Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Edgerouter 3 of wachten op 4?

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 18:34
Ik heb onlangs een "upgrade" gekregen van KPN voor mijn Experiabox. Gevolg is dat ik een hoop zaken niet meer zelf in kan stellen (subnetmask kan niet meer uitgebreid worden, firewall niets meer te doen etc).

Ik wil dus zelf het e.e.a. in de hand gaan nemen en er een ubiquity achter hangen.

Ik twijfel alleen nog over welke.
Ik kan op mijn werk waarschijnlijk eind december een USG overnemen, daarnaast heb je de edgerouter X en X SFP en de 4 staat er aan te komen.

Maar is het zinvol om te wachten op de 4?

Ik wil het een keer goed aanpakken. Nu is het een allegaartje in de meterkast en daar wil ik vanaf.
Ik wil dan ook nog een goede 16 poort switch erop aansluiten.
Of kan ik dan beter voor een ander model gaan?
Ik ben gecharmeerd van Ubiquity qua filosofie en de interface. Maar ik zie eigenlijk alleen dedicated routers met een paar poorten of alleen switches.

Beetje bomen en bos verhaal...

Hopelijk kunnen jullie een stukje advies bieden...

Verwijderd

Tja... wat wil je ermee doen?

Zoiets van: één keer instellen, dan dan 10 jaar er niet naar kijken? Als het maar rock solid stabiel is.

Of meer van: Ik ga iedere dag ermee prutsen, spelen en experimenteren....

Dan kan je beter een ander keus maken.

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:05
Een edgerouter 4 bied meer performance dan een USG of Edgerouter 3-lite. De vraag is of je deze performance nodig hebt.

Ga je puur surfen, downloaded etc dan kan een 3-lite of USG een verbinding van 500Mbit dicht trekken.
Wil je er continue een VPN of andere zware toepassingen mee doen, en dan alsnog hele hoge snelheden halen, dan is wachten wellicht een optie.

Deze routers hebben GEEN ingebouwde switch. Dit wil je het apparaat ook niet laten doen, gebruik hier een switch voor. Je hebt bij een eenvoudige configuratie dus maar 2 poorten nodig.
De Edgerouter X heeft wel een ingebouwde switch, maar de performance van die router is een stukje minder dan een USG of 3-lite.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-11 18:34
Ik wil er inderdaad bij voorkeur niet meer naar om hoeven te kijken. VPN is wel fijn (gebruik nu openvpn), dus is voel er toch wel wat voor om te wachten.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

Barreljan

...Zoom-Zoom...

De ER 3-lite is voor NAT/firewalling meer prima op 200Mbit maar voor IPsec VPN zou ik de ERL-3 skippen op zulke snelheden. Ik heb tot nu toe up de 20Mbit vol, down nooit de 200Mbit, helaas. Het device aan de andere kant van de tunnel kan dit zonder meer prima (Cisco ASA 5515-X)

Leesvoer:

https://community.ubnt.co...ormance-issue/td-p/896926
en
https://community.ubnt.co...th-IPSec-VPN/td-p/1050229
https://community.ubnt.co...-on-ERLite-3/td-p/1994882

Maar; qua stabiliteit; zonder meer ben ik heel blij met de ERL3. Echt geen klagen, de Web UI mag wat meer snappy reageren maar ach, die 3x per jaar dat je er op inlogt... Het configureren van VPN is trouwens meer een CLI stuk dan de Web UI. Hou daar rekening mee. Maar ook daar weer; 1x instellen en klaar :)

Ik weet niet wat je verbinding snelheid is en wat je VPN wensen/eisen zijn qua performance maar ik zou dan zeggen; wachten op de 4.

[ Voor 7% gewijzigd door Barreljan op 28-11-2017 12:17 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Edgerouters zijn leuk maar je kan ook nog kijken naar MikroTik, ik heb deze en ben er erg tevreden mee:
pricewatch: MikroTik RB3011UiAS-RM
Pagina: 1