Tips voor upgradeset

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-01 15:49
Beste medetweakers,
Op dit moment ben ik aan t oriënteren om mn pc eens wat up te graden.
De vraag is of de geselecteerde onderdelen goed bij elkaar passen en of ik eventueel een betere keuze kan maken tav prijs/kwaliteit. Past de de koeler op dit mobo? Ik wil dus processor, mobo, geheugen en ssd vervangen.
Pc wordt vooral gebruikt om op te gamen op 1080p (Battefield1, PUBG, Rocketleague, CSGO). Voor desktopgebruik heb ik wel 3x een samsung s24340 aangesloten maar ik game dus maar op 1 scherm.

Huidig systeem
- i7 4770K
- Gygabyte GA Z87 HD3
- 16 Gig Hyperx van Kingston
- Gainward GTX 1070
- Corsair AX860
- VERTEX 4 250 gig (huidige windowsschijf)
- Samsung EVO 850 500gig
- 4 sata dataschijven

Wat ik al gevonden heb
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 278,-€ 278,-
1Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming€ 166,-€ 166,-
1be quiet! Pure Rock€ 31,-€ 31,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 189,90€ 189,90
1Samsung 960 EVO 500GB€ 229,01€ 229,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 893,91

De bedoeling is om de vertex4 te vervangen door een m2 schijf en de overige onderdelen met bovenstaand up te daten.

Tnx alvast voor jullie tips/mening!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Here we go again... ;)

M.2 is een connector. De controller die erachter hangt is USB, SATA of PCI-E. Het "device" wat daar weer achter hangt, kan flash-storage zijn maar hoeft niet per definitie.

Ondanks dat je een 960 EVO post die inderdaad M.2 aansluiting heeft op de PCI-E x4 bus, ga je van performance-verbetering niet heel veel merken. Maar dat is mijn mening; er zijn vast reviews te vinden wanneer/waarom een PCI-E SSD snel is bij "dagelijks gebruik".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• chuckygetslucky
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-01 15:49
Tnx Max, wil overstappen op m2 om een satapoort vrij te maken voor een nieuwe dataschijf :) Niet zo zeer om de snelheid, had t erbij moeten zetten in mn startpost ;)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als snelheid niet de primaire eis is om naar M.2 over te stappen, heb ik 2 alternatieven voor je:
pricewatch: Intel 600p 512GB op PCI-E en anders pricewatch: Kingston SSDNow M.2 SATA G2 480GB op SATA-600. Scheelt meteen 6% op je totale bedrag :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-01 08:18
Ik denk niet dat je games zoveel vlotter gaan draaien met deze upgrade. Je moet trouwens nog investeren in DDR4 geheugen, daar je huidige setup DDR3 heeft. Das dan €1000+ voor 3-4% meer performance?

Heb je sata poorten tekort, dan zou je toch een hardeschijfcontroller kunnen kopen? (of een M.2 pci-e kaart).
Dan ben je er al met €50 vanaf.

• AlonMalyn
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-02-2025

AlonMalyn

Knettergek

De upgrade van een i7 4770K naar een i5-8600K is het investeren niet waard in mijn opinie. De performance gain zal minimaal zijn. En je betaald er dik voor, zoals eerder vernoemd in de post; RAM is nu ontiegelijk duur. Niet te doen.

Wat M.2 betreft, ik zou het wel doen. Als boot drive wel, niet als opslag. De snelheid waar je PC mee opstart is insane, en laat je PC gewoon lekker snel voelen :) Een 960 Evo 250GB is maar ~€130. Prima optie als boot drive. Voor de games kan je gewoon beter een normale SSD gebruiken want daar zal het verschil minimaal zijn. Is dat te duur? Helemaal niet erg, is ook een luxe. Dan pleur je alles gewoon op een HDD.

**Gefeliciteerd @DenHond :)F

[ Voor 2% gewijzigd door AlonMalyn op 27-11-2017 14:42 . Reden: Felici ]

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik zou er ook vanaf zien, deze upgrade. Je hebt een i7, dus 4cores, 8 threads... En je gaat naar een i5, 6 cores, 6 threads.

Games draaien nog steeds prima op 4 (fysieke) cores, en ja, ze kúnnen er meer benutten, maar het overgrote merendeel haalt daar slechts in zeer specifieke situaties een FPS voordeel uit, en in nog minder situaties een FPS voordeel dat je ook kan benutten. Jouw i7 heeft nog steeds HT, en die HT threads blijven ook tijdens een game beschikbaar voor de andere background applicaties. Kortom, je wint bijzonder weinig met de twee extra cores, want je verliest netto ook 2 threads. Daarbij: je hebt een Haswell, en vanaf Haswell heeft Intel Core zo'n 10% IPC minder dan Skylake/Kaby Lake/Coffee Lake (ja dat is een pot nat voor 90% van de use cases inclusief gaming).

Dus: je moet al hopen dat je een 5Ghz of hoger stabiel op alle cores krijgt, wat overigens haalbaar is, om noemenswaardige winst te noteren. En zelfs dan: alleen maar in een beperkt aantal situaties.

Dan is er nog de CPU/GPU balans: een 1070 met je huidige CPU lijkt mij dan prima, om niet te zeggen perfecte balans.

Ik weet niet hoe ver je huidige i7 al is geklokt, maar ik zou eerder zeggen, probeer daar nog wat Mhz uit te persen. Da's gratis.

Verder sluit ik me bij MAX3400 aan vwb de Samsung M2 drive, ze zijn echt een stuk duurder en er zit niet echt merkbare verbetering in tov een reguliere SSD. Ook worden ze behoorlijk warm, afhankelijk van de plaatsing bijvoorbeeld dicht bij een GPU is dat ook niet direct voordelig. Ter vergelijking: voor 280 euro heb je 1 TB (!) aan MX300 in je syteem zitten. Zeker niet de snelste drive, maar verder niks op aan te merken, ik vraag me zelfs af of je in een dubbelblind test de verschillen zult aanwijzen qua snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Vayra op 27-11-2017 17:53 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

@Vayra Je zult het verschil zeker zien met opstarten, en het copiëren van grote aantallen GB. De EVO werkt net iets anders dan de PRO, om het kort te houden: De EVO gebruikt een soort cache, als die cache vol is, gaat hij verder op ''normale'' SSD snelheid, of zelfs er onder. De PRO heeft dit niet.

Ik vind de 250GB Evo een goede optie als bootdrive. Retesnel opstarten en het boven genoemde, voor naar mijn mening een goede prijs.

pricewatch: Samsung 960 EVO 250GB

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
AlonMalyn schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:15:
@Vayra Je zult het verschil zeker zien met opstarten, en het copiëren van grote aantallen GB. De EVO werkt net iets anders dan de PRO, om het kort te houden: De EVO gebruikt een soort cache, als die cache vol is, gaat hij verder op ''normale'' SSD snelheid, of zelfs er onder. De PRO heeft dit niet.

Ik vind de 250GB Evo een goede optie als bootdrive. Retesnel opstarten en het boven genoemde, voor naar mijn mening een goede prijs.

Dat wordt iedere keer wel gezegd maar nooit onderbouwd lijkt het, kopieren wordt niet sneller op een M.2 NVME SSD aangezien je nog steeds van dezelfde langzame HDD kopieerd, die is de beperkende factor daar, niet de SATA aansluiting op de SSD. Opstarten is wel sneller, 4 ipv 4.5 seconden, je moet het er maar voor over hebben :+ Wel handig als je de halve dag bezig bent met opstarten uiteraard, maar in alle normale situaties niets bijzonders.
Ik heb nog nooit verschil gemerkt tussen NVME en SATA, de benchmarks zeggen dat het wat sneller is, normaal gebruik maakt het niks uit.

Fixing things to the breaking point...

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

RGAT schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:19:
[...]

Dat wordt iedere keer wel gezegd maar nooit onderbouwd lijkt het, kopieren wordt niet sneller op een M.2 NVME SSD aangezien je nog steeds van dezelfde langzame HDD kopieerd, die is de beperkende factor daar, niet de SATA aansluiting op de SSD. Opstarten is wel sneller, 4 ipv 4.5 seconden, je moet het er maar voor over hebben :+ Wel handig als je de halve dag bezig bent met opstarten uiteraard, maar in alle normale situaties niets bijzonders.
Ik heb nog nooit verschil gemerkt tussen NVME en SATA, de benchmarks zeggen dat het wat sneller is, normaal gebruik maakt het niks uit.
Inderdaad, copieëren naar een HDD dat maakt niet uit nee. Die snelheden zul je pas merken als je een PRO als boot en een PRO als stratchdisk of mass storage gebruikt, mja.

In mijn ervaring is het verschil in opstarten een stuk groter dan een halve seconde, maar dat is mijn ervaring. Ik vind het voor de kleine dingetjes, bijv dingen van je downloads naar je libraries slepen, de kleine meerprijs wel waard. Maar zit je aan een strict budget en missen er andere onderdelen die belangrijker zijn, ja dan zijn die belangrijker natuurlijk.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
AlonMalyn schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:27:
[...]

Inderdaad, copieëren naar een HDD dat maakt niet uit nee. Die snelheden zul je pas merken als je een PRO als boot en een PRO als stratchdisk of mass storage gebruikt, mja.

In mijn ervaring is het verschil in opstarten een stuk groter dan een halve seconde, maar dat is mijn ervaring. Ik vind het voor de kleine dingetjes, bijv dingen van je downloads naar je libraries slepen, de kleine meerprijs wel waard. Maar zit je aan een strict budget en missen er andere onderdelen die belangrijker zijn, ja dan zijn die belangrijker natuurlijk.
Tja opstarten hier is 2-3 seconden BIOS etc. en kan dan zo goed als direct inloggen, zit er dus 1-2 seconden Windows starten waar je 'winst' kan boeken, stel je gaat voor een 3000,- high-end bak dan zou ik zeker met meerdere NVME SSD's gaan om van NVME naar NVME te kopieren maar hier is dat helemaal niet relevant ;)
Hier is de NVME op de laptop en desktop iig niets sneller dan de Sata SSD die ervoor zat, van <5 seconden naar <5 seconden :+ Opstarten doe ik 1 keer per dag, dus die 4 seconden per week, tja was het niet echt waard.
Kleine dingetjes zoals downloads naar libraries gaat hier sowieso al op dezelfde HDD en zo goed als instant, downloads gaan toch al naar HDD totdat er 10Gbit internet abo's hier beschikbaar komen :9~

Fixing things to the breaking point...

• Vayra
AlonMalyn schreef op maandag 27 november 2017 @ 18:15:

Tuurlijk. Je wint één seconde. Echt de moeite!

YouTube: HDD Vs. SSD Vs. NVMe M.2 - Does a NVMe Drive Help Boot Times?

Skip even naar 1m33 voor een boot sequence vergelijking.

Dit is serieus geneuzel in de marge voor elke gamer en vrijwel elke andere gebruiker.

[ Voor 4% gewijzigd door Vayra op 27-11-2017 19:12 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

• AlonMalyn

AlonMalyn

Knettergek

@Vayra Er zal wel iets mis zijn met m'n SSD dan :F

Voor mij; HDD 68 sec, SSD 39 sec, NvME 12 sec

Geen WW, geen startup programs etc etc, alle meuk uit en half Windows ingepakt. :?

• Vayra
AlonMalyn schreef op maandag 27 november 2017 @ 19:20:
@Vayra Er zal wel iets mis zijn met m'n SSD dan :F

Voor mij; HDD 68 sec, SSD 39 sec, NvME 12 sec

Geen WW, geen startup programs etc etc, alle meuk uit en half Windows ingepakt. :?
Tja, ik boot nog steeds op Windows 10 met een Samsung 830 256gb, en dat lukt prima binnen de 15-20 seconden. Wie zal het zeggen.

Maar goed om er geen discussie van te maken; TS heeft geen budgetten genoemd en weet nu wat de overwegingen zijn ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Vayra op 27-11-2017 19:23 ]

Pagina: 1