Beste medetweakers,
Op 21.11.2017 heb ik samen met mijn vriendin een huurcontract ondertekend voor de duur van 1 jaar ingaande op 01.12.2017 en lopende tot 30.11.2018
Nu wil het lot dat we afgelopend weekend uit elkaar zijn gegaan en willen we onder het huurcontract uitkomen.
De bemiddelaar gaat hier in principe mee akkoord onder voorwaarden dat we 1 maand huur betalen + een boete voor het vroegtijdig beeindigen van het huurcontract a € 850,-
Ik heb vrede met de 1 maand huur maar niet met de boete die de bemiddelaar vraagt.
Nu is er het een en ander veranderd sinds 01.07.2016 omtrent huurcontracten. Het juridisch loket heeft mij het volgende geadviseerd:
Wat is nou wijsheid? Verlies voor lief nemen en het totale bedrag overmaken?
Of toch procederen en voor de rechter laten komen met alsnog het risico dat het contract niet ontbonden word en ik er een jaar aan vast zit?
Op 21.11.2017 heb ik samen met mijn vriendin een huurcontract ondertekend voor de duur van 1 jaar ingaande op 01.12.2017 en lopende tot 30.11.2018
Nu wil het lot dat we afgelopend weekend uit elkaar zijn gegaan en willen we onder het huurcontract uitkomen.
De bemiddelaar gaat hier in principe mee akkoord onder voorwaarden dat we 1 maand huur betalen + een boete voor het vroegtijdig beeindigen van het huurcontract a € 850,-
Ik heb vrede met de 1 maand huur maar niet met de boete die de bemiddelaar vraagt.
Nu is er het een en ander veranderd sinds 01.07.2016 omtrent huurcontracten. Het juridisch loket heeft mij het volgende geadviseerd:
Dit heb ik dan ook met de bemiddelaar gedeelt maar die heeft hier maling aan en min of meer gedreigd dat wanneer ik niet het totale bedrag van € 850,- overmaak voor morgen middag zij het contract niet ontbinden en ik er alsnog een jaar aan vast zit.Inhoud advies
betreft een huurovereenkomst voor bepaalde tijd (12 maanden). Er staat in de huurovereenkomst dat deze niet
tussentijds zou kunnen worden opgezegd. Echter, op grond van de Wet Doorstroming Huurmarkt, is dit niet langer
mogelijk. Wanneer er sprake is van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd (korter dan 2 jaar), heeft de huurder
het recht de huurovereenkomst tussentijds op te zeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn. (Dit zou
anders zijn wanneer er sprake is van een huurovereenkomst voor ONbepaalde tijd met een overeengekomen
MINIMUM duur, hiervan lijkt echter geen sprake)
De huurovereenkomst voor bepaalde, korte duur, met een maximumduur van 2 jaar.
Met deze nieuwe vorm van verhuur, geregeld in art. 7:271 lid 1 BW, is aansluiting gezocht bij de verhuur van
bedrijfsruimte. Het is mogelijk om een huurovereenkomst te sluiten voor maximaal twee jaar. De duur moet
opgenomen worden in de overeenkomst. Tijdens deze periode is de gewone huurprijsbescherming van kracht.
Tussentijds opzeggen
De huurder kan de tijdelijke huurovereenkomst aangegaan voor maximaal twee jaar tussentijds opzeggen. De
verhuurder kan dit niet, ook niet op grond van dringend eigen gebruik."
Wat is nou wijsheid? Verlies voor lief nemen en het totale bedrag overmaken?
Of toch procederen en voor de rechter laten komen met alsnog het risico dat het contract niet ontbonden word en ik er een jaar aan vast zit?