"Je GSM in vliegtuigmodus is nog steeds traceerbaar" Waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.685 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Topicstarter
Ik kwam deze claim tegen in een interview over het programma Hunted.

"Je telefoon op vliegtuigmodus zetten? Heeft geen zin, dat signaal vangen we toch wel op."

Klopt dit? Is een smartphone waarvan GPS uit staat en in de vliegtuigmodus staat nog steeds te traceren?

Ik heb uitgebreid gezocht op internet en kom ongeveer net zoveel pagina's tegen die het bevestigen als die het ontkennen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja.

Bel een random verzekeraar; "toevallig" worden precies ruitjes ingeslagen van auto's waar smartphone/laptop in Airplane Mode in liggen (natuurlijk niet zichtbaar).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

En waarom dan? Ik dacht dat vliegtuig modus betekende dat in elk geval wifi, bluetooth en mobiel netwerk antennes uit gaan. Wat vinden ze dan wel aan signaal? Of als dit niet helemaal blijkt te zijn, wat is dan het nut van vliegtuig stand?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou dat interview niet te letterlijk nemen.
Sommige laptops geven in de slaapstand nog wel WiFi en/of Bluetooth signalen af.
En het genoemde voorbeeld van Spotify vereist natuurlijk wel een dataverbinding => traceerbaar.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Soortgelijke claims:
https://www.quora.com/Doe...one-who-wants-to-find-you
https://www.phonearena.co...rom-being-tracked_id81864

Tegendeel:
https://www.howtogeek.com...d-is-it-really-necessary/
Juup schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:51:
Ik zou dat interview niet te letterlijk nemen.
Sommige laptops geven in de slaapstand nog wel WiFi en/of Bluetooth signalen af.
En het genoemde voorbeeld van Spotify vereist natuurlijk wel een dataverbinding => traceerbaar.
Ik denk dat de uitspraak toch letterlijk bedoeld is. De opmerking over Spotify staat er volgens mij los van, dat werkt niet in vliegtuigmodus.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 27-11-2017 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:12

Compizfox

Bait for wenchmarks

MAX3400 schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:10:
Ja.

Bel een random verzekeraar; "toevallig" worden precies ruitjes ingeslagen van auto's waar smartphone/laptop in Airplane Mode in liggen (natuurlijk niet zichtbaar).
Kun je ook uitleggen hoe dat dat zou werken? Zover ik weet zijn alle radio's van de telefoon (BT, WiFi, 2G/3G/4G, enz) uitgeschakeld in vliegtuigmodus. GPS is volledig passief trouwens (alleen een ontvanger, geen zender).

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2017 19:06 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Compizfox schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:05:
[...]

Kun je ook uitleggen hoe dat dat zou werken? Zover ik weet zijn alle radio's van de telefoon (BT, WiFi, 2G/3G/4G, enz) uitgeschakeld in vliegtuigmodus. GPS is volledig passief trouwens (alleen een ontvanger, geen zender).
Misschien deze uitleg? (ik weet niet of het waar is)
https://www.phonearena.co...rom-being-tracked_id81864

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vliegtuigmodus is een softwarematige instelling. Het is dus mogelijk dat de software zodanig is geprogrammeerd dat er alsnog regelmatig contact wordt gemaakt. Met de standaardsoftware zal dat niet gebeuren, maar malware kan daar zeker voor zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Is er nog iemand met een sluitend antwoord?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:54

Rannasha

Does not compute.

Philflow schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:03:
Het sluitende antwoord zal afhangen van hoe de fabrikanten de vliegtuigmodus geimplementeerd hebben. Dat is moeilijk om precies te zeggen als niet-insider. Bovendien kan het antwoord verschillen van OS tot OS of zelfs van merk tot merk.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:02
Philflow schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 09:03:
Vliegtuigmodus zet vooralsnog niets hardwarematig uit. De (radio-)chips met bijbehorende firmware zijn dus nog gewoon actief, alleen doet het OS er niets mee. Dikke kans dat ze wel op enige manier antwoord (kunnen) geven.

Theoretisch kun je zo nog prima gevolgt worden.

Sluitend? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@GlowMouse gaf het sluitende antwoord al.
Als je telefoon nog niet gehackt is, zet vliegtuigmodus alle radios softwarematig uit.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Topicstarter
Wellicht. Maar dat kan ik niet weten. Ik vermoed persoonlijk dat Rannasha's (en ook eric.1's) antwoord nauwkeuriger is. Maar ook dat weet ik niet zeker.

Boeiend onderwerp imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:56

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

eric.1 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:36:
[...]

Vliegtuigmodus zet vooralsnog niets hardwarematig uit. De (radio-)chips met bijbehorende firmware zijn dus nog gewoon actief, alleen doet het OS er niets mee. Dikke kans dat ze wel op enige manier antwoord (kunnen) geven.

Theoretisch kun je zo nog prima gevolgt worden.

Sluitend? Nee.
Wat ik hoorde is dat vliegtuig stand beter is om aan ze zetten als je slaapt omdat je dan niet een hele nacht al die straling binnen krijgt. Ook op andere momenten wanneer die straling ongewenst is (in het vliegtuig bijvoorbeeld), wordt aangeraden om vliegtuig stand aan de zetten. Maar als ik het goed begrijp, hoeft vliegtuig stand het voor dit doel helemaal geen zin te hebben. Boeiend onderwerp om eens te onderzoeken...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:59
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 13:24:
[...]

Wat ik hoorde is dat vliegtuig stand beter is om aan ze zetten als je slaapt omdat je dan niet een hele nacht al die straling binnen krijgt. Ook op andere momenten wanneer die straling ongewenst is (in het vliegtuig bijvoorbeeld), wordt aangeraden om vliegtuig stand aan de zetten. Maar als ik het goed begrijp, hoeft vliegtuig stand het voor dit doel helemaal geen zin te hebben. Boeiend onderwerp om eens te onderzoeken...
Die "Straling" is er sowieso al als je slaapt. Al die WIFI netweken die SSID's broadcasten, Digitenne signaal wat er altijd is. GSM straling die er altijd wel is. Dat jou telefoon die niet ontvangt wil niet zeggen dat het er niet is.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anbt
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23-10-2021
Knip, een topic kicken waarvan de laatste reactie uit 2017 was, is niet nodig.

[ Voor 77% gewijzigd door 13art op 23-10-2021 12:32 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.