Zware screen tear in games ondanks gelijke framerate

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 17:45
De laatste tijd merk ik dat ik in bepaalde games zware screen tearing heb. De reguliere oplossing is dan; zet vsync aan. Maar het probleem is dat als ik dit doe dat de screen tearing zich 'focust'; in plaats van willekeurige screen tears her en der is er één horizontale lijn die zich in sommige gevallen van boven naar beneden beweegt. Vooral met horizontale beweging snijdt het scherm zich duidelijk in tweeën, en dit is zeer storend. Ik merk het vooral sterk in Wolfenstein 2 The New Colossus, Shadow Of Mordor en DOOM, maar ook in lichtere 2D spellen zoals Guacamelee of Rayman Origins. Bij die laatste twee is het wellicht nog irritanter omdat je daar zeer veel snelle horizontale beweging hebt.

Ik snap alleen niet waar dit aan ligt. Ik weet dat screen tearing ontstaat als er een de-synchronisatie tussen de verversratio van het scherm en het spel is, maar in bijvoorbeeld Wolfenstein en Mordor zorg ik ervoor dat de maximum verversrate op 59 of 60 staat, dezelfde verversratio als mijn beeldscherm. Desondanks blijft die horizontale lijn door het beeldscherm lopen. Belangrijk om ook nog te vermelden is dat ik een multiple monitor setup heb; een Iiyama Prolite X2483HSU en Iiyama Prolite E2473HDS met een stretched desktop, ieder scherm 1080p, en een oude LG 32" LCD HDTV ook op 1080p waar het scherm van de X2483HSU op wordt gedupliceerd. Het rare is dat de tear zich alleen bevindt op de X2483HSU, en niet op de TV.

Mijn verdere specs zijn de volgende:
i5-6400 CPU
AMD R9 380 met de nieuwste drivers
8GB RAM
Windows 10 Home

Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet oplossen? Het maakt gamen van achter mijn bureau bijzonder irritant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Als het alleen op een scherm gebeurt en niet op de rest dan ligt het aan het scherm lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
johnkeates schreef op maandag 27 november 2017 @ 00:45:
Als het alleen op een scherm gebeurt en niet op de rest dan ligt het aan het scherm lijkt me.
Ja dat kwam ook al in me op, maar de vraag is dan of het een software probleem is, iets bugged of iets qua instellingen, of een hardware probleem. Ik ga niet direct een nieuwe monitor aanschaffen vooraleer ik wat meer input heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Misschien een TCON bord dat dood aan het gaan is, of een controller die niet meer lang blijft leven op de input->LVDS/eDP converter.

Als het eerst niet zo was, en nu wel, en alleen bij dat scherm, en bij een ander scherm niet, en met een andere invoerbron nog steeds, dan is het scherm stuk.

[ Voor 38% gewijzigd door johnkeates op 27-11-2017 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 22:50

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gebruik je wel 'echte' V-Sync (en dus geen framerate limiting)? Wat jij beschrijft is namelijk precies wat je krijgt als je je framerate limit.

De framerate limiteren tot de refreshrate is niet voldoende; het moet daadwerkelijk synchroon lopen om tearing te voorkomen.

[ Voor 40% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2017 01:00 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
Compizfox schreef op maandag 27 november 2017 @ 00:49:
Gebruik je wel 'echte' V-Sync (en dus geen framerate limiting)? Wat jij beschrijft is namelijk precies wat je krijgt als je je framerate limit.

Het gelijk laten lopen van de framerate met de refreshrate is niet voldoende; het moet daadwerkelijk synchroon lopen om tearing te voorkomen.
Hoe kan ik controleren of dit het geval is? Eigenlijk zet ik gewoon de V-Sync optie in het spel aan. Zonder V-Sync aan is er ook tearing, maar meer en vooral met meer willekeur. Het is met de ingame V-Sync optie dat die eenzame horizontale lijn aan het kloten is (raar genoeg een stuk scherp in iets als Mordor dan in een 2D spel als Guacamelee) maar die dan ook wel vrij zwaar het scherm splitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Cowabungaa schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:00:
[...]

Hoe kan ik controleren of dit het geval is? Eigenlijk zet ik gewoon de V-Sync optie in het spel aan. Zonder V-Sync aan is er ook tearing, maar meer en vooral met meer willekeur. Het is met de ingame V-Sync optie dat die eenzame horizontale lijn aan het kloten is (raar genoeg een stuk scherp in iets als Mordor dan in een 2D spel als Guacamelee) maar die dan ook wel vrij zwaar het scherm splitst.
Het feit dat je tearing hebt is in in principe al genoeg info om aan te nemen dat V-Sync niet (correct) werkt.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen (geen ervaring met dit soort multi-monitor-setups), maar ligt het niet aan je multi-monitor-setup? Mijn intuïtie zegt dat V-Sync niet (zomaar) mogelijk is als je viewport twee monitoren bespant. Die twee monitoren refreshen namelijk al niet synchroon, hoe ga je dan je GPU V-Syncen met beide monitoren tegelijk?

EDIT: Het zou ook je gedupliceerde scherm kunnen zijn. Als je TV staat ingesteld als "primaire" scherm, wordt de rendering van je spel daarmee ge-V-Synced in plaats van met je monitor. Ik heb hier wat info gevonden waar ook staat dat je je monitor als primaire scherm kunt instellen. Gaat over een Oculus Rift maar het principe is hetzelfde.

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2017 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
Compizfox schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:04:
[...]

Het feit dat je tearing hebt is in in principe al genoeg info om aan te nemen dat V-Sync niet (correct) werkt.

Ik kan het niet met zekerheid zeggen (geen ervaring met dit soort multi-monitor-setups), maar ligt het niet aan je multi-monitor-setup? Mijn intuïtie zegt dat V-Sync niet (zomaar) mogelijk is als je viewport twee monitoren bespant. Die twee monitoren refreshen namelijk al niet synchroon, hoe ga je dan je GPU V-Syncen met beide monitoren tegelijk?
Dat heeft me even aan het kloten met kabels gezet, en het lijkt inderdaad zo te zijn dat als ik de twee Iiyama monitoren heb verbonden dat er geen probleem is (beide met DVI trouwens) en als ik daar de TV bij steek (HDMI) dat er screentearing op mijn bureau scherm opduikt. Nu is dan de vraag; kan ik de TV synchroon laten lopen met de TV, of andersom?

Het klopt overigens inderdaad dat de TV als primair scherm ingesteld staat. Ik kan me herinneren dat ik ooit dergelijke screentearing juist op de TV had, maar dat heb ik toen weten op te lossen. Het kan zijn dat de oplossing, wellicht onwetend, was om van primair scherm te wisselen. En als je dan een tijdje niet achter je bureau gamed dan wil dat aan je voorbij gaan.

Edit: als ik overigens bij de Specs kijk in het Radeon Settings menu dan heeft de TV ook een verversratio van 60Hz, dus waarom die twee niet synchroon lopen...
Compizfox schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:04:
[...]

EDIT: Het zou ook je gedupliceerde scherm kunnen zijn. Als je TV staat ingesteld als "primaire" scherm, wordt de rendering van je spel daarmee ge-V-Synced in plaats van met je monitor. Ik heb hier wat info gevonden waar ook staat dat je je monitor als primaire scherm kunt instellen. Gaat over een Oculus Rift maar het principe is hetzelfde.
Maar als ik dan mijn beeldscherm het primaire scherm maakt, zorgt dat er dan niet gewoon voor dat mijn TV die screentearing krijgt?

[ Voor 40% gewijzigd door Cowabungaa op 27-11-2017 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Cowabungaa schreef op maandag 27 november 2017 @ 01:13:
[...
Edit: als ik overigens bij de Specs kijk in het Radeon Settings menu dan heeft de TV ook een verversratio van 60Hz, dus waarom die twee niet synchroon lopen...
Synchronisatie gaat verder dan alleen gelijke refreshrate hebben. Als de twee schermen dezelfde refreshrate hebben refreshen ze wel even snel (met dezelfde frequentie), maar nog niet synchroon (= in fase, m.a.w. allebei op precies hetzelfde moment). Dat is de bron van dit probleem.

Voor de duidelijkheid, de refresh van een scherm wordt niet vanuit de GPU aangestuurd (tenzij je FreeSync/G-Sync hebt). Dat doet het scherm "op eigen houtje". Het is dus moeilijk om twee schermen synchroon te laten refreshen, terwijl dat dus wel is wat je wilt als je twee schermen gedupliceerd hebt.
[...]

Maar als ik dan mijn beeldscherm het primaire scherm maakt, zorgt dat er dan niet gewoon voor dat mijn TV die screentearing krijgt?
Klopt.

[ Voor 17% gewijzigd door Compizfox op 27-11-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
Compizfox schreef op maandag 27 november 2017 @ 10:43:
[...]

Synchronisatie gaat verder dan alleen gelijke refreshrate hebben. Als de twee schermen dezelfde refreshrate hebben refreshen ze wel even snel (met dezelfde frequentie), maar nog niet synchroon (= in fase, m.a.w. allebei op precies hetzelfde moment). Dat is de bron van dit probleem.

Voor de duidelijkheid, de refresh van een scherm wordt niet vanuit de GPU aangestuurd (tenzij je FreeSync/G-Sync hebt). Dat doet het scherm "op eigen houtje". Het is dus moeilijk om twee schermen synchroon te laten refreshen, terwijl dat dus wel is wat je wilt als je twee schermen gedupliceerd hebt.

[...]

Klopt.
Aangezien ik geen G-Sync heb zal er dus altijd of de TV of het bureau scherm zware screentearing hebben? Dus elke keer zou ik dan het primaire en secundaire scherm moeten omwisselen? Is er geen enkele manier om de boel goed te laten draaien?

Edit: Ik heb trouwens even zitten kloten, en het lijkt niet zozeer uit te maken wat de primaire monitor is maar welk scherm wordt geïdentificeerd als 1 of 2. Nu is het beeldscherm op mijn bureau 2, en dat houdt dus screentearing als ik die kloon naar 1. Maar hoe ik 1 en 2 omwissel...geen idee.

[ Voor 16% gewijzigd door Cowabungaa op 27-11-2017 16:01 ]

Pagina: 1