De laatste tijd merk ik dat ik in bepaalde games zware screen tearing heb. De reguliere oplossing is dan; zet vsync aan. Maar het probleem is dat als ik dit doe dat de screen tearing zich 'focust'; in plaats van willekeurige screen tears her en der is er één horizontale lijn die zich in sommige gevallen van boven naar beneden beweegt. Vooral met horizontale beweging snijdt het scherm zich duidelijk in tweeën, en dit is zeer storend. Ik merk het vooral sterk in Wolfenstein 2 The New Colossus, Shadow Of Mordor en DOOM, maar ook in lichtere 2D spellen zoals Guacamelee of Rayman Origins. Bij die laatste twee is het wellicht nog irritanter omdat je daar zeer veel snelle horizontale beweging hebt.
Ik snap alleen niet waar dit aan ligt. Ik weet dat screen tearing ontstaat als er een de-synchronisatie tussen de verversratio van het scherm en het spel is, maar in bijvoorbeeld Wolfenstein en Mordor zorg ik ervoor dat de maximum verversrate op 59 of 60 staat, dezelfde verversratio als mijn beeldscherm. Desondanks blijft die horizontale lijn door het beeldscherm lopen. Belangrijk om ook nog te vermelden is dat ik een multiple monitor setup heb; een Iiyama Prolite X2483HSU en Iiyama Prolite E2473HDS met een stretched desktop, ieder scherm 1080p, en een oude LG 32" LCD HDTV ook op 1080p waar het scherm van de X2483HSU op wordt gedupliceerd. Het rare is dat de tear zich alleen bevindt op de X2483HSU, en niet op de TV.
Mijn verdere specs zijn de volgende:
i5-6400 CPU
AMD R9 380 met de nieuwste drivers
8GB RAM
Windows 10 Home
Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen? Het maakt gamen van achter mijn bureau bijzonder irritant.
Ik snap alleen niet waar dit aan ligt. Ik weet dat screen tearing ontstaat als er een de-synchronisatie tussen de verversratio van het scherm en het spel is, maar in bijvoorbeeld Wolfenstein en Mordor zorg ik ervoor dat de maximum verversrate op 59 of 60 staat, dezelfde verversratio als mijn beeldscherm. Desondanks blijft die horizontale lijn door het beeldscherm lopen. Belangrijk om ook nog te vermelden is dat ik een multiple monitor setup heb; een Iiyama Prolite X2483HSU en Iiyama Prolite E2473HDS met een stretched desktop, ieder scherm 1080p, en een oude LG 32" LCD HDTV ook op 1080p waar het scherm van de X2483HSU op wordt gedupliceerd. Het rare is dat de tear zich alleen bevindt op de X2483HSU, en niet op de TV.
Mijn verdere specs zijn de volgende:
i5-6400 CPU
AMD R9 380 met de nieuwste drivers
8GB RAM
Windows 10 Home
Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen? Het maakt gamen van achter mijn bureau bijzonder irritant.