Gebruik Interne TV Tuner en DTS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-07 09:32
Ik zit met een probleempje.

Ik had tot verkort een oude HD ready televisie. Daarbij een losse media player en een losse humax tv tuner.
De tuner en de mediaplayer zaten met HDMi aan mijn TV en het geluid met SPDIF naar mijn versterker, een Yamaha RDX 540.
Ik heb sinds kort een nieuwe TV, de Philips 55POS901F (OLED, Android TV).
Ik gebruik de tv-tuner van de televisie zelf en heb SPDIF out van de TV aangesloten op de versterker.
Om mijn films van mijn NAS af te spelen heb ik op de TV Kodi geïnstalleerd. Geen losse media player meer dus.
Nu heb ik twee issues.
De TV geeft geen DTS door, alleen DD5.1. Veel van mijn films hebben alleen DTS, dus je mist nu wel een groot deel van de bioscoop ervaring.
Ook heb ik audio vertraging. Ik kan op de TV wel wat vertraging instellen, ,maar ene stap is net teveel en andere is net te weinig, je ziet t dus altijd.
Als ik films afspeel met Kodi gaat t wel goed, je kunt met Kodi ook vertraging instellen en is iets fijner af te stellen.
Nu dacht ik aan een andere versterker (DENON AVR-X2400H), zodat beide problemen zijn opgelost.
Nieuwe versterkers kunnen de vertraging wat beter regelen volgens mij.

Het geluid dan via HDMI van de TV naar de versterker, maar kan dat wel?
Ik las in de handleiding van de TV dat elke HDMI aansluiting beschikt over ARC

Heb ik dan gewoon DTS geluid van de films? Of moet het via een andere manier?
Ik wil namelijk geen losse media player meer, geen ruimte meer voor in huidige kamerindeling (lees tv-meubel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:11

FeaR

In GoT we trust

The-Force schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:37:
Ik las in de handleiding van de TV dat elke HDMI aansluiting beschikt over ARC.
Dat zie je niet veel, veelal is het één HDMI ingang die over HDMI ARC beschikt. Maar nee, dit gaat je probleem niet oplossen. HDMI ARC heeft (tot eARC) dezelfde beperkingen als de S/PDIF Out. Doet de S/PDIF Out geen DTS 5.1 dan doet dat het over HDMI ARC ook niet.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:26
Het gros van tv's ondersteunen geen dts.
Zul je de specs op na moeten slaan.

Ook niet via HDMI arc.
Dus of je zult vrede moeten hebben met stereo geluid, of je neemt toch een losse mediaspeler.

Sluit bijvoorbeeld een raspberry aan op de HDMI input van je nieuwe versterker.
Een pi-tje is zo klein dat je hem nog wel ergens weg kunt middelen denk ik.

Als de vertraging de ene keer vroeg de andere keer laat is, corrigeer je dat ook niet makkelijk met een receiver. Dan blijf je ook bijstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zegt dat de TV geen DTS doorgeeft. Maar is dat alleen met afspelen met Kodi, of krijg je ook geen DTS als je via de player van de TV zelf afspeelt?

Overigens niet eens met @ronnie vd want volgens mij komen de meeste TV's niet hoger dan DTS (vanwege de spdif out) maar geven ze het allemaal door. DTS HD wordt idd een ander verhaal.

Maar vind de suggetsie van een losse pi met Kodi ook wel een goede. Moet je hem alleen wel via je receiver koppelen via HDMI anders werkt het nog niet.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:42:
Overigens niet eens met @ronnie vd want volgens mij komen de meeste TV's niet hoger dan DTS (vanwege de spdif out) maar geven ze het allemaal door. DTS HD wordt idd een ander verhaal.
HD Audio (DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD) zal geen één TV doen over S/PDIF omdat je met berperkingen in de bandbreedte zit. DTS 5.1 zie je ook maar weinig op TV's, DTS 2.0 is veelal het maximale van die track wat je kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Hm, dan zit de waarheid dus ergens in het midden. Mijn 2012 LG HD TV doet gewoon DTS 5.1 output namelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
The Eagle schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:42:
Je zegt dat de TV geen DTS doorgeeft. Maar is dat alleen met afspelen met Kodi, of krijg je ook geen DTS als je via de player van de TV zelf afspeelt?
Kodi, geinstalleerd op de TV ziet wel gewoon DTS, maar geeft t niet door aan de versterker.
DD5.1 is geen probleem.

TV uitzendingen zijn nooit DTS volgens mij, altijd DD5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Force
FeaR schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 11:46:
[...]

HD Audio (DTS HD Master Audio en Dolby TrueHD) zal geen één TV doen over S/PDIF omdat je met berperkingen in de bandbreedte zit. DTS 5.1 zie je ook maar weinig op TV's, DTS 2.0 is veelal het maximale van die track wat je kan halen.
Mijn oude Xtreamer mediaplayer deed prima DTS naar de versterker verzenden via SPDIF.

Als het via nieuwe versterker kan is prima, maar moet ik wel zeker weten dat t DTS audio signaal via HDMI uitgang van de TV bij de versterker komt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

The Eagle schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 12:57:
Hm, dan zit de waarheid dus ergens in het midden. Mijn 2012 LG HD TV doet gewoon DTS 5.1 output namelijk :)
The-Force schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:26:
[...]
Mijn oude Xtreamer mediaplayer deed prima DTS naar de versterker verzenden via SPDIF.
Ik zeg dan ook "weinig" TV's, er zijn er altijd wel types/merken te vinden die het doen.
The-Force schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:26:
[...]
Als het via nieuwe versterker kan is prima, maar moet ik wel zeker weten dat t DTS audio signaal via HDMI uitgang van de TV bij de versterker komt,
Zoals gezegd is de TV de beperkende factor, niet de receiver. Als je via S/PDIF geen DTS krijgt dan ga je dat ook via HDMI ARC niet krijgen. Dat is ook de reden dat ik altijd aanraadt om alle apparatuur rechtstreeks op de receiver aan te sluiten en niet de TV als hub te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

The-Force schreef op woensdag 29 november 2017 @ 00:24:
[...]

Kodi, geinstalleerd op de TV ziet wel gewoon DTS, maar geeft t niet door aan de versterker.
DD5.1 is geen probleem.

TV uitzendingen zijn nooit DTS volgens mij, altijd DD5.1
Laatst ook met iemand die discussie gehad. Zo'n smart TV platform heeft ook meestal een ingebouwde DLNA player. Als je daar een film mee vanaf een NAS plukt, knalt ie dan wel DTS door?
Kodi draait nu als een app op het platform. Je wilt de interface kodi/platform uitsluiten, vandaar die DLNA player :)
Hoewel ik me ook realiseer dat niet iedere smart TV zo smart is als ie er uit ziet ;)

En idd, DTS uitzendingen ben ik ook nog nooit tegengekomen. Maar zoals ik al aangeef: er zijn meer mogelijkheden om op een smart TV films af te spelen dan kodi.

Pagina: 1