informatie zien/kwijt en daar ben je grofweg 1.5GB aan data per uur aan opname aan kwijt (na coderen).

Wil je stabiele opnames, dan een GoPro of eventueel een nette smartphone met een gimbal inzetten. Zijn de opnames allemaal vanuit 1 standpunt of moet je steeds heen & weer lopen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i3arman
In eerste instantie is het vanuit een stabiel punt. Maar omdat het complexe montages zijn kan het ook zijn dat er ingezoomd dient te worden. Lijkt mij dan ook zeer wenselijk en handig dat je af en toe ziet wat je aan het filmen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:16

OgWok

U.N.C.L.E.

Kan je een JVC EverioR HD cam aanraden. Niet zo klein als de GoPro, maar nog steeds compact en een behoorlijke zoom (40x optisch). Dat is belangrijk voor de details. En een duidelijk ingebouwd scherm. Spreekt wel voor zich dat het werken met een statief de voorkeur heeft als je flink gaat inzoomen.

De opnames kan je exporteren naar een formaat wat je bevalt.

[ Voor 5% gewijzigd door OgWok op 28-11-2017 09:31 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-01 01:13
Ik denk dat een gopro een veel te wijd beeld geeft, ik zou persoonlijk gewoon lekker de telefoon pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:15

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

StevenzeN schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:35:
Ik denk dat een gopro een veel te wijd beeld geeft, ik zou persoonlijk gewoon lekker de telefoon pakken.
Beeldhoek van een GoPro kan je gewoon instellen (narrow, medium, wide, ...). Je hoeft niet per se in ‘fisheye’ modus te schieten :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenzeN
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-01 01:13
Orion84 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:39:
[...]

Beeldhoek van een GoPro kan je gewoon instellen (narrow, medium, wide, ...). Je hoeft niet per se in ‘fisheye’ modus te schieten :)
Nee dat klopt inderdaad, echter denk ik dat wanneer je de GoPro instelt op narrow of medium, de kwaliteit van de camera van je telefoon gelijkwaardig is. Uiteraard heb je met de GoPro wel iets meer flexibiliteit alleen vind ik ze nogal prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

@i3arman Is het niet mogelijk om betreffende monteur uitleg te geven ahv het 3D-model van je CAD-systeem? Of geef de monteur een computer met daarop een programma zoals eDrawings (volgens mij freeware van Solidworks) zodat hij het 3D-model zelf kan bekijken.

Het grote nadeel van filmen is dat je niet altijd snapt waar je naar moet kijken, het veel tijd kost om te monteren en soms er net niet op staat wat je wil laten zien, zodat je meerdere takes moet maken en monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

26779

Ik zou denk ik ook kiezen voor een goede camcorder zoals de JVC. Opnemen in FHD. Later kan je alsnog downscalen als om wat voor reden dan ook de grootte van het bestand aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i3arman
Flimovic schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:43:
@i3arman Is het niet mogelijk om betreffende monteur uitleg te geven ahv het 3D-model van je CAD-systeem? Of geef de monteur een computer met daarop een programma zoals eDrawings (volgens mij freeware van Solidworks) zodat hij het 3D-model zelf kan bekijken.

Het grote nadeel van filmen is dat je niet altijd snapt waar je naar moet kijken, het veel tijd kost om te monteren en soms er net niet op staat wat je wil laten zien, zodat je meerdere takes moet maken en monteren.
Het grote nadeel met filmen dat het niet altijd logische is waar je moet kijken snap ik. Ook de hoek waarin gefilmd wordt is ook lastig. Daar ben ik van bewust. Het zijn losse componenten die gemonteerd moeten worden, daar is volgens mij geen 3d model van.

Heb dit topic gepost om eens te polsen of andere bedrijven dit ook doen of willen doen.
Werkinstructies middels pdf op scherm is ook tijdrovend en vaak lastig te maken.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

i3arman schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:36:
[...]

Iemand heeft ooit natuurlijk bedacht dat het in elkaar gezet moet worden, deze persoon zou de beschikking moeten hebben over een 3d-samenstelling. Dat is denk ik de snelste manier om duidelijk te krijgen hoe iets in elkaar moet. Mocht dat niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het model niet aan jullie wordt verstrekt, dan moet je inderdaad iets anders verzinnen. Filmen is dan een mogelijkheid, maar dat zou ik alleen doen als je het niet op een andere manier kan oplossen, want volgens mij is het in de praktijk lastiger dan het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i3arman
Flimovic schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:57:
[...]

Waar wij een beetje tegen aanlopen (nog niets aangeschaft) wordt hier ook wel bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 22:04
Ik duw dit topic even naar het juiste subforum :)
FVM -> FVH
Pagina: 1