Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 24-09 12:53

Maduth

Probeersel

Topicstarter
Beste,

In de nabije toekomst wil ik enkele certificaten behalen en daarvoor zal ik vele binders en lappen tekst moeten doorspitten. Aangezien het studentenleven toch een aantal jaren achter mij ligt, zie ik hier nog wel tegen op. Maar via via, viel mijn oog op mind mapping. Op het eerste gezicht, lijkt mij dit een interessante methode om aan de slag te gaan.

Nu is mijn idee om eerst wat meer te gaan verdiepen in Mind Mapping en dan de boeken in te duiken.

Mijn vraag: zijn er hier mensen die deze methode kennen en toepassen? Werkt het echt zoals het staat beschreven en is het volgens jou, inderdaad goede visuele manier van leren? Zo ja, tips en suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt.

P.S. Topic geplaatst in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan aangezien ik niet weet waar het anders zou kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcastin
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-05-2022
Ik heb tijdens mijn studie ook mind mapping enkele keren toegepast, maar niet voor leren als doeleinde. Mind mapping werd bij ons ingezet om op een redelijk snelle manier (1 uur bijvoorbeeld) met je team op verschillende ideeën te komen voor een concept. Je begint met een woord en schrijft alles op in een apart wolkje/tak waar je aan denkt bij dat woord.

Bijv.: auto -> vervoer / audi / benzine (etc etc etc). Aan het eind van de sessie kun je iets gaan doen met die onderwerpen en je concept vorm gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:50

Roozzz

Plus ultra

Persoonlijk vind ik een mindmap prima werken voor een brainstorm oid. Waar je vooral zoekt naar ideeën rond een thema wat er allemaal met elkaar samenhangt en hoe.

Voor studie toepassingen zie ik het niet zo snel. In een doorsnee boek zal de stof al op een logische manier gestructureerd zijn, dus daar hoef je het niet voor te doen. Met de inhoudsopgave bij de hand kan je waarschijnlijk zo'n mindmap al helemaal invullen. Nu ben ik wel zo'n persoon die de stof leest en dan probleemloos een test kan maken...

TLDR. Mindmap is een tool voor brainstormen, niet voor leren.

[ Voor 9% gewijzigd door Roozzz op 27-11-2017 14:41 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat voor certificaten?

Tenminste, als je bijvoorbeeld Microsoft certificering wil doen, is mindmapping zinloos. Je moet het boek en de theorie kennen zoals zij dat zeggen en voordoen. En de vragen ook zo beantwoorden. Ja, minimale zijsprongen maar het is niet een abstracte opleiding/bak gegevens.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:40:
Wat voor certificaten?

Tenminste, als je bijvoorbeeld Microsoft certificering wil doen, is mindmapping zinloos. Je moet het boek en de theorie kennen zoals zij dat zeggen en voordoen. En de vragen ook zo beantwoorden. Ja, minimale zijsprongen maar het is niet een abstracte opleiding/bak gegevens.
Is inderdaad vergelijkbaar, Salesforce.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destiny
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-09 07:03
Maduth schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:32:
Beste,

In de nabije toekomst wil ik enkele certificaten behalen en daarvoor zal ik vele binders en lappen tekst moeten doorspitten. Aangezien het studentenleven toch een aantal jaren achter mij ligt, zie ik hier nog wel tegen op. Maar via via, viel mijn oog op mind mapping. Op het eerste gezicht, lijkt mij dit een interessante methode om aan de slag te gaan.

Nu is mijn idee om eerst wat meer te gaan verdiepen in Mind Mapping en dan de boeken in te duiken.

Mijn vraag: zijn er hier mensen die deze methode kennen en toepassen? Werkt het echt zoals het staat beschreven en is het volgens jou, inderdaad goede visuele manier van leren? Zo ja, tips en suggesties zijn welkom.

Alvast bedankt.

P.S. Topic geplaatst in Persoonlijke Financiën, Studie en Loopbaan aangezien ik niet weet waar het anders zou kunnen. :)
Een jaar of 10 terug zag ik veel mensen mind mappen, nu is het wat minder. Ik heb het ook wel eens toegepast. Zoals hiervoor aangegeven, het is vooral nuttig als brainstorm tool of als je ergens structuur probeert aan te brengen. Voor studie heb ik het nog nooit gebruikt (het materiaal hoort al gestructureerd te zijn). Wel eens gezien dat mensen een mindmap hadden gemaakt van het studiemateriaal; dat was dan een grote kaart
met onderwerpen waar ik niets mee kon.

Methodes zijn altijd erg persoonsafhankelijk. De methode die voor mij werkt hoeft niet voor jou te werken. Je kunt het eens proberen. Mindmappen is niet moeilijk en er zijn genoeg gratis tekentooltjes. Probeer het gewoon eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roozzz schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:40:
Persoonlijk vind ik een mindmap prima werken voor een brainstorm oid. Waar je vooral zoekt naar ideeën rond een thema wat er allemaal met elkaar samenhangt en hoe.

Voor studie toepassingen zie ik het niet zo snel. In een doorsnee boek zal de stof al op een logische manier gestructureerd zijn, dus daar hoef je het niet voor te doen. Met de inhoudsopgave bij de hand kan je waarschijnlijk zo'n mindmap al helemaal invullen. Nu ben ik wel zo'n persoon die de stof leest en dan probleemloos een test kan maken...

TLDR. Mindmap is een tool voor brainstormen, niet voor leren.
Je kunt er wel onderdelen van gebruiken, maar ik deed dat vantevoren al.

Schrijf uit bij leren en gebruik verschillende kleuren en groepeer duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maduth

Maduth

Probeersel

Topicstarter
Ik ga het zeker proberen per hoofdstuk icm een proef met snellezen. Daar verschillen ook de meningen trouwens of het wel of niet werkt. Zoals ik al aangaf, andere suggesties zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:53

Rmg

Ik snap niet goed waarom je technieken als mindmapping / snellezen wil gaan leren voor "enkele certificaten".

Bedoel, dit soort dingen pas je ook niet successvol toe in een middagje. Dat is ook gewoon iets waar je tijd in moet steken voor dat het echt profijt begint te geven.

Steek die tijd gewoon in het studiemateriaal van die "enkele" certificaten.
Pagina: 1