Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDirk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-06-2023
Hallo,

Ik ben sinds 25 oktober eigenaar van een aantal bitcoin en een aantal bitcoin cash.
Deze coins heb ik opgeslagen in mijn Exodus Wallet en worden over een aantal dagen overgezet naar mijn Ledger Nano S.

De afgelopen dagen kwam ik erachter dat je Bitcoin Gold en Bitcoin Diamond kunt claimen als je in bezit bent van een Bitcoin. Aangezien de Bitcoin Gold nu op 450 dollar en de Bitcoin Diamond op 60 dollar zit leek het mij wel een goed idee om deze 2 coins te claimen indien mogelijk. Een aantal artikels vertellen mij deze coins nog niet te claimen, maar de private key (wat dit ook mag zijn) goed te bewaren. Een paar andere artikels vertellen mij dat ik deze coins helemaal niet kan claimen i.v.m. de aankoopdatum van 25 oktober en een ander artikel vertelt mij mijn bitcoins over te maken naar een andere wallet zodat ik ze daar kan claimen. (dit laatste vertrouw ik niet helemaal, omdat je best vaak dingen hoort over scamsites)

Nu zijn mijn vragen:
Kan ik überhaupt de coins claimen?
Zo ja, hoe moet ik deze claimen?
En moet ik ze nu al claimen of kan ik het best nog afwachten?

Alvast bedankt,
Dirk Baltussen :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

De Bitcoin Gold fork viel samen met block #491407, wat op 24 oktober gemined is. Dat betekent dat iedereen die voor dat block Bitcoins bezat, een zelfde hoeveelheid Bitcoin Gold heeft. Heb je je BTC na dit block pas verworven (of had je ze voor dit block al, maar in een webdienst die niet meewerkt met BTG-distributie), dan vis je achter het net.

Bitcoin Diamond bestaat nog niet. Er is nog geen software van uitgebracht en nog geen network van nodes en miners. Mogelijk draaien de ontwikkelaars zelf al wel de software, maar dat is onbekend. Wat er aan BTD wordt verhandeld op exchanges zijn tokens die functioneren als een futures-product. Het bezit van zo'n token geeft recht op 1 BTD zodra deze beschikbaar komen. Als er nooit een werkende BTD client uitgebracht wordt, zullen de futures-tokens uiteindelijk gewoon waardeloos worden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenhausen
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Als toevoeging, dat laatste, het overzetten van je originele bitcoins naar een andere wallet (in eigen beheer) is juist heel belangrijk! Bij een fork zoals Bitcoin Cash en BTG blijft de private key hetzelfde. Als je dan de key invult in de walletclient van de geforkde coins en deze nieuwe client lekt deze private key, dan geeft het de maker ervan ook toegang tot die wallet van de originele coins. Een simpele beveiliging daartegen is om de originele coins (na de fork maar voordat je de forkcoins gaat claimen) naar een andere wallet over te maken. Hierdoor geeft die private key, als hij lekt, hooguit toegang tot een lege bitcoin wallet.

Het stelen van coins via forkwallets lijkt op het moment de scammethode in cryptoland te zijn.