Throttlet mijn 8700k?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11-02-2024
Hoi Tweakers!

Ik heb onlangs een nieuw systeempje in elkaar gezet met een 8700k, Asus ROG Strix Z370-G Gaming, 3ghz Corsair dominator geheugen en een Kraken x62 om het lekker koel te houden.

Ik heb de bios ge-update.

Ik heb de volgende video gebruikt als leidraad voor de overclock:

YouTube: ASUS MAXIMUS X HERO - Overclocking Test and Guide 8700K (en)

Nu is het zo dat ik max 4.7 ghz haal en dat op 1.35v, lager dan dat krijg ik een bluescreen. Bovendien DENK ik dat mijn CPU throttlet als ik Cinebench of Prime95 draai.

Bij Cinebench variëren mijn scores dus; de ene keer ~1540 de andere keer 1320. In CPU-Z zie ik mijn cpu mhz ook fluctueren tussen de 4300mhz en 4800mhz.

In prime95 is het nog erger! Zodra ik de stress test start, daalt de mhz rap naar 3000! Dit zonder dat de temperaturen boven de 75 graden komen. Ik snap er helemaal niks van.

Heb ik gewoon een slechte chip? Ik heb voor de zekerheid een nieuwe besteld en stuur deze terug als ik het binnen heb.

Of doe ik iets helemaal verkeerd?

Ik waardeer alle hulp, bij voorbaat dank tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01:19
Veel te veel voltage,om mee te beginnen. Om een voorbeeld te geven, mijn 8700k loopt oo 1.250 al op 4,9ghz. Mooi al die guides, maar elke cpu is anders. Begin niet te hoog met de voltages

En je hebt AVX offset aanstaan, daarmee klokt deze ook terug met die benches

Zet eerst maar alle c states uit ook in bios om mee te beginnen, dat veroorzaakt ook die wisselingen in clocksnelheid en kan ook voor instabiliteit zorgen.

[ Voor 39% gewijzigd door freaky35 op 26-11-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:25:
Veel te veel voltage,om mee te beginnen. Om een voorbeeld te geven, mijn 8700k loopt oo 1.250 al op 4,9ghz. Mooi al die guides, maar elke cpu is anders. Begin niet te hoog met de voltages

En je hebt AVX offset aanstaan, daarmee klokt deze ook terug met die benches

Zet eerst maar alle c states uit ook in bios om mee te beginnen, dat veroorzaakt ook die wisselingen in clocksnelheid en kan ook voor instabiliteit zorgen.
Ik zal dat nu proberen. Wat de voltages betreft, tja lager dan 1.35v krijg ik een bluescreen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
En eerst zonder XMP, eerst moet je kijken of het met het geheugen op stock goed draait. Dan dus de cpu overclocken als je daarmee een stabiele oC hebt gevonden, dan pas beginnnen met het geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:19
Wellicht moet je eens even kijken in Intel Coffee Lake ervaring topic, hier lopen meerdere tweakers die bezig zijn met Coffee Lake en overclocken.

Tevens moet je even goed kijken, ik geloof dat een processor uit zijn doosje niet zomaar terug kan naar de winkel onder wet koop of afstand als je dit de bedoeling was? Voor dat je straks met 2 processors zit die niet terug kunnen, zou ook zonde zijn ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
GoldenBatt schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:41:
Wellicht moet je eens even kijken in Intel Coffee Lake ervaring topic, hier lopen meerdere tweakers die bezig zijn met Coffee Lake en overclocken.

Tevens moet je even goed kijken, ik geloof dat een processor uit zijn doosje niet zomaar terug kan naar de winkel onder wet koop of afstand als je dit de bedoeling was? Voor dat je straks met 2 processors zit die niet terug kunnen, zou ook zonde zijn ;)
Ik heb denk ik gewoon een slecht chipje, zelfs op default settings throttlet hij van 4.6ghz naar 4.3ghz tijdens cinebench.

je zou binnen 14 dagen gewoon alles terug moeten kunnen sturen, onafhankelijk van de reden.

[ Voor 5% gewijzigd door mascarpwn op 26-11-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:48

TommieW

Numa numa.

Misschien dat je beter kan stresstesten met Aida64. Dit programma laat ook een mooi grafiekje zien van hoeveel je CPU aan het throttlen is. Daarnaast zorgt Prime95 voor een niet-natuurlijk hoge temperatuur.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Heb je het al eerst op stock gehad?, als je een slechte chip hebt, werkt deze op stock niet goed. Alles daarboven word gezien als een overclock en is geen garantie.

En het seal van de verpakking van de cpu is verbroken, dat is onverkoopbaar dan voor een winkel.

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 26-11-2017 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:45:
Heb je het al eerst op stock gehad?, als je een slechte chip hebt, werkt deze op stock niet goed. Alles daarboven word gezien als een overclock en is geen garantie.

En het seal van de verpakking van de cpu is verbroken, dat is onverkoopbaar dan voor een winkel.
Jazeker, hij draait nu op stock en hij klokt terug naar 4.3ghz zodra ik cinebench of prime95 draai. Ik download nu aida64 extreme en probeer het daarmee.

Bovendien blijft hij niet eens idle stabiel; hij springs van 4.6 naar 4.4 en terug naar 4.6. zodra er load op komt daalt hij multiplier

[ Voor 11% gewijzigd door mascarpwn op 26-11-2017 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
Dat is normaal standaard snelheid is 1 a 2 cores op 4,7ghz. Op alle cores 4.3ghz

Je hebt c states in bios aanstaan, daarom klockt deze terug, het zijn ze energie besparings functies die dat doen.

[ Voor 42% gewijzigd door freaky35 op 26-11-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:48:
Dat is normaal standaard snelheid is 1 a 2 cores op 4,7ghz. Op alle cores 4.3ghz

Je hebt c states in bios aanstaan, daarom klockt deze terug, het zijn ze energie besparings functies die dat doen.
Nou jongens, met jullie advies draait hij stabiel op 4.7ghz met een vcore van maar 1.2! Ik heb trouwens ook speedstep uitgezet.

Ik ga nu langzaam maar zeker de mhz opschroeven, kijken hoever ik kan.

Het het ook een idee om de CPU op een gegeven moment te delidden? Ik heb in ieder geval alvast product: Arctic Silver 5 besteld

[ Voor 32% gewijzigd door mascarpwn op 26-11-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:48:
In CPU-z laat hij wel alle cores op 4.8 zien als ik right-click?

Hij blijft stabiel op 4.8ghz met 1.28v, 4.9ghz bluescreen ik zelfs op 1.35v, waarschijnlijk is 4.8ghz dus het plafond voor dit chipje.

Wat wel gek is, is dat de CPUID van AIDA een veel hogere vcore aangeeft dan cpu-z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Check met ee nablus screen viewer, welke het is,

Kan je hier checken of je het op kan lossen:

http://www.overclock.net/...ode-list-for-overclocking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
freaky35 schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:04:
Check met ee nablus screen viewer, welke het is,

Kan je hier checken of je het op kan lossen:

http://www.overclock.net/...ode-list-for-overclocking
Ik krijg alleen zo een bluescreen:
Afbeeldingslocatie: https://images.scdn8.secure.raxcdn.com/wp-content/uploads/2016/10/system_service_exception.jpg

Ik heb mn minidump geupload bij osr alleen ik snap niet veel van de analyse:

http://www.osronline.com/dump/DA2.cfm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-09 18:47
Als je al gaat (of laat) delidden ga je natuurlijk geen arctic silver gebruiken.
Dat spreekt voor zich.
En anders dien je jezelf nog even flink in te lezen waarom je een delid doet en hoe het in zijn werking gaat ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
5erveD schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:48:
Als je al gaat (of laat) delidden ga je natuurlijk geen arctic silver gebruiken.
Dat spreekt voor zich.
En anders dien je jezelf nog even flink in te lezen waarom je een delid doet en hoe het in zijn werking gaat ;-)
Lijkt me hoe dan ook goed om bij dingen als overclocking en delidding jezelf goed in te lezen, het is geen kinderspel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5erveD
418O2 schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:52:
[...]

Lijkt me hoe dan ook goed om bij dingen als overclocking en delidding jezelf goed in te lezen, het is geen kinderspel :)
Het is zeer zeker aan te raden om jezelf bij deze twee zaken goed in te lezen.
Al is het alleen maar om teleurstelling te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
En een dellid is zeker geen kinderspel, je verliest de garantie, het kan mis gaan ect ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
5erveD schreef op maandag 27 november 2017 @ 20:48:
Dat spreekt voor zich.
Dat doe ik ook (nog) niet hoor. Maar waarom geen arctic silver? Is dat slechte koelpasta of moet je bij een delid perse liquid metal gebruiken?

Hier wordt nl wer arctic aangeraden. Maar aangezien ze ook aanraden secondelijm te gebruiken twijfel ik enigszins aan de kwaliteit van het artikel. Raar, hwi us meestal goed.

https://nl.hardware.info/...estaties-voor--en-nadelen

[ Voor 23% gewijzigd door mascarpwn op 28-11-2017 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
mascarpwn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 00:39:
[...]

Dat doe ik ook (nog) niet hoor. Maar waarom geen arctic silver? Is dat slechte koelpasta of moet je bij een delid perse liquid metal gebruiken?

Hier wordt nl wer arctic aangeraden. Maar aangezien ze ook aanraden secondelijm te gebruiken twijfel ik enigszins aan de kwaliteit van het artikel. Raar, hwi us meestal goed.

https://nl.hardware.info/...estaties-voor--en-nadelen
Arctic silver is een prima middenmotor.
An sich niets mis mee. Maar je gaat delidden om je temperatuur naar beneden te brengen onder load. Dan wil je ook goede pasta/LM gebruiken. Ik raad dan aan om kryonaut of conductonaut te gebruiken.
Voor huis, tuin, keuken gebruik kun je best goede secondenlijm gebruiken.
Ik gebruik zelf wat anders. Daar ik aan extreem overclocken doe, heb ik hele andere eisen. Weet ff niet uit het hoofd hoe het heet.
Er zijn hier zat lui op het forum die het voor je willen doen. Ik doe het niet meer iig.
De prijs zal veel verschillen. Kwaliteit wellicht niet zoveel. Want het gebeurt met een tool. Welke bijna failsafe is. Je verliest wel je garantie. Maar een chip gaat echt niet zomaar kapot. Dus die garantie is niet zoveel. Maar ja, sommige mensen zweren erbij.
Maak goede afspraken met een eventuele delidder. Zodat je slechte ervaringen kan uitsluiten.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
Nieuwe chip draait Aida en Cinebench probleemloos op 4.9ghz met een vcore van 1.248 en maximale temps van 72°C. Ik ga nu naar 5ghz zonder de vcore op te schroeven. Ik ben benieuwd!

De oude chip veroorzaakte al een bluescreen op 4.9ghz met een vcore van 1.35.

EDIT:
Hij lijkt stabiel te draaien op 5.0ghz met een vcore van 1.32 met maximale temperaturen van 92°C

Aangezien de vcore en maximale temps op 4.9ghz een stuk lager waren, lijkt dit me de sweet-spot. Op naar de langere stress test!

[ Voor 31% gewijzigd door mascarpwn op 28-11-2017 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mascarpwn
8 uur stresstest zonder problemen afgerond. Ik heb een nieuwe 24/7 OC.

Bedankt voor al jullie hulp en expertise jongens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

5erveD schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 10:05:
[...]

.....
Ik gebruik zelf wat anders. Daar ik aan extreem overclocken doe, heb ik hele andere eisen. Weet ff niet uit het hoofd hoe het heet.
...
Ik ga ervan uit dat je met ceramique oid aan de slag bent gezien je subzero temps?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
millman schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 18:06:
[...]

Ik ga ervan uit dat je met ceramique oid aan de slag bent gezien je subzero temps?
Ik gebruik eigenlijk alleen nog maar kryonaut.
En soms kpx van Kingpin.
Beide hebben zo hun voordelen en nadelen.
Dan doel ik op de manier hoe ze kraken en wanneer en op welke temps.

Gelid gc extreem is ook top. Maar dan ik niet zo een goede deal op krijgen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
mascarpwn schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 14:35:
Nieuwe chip draait Aida en Cinebench probleemloos op 4.9ghz met een vcore van 1.248 en maximale temps van 72°C. Ik ga nu naar 5ghz zonder de vcore op te schroeven. Ik ben benieuwd!

De oude chip veroorzaakte al een bluescreen op 4.9ghz met een vcore van 1.35.

EDIT:
Hij lijkt stabiel te draaien op 5.0ghz met een vcore van 1.32 met maximale temperaturen van 92°C

Aangezien de vcore en maximale temps op 4.9ghz een stuk lager waren, lijkt dit me de sweet-spot. Op naar de langere stress test!
Draai je steeds hetzelfde os ?
Als in, heb je een verse installatie gedaan bij de installatie van een andere chip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mascarpwn
5erveD schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 01:24:
[...]

Draai je steeds hetzelfde os ?
Als in, heb je een verse installatie gedaan bij de installatie van een andere chip ?
Ja ik draai dezelfde OS. Ik overwoog om mijn OC aan te passen en voor offset mode te kiezen zodat speed step enig nut heet maar misschien is dat niet eens noodzakelijk met een vcore van 1.28. Wat denk jij?

Even off-topic: Jeeeeezus wat is die NZXT H400i een nachtmerrie on in te bouwen. Begrijp me niet verkeerd, het is een mooi kastje. Maar cable management is echt een ramp.

[ Voor 18% gewijzigd door mascarpwn op 02-12-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5erveD
mascarpwn schreef op zaterdag 2 december 2017 @ 12:01:
[...]

Ja ik draai dezelfde OS. Ik overwoog om mijn OC aan te passen en voor offset mode te kiezen zodat speed step enig nut heet maar misschien is dat niet eens noodzakelijk met een vcore van 1.28. Wat denk jij?

Even off-topic: Jeeeeezus wat is die NZXT H400i een nachtmerrie on in te bouwen. Begrijp me niet verkeerd, het is een mooi kastje. Maar cable management is echt een ramp.
Het beste is eigenlijk altijd een vers os te installeren.
Nu snap ik dat dit niet altijd het makkelijkste is voor de gebruiker. Ik zelf pak altijd een vers os maar ik heb dan ook geen andere programma's op de computer. Het is alleen voor extreem overclocken. Ik heb dan ook een daily in de woonkamer staan.

Je kunt easy 1.28 vcore draaien en dit jaren volhouden. Als je de computer veel gebruikt kan je ook speed step aanzetten. Het is geen slechte feature. Het is je eigen keuze.
Ik wil altijd full power. Altijd en overal! Dus ik zet altijd alle stroom besparings en snelheid begrenzende opties uit.

Ik draai op een armaflex matje. Inbouwen? no need!
Pagina: 1