Multisplit airco met stille buitenunit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:55
Na wat vijven en zessen, en vooral wachten, hebben we in afgelopen ALV vrij eenvoudig toestemming gekregen voor het plaatsen van 2 airco installaties voor kantoor.
Het doel is koelen, niet verwarmen.

Al google-end leek het me wijzer om meteen een multi-split systeem aan te laten leggen, dat is goedkoper en praktischer. Ik heb in de ALV aangegeven dat een buitenunit tussen de 43 en 48 dB geluid zal maken, afhankelijk van hoe hard hij moet werken.
Nu kom je daar met een multisplit unit al vrij eenvoudig aan en ik vroeg me af of ik iets over het hoofd zie?

De ruimtes die gekoeld moeten worden zijn 42 m2 (ca 110 m3) en 24 m2. (62m3)
Naar laatstgenoemde moet ca 4 meter koelleiding worden gelegd.
In wezen zou ik af moeten kunnen met een Daikin 4,4 kW systeem, met 2 x 2.5 kW binnenunits.
Nu vraag ik mij alleen af of ik het daarmee in de grote ruimte wel ga trekken; nogal veel zon op de ruiten namelijk. Buitenunit geeft volgens opgave 47dB(A).

Toen kwam ik een Panasonic multisplit tegen, met units 3,5 en 2,5 kW binnenunits, een 5.5 kW buitenunit, en sja dan gaan we al weer naar 49- 51 dB(A) voor de buitenunit. :|

Nu is het wel zo dat de grote ruimte bijna altijd gebruikt wordt, en de kleinere soms.
Er is een kleine Panasonic multisplit leverbaar van 4.5 kW, 47-49 dB(A), standaard geleverd met 2 x 2.0 kW
Zou ik daar wellicht 3.5 + 2.0 kW op kunnen laten monteren?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Krijg net een mail dat Panasonic precies die kit aanbiedt :D

Als je trouwens airco prijzen bekijkt in Spanje en Portugal :o is zowat de helft van hier!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
paQ schreef op maandag 27 november 2017 @ 23:38:
Krijg net een mail dat Panasonic precies die kit aanbiedt :D

Als je trouwens airco prijzen bekijkt in Spanje en Portugal :o is zowat de helft van hier!!!
En werkt het met 2.5 kw in een 110m3 ruimte ? In mijn woonkamer van 100m3 krijg ik er na 4 uur koelen circa 2c af met een 3.5 kw unit. Buiten schijnt dan nog wel de zon, in de avond gaat het wel iets sneller.
2.5 KW houdt dan helemaal niet over liever installeer je wat meer power.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
koevlaas2 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:52:
[...]

En werkt het met 2.5 kw in een 110m3 ruimte ? In mijn woonkamer van 100m3 krijg ik er na 4 uur koelen circa 2c af met een 3.5 kw unit. Buiten schijnt dan nog wel de zon, in de avond gaat het wel iets sneller.
2.5 KW houdt dan helemaal niet over liever installeer je wat meer power.
Ik heb 3,5 kW in 110m3 en 2,5 kW in 70m3

Half uurtje op drogen in de eco stand doet wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-04 16:02
paQ schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:16:
[...]

Ik heb 3,5 kW in 110m3 en 2,5 kW in 70m3

Half uurtje op drogen in de eco stand doet wonderen.
Zal ik eens proberen dan.
Er komt tijdens het koelen wel een enorme lading vocht uit de condenspijp, aangenaam word het klimaat binnen wel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:18
Ik zit me zelf ook te orrienteren op een split unit. Slaapkamer + zolder.

Ben hierop uitgekomen: https://www.instaladorate...query=windfree&results=14

Volgens de spaanse specsheet doet die samung buitenunit 47-49db.

Het is niet het voordeligste setje in het buitenland, mitsu splits zijn er al vanaf 900 en samsung splits ook rond deze prijs. Maar het windfree concept spreekt me wel aan. Hij blaast eerst normaal om het even op temp te krijgen en dan schakelt hij het blazen uit en houd de ruimte op temp zonder irritante wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:32
Hiervoor zijn deskundige installateurs die berekenen wat je nodig hebt. Eenmaal aangelegd is een te kleine installatie vervangen echt pijnlijk.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
koevlaas2 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 23:18:
[...]

Zal ik eens proberen dan.
Er komt tijdens het koelen wel een enorme lading vocht uit de condenspijp, aangenaam word het klimaat binnen wel.
Zon op de ramen aan twee kanten vanochtend
62% LV
na 60 min de AC op economy dry 22 graden (dat is effectief 23 graden op de DRY stand) is de LV 46%
afname van 16% in een uur dus. Daarbij is de temp slechts 0,7 gedaald, naar 24,1, maar het is heerlijk zo.
De DRY stand is volgens mij voor temp beneden de 26 graden uitstekend, en energiezuiniger, en heerlijk stil.

Als ik hem nu overschakel op koelen, dan wordt het wel koeler, maar ook weer vochtiger.
Vooralsnog wint voor mij het ontvochtigen. (hij blaast dan alsnog koele (droge) lucht terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerRoger
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 30-10-2024
Grappig, wij zijn binnen onze VvE precies hetzelfde aan het bespreken. Monument in een natuurgebied dus we willen het graag echt stil houden. Aan de andere kant wel vraag naar airco's met buitenunit. Ik heb een beetje rondgekeken maar kom vooralsnog niet echt buitenunits tegen die stiller zijn dan 40-45 db(A) wat echt te veel is als dit op een dak geplaatst wordt niet al te ver bij het volgende klapraam vandaan. Iemand hier ervaring mee? Wat zijn de toestellen met de meest stille buitenunits?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-05 22:01
40dB op 1m is echt superstil voor buiten. Stiller ga je niet vinden als je reeël bent denk ik.
Het beste wat je kunt doen als het toch te luid is is een omkasting bouwen (van bijv. hout of kantenklaar) met geluidsisolatie aan de binnenkant. Aanzuiging geschiedt via een rooster met schrootjes aan de achterkant (of onderkant) en de ventilator (uitblaas) met een passende mal via eenzelfde rooster aan de voorkant.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
paQ schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:41:
[...]

Zon op de ramen aan twee kanten vanochtend
62% LV
na 60 min de AC op economy dry 22 graden (dat is effectief 23 graden op de DRY stand) is de LV 46%
afname van 16% in een uur dus. Daarbij is de temp slechts 0,7 gedaald, naar 24,1, maar het is heerlijk zo.
De DRY stand is volgens mij voor temp beneden de 26 graden uitstekend, en energiezuiniger, en heerlijk stil.

Als ik hem nu overschakel op koelen, dan wordt het wel koeler, maar ook weer vochtiger.
Vooralsnog wint voor mij het ontvochtigen. (hij blaast dan alsnog koele (droge) lucht terug)
Wat je hier beschrijft is de gevoelstemperatuur, maar koelstand droogt absoluut beter.
En logisch, koelt deze stand ook het beste @koevlaas2

Want in koelstand zal de airco altijd meer vocht afvoeren dan in dry.
Alleen gaat de temperatuur omlaag in koel en dat is niet altijd wenselijk, dan ga je dus dry gebruiken.

In dry word namelijk maar een klein gedeelte van de verdamper gebruikt en draait de fan langzaam.
Er word maar een kleine hoeveelheid koudemiddel ingespoten, veel minder dan in koelstand.
Omdat de lucht langzaam langs de verdamper stroomt, slaat in verhouding veel vocht neer.
Door de condensatie van vocht uit de lucht komt warmte vrij.
Door het vrijkomen van die warmte daalt de temperatuur niet bijzonder veel in de ruimte, maar zakt in de RV wel flink.
Als de lucht te droog word, dan zal er minder warmte vrij komen door condensatie en zal de ruimtetemperatuur uiteindelijk gewoon gaan dalen.

In koelstand zal er meer vocht onttrokken worden, maar door het dalen van de temperatuur, stijgt de RV.
Maar RV is RELATIEF, relatief aan de temperatuur en zegt dus eigenlijk niets.
Om over na te denken... een airco blaast eigenlijk altijd uit met een rv van 95 tot 100%
Bij een lage temperatuur is een hogere rv sneller comfortabel dan dezelfde rv bij een hogere temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://www.vitalitools.nl/wp/wp-content/uploads/2015/05/behaaglijkheid.jpg
Zolang je in de behaaglijke zone blijft qua rv, dan maakt de temperatuur eigenlijk niet uit.

Zet daarom een airco niet op een te lage temperatuur, dan krijg je de klachten van droge luchtwegen en ogen.
maar als je echt wilt koelen zul je niets aan dry hebben. Kies dan een hoge fanstand en een "normale" temperatuur. Een paar graden onder de buitentemp, dat is het meest economisch.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK weer wat geleerd.
Hoe dan ook wordt aangenomen dat de droog stand iig economischer is dan koelen op dezelfde temp. (right?)

Het werkt voor mij iig uitstekend.
Vandaag was ik pas gedurende de middag op kantoor, en zag dat het 28 graden was binnen :X.
Toen heb ik de AC op koelen gezet en 22 graden. na ca 30 minuten was de temp 1,5 graden gedaald en de LV met 6% Not bad

still a happy camper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
paQ schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 22:19:
OK weer wat geleerd.
Hoe dan ook wordt aangenomen dat de droog stand iig economischer is dan koelen op dezelfde temp. (right?)
Zolang er voldoende vocht afgevoerd kan worden is dry inderdaad erg economisch.
Maar als de lucht te droog word ga je eigenlijk gewoon koelen. In dry zal de buitenunit minder snel uitschakelen dan in koelbedrijf.
Dry heeft namelijk geen echt setpoint, want bijna geen enkele unit heeft een RV sensor.
De Samsung wind-free heeft wel een RV sensor trouwens.
Koelbedrijf heeft wel een setpoint, namelijk de gewenste ruimtetemp, als die bereikt is zal de buitenunit uit gaan. En pas weer starten als het te warm wordt.

Dus wat het meest economisch is, is moeilijk te zeggen.
Met het huidige weer, noord of oosten wind, is de lucht behoorlijk droog. De droog functie is eigenlijk bedoeld voor vochtig klimaat, dus meer een zuidwesten wind.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 04-07-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hoe gaan die multi splits om met moduleren, als je een ruimte-temperatuur instelt, kiest de binnenunits daar dan een gewenste gastemperatuur/uittredetemperatuur/fansnelheid bij en hoe doet hij het dan als er meerdere binnenunits capaciteit vragen?

Ik zit voor hier te kijken naar een setup die waarschijnlijk uit 3x1,5kw (slaapkamers)+1x5kw(woonkamer) aan binnenunits (nog wat aan het uitzoeken) bestaat met een 6-7kw buitenunit. De kans dat ze allemaal tegelijk (vol) vermogen vragen is praktisch 0 (niet alle ruimtes tegelijk in gebruik) en stuurbaar. De mitsu's kan ik waarschijnlijk d.m.v. esp8266's gewoon over mqtt gaan aansturen, dus de regeling is dan goed te timen.

Leuk hobbyproject weer :) Als dit rond is dan is elke ruimte ook in de winter individueel op temperatuur te houden mits ik de badkamer een keer van vloerverwarming voorzie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@neographikal iedere vloeistofpoort op het buitendeel van ieder binnendeel heeft een eigen expansieventiel, daarmee word de hoeveelheid en de druk in het binnendeel geregeld.
Hoe lager de druk hoe lager de temperatuur, hoe meer koudemiddel hoe meer vermogen.
Daarbij is toerental van de compressor en fan van binnen en buitendeel ook van belang.

[ Voor 15% gewijzigd door Oxellaar op 04-07-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:40
neographikal schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 23:11:
Hoe gaan die multi splits om met moduleren, als je een ruimte-temperatuur instelt, kiest de binnenunits daar dan een gewenste gastemperatuur/uittredetemperatuur/fansnelheid bij en hoe doet hij het dan als er meerdere binnenunits capaciteit vragen?

Ik zit voor hier te kijken naar een setup die waarschijnlijk uit 3x1,5kw (slaapkamers)+1x5kw(woonkamer) aan binnenunits (nog wat aan het uitzoeken) bestaat met een 6-7kw buitenunit. De kans dat ze allemaal tegelijk (vol) vermogen vragen is praktisch 0 (niet alle ruimtes tegelijk in gebruik) en stuurbaar. De mitsu's kan ik waarschijnlijk d.m.v. esp8266's gewoon over mqtt gaan aansturen, dus de regeling is dan goed te timen.

Leuk hobbyproject weer :) Als dit rond is dan is elke ruimte ook in de winter individueel op temperatuur te houden mits ik de badkamer een keer van vloerverwarming voorzie :)
Ik ben aan het kijken naar exact een zelfde oplossing, wil nog een warmtepompboiler voor SWW erbij, maar is een hele zoektocht om het juiste te vinden. Ben ook nog aan het oriënteren op warmtepompen, het is me allemaal maar wat. Voor de badkamer kijk ik naar infrarood panelen.

Iemand nog tips, ben er wel achter dat de warmtepompboiler een buitenunit moet hebben, aangezien hij anders 400 cub lucht per uur uit de woning moet opzuigen en dat is vergelijkbaar met een wervelwind lijkt me zo, dat haalt mijn ventilatiebox niet eens in zijn hoogste stand.
Pagina: 1