Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MDT, computers plaatsen in juiste OU.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakeraars,

Ik zal eerst even kort uitleggen waar ik momenteel mee bezig ben, wat ik uiteindelijk wil bereiken en vervolgens wat ik al heb geprobeerd. Vervolgens hoop ik dat jullie mij een opstapje kunnen geven om verder te gaan.

Excuses voor de grote inleiding en uitleg, echter wil ik het probleem zo goed mogelijk beschrijven en laten zien dat ik het nodige al zelf heb geprobeerd.

Zelf ben ik al een tijdje bezig met MDT om Windows uit te rollen. Dit verloopt tot zover zonder problemen. De bedoeling is dat de computers bij het aanmelden van het domein in de juiste OU komen te staan. Computers hebben een naam beginnend met een L-nummer of beginnend met een M-nummer.

Voorheen ging het aanmelden op het domein en het plaatsen in de OU perfect door in de customsettings.ini de parameter JoinDomain te gebruiken. In de install task zelf heb ik gebruik gemaakt van een eigen Task Sequents parameter die bepaalde aan de hand van de waarde in welke OU de computer gezet moest worden.

Echter geeft de parameter "Joindomain" in de custumsettings.ini al snel problemen in combinatie met een capture/sysprep, daarnaast wordt de computer veel te vroeg in het domain geplaatst i.v.m. andere software (conflicten) en worden er gegevens (gebruikersnamen/wachtwoorden) onbeveiligd weggeschreven.

Ik heb toen gekozen om de computers pas later in de task in het domein te plaatsen door een powershell toe te voegen (dit na het installeren van alle applicaties) in de Task Sequece. Echter wanneer ik deze gebruik met dezelfde voorwaarde als voorheen (dan wel met script toepassing) krijg ik een foutmelding bij de computers die beginnen met de letter L, deze voldoet aan beide voorwaarde en wil hem dus beide toepassen.

De voorwaarden werken dus (niet) goed en worden bij de computers met een L 2 maal een script wordt toegepast. Echter verteld de foutmelding (logisch) ik kan de computer maar 1x aanmelden op het domein, dit is reeds gebeurd. Vervolgens krijg ik een eindrapport met deze foutmelding.

Vreemd genoeg had ik deze problemen destijds niet, echter wil ik niet graag terug naar de "oude" oplossing, vanwege dat er dan andere problemen optreden.

Kunnen jullie mij op weg helpen? Zelf zat ik te denken aan de volgende oplossingen/aanpassingen, echter bij het toepassen blijf ik hangen.

1. De voorwaarde(n) aanpassen
Of beter
2. De voorwaarden in het script (Powershell) toepassen, dus van 2 scripts naar 1.

Momenteel heb ik de volgende 2 scripts met de voorwaarde:

Voorwaarde: OSDComputerName, Greater then, L
$strUser = "domein\gebruikersnaam"
$strDomain = "domein.local"
$strPassword = ConvertTo-SecureString "password" -AsPlainText -Force
$Credentials = New-Object System.Management.Automation.PsCredential $strUser,
$strPassword
$strOU = "OU=Computers L,OU= X ,DC=domein,DC=local"

Add-computer -DomainName $strDomain -Credential $Credentials -OUPath $strOU
Voorwaarde: OSDComputerName, Greater then, M
$strUser = "domein\gebruikersnaam"
$strDomain = "domein.local"
$strPassword = ConvertTo-SecureString "password" -AsPlainText -Force
$Credentials = New-Object System.Management.Automation.PsCredential $strUser,
$strPassword
$strOU = "OU=Computers M,OU= X ,DC=domein,DC=local"

Add-computer -DomainName $strDomain -Credential $Credentials -OUPath $strOU
Printscreens op aanvraag, dit waren er te veel om in één keer te posten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 22:41 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Welke concrete voorwaarden heb je gebruikt?
Zoals je nu beschrijft "OSDComputerName, Greater then, M" zou juist betekenen dat de computers wiens naam met M beginnen, twee keer worden toegevoegd. Want M > L

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, dit is precies wat ik beschrijf.
Vreemd genoeg werkte dit op de oude manier wel.
Ik weet alleen niet hoe ik dit moet oplossen want met 2 letters/cijfers is de ene altijd groter en voldoet altijd aan 2 voorwaarde.

Zie mijn printscreens:

M:
http://nl.tinypic.com/r/24nbn/9

L:
http://nl.tinypic.com/r/ezmzad/9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 08:58 ]

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Wat naar mijn idee een betere oplossing zou zijn (hoewel ik al zeker 8 maanden geen MDT server meer heb aangeraakt) :

- Stappen binnen je task sequence in de juist volgorde zetten : zorg ervoor dat de software install stap plaats zal vinden voor de domein join als dit een probleem geeft ipv erna.

Wat betreft credentials : deze staan nu ook in je Powershell script welke ook uit te lezen is.
Correcte OU plaatsen : database aan je MDT omgeving koppelen, machines invoeren in de database voor het installeren.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-11 17:08
wat is de reden van verschillende OU's en hoeveel zijn het er?

laptops kan je op basis van wmi/chassistype in een andere OU laten plaatsen, dat zijn standaard MDT-filters.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
@Killah_Priest
Deze volgorde heb ik ook zeker al aangepast, juist omdat via de Custumsettings.ini de computer te vroeg in het domein kwam, vandaar de powershell oplossing om hem later in het domein te plaatsen.

Ik ga de optie van database nog onderzoeken, deze tip kwam ik al eerder tegen en is wellicht ook een optie, dank hiervoor.

Toch ook stiekem benieuwd of je bewust geen MDT meer gebruik en een ander middel hiervoor gebruik of is dit gewoon simpelweg niet gebruikt punt.

@paulhekje
Ik gebruik verschillende OU's omdat wij software gebruiken die alleen op de leerkrachten computers geïnstalleerd moet worden en niet op de leerlingencomputers en/of omgekeerd.

Mocht je een andere oplossing hiervoor hebben, zijn deze tips altijd welkom.

@Verwijderd , dit ben ik zelf ;-)
Uiteindelijk heb ik wel een oplossing gevonden.

Ik heb de voorwaarde voor de computers aangepast, omdat er altijd cijfers achter staan.
Voorwaarde bij M: Alles hoger dan M00 (cijfers zouden hier zelfs nog weg mogen)
Voorwaarde bij L: Alles lager dan L99.

Dit blijkt te werken, probleem is dus eigenlijk opgelost, al zal het veel mooier zijn met een compleet powershellscript of wellicht de voorgestelde database.

Een tip die ik dan weer mee kan geven aan de lezers is een (lokale) computers te gebruiken, deze een computernaam te geven waar je mee wil testen, in mijn geval M of L. Vervolgens met "wbemtest" de query uitproberen bijv. SELECT * FROM Win32_ComputerSystem WHERE Name < 'L99'.

Bedankt voor het meedenken allemaal, mochten jullie nog tips hebben, hoor ik dit graag!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:38:
@Killah_Priest
Deze volgorde heb ik ook zeker al aangepast, juist omdat via de Custumsettings.ini de computer te vroeg in het domein kwam, vandaar de powershell oplossing om hem later in het domein te plaatsen.

Ik ga de optie van database nog onderzoeken, deze tip kwam ik al eerder tegen en is wellicht ook een optie, dank hiervoor.

Toch ook stiekem benieuwd of je bewust geen MDT meer gebruik en een ander middel hiervoor gebruik of is dit gewoon simpelweg niet gebruikt punt.
De reden waarom ik het niet meer zelf gebruik is erg simpel : ik ben van werkgever gewisseld waardoor ik binnen mijn huidige functie (Senior Sysadmin) eigenlijk niets meer doe met MDT.
Pagina: 1