TV-ontvanger aansluiten op ethernet (KPN Glasvezel)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:07
Ik heb een kabel probleem. Ik heb internet en TV via glasvezel van KPN. Dit komt binnen via de experiabox v10. Vervolgens wordt het internet(maar ook TV)signaal via al aangelegde ethernetkabels door het plafond naar de woonkamer geleid. Ik ben net verhuisd en heb nu de tv staan op de plek waar de groene cirkel is en wil hem daar ook laten staan. Echter komt daar alleen een coax aansluiting uit de muur. De ethernetkabel komt uit de muur ter plaatse van de rode cirkel. Ik heb nu dus vanuit de muur bij de rode cirkel een netwerkkabel lopen, door mijn woonkamer, naar de TV-ontvanger die naast de TV staat in de groene cirkel. Ik kan de kabel niet mooi weg werken langs de muur of achter een plint.
Maar ik wil dus wel een oplossing waarbij ik de TV in die groene hoek laat staan zonder dat er kabels over de vloer van mijn woonkamer lopen. Ik zat al te kijken naar verloopkabels van RJ-45 naar coax, maar dan zal ik als het al werkt ongetwijfeld verlies van signaalsterkte hebben. Is een oplossing waarmee ik een wifi-repeater of powerline in de rode cirkel plaats en de ontvanger in de groene cirkel, alwaar ik dan een kort netwerkdraadje tussen de powerline-ontvanger er TV-ontvanger plaats?
Of werkt dat ook niet en moet ik een andere oplossing zoeken? Ik zie het niet zitten om de kabels uit de leidingen te trekken en nieuwe aansluitingen te monteren(dit is echt last-resort).

Alvast dank voor jullie hulp.

PM: De wifi-dekking van het modem is door het gehele huis trouwens goed.

woonkamer kabels

Edit, ik heb trouwens geen ervaring met kabels trekken, wellicht dat ik dit heb overschat. Ik denk wel dat dat uiteindelijk de elegantste oplossing zal zijn..

[ Voor 5% gewijzigd door Megupe op 27-11-2017 00:41 ]

Beste antwoord (via Megupe op 21-12-2017 13:05)

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:10
@Megupe Als je op de plaats waar je modem hangt (vermoed meterkast) ook de afgaande coax kabel hebt naar de plaats waar je tv nu staat kan je ook kijken naar MoCa adapters, dit is een iets duurdere oplossing dan powerline adapters maar vele malen stabieler.

Het haalt het inderdaad niet bij gewone UTP, maar dit is wel de second best optie die je dan hebt.
Dus als je echt geen optie ziet om de coax eruit te halen en deze te vervangen voor 2x utp (als je utp-kabel gaat trekken doe dat dan eigenlijk altijd met 2 kabels), gebruik dan deze adapters.

1x in de meterkast (stukje utp tussen je experiabox en de moca adapter, de coax kabel aansluiten op de moca adapter)
1x in je woonkamer (doe je het zelfde als hierboven, alleen vervang je de experia box dan door je tv ontvanger, of eerst een switch en dan je tv ontvanger).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:55
Tsja... Als het echt moet werken en het moet goed werken is er maar 1 oplossing... Mouwen opstropen en minimaal 2x een utp kabel gaan leggen,

(dion b kom er maar in)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
shure-fan schreef op maandag 27 november 2017 @ 00:29:
Tsja... Als het echt moet werken en het moet goed werken is er maar 1 oplossing... Mouwen opstropen en minimaal 2x een utp kabel gaan leggen,

(dion b kom er maar in)
Dank voor je antwoord. En waarom minimaal 2x een utp kabel?
In mijn modem zijn nog 2 slots vrij dus het is wel mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bij mij is het een iets andere situatie en ik heb ook DSL van Online.nl (nog).
Maar ik had een vergelijkbaar probleem.

Ik heb dit opgelost door gebruik te maken van powerline adapters.
Dit werkt bij mij goed. Ik heb in een jaar tijd twee keer gehad dat de tv het niet goed deed en toen heb ik de powerline adapter er even uit en in getrokken en toen werkte het weer.

Wat ik wel gedaan heb voor powerline adapters aan te schaffen is er even twee geleend en eerst getest of het werkte. Dus dat is iets wat je wel eerst wilt doen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
@Megupe Als je op de plaats waar je modem hangt (vermoed meterkast) ook de afgaande coax kabel hebt naar de plaats waar je tv nu staat kan je ook kijken naar MoCa adapters, dit is een iets duurdere oplossing dan powerline adapters maar vele malen stabieler.

Het haalt het inderdaad niet bij gewone UTP, maar dit is wel de second best optie die je dan hebt.
Dus als je echt geen optie ziet om de coax eruit te halen en deze te vervangen voor 2x utp (als je utp-kabel gaat trekken doe dat dan eigenlijk altijd met 2 kabels), gebruik dan deze adapters.

1x in de meterkast (stukje utp tussen je experiabox en de moca adapter, de coax kabel aansluiten op de moca adapter)
1x in je woonkamer (doe je het zelfde als hierboven, alleen vervang je de experia box dan door je tv ontvanger, of eerst een switch en dan je tv ontvanger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
@Annuk , dat is ook een optie. Zal ik zeker meenemen in mijn overweging, dank voor je antwoord.

Maar nu is mij nog steeds niet duidelijk waarom je dan, als je toch een utp kabel trekt er dan 2 moet trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Megupe schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:17:
@Annuk , dat is ook een optie. Zal ik zeker meenemen in mijn overweging, dank voor je antwoord.

Maar nu is mij nog steeds niet duidelijk waarom je dan, als je toch een utp kabel trekt er dan 2 moet trekken.
Als je toch al UTP legt kan je er beter minimaal twee leggen.
Wellicht wil je later nog iets aansluiten en dan heb je wat liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
@Megupe als je bezig gaat doe je het in één keer goed ;) daarom 2 kabels in één keer.
Tevens heeft dit als voordeel dat je bv. kabel 1 gebruikt voor je tv signaal, en kabel 2 in je smart tv om te netflixen of internet radio te luisteren o.i.d.

Ook als je andere dingen nodig bent/wilt proberen kan dat op deze manier zonder dat je weet ik het wat allemaal door je kamer moet leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Haha, heel pragmatisch dus :)
Maar dank voor jullie meedenken. Ik ga mij eens verdiepen in kabeltrekken en dan een beslissing maken. Zal wel richting die coax wisselend voor 2x UTP.

Hebben jullie dan nog advies welke voor kabel (lengte even buiten beschouwing gelaten) het beste is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Heb je een idee hoe lang die kabel (ongeveer) is/moet zijn? Want in dat geval kan je evt. beter een los aantal meters bestellen, anders zou ik je adviseren:
• Kabel: https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html
• Afmonteer doosje: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

Evt. bestel je 2 van die af monteer inbouwdoosjes en bestel je een opbouw rand + afdek materiaal erbij voor in de meterkast.

Let bij dat afmonteerdoosje wel ff op dat je dus ook nog een afwerk raampje erbij moet hebben die past bij de rest van je schakelmateriaal.
Meestal staat het merk wel in 1 van je stopcontacten (in het plastic), anders kan je hier nog altijd ff een fototje plaatsen, vermoedelijk weet iemand hier wel welk merk/serie het is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
Ik heb geen idee hoe lang de kabel moet zijn, is daar een methode voor of zal ik eerst de oude coax eruit halen en dan weet ik op die manier de lengte?

De aansluitingen en afdekraampjes/plaatjes zijn van het merk Jung. Ik hoef alleen maar een basiselement en afmonteerdoosje, een nieuw afdekraampje hoeft niet, ik gebruik die van de coax aansluiting, want die is hetzelfde.

afdekraampjes buiten

afdekraampjes binnen

aansluiting
Annuk schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:44:
Heb je een idee hoe lang die kabel (ongeveer) is/moet zijn? Want in dat geval kan je evt. beter een los aantal meters bestellen, anders zou ik je adviseren:
• Kabel: https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html
• Afmonteer doosje: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

Evt. bestel je 2 van die af monteer inbouwdoosjes en bestel je een opbouw rand + afdek materiaal erbij voor in de meterkast.

Let bij dat afmonteerdoosje wel ff op dat je dus ook nog een afwerk raampje erbij moet hebben die past bij de rest van je schakelmateriaal.
Meestal staat het merk wel in 1 van je stopcontacten (in het plastic), anders kan je hier nog altijd ff een fototje plaatsen, vermoedelijk weet iemand hier wel welk merk/serie het is ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Megupe op 28-11-2017 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
Nogmaals dank voor alle antwoorden, gezien de lengte van mijn huis heb ik er toch maar de electriciën naar laten kijken. Die heeft er vanmorgen 2 utp kabels cat6 van Belden doorheen getrokken en aangesloten op een wandcontact. Dus daar heb ik nu en TV ontvanger en een router(maar ik kan daar ook andere apparaten ;) ) op aangesloten.
Alle contacten op de modem zijn nu in ieder geval bezet :)
Pagina: 1