Betrouwbaarheid stekkerdozen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:28
Ik was aan het zoeken naar een stekkerdoos met een 6-tal schuko aansluitingen en kwam toen eigenlijk verschillende merken tegen en vroeg mij nu eigenlijk af wat goede en betrouwbare merken zijn.
Wat je zo vooral vindt zijn Procab (Belgisch) en Brennenstuhl (Duits). Daarnaast heb je ook nog merken als Deltac (Nederlands?).

Deze merken zijn eigenlijk allemaal voorzien van 1.5mm aderige kabels. Mag je er dan vanuit gaan dat deze allen even betrouwbaar zijn? Met betrouwbaar bedoel ik dan vooral eigenlijk schadelijk voor je apparatuur (in hoeverre dat kan, een stekkerdoos is geen rocketscience lijkt mij) en brandveiligheid.

In principe heb ik zelf nog nooit een probleem gehad met uitvallen van stekkerdozen bij welke stekkerdoos dan ook, maar voor stekkerdozen die je vast gebruikt, bij PC en home cinema bijvoorbeeld, lijkt het mij toch verstandig een degelijk ding te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Brennenstuhl lijkt/was Duits maar is gewoon ''Made in China'. Ik had drie goedkope modellen beschermde stekkerdozen voor de koelkast e.d. en van twee van de drie modellen zijn de indicatie LEDjes al kapot binnen één jaar. Ik heb betere ervaringen met APC SurgeProtect en Belkin Surgemaster. Deze zijn vaak wel wat duurder maar hebben dan ook bescherming tegen overspanning.

Verder kan ik metalen modellen afraden, voor de simpele reden dat wanneer er een aansluiting / kabel / soldeerverbinding kapot gaat in de stekkerdoos je niet wilt dat er 220V op de behuizing komt te staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Tyrian op 27-11-2017 14:35 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:36

OgWok

U.N.C.L.E.

Denk dat als je ze open schroeft wel een idee krijgt welke de goede zijn/is, of als je pech hebt geen één.

Werkt natuurlijk alleen als er schroeven in zitten die zich los laten draaien......

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
@Tyrian Surgeprotection had ik inderdaad over gelezen ja. Probleem met deze systemen is dat ze allemaal schakelknoppen hebben. Om te schakelen gebruik ik een KAKU stopcontact ontvanger.
Zodoende kwam ik ook het merk Procab en Deltac tegen. Dit zijn kleine simpele stekkerdozen, voorzien van 1.5mm kabels tot 3500w.

@OgWok Klopt, maar dan moet je ze wel eerst hebben en inderdaad veel stekkerdozen laten zich niet open maken wat je al zegt..

[ Voor 17% gewijzigd door JvdHoudt op 27-11-2017 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Overigens was er een tijd terug een item op tv waar door de brandweer werd gemeld dat er meer huisbranden zijn door matige stekkerdozen. Google maar eens op "brand door stekkerdoos".

Zou er zelf niet met veel plezier een wasmachine op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
OgWok schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:01:
Overigens was er een tijd terug een item op tv waar door de brandweer werd gemeld dat er meer huisbranden zijn door matige stekkerdozen. Google maar eens op "brand door stekkerdoos".

Dat item ging over smartphone opladers. Het advies was toen om niet snachts je telefoon op te laden. Een paar dagen later kwam men met een verbetering; gebruik alleen originele opladers :P

Mijn advies zou gewoon een gemiddelde Ikea-stekkerdoos zijn. Buiten dat Ikea vaak meer kwaliteit biedt dan je denkt (:P) moet je wel echt bijzonder veel stroom door zo'n stekkerdoos heen jagen voordat er eens wat mis gaat...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
Het is ook niet de bedoeling dat ik hier de wasmachine op ga aansluiten, maar voor audio en video apparatuur. Procab PSC106 is een fijn formaat om weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 16:47
OgWok schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:01:

Volgens mij gebeuren de meeste "Stekkerdoos branden" doordat mensen te veel apparatuur aansluiten op één stekkerdoos.

De simpele stekkerdozen zijn ook niet meer dan 3 strippen die als een rechte lijn door de doos heen lopen.
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/05/a2/09/05a2094005d08bf65853f421fc1fdb35.jpg

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb er zelf niet echt ervaring mee, maar APC heeft toch wel een goede naam in dat wereldje.

categorie: UPS en stekkerdozen

[ Voor 57% gewijzigd door Ernemmer op 27-11-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Axewi schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:34:
[...]

De simpele stekkerdozen zijn ook niet meer dan 3 strippen die als een rechte lijn door de doos heen lopen.
Mooi voorbeeld. Eén gesoldeerde draad is al los. Waarschijnlijk staat de onderkant vol logo's van Europese keurmerken. Bij de betere zit een veerstalen klip die zorgt dat het koper goed tegen de stekkerpennen wordt aangedrukt. Dat zorgt voor een goed kontakt.

Slecht kontakt zorgt voor warmte op het kontaktvlak en het slap worden van het messing/koper; op de lange termijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/05/a2/09/05a2094005d08bf65853f421fc1fdb35.jpg

Maar goed als het gaat om een paar kleine gebruikers valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdHoudt
@Ernemmer APC misschien toch eens bekijken de volgende keer ja. Denk bij hun toch eigenlijk meteen aan UPS-en. Zelf heb ik ook nog een Monster stekkerdoos in gebruik als overspanningsbeveiliging... weet even niet welk type, maar toch al een jaar of 8 tot 10 oud.

@OgWok Dat is handige informatie om te weten. Bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door JvdHoudt op 28-11-2017 08:56 ]

Pagina: 1