Ibood levert verkeerde item

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:10
Hallo,

Onlangs was er bij Ibood een dagactie waarbij je een inbouwreservoir van het merk Ideal Standard en bijbehorend toilet met softclose zitting kon kopen voor een bedrag van 280 euro in totaal. Dat was een flinke korting ten opzichte van in de winkel.

Na 2 weken werd eindelijk alles geleverd en ik heb de wc potten natuurlijk gecontroleerd op beschadigingen, maar nu komt het.. Toevallig keek ik van de week nog even in het forumtopic op Ibood van desbetreffende actie en ik las dat er heel veel mensen waren die géén toiletzitting hadden gekregen of wel een zitting, maar dat was dan geen softclose.
Ik ben dus gelijk de schuur ingedoken omdat daar alles nog staan wachtende op de verbouwing die deze week begint om te controleren wat voor zitting ik heb gekregen. Het blijkt dus dat ik ook een normale zitting gekregen heb, in plaats van een softclose zitting met een winkelwaarde van 110 euro.

Nu krijg ik dus bericht van Ibood dat de softclose zitting niet meer voorradig is bij de leverancier en wij het hier maar mee hebben te doen, of een andere optie en dat is alles dus maar terugsturen.

Het is vanzelfsprekend dat ik niet alles terug wil sturen, zeker gezien het feit dat het een super goede deal was en dat 2 potten met reservoir aardig wat gewicht is om naar het postkantoor te brengen.

Kunnen jullie mij vertellen wat in dit geval mijn rechten zijn?
Kan ik Ibood verplichten om de juiste zitting te leveren, zoals dus in de bestelling staat?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Of terugsturen
Of accepteren

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Zie onderstaande, voornamelijk ook 11. Meer info op http://www.ibood.com/nl/nl/terms/ :

10.1 Gedurende veertien dagen na de dag waarop de koper of een door de koper aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen, is de koper gerechtigd om de koopovereenkomst zonder opgave van reden te ontbinden.

10.8 De kosten voor het retour sturen van een annulering zijn voor rekening van koper. Retourkosten kunnen afwijken in verband met de grootte, het gewicht, de aard, het volume van het product en de gekozen verzendmethode.

11. Overmacht: iBOOD is gerechtigd de koopovereenkomst te ontbinden, indien iBOOD haar verplichtingen op grond van overmacht tijdelijk of blijvend niet kan nakomen. Onder overmacht worden alle omstandigheden verstaan die redelijkerwijs niet door iBOOD kunnen worden beïnvloed. Hieronder is uitdrukkelijk begrepen het door haar leveranciers niet (tijdig of niet onder dezelfde condities )kunnen leveren aan iBOOD. In dat geval heeft de koper recht op teruggave van het door hem aan iBOOD betaalde, welke teruggave in ieder geval binnen veertien dagen na de ontbinding zal plaatsvinden. Koper heeft alsdan geen recht op enige schadevergoeding.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Slavy dat stuk gaat meer over terugsturen op basis van het herroepingsrecht (ook bekend as wet koop op afstand). Dat is natuurlijk niet heel relevant voor een product dat niet conform de overeenkomst is.

iBood moet dit gebrek gewoon kosteloos oplossen. En daar zie ik een aantal opties:
• Alsnog leveren. Maar daarvan hebben ze al aangegeven dat ze dat niet kunnen. Je kan dat alsnog gaan proberen af te dwingen, maar ik vraag me af of dat succesvol gaat zijn.
• Koop ontbinden (kosten voor retour zijn daarbij voor iBood). Maar daarvan geef jij al aan er niet zoveel zin in te hebben.
• Gebrek compenseren door een deel van het aankoopbedrag terug te storten. Wellicht dat jij dan elders zonder al te veel verlies een soft-close bril kan kopen die je er op kan zetten? Alleen de vraag of iBood hiervoor openstaat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ibood, bezint eer ge begint. Maar zonder dollen, dit is bekend bij IBood. Als je niet tevreden bent wordt het dus terug zenden of accepteren wat je hebt gekregen, tenzij je zin hebt in een procedure te starten.
Contact opnemen met je rechtsbijstand is de beste optie om het minste gedoe te hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 10:37
Hier is iBood inderdaad berucht om en, als je het mij vraagt, is dit zelfs onderdeel van hun strategie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammos85
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:30
Tsja, ergens wel logisch ook toch? Ze zijn geen toilettenboer, dus hebben deze meuk ook niet in het magazijn liggen. Als de enige aanbieding dan afwijkt, bieden ze je aan het kosteloos terug te sturen. Veel meer *hoeven* ze niet te doen, als zou dat natuurlijk wel netjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Brammos85 schreef op maandag 27 november 2017 @ 14:30:
Tsja, ergens wel logisch ook toch? Ze zijn geen toilettenboer, dus hebben deze meuk ook niet in het magazijn liggen.
mja... dan moeten ze niet een product verkopen dat ze niet kunnen leveren.
Ik zie niet hoe dat logisch moet zijn.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
paQ schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:07:
[...]

mja... dan moeten ze niet een product verkopen dat ze niet kunnen leveren.
Ik zie niet hoe dat logisch moet zijn.
"wij hebben ze met deze omschrijving van onze leverancier betrokken" zal ongetwijfeld het antwoord zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

en irrelevant

begrijp me niet verkeerd: ik denk dat je op je kop kunt gaan staan en het nog niet opgelost zal krijgen met ibood, maar het is niet OK dat we dit maar als het 'nieuwe normaal' gaan zien.

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 27-11-2017 15:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:32
het is inderdaad accepteren of terugsturen.
misschien dat je nog een compensatieregeling kunt treffen, maar die kans is zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
paQ schreef op maandag 27 november 2017 @ 15:12:
en irrelevant

begrijp me niet verkeerd: ik denk dat je op je kop kunt gaan staan en het nog niet opgelost zal krijgen met ibood, maar het is niet OK dat we dit maar als het 'nieuwe normaal' gaan zien.
Dat is het ook niet, maar lees overal op het forum maar na, de nazorg van IBood is notoir belabberd. Dus je kan op je kop gaan staan over in je recht staan e.d. maar ze gaan echt niks doen. Beste advies van mij, dat ik ook al eerder heb gegeven in dit topic, blijft gewoon je rechtsbijstand inschakelen als je er een punt van wilt maken en anders het maar te slikken. Er tussenin hangen levert alleen jezelf maar frustratie op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Laatst online: 10:37
Aan rechtsbijstand heb je niets; Je mag het terug sturen als je niet tevreden bent. Meer zijn ze je niet verplicht.
edit:
Zie onderstaande van @SkiFan. Ik heb het BW er op nageslagen en hij maakt inderdaad een goed punt

Als iedereen het ook daadwerkelijk gaat terug sturen houden ze vanzelf op met dit soort grapjes, want dan is het niet meer rendabel.

[ Voor 50% gewijzigd door frickY op 28-11-2017 09:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 15:35
Hoho, zo makkelijk komt Ibood hier niet weg. Dat neemt iedereen maar aan, maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Je hebt namelijk gewoon recht op schadevergoeding.

Stappenplan nu: Aanmanen en redelijke termijn geven om na te komen, tenzij dat ze al dubbelzinnig aangegeven hebben niet na te willen komen.

Na niet tijdige nakoming stel je in gebreke, en schaf je een juiste bril aan voor een normale prijs. Dat hoeft niet de scherpste prijs te zijn die je kunt vinden.

Vervolgens spreek je ontbinding ten aanzien van dit deel (de WC bril) uit, en vorder je als schadevergoeding de waarde van de dekkingskoop. De gewone WC bril kun je tot betaling houden op grond van het retentierecht.

Wettelijke basis: 7:37 BW.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Aangezien je er met ibood denk ik niet uit gaat komen.
En je niet wilt terug sturen omdat je zoveel korting heb gekregen.
Zou je kunnen overwegen om de wc brillen zelf los aan te schaffen.
Je kan softclose brillen goedkoop halen bij oa de action voor 10 of 15 euro, heb ik ze laatst zien liggen.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topkwaliteit zal die bril van ibood toch al niet zijn, dus misschien is dat idea van @michael3 nog niet zo gek. Ja, hebt wellicht recht op zo'n ding, maar als het echt maar een tientje is, wil je daarvoor een ibood hoofdpijn dossier openen? Elke minuut die je er aan besteed is weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:38
Softclose kopen en -desnoods via de rechter - iBood aansprakelijk stellen. Moeten ze maar hun administratie beter regelen en een tussentijdse aanpassing van de aanbieding doen ofzo.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:10
Iedereen bedankt voor jullie reacties!

Ik heb Ibood gisteren nog even een berichtje gedaan, maar zoals verwacht duurt dit ook weer een paar dagen voordat je überhaupt een reactie terugkrijgt. Zodra ik een reactie terug krijg, leg ik ze gewoon voor dat ik ze ga houden aan de verkoop en dat als ze niet kunnen leveren ze het ook maar niet moeten gaan verkopen.

Een nieuwe softclose kopen kan wel, maar zon ding van hetzelfde type kost in de winkel gewoon 110 euro :o

Wij krijgen deze week de sleutel van ons nieuwe huis, en zijn daar dan al druk genoeg mee. Om er dan ook nog een hele zaak van te gaan maken, daar gaat ook al weer zoveel tijd inzitten :/

Eerst maar even afwachten wat de reactie is van Ibood, maar ik ben er bang voor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 16:55

MsG

Forumzwerver

Hoe jammer ook, het recht van ontbinding is in dit geval je hoogste recht, zeker een dozenschuiver als iBood die altijd oude restpartijen van iets tijdelijk verkoopt gaan je niet een dergelijk ding meer kunnen leveren. Terecht dus dat ze de andere optie, alles terugsturen, aanbieden.

Wil je meer er uitslepen dan zal ik je rechtsbijstand aanspreken, maar ik verwacht niet dat iBood heel gewillig zal zijn om een andere optie te faciliteren dan het ongedaan maken van de aankoop. iBood heeft hier immers redelijk structureel mee te maken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1