Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Grammatica controle?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• stier
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
Zoals jullie wel weten beschikken de meeste word processors over een uitstekende spellingscontrole. Het probleem is dat ik vaak d/t fouten maak en onzeker ben of een zin wel goed staat. Is er geen programma of dienst die dit kan controleren want mijn Nederlands is niet al te best.

Alle reacties

• Slavy
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Volgensmij wordt dit ondersteund door Het Electronisch Groene Boekje (is een plug-in voor Office), maar weet het niet 100% zeker.

Zie ook http://pagina.academicservice.nl/hetegroeneboekjefaq/

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17:07

Compizfox

I use Arch, btw

Dat soort dingen zijn lastig voor een computer om automatisch te herkennen omdat de spelling afhangt van de functie van het woord in de zin (persoonsvorm / voltooid deelwoord bijvoorbeeld). Er is dus een "natural language interpreter" voor nodig, wat het een stuk ingewikkelder maakt dan een normale spellingscontrole (die alleen kijkt of het woord bestaat of niet).

Waarom steek je niet gewoon wat moeite in het leren en oefenen van grammatica? Dat is denk ik toch de beste methode.

Zie bijvoorbeeld de website van Beter Spellen, en dan met name dit gedeelte over werkwoordspelling: https://www.beterspellen.nl/website/index.php?pag=30

Slavy schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:37:
Volgensmij wordt dit ondersteund door Het Electronisch Groene Boekje (is een plug-in voor Office), maar weet het niet 100% zeker.

Zie ook http://pagina.academicservice.nl/hetegroeneboekjefaq/
Volgens die FAQ die je linkt is het Electronische Groene Boekje een "normale" spellingscontrole en kan die dat dus niet, helaas:
[6a] Controleert het Elektronisch Groene Boekje ook de grammatica?
Het Elektronisch Groene Boekje, versie 3.0 is een spellingchecker en controleert dus de spelling, niet de grammatica. Het verschil tussen deze programma's is dat een spellingchecker naar de woorden zelf kijkt en een grammaticachecker naar het verband tussen woorden. Als u bijvoorbeeld ik leest een antwoord in plaats van ik lees een antwoord typt, zal een spellingchecker dat goedkeuren, omdat leest een bestaand, goed gespeld woord is, maar een grammaticachecker zal het afkeuren omdat het werkwoord lezen niet zo mag worden vervoegd als het met ik wordt gebruikt.

[Voor 46% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2017 14:51]

There is no system but GNU and Linux is one of its kernels

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True