Zonnepanelen beschadigd?

Pagina: 1
Acties:

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:05
Wij hebben een 3-fasige aansluiting op het elektriciteitsnet.

Daarnet is bij werken aan onze riolering de aftakkabel naar ons huis geraakt. Gevolg: nul weg, te hoge spanning op ten minste 1 fase (te merken aan de lichten die ineens harder gingen branden).

Ik heb alle toestellen gecontroleerd en gelukkig lijkt de schade beperkt tot de videofoon (volledig dood). Wij hebben echter ook zonnepanelen. De omvormer lijkt nog te werken, maar is het mogelijk dat de panelen zelf beschadigd zijn geraakt door de overspanning? Hoe kan ik dit controleren?

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-02 19:15
Probeer in overleg met je verzekering zoveel mogelijk te vervangen. Probleem van een spanningspiek is dat veel apparatuur niet direct defect is maar wel een pittige opdonder krijgt en de levensduur flink verkort. Lastige hierbij is dat dit niet is aan te tonen.

Voor je zonnepanelen zou ik eerlijk gezegd niet zo erg bang zijn, die zijn DC. een omvormer kan DC->AC doen maar niet andersom. Dus wanneer de 230/400V verhoogd is, wil niet zeggen dat er ook een hogere DC op de panelen komt te staan.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 08:05
ybos schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:02:
Probeer in overleg met je verzekering zoveel mogelijk te vervangen. Probleem van een spanningspiek is dat veel apparatuur niet direct defect is maar wel een pittige opdonder krijgt en de levensduur flink verkort. Lastige hierbij is dat dit niet is aan te tonen.
Tja, zij gaan natuurlijk enkel vervangen wat stuk is. Toestellen die nog perfect werken gaan zij niet vervangen. Ik moet voor elk defect toestel een bestek voor herstelling binnen brengen of een bestek waar op staat dat het niet herstelbaar is...
ybos schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:02:
Voor je zonnepanelen zou ik eerlijk gezegd niet zo erg bang zijn, die zijn DC. een omvormer kan DC->AC doen maar niet andersom. Dus wanneer de 230/400V verhoogd is, wil niet zeggen dat er ook een hogere DC op de panelen komt te staan.
Ok daar was ik niet 100% zeker van. Bedankt voor de bevestiging!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:37

InFamous

excommunicado

@mathias82 Toch zou ik nog even met je verzekering bellen om gevolg schade af te dekken.

Ik heb lekkage gehad waarbij laminaat nat is geworden, dit was op het eerste gezicht droog te maken zonder schade.

Toch heb ik met de verzekering afgesproken dat ik het laminaat toch kon claimen als dit binnen afzienbare tijd toch bol zou gaan staan. En inderdaad na 3 weken waren de naden opgezet en raakte de toplaag los. Dit heb ik toen succesvol zonder problemen vergoed gekregen.

Dit geval is niet anders. Apparaten die een opdonder van 400v hebben gehad kunnen ook nog in korte tijd defect gaan. Ik zou dus een soortgelijke overeenkomst maken met je verzekering.

[ Voor 16% gewijzigd door InFamous op 27-11-2017 20:00 ]

Formerly known as Ragdoll