60/144 Hz op een MSI 1080

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-08 17:57
Hoi,

Ik zit in dubio. Mijn scherm krijgt nu net last artyfacs. Tijd voor een nieuw scherm en pc. Pc wil ik voor december kopen.

Eindelijk had ik een scherm uitgezocht, maar ik vond een bedrag van rond de 700 Euro echt wel heel veel. Ik moet er nog heel goed over nadenken of ik het echt wil.
Zeker omdat dat beeldscherm niet perfect is. Heeft last van de bekende klachten en de vormgeving is ook niet mijn smaak.

Ik wilde op aanvankelijk op 144 Hz spelen.

- IPS
- 27 inch
- 1440
- MSI 1080.

Maar nu bedenk ik mij het volgende:

1)
Wat gebeurt er als zware spellen speel op een beeldscherm van 60 Hz?
Ik zal V sycn dan vaker moeten aanzetten.

2)
Wat is het verschil tussen een 60 Hz en 144 Hz met G-sync?

Ik weet dat 144 Hz, een 1 beeld ongeveer 144 per seconde ververst.
Als mijn grafische kaart 100 Hz ververst dan kan ik last van tearing krijgen.
Idem voor een 60 Hz monitor op een msi 1080 kaart.

G-sync vangt deze schommelingen op. Omdat de fps constant fluctueert. En zo krijg ik minder/geen last van tearing.

Zeg ik het zo goed?

Op Pricewatch van Tweakers, zie ik geen monitoren van 60 Hz met G-sync staan.
(Niet van 1440, 27")

3)
Wat is het verschil tussen een 60 Hz en een 144 Hz scherm beiden met G-sync? Merk je het als een game boven de 60 fps gaat?

Ik zal voornamelijk shooters spelen (online/singleplayer). Voor de fun, ik speel geen toernooien.

Ik heb op mijn huidige beeldscherm nooit problemen gehad.
Ook heb ik nooit een fps meter aangezet. Ik zal niet weten, hoeveel fps ik bij mijn huidige spellen haal.

4)Veranderen de zaken nog heel erg als ik de 1080 vervang voor een 1070?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 22:59
Wat is volgens jou een artifact? Bedoel je niet tearing of stuttering?

Zo nee: krijgt je scherm last van artifacts? Of je videokaart? Zou je niet beter dit product ter reparatie terugsturen in plaats van nieuwe hardware te kopen?

Verder kan je een antwoord op al deze vragen zeer goed op Google vinden. Ik wil het ook best voor je uitleggen maar misschien is het handig om eerst wat in te lezen over framerates en hz, en wat dit precies doet.
Lees dit eens: https://nl.hardware.info/...-monitor-synchroniseren-1

Heb je AMD icm een Freesync monitor ook al eens overwogen? Gezien je een nieuwe monitor wilt kopen kan dit een behoorlijke smak geld schelen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 13:58
.

[ Voor 103% gewijzigd door noud op 27-11-2017 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kali Durge
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-08 17:57
@Richh
Mijn videokaart is zo goed als overleden. Ik heb hem meer dan acht jaar. Nu krijg ik allerlei rode strepen door t beeld. Contstant om koppijn er van te krijgen.

Bedankt voor het linkje, ik had hem zelf ook gelezen. Al snap ik er nog steeds weinig van. Uiteindelijk heb ik de beslissing genomen door een Dell S2417DG te kopen. Weliswaar een 23"en TN.

Ik hou deze en ik kan dan altijd in de toekomst naar andere beeldschermen kijken. Tegen die tijd zullen er wel andere schermen zijn. Die minder problemen hebben en goedkoper zijn. Of juist weer niet.

Met opzet wil ik geen andere grafische kaart. Omdat deze kaart beter en stiller is.

Bedankt