Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
M'n zus haar pc start niet meer op. Geeft vluchtig een "cannot read memory" (BSOD) vooraleer alsnog door te gaan naar het windows-opstart logo. Daarna gaat de pc in herstelmodus, maar blijft daar hangen.

Opstarten via BIOS (UEFI), DVD etc. lijkt niet te gaan. Memtest86 geeft honderdduizenden errors (500k+)
Mijn idee: kapotte RAM of SSD.

Wat ik dus gedaan heb:
- haar RAM-sticks verwijderd en de RAM-sticks van mijn PC in de hare gestopt = zelfde probleem.
- Mijn SSD met mijn Windows in haar PC gestopt, samen met mijn RAM. Hiermee startte hij wel op naar bureaublad.

Conclusie: kapotte SSD van m'n zus (?)

Echter heb ik nu mijn RAM en SSD terug in mijn PC gestopt en nu heb ik hetzelfde probleem???
Uiteindelijk heb ik mijn SSD kunnen leegmaken en een nieuwe windows versie via DVD geinstalleerd.

Nu start mijn PC wel op naar bureaublad, maar om de zoveel minuten/seconden krijg ik een BSOD met afwisselende error-codes zoals:

KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
BAD_POOL_HEADER
KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
SYSTEM_THREAD_NOT_HANDLED
DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL

Heb ik zonet mijn eigen SSD/RAM gefried? Is er nog hoop? Hoe kan ik dit achterhalen?
Hoe achterhaal ik welke componenten er wel nog veilig werken in de pc van m'n zus? Haar MOBO / CPU bijvoorbeeld? PSU? RAM?

Weet niet waar ik terecht kan met deze vragen :/

Wil namelijk niet een nieuwe SSD of RAM plaatsen om deze ook meteen erna te fryen. Is een gaming PC ter waarde van 1700 EUR ..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2017 09:53 ]

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als je een hoop verschillende BSOD's krijgt is dat vaak een verschijnsel van defect geheugen.
http://www.memtest.org

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Over welke hardware hebben we het?
Het kan natuurlijk altijd zijn dat je iets gesloopt hebt bij 't wisselen van de hardware. Heb je rekening gehouden met ESD?

Je kunt natuurlijk de pech hebben dat haar voeding ruk is en hardware frituurt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is een gaming PC ter waarde van 1700 EUR ..
Garantie? Contact zoeken met leverancier/afzonderlijke fabrikanten?

Tenminste, ik haal uit de startpost niet of het game-PC uit 2001 was van toenmalig 1700 Euro of een machine van 3 maanden geleden ter waarde van hetzelfde bedrag.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Praten we hier over 2 identieke systemen?
Een Windows naar een ander verschillend systeem verhuizen is meestal een niet zo'n prettig idee omdat er andere drivers worden geïnstalleerd die eventueel de originele drivers kunnen aantasten.

Als het om een AMD systeem gaat, kijk dan ook naar de processor.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Topicstarter
Haar PC: AMD APU processor zonder GPU met 8GB RAM en 120GB ADATA SSD - 2jaar oud twv 5-600 EUR

Deze startte niet meer op, zonder aan de hardware te hebben gerammeld. Blijkt achteraf dat ze thuis wel een aantal keer een kortsluiting hebben gehad in huis terwijl de PC aanstond.. (wist ik pas achteraf..)

Mijn PC van 5j oud twv toen 1700EUR, zelf gebouwd en regelmatig geüpdatet i5-3570K, 16GB RAM (4x4) met Windows op Samsung EVO SSD + GPU
Deze SSD heb ik dus in haar PC gestopt, samen met mijn 2x4GB RAM sticks. Deze RAM-sticks heb ik achteraf niet in mijn PC teruggestopt en enkel de SSD teruggeplaatst.

ivm driver issue: nadat mijn eigen PC niet meer opstartte heb ik mijn EVO SSD leeggemaakt en Windows clean install gedaan - dit zou het driver issue toch moeten overbruggen?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2017 @ 09:51:
...Heb ik zonet mijn eigen SSD/RAM gefried? Is er nog hoop? Hoe kan ik dit achterhalen?
Hoe achterhaal ik welke componenten er wel nog veilig werken in de pc van m'n zus? Haar MOBO / CPU bijvoorbeeld? PSU? RAM?
...
Doe eerst op je eigen pc een memtest draaien met de twee RAM reepjes die niet in je zus d'r pc hebben gezeten
Daarna doe je nog eens een memtest met de twee reepjes die wel in je zus d'r pc hebben gezeten
Dan heb je in ieder geval een idee welke reepjes nog te verrouwen zijn

Stop dan het betrouwbare ram in je pc een start op van een hbcd / sergei's / linux bootcd en lees de smartwaardes uit van de beide ssd's en post die hier

En vergeet niet zo af en toe even rustig adem te halen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt - zal ik deze week eens proberen, heb namelijk maar een klein uurtje in de avond om er aan te (ver)prutsen.

Heb Windows getracht op een andere SSD dan diegene die ik bij m'n zus heb overgezet te installeren, maar de BSODS blijven helaas komen. Geraak echter wel op het bureaublad.

Zal eveneens een keer proberen om de partitie volledig te verwijderen vooraleer Windows te installeren ipv herinstallatie op een bestaande partitie (had weliswaar geformatteerd). Blijkbaar zou dit ook nog een verschil kunnen maken in het geval van een driver issue.

Hopende dat je niet zomaar je MOBO kan vernielen door het plaatsen van kapotte RAM-reepjes ofzo anders wordt het huilen met de pet op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2017 15:44 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:47

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hoeft de waarde van je PC niet te vermelden hoor (die 1700 is nu 400 trouwens), in het vervolg, maar beter vertel je gedetailleerd hoe beide systemen in elkaar steken en niet met random kreten als AMD APU en een SSD, maar ook moederbord, type en merk voeding, exacte typenummer van de CPU enzo, daar kunnen we een betere inschatting mee maken of er een overduidelijke veroorzaker tussen zit :) Hoe meer detail, hoe beter we kunnen helpen.

Verder het lijstje van Brahie afwerken inderdaad, ben benieuwd ;)

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:47
Als je je OS (SSD) in een PC stopt met compleet andere hardware is het niet gek dat de software over de zeik gaat, daar kun je geen conclusie aan hangen.
Wellicht is het probleem bij je zus ook grotendeels software gerelateerd, anders zou ik zeggen dat de SSD stuk is, eerst proberen te formatteren/partitioneren (eventueel even aan jouw pc hangen) en opnieuw installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 28-11-2017 23:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
mitsumark schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 23:42:
Als je je OS (SSD) in een PC stopt met compleet andere hardware is het niet gek dat de software over de zeik gaat, daar kun je geen conclusie aan hangen.
Wellicht is het probleem bij je zus ook grotendeels software gerelateerd, anders zou ik zeggen dat de SSD stuk is, eerst proberen te formatteren/partitioneren (eventueel even aan jouw pc hangen) en opnieuw installeren.
Akkoord dat de software naar de ruk gaat bij het gebruik op een andere pc (kan nu eenmaal niet alles weten), maar ik nam aan dat bij het herpartitioneren / herinstalleren van een clean windows dit wel verholpen zou worden.

Echter brengt een memtest / SSD health test geen zoden aan de dijk. Beide zijn hoegenaamd gezond (volgens de gedraaide software).

Ik heb een heel sterk vermoeden dat het driver gerelateerd is, gezien het genre BSOD's die heel vaak terugkomen [DRIVER_CORRUPTED_EXPOOL en KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE] (wat ik toch raar blijf vinden ondanks een clean OS install) en het feit dat ik wel op het bureaublad geraak al is het maar heel kortstondig.

Echter geen idee welke driver, en krijg ook helaas de tijd niet om iets te doen vooraleer de volgende BSOD verschijnt.

In safe-mode krijg ik geen internetverbinding om drivers te installeren (verboden voor de admin. user en nog wat) ondanks het kiezen voor de optie safe-mode met netwerk. Ik ben trouwens de enige gebruiker en dus uiteraard ook de admin.

Trouwens heb ik op mijn 2e SSD een nieuwe partitie gemaakt en Windows daarop geinstalleerd en heb er hetzelfde probleem mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2017 09:15 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Linux op een usb stick, dit is een livecd die je kunt downloaden.
Boot van deze usb stick, dan kun je de pc testen zonder windows, en zonder ssd aangesloten, dan weet je of je pc werkt.
Pagina: 1