Zoneregeling: beneden vloerverwarming boven radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-03 14:47
Beste mede-tweakers,

Graag jullie hulp.
Ik ben bezig met een nieuwbouw woning die uitgevoerd zal worden met:
- ITHO Base Cube CW5 (artikelcode 03-00187)
- Warmtepomp Itho HP Cool cube (artikelcode: 07.40.50.400)
- Boiler LB 90 (artikelcode: 102-IM3000)
- Vloerverwarming op de gehele benedenverdieping met een Itho Spider thermostaat
- Radiatoren in de slaapkamers en 2 badkamers op de bovenverdieping met een Honeywell round thermostaat

Nu wil ik boven toch graag zoneregeling toepassen op de radiatoren.
Ik heb daarbij gekeken naar de Honeywell Evohome en een functionaliteit van ITHO zelf namelijk de ITHO multi-zone set:
https://webshop.ithodaald...oor-verwarming-kamer-zone

Ik heb de aannemer daarop gevraagd om:
- de thermostaat boven te laten vervallen
- de radiatoren met een handknop uit te voeren ipv thermostaatknop
Zodat ik zelf de zoneregeling kan toepassen.

Echter, de installateur geeft nu aan dat ik de zoneregeling niet zelf werkend zou kunnen krijgen.
Hij geeft nu aan dat hij alles op 1 zone moet opleveren om het wel werkend op te kunnen leveren (verplichting gemeente / woningborg).
De installateur wil mij verder niet wijzer maken: "ik ga je natuurlijk niet uitleggen wat je zelf moet doen als je het product niet van mij afneemt". Lekker dan.
Met google kom ik er ook niet uit, mjn kennis is toch te beperkt.

Mijn vraag is: kan iemand mij vertellen wat ik allemaal zelf zou moeten doen, indien de aannemer het huis oplevert waarbij zowel de vloerverwarming beneden als de radiatoren boven op 1 zone en 1 thermostaat aangesloten zijn?

Bij voorbaat dank.

I was born intelligent - education ruined me

Beste antwoord (via mistaoutlaw op 02-12-2017 08:54)

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:57
Een bypass ventiel is vaak nodig met thermostatische radiator kranen; De kans bestaat dat alle kranen dicht worden gezet en dan zou de druk in het systeem te hoog op kunnen lopen. Op dat moment gaat de bypass open om de druk te verlagen.

M30*1.5 of M28*1.5 geeft aan welke draad er gebruikt wordt (net als bij bouten en moeren). De meeste thermostatische kranen gebruiken genoemde maat. Als jouw afsluiters een andere draad hebben dan past er geen thermostatische knop op. (of je moet met verloopjes gaan werken).
Die van Itho zijn M30x1,5. De handbediende aflsuiters die ik ken zijn M28.

Maar nogmaals, als het goed is komt de vloerverwarming in de LT zone (op de HP cube) en de radiatoren op de HT zone (bas cube). Je hebt dan dus al twee zones. Als de installateur van plan is om alles in 1 zone aan te sluiten dan raad ik je aan om een deskundiger installateur te zoeken.

In principe heb je dus niets meer nodig dan een Spider voor de beneden verdieping en een aan/uit thermostaat voor de boven verdieping. (bij voorkeur ook een Spider zodat je alles vanuit hetzelfde systeem kunt regelen).

Om het extra mooi te maken kun je boven zonering toe passen zodat je per ruimte de temperatuur kunt regelen. Daarvoor heb je de thermostatische radiatorkranen van Itho nodig.
Als de temperatuur in een ruimte te laag is zal de kraan open gaan en de Base Cube gaan stoken.

[ Voor 43% gewijzigd door remmuz op 28-11-2017 12:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
Bij de evohome is het vrij simpel: thermostaat vervangen, thermostaatkranen vervangen en de vloerverwarming motortjes aanbrengen op de vloerverwarmingverdeler.

Dus zoiets: https://wifithermostaten....diatorpakket-aan-uit.html
En zoiets: https://wifithermostaten.nl/evohome/hce80-zoneregeling.html met https://wifithermostaten.nl/mt4-230-nc-servomotor.html en https://wifithermostaten.nl/hra80-antenne-voor-de-hce80.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
_Piwi_ schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 08:58:
Bij de evohome is het vrij simpel: thermostaat vervangen, thermostaatkranen vervangen en de vloerverwarming motortjes aanbrengen op de vloerverwarmingverdeler.

Dus zoiets: https://wifithermostaten....diatorpakket-aan-uit.html
En zoiets: https://wifithermostaten.nl/evohome/hce80-zoneregeling.html met https://wifithermostaten.nl/mt4-230-nc-servomotor.html en https://wifithermostaten.nl/hra80-antenne-voor-de-hce80.html
Hi @_Piwi_
Thanks voor je snelle reactie.
Kan ik hiermee de vloerverwarming beneden onafhankelijk van boven bedienen? En vice versa?
En dit kan toegepast worden als de vloerverwarming en radiatoren op 1 zone aangesloten zijn?
Of moet ik dan nog iets doen met de ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 22:52
mistaoutlaw schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:17:
[...]

Hi @_Piwi_
Thanks voor je snelle reactie.
Kan ik hiermee de vloerverwarming beneden onafhankelijk van boven bedienen? En vice versa?
En dit kan toegepast worden als de vloerverwarming en radiatoren op 1 zone aangesloten zijn?
Of moet ik dan nog iets doen met de ketel?
Ja dit kun je achteraf inbouwen. Dat kan sowieso met de meeste systemen als ze draadloos zijn. Enige waar je mee moet oppassen is het bereik binnenhuis. Gezien draadloze signalen niet altijd door de verdiepingsvloer heen kunnen is het mogelijk een externe antenne te plaatsen op een locatie (bv. de gang) waar je zowel bereik boven als beneden hebt.

Er zijn trouwens meerdere systemen die dit kunnen. Ik ga in mijn huis de Heatmiser installeren (https://www.thermostaatbestellen.nl/) die wat goedkoper is en tevens meer kan (echte aparte thermostaten bijvoorbeeld, bedraad, etc.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Als de vloerverwarming beneden één zone is dan werkt een Y-VC8615 zoneklep plus een BDR91 ontvanger net zo goed voor minder geld, en ik zou wel de radiatoren al laten voorzien van thermostatische afsluiters met M30*1.5 of M28*1.5 als daar geen gekke meerprijs voor gerekend wordt, dat maakt het leven toch weer makkelijker. Verder kan het nodig zijn om een bypass in het systeem te installeren. Het Evohomesysteem vind ik overigens een dikke aanrader, ik ben er erg tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Als het goed is dan is de vloerverwarming aangesloten op de HP cube, en de radiatoren op de Base Cube. Dat is in ieder geval wat Itho adviseert.
Op die manier heb je al twee zones. (mocht de HP Cube het niet trekken dan kan de Base Cube nog steeds meehelpen om de zone met vloerverwarming bij te stoken).
De vloerverwarming regel je met een Opentherm thermostaat en de bovenverdieping met een aan/uit thermostaat. Als je voor de Spider thermostaat van Itho kiest kun je beide thermostaten vanuit de app bedienen. (je hoeft dus niet naar boven te lopen om daar de thermostaat hoger te zetten b.v.)
Op de radiatoren kun je de thermostaat kranen monteren die je aan de Spider koppelt. Zo kun je ook boven per ruimte de temperatuur instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
@blinkenlights @remmuz
Bedoelen jullie dan een bypass-ventiel? Is het dan handig als ik alvast een bypass ventiel laat monteren door de aannemer?

Ik weet niet wat dit is: thermostatische afsluiters met M30*1.5 of M28*1.5.
Kan ik daar dan de draadloze thermostaat op schroeven?

Welke voorbereiding moet ik treffen bij de installatie van de radiatoren? Ik heb nu gevraagd of ze de radiator kunnen opleveren met een handknop. Wat is verstandig?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• remmuz
Een bypass ventiel is vaak nodig met thermostatische radiator kranen; De kans bestaat dat alle kranen dicht worden gezet en dan zou de druk in het systeem te hoog op kunnen lopen. Op dat moment gaat de bypass open om de druk te verlagen.

M30*1.5 of M28*1.5 geeft aan welke draad er gebruikt wordt (net als bij bouten en moeren). De meeste thermostatische kranen gebruiken genoemde maat. Als jouw afsluiters een andere draad hebben dan past er geen thermostatische knop op. (of je moet met verloopjes gaan werken).
Die van Itho zijn M30x1,5. De handbediende aflsuiters die ik ken zijn M28.

Maar nogmaals, als het goed is komt de vloerverwarming in de LT zone (op de HP cube) en de radiatoren op de HT zone (bas cube). Je hebt dan dus al twee zones. Als de installateur van plan is om alles in 1 zone aan te sluiten dan raad ik je aan om een deskundiger installateur te zoeken.

In principe heb je dus niets meer nodig dan een Spider voor de beneden verdieping en een aan/uit thermostaat voor de boven verdieping. (bij voorkeur ook een Spider zodat je alles vanuit hetzelfde systeem kunt regelen).

Om het extra mooi te maken kun je boven zonering toe passen zodat je per ruimte de temperatuur kunt regelen. Daarvoor heb je de thermostatische radiatorkranen van Itho nodig.
Als de temperatuur in een ruimte te laag is zal de kraan open gaan en de Base Cube gaan stoken.

[ Voor 43% gewijzigd door remmuz op 28-11-2017 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@mistaoutlaw
laat het hele idee zone verwarming maar even vallen.
(je woont nog niet in het huis en weet nog niet wat die warmtepomp gaat doen.
warmte pompen maken zone verwarming vrij nutteloos. ;) )

je krijgt een goed geïsoleerd nieuwbouw huis.
en dat maakt zone verwarming vrij nutteloos.

zelfs in mijn oude huis (1985) met extra na isolatie, is het voor mij al goedkoper om gewoon 24x7 mijn huis warm te houden met de warmtepomp. >:)
(jouw warmte pomp is zelfs nog krachtiger als de mijne.)

zoneverwarming bespaart alleen in ouderwetse tocht hokken.
en het is gewoon luxer als gewoon heel je huis altijd lekker is, dus zoneverwarming is minder lux. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 28-11-2017 13:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistaoutlaw
Beste allen,

Obv jullie opmerkingen heb ik besloten om niet direct voor zone-regeling te gaan.
De aannemer gaat boven de radiatoren aansluiten met een standaard Honeywell round thermostaat (omdat het werkend opgeleverd moet worden).
Ik zal ook vragen om een bypass ventiel.

Ik plaats dan later (ooit) de zoneregeling toe.
Bedankt voor al jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie171
  • Laatst online: 01-04-2022
Ik ga misschien een Tado slimme thermostaat in de woonkamer plaatsen met 3 slimme radiator knoppen.
Om de vloerverwarming apart te kunnen bedienen zou ik de honeywell cc 8615 kunnen plaatsen en die door het relais van de slimme thermostaat laten open of dicht gaan.
Nu heb ik gehoord dat de honeywell zoneklep bij openen of sluiten redelijk wat lawaai maakt.
Alternatief zou een thermische motor met een afsluiter kunnen zijn, maar ik weet niet welke spullen ik dan het beste kan nemen. En het systeem moet leeg en een afsluiter er tussen. Ik ben er niet zeker van dat mezelf dat gaat lukken. Dus zal ik een installatiebedrijf moeten laten komen.
Ook weet ik niet zeker of deze combinatie met tado goed zal gaan.

Graag zou ik jullie reacties vernemen over de volgende optie:

Met een extern kastje (relais) voor 220 volt de pomp aan of uit laten schakelen.
Dat kastje moet dan door de Tado worden aangestuurd, zodat als de ingestelde temperatuur bereikt wordt, het relais ervoor zorgt dat de pomp vd vloerverwarming stopt.

Mijn vragen zijn:

- zal dit goed genoeg werken door de vloer minder warm te laten worden.
- welk kastje zou ik dan kunnen ophangen wat de pomp aan en uit kan schakelen (220 volt), maar kan dit doen door de 24 volt relais schakeling van de tado thermostaat?
- op de vloerverwarming zit nu een beveiliging die er voor zorgt dat de pomp al uit gaat als er geen warmtevraag is. Ook in geval de leidingen te warm worden schakelt deze de pomp uit.
Moet ik deze beveiliging er tussen uit halen of laten zitten?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

migjes schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:39:
@mistaoutlaw
laat het hele idee zone verwarming maar even vallen.
(je woont nog niet in het huis en weet nog niet wat die warmtepomp gaat doen.
warmte pompen maken zone verwarming vrij nutteloos. ;) )

je krijgt een goed geïsoleerd nieuwbouw huis.
en dat maakt zone verwarming vrij nutteloos.

zelfs in mijn oude huis (1985) met extra na isolatie, is het voor mij al goedkoper om gewoon 24x7 mijn huis warm te houden met de warmtepomp. >:)
(jouw warmte pomp is zelfs nog krachtiger als de mijne.)

zoneverwarming bespaart alleen in ouderwetse tocht hokken.
en het is gewoon luxer als gewoon heel je huis altijd lekker is, dus zoneverwarming is minder lux. ;)
ff een schopje hier, ik ben wel benieuwd namelijk naar waarom een warmtepomp zoneverwarming nutteloos maakt? :)

Ik moet zelf binnenkort beslissen of ik in mijn nieuw te bouwen appt. zoneregeling wil of niet (a een meerprijs van 2k EUR).

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
kamstra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:24:
[...]

ff een schopje hier, ik ben wel benieuwd namelijk naar waarom een warmtepomp zoneverwarming nutteloos maakt? :)

Ik moet zelf binnenkort beslissen of ik in mijn nieuw te bouwen appt. zoneregeling wil of niet (a een meerprijs van 2k EUR).
helemaal nutteloos is het niet.
maar, een gas ketel verwarmt met veel vermogen je huis erg snel.
met een warmtepomp heb je liever dat je continu langzaam je huis warm houwt.

(gasketel moduleert erg slecht, meestal in stappen van 5kW tot aan de 25-30kW.
een huis heeft meestal minder als 5kW nodig, dus na kort draaien gaat de gasketel uit.
een warmtepomp moduleert erg lekker in stappen van <0,5kW. (soms zelfs staploos.)
en werkt efficiënter als hij maar erg weinig hoeft te doen, dus continu een beetje verwarmen om het huis op temperatuur te houden.
een goede isolatie is dan zeker een aanrader (EPC normen zijn maar een matige isolatie, berekend op gasketel, door iemand die de gas rekening niet voor je betaald. ;) ))

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mijn huis wordt gasloos gebouwd :P

Maar thx, helder!

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
kamstra schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:34:
Mijn huis wordt gasloos gebouwd :P

Maar thx, helder!
stop je geld in een D type ventilatie unit met WTW (of C, is meer persoonlijke keuze.)
of
laat een DWTW voor je douche water aan leggen. (nobrainer)
of
laat een goede berekening maken voor het radiator/vloerverwarming vermogen. (heb je toch nodig)

maar alle belangrijkste blijft 3 dingen: isoleren, isoleren en heb ik al gezegd isoleren. ;)

zoneverwarming, dat is en blijft een leuk speeltje maar niet meer als een speeltje.
dat helaas nuteloos is als alles gewoon goed is. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 27-02-2018 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:53
migjes schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 13:42:
[...]
zoneverwarming, dat is en blijft een leuk speeltje maar niet meer als een speeltje.
dat helaas nuteloos is als alles gewoon goed is. ;)
En met een keuken/woonkamer met veel glas op zuid en andere verblijfsruimte met minder glas op noord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Joris748 schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:49:
[...]

En met een keuken/woonkamer met veel glas op zuid en andere verblijfsruimte met minder glas op noord?
keuken is simpel, gewoon een termostaat kraan op die radiator en klaar.
woonkamer is wat lastiger omdat die de referentie ruimte is, maar zijn ook wel oplossingen voor te verzinnen.

zonnesysteem is pas interessant als je verwarmt met een warmtepomp (kunnen beter moduleren)
of je hebt een flink huis + er een flinke winkel aan zitten (dus veel vermogen nodig en stookt voor 2 huizen.).
maar dan hebben we het niet over een riante stads villa (rijtjes huis) die de gemiddelde Nederlander bezit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
migjes schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 09:12:
[...]

keuken is simpel, gewoon een termostaat kraan op die radiator en klaar.
woonkamer is wat lastiger omdat die de referentie ruimte is, maar zijn ook wel oplossingen voor te verzinnen.

zonnesysteem is pas interessant als je verwarmt met een warmtepomp (kunnen beter moduleren)
of je hebt een flink huis + er een flinke winkel aan zitten (dus veel vermogen nodig en stookt voor 2 huizen.).
maar dan hebben we het niet over een riante stads villa (rijtjes huis) die de gemiddelde Nederlander bezit. ;)
Ons (nieuw te bouwen) huis is iets minder doorsnee ;)
  • Vrijstaand
  • 140 m2 op de begane grond
  • Vloerverwarming 10 cm hoh, 18x2 mm leiding
  • Woonkamer en keuken op zuid achter een 16 meter lange glazen pui
  • Werkkamer en speelkamer op noord met minder glas
En natuurlijk met warmtepomp (w/w). Daarnaast zijn woonkamer en keuken één grote ruimte, (optisch) gescheiden door een tussenwandje.

Klinkt als dat zoneregeling voor dit huis nog niet zo heel verkeerd is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Joris748
gas ketels kunnen maar slecht moduleren, meestal in stappen van 5,5kW en dan maar 4 of 5 stappen.
een huis op temperatuur houden (ook zoals die van jouw, zo groot is dit nu ook weer niet.) kost vaak nog geen 5,5kW. ;)
dus dan is het moeilijk er nog 2 zones van je huis te maken.

de 20 tot 30 kW dat die ketels zijn gebruik je alleen maar om warm tap water te maken. ;)

met warmtepompen kun je beter moduleren.
ik gok dat je een +/-9kW unit hebt.
maar die kan waarschijnlijk (bijna) trap loos moduleren tussen de +/- 0,5kW en de 9kW.
(zoek eens de specs op van je warmtepomp. ;) )

dan is zones maken een stuk simpeler, je kunt dan zelfs elke radiator een zone van maken.
en dan heb je een WAR systeem. ;)
(met een WAR hou je de temperatuur van je buizen op een temperatuur relatief aan de buitenlucht.
dus kouder buiten de warmer het water in de buizen.
elke radiator kan dan met een thermostaat beslissen of de warmte nodig is in die ruimte.)

maar wil je ook kunnen koelen?
een WAR die ook kan koelen, het word niet een goedkoop dingetje. :)
(met sommige W/W is dit zelfs verstandig, dan kun je in de zomer je bron weer warm maken voor de winter. ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-07-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
migjes schreef op dinsdag 10 juli 2018 @ 10:05:
@Joris748
gas ketels kunnen maar slecht moduleren, meestal in stappen van 5,5kW en dan maar 4 of 5 stappen.
een huis op temperatuur houden (ook zoals die van jouw, zo groot is dit nu ook weer niet.) kost vaak nog geen 5,5kW. ;)
dus dan is het moeilijk er nog 2 zones van je huis te maken.

de 20 tot 30 kW dat die ketels zijn gebruik je alleen maar om warm tap water te maken. ;)

met warmtepompen kun je beter moduleren.
ik gok dat je een +/-9kW unit hebt.
maar die kan waarschijnlijk (bijna) trap loos moduleren tussen de +/- 0,5kW en de 9kW.
(zoek eens de specs op van je warmtepomp. ;) )

dan is zones maken een stuk simpeler, je kunt dan zelfs elke radiator een zone van maken.
en dan heb je een WAR systeem. ;)
(met een WAR hou je de temperatuur van je buizen op een temperatuur relatief aan de buitenlucht.
dus kouder buiten de warmer het water in de buizen.
elke radiator kan dan met een thermostaat beslissen of de warmte nodig is in die ruimte.)

maar wil je ook kunnen koelen?
een WAR die ook kan koelen, het word niet een goedkoop dingetje. :)
(met sommige W/W is dit zelfs verstandig, dan kun je in de zomer je bron weer warm maken voor de winter. ;) )
Als we rekenen met isolatie volgens het bouwbesluit komen we inderdaad op 9,0 kW uit. Met tripel glas en betere gevelisolatie, verwachten we misschien nog wel een stapje lager uit te komen. Bedoeling is dat we er ook mee gaan koelen.

We krijgen een L/W WP, de extra kosten van een W/W zijn me te gortig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb wel gekozen voor zone regeling met vloerwarwarming (met L/W WP) om de reden dat ik ruimtes heb die door de zon snel kunnen opwarmen en ruimtes heb die op de noordkant liggen en dit voordeel niet hebben. Daarnaast heb ik ook nog een houtkachel waardoor de woonkamer dan warm stook maar andere ruimtes nog wel wil kunnen verwarmen. Ook wil ik slaapkamers op een lagere temperatuur houden dan de woonkamer (lukt trouwens maar beperkt met wtw ventilatie) Tot slot gebruik ik bij zeer warme periodes mijn WP ook voor wat extra koeling via de vloer, ook dit is wel prettig dat dit per ruimte te regelen is.
Pagina: 1