Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

NOS | NOC*NSF Sportgala 2017

Pagina: 1
Acties:

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:46
19 december is het zover, dan wordt de Sportman / Sportvrouw / Sportteam van 2017 gekozen, vandaag is de shortlist bekend gemaakt.

De shortlist is samengesteld door NOC*NSF en de NOS, de organisatoren van het Sportgala. Op zondag 3 december wordt de definitieve lijst van genomineerden bekendgemaakt. In het verleden leverden enkele nominaties veel discussies op. Om het publiek een inzicht te geven welke namen zoal de revue zijn gepasseerd, is besloten dit jaar ook de shortlist openbaar te maken.

Sportman
  • Tom Dumoulin, wegwielrennen
  • Michael van Gerwen, darts
  • Dylan Groenewegen, wegwielrennen
  • Kenley Jansen, honkbal
  • Sjinkie Knegt, shorttrack
  • Sven Kramer, langebaanschaatsen
  • Bauke Mollema, wegwielrennen
  • Kjeld Nuis, langebaanschaatsen
  • Jan Smeekens, langebaanschaatsen
  • Max Verstappen, autosport
  • Ferry Weertman, openwaterzwemmen
Sportvrouw
  • Chantal Blaak, wegwielrennen
  • Marit Bouwmeester, zeilen
  • Anna van der Breggen, wegwielrennen
  • Nycke Groot, handbal
  • Ranomi Kromowidjojo, zwemmen
  • Lieke Martens, voetbal
  • Dafne Schippers, atletiek
  • Annemiek van Vleuten, wegwielrennen
  • Kirsten Wild, baanwielrennen
  • Ireen Wüst, langebaanschaatsen
Paralympische Sporter
  • Daniel Abrahum Gebru, para-wielrennen
  • Diede de Groot, rolstoeltennis
  • Jeroen Kampschreur, para-alpine skiën
  • Carmen Koedood, para-wielrennen
  • Bibian Mentel, para-snowboard
  • Jetze Plat, para-wielrennen & triathlon
  • Marlou van Rhijn, para-atletiek
  • Chris Vos, para-snowboard
  • Tim de Vries, para-wielrennen
  • Corné de Koning / Annika van der Meer, para-roeien
  • Nederlands damesteam rolstoelbasketbal
Sportploeg
  • Nederlands herenteam baanwielrennen
  • Oranje Leeuwinnen voetbalelftal
  • Nederlands damesteam handbal
  • Nederlands damesteam hockey
  • Nederlands herenteam hockey
  • Nederlands team korfbal
  • Vrouwen dubbelvier roeien
  • Nederland herenteam shorttrack
  • Nederlands damesteam ploegenachtervolging langebaanschaatsen
  • Nederlands herenteam ploegenachtervolging langebaanschaatsen
  • Nederlands damesteam volleybal
Coach
  • Roelof Bouwmeester, zeilen
  • Jamie Morrison, volleybal
  • Jac Orie, langebaanschaatsen (team Lotto Jumbo)
  • Jeroen Otter, shorttrack
  • Rana Reider, atletiek
  • Dennis Sporrel, rolstoeltennis
  • Rutger Tijssen, langebaanschaatsen (team Justlease)
  • Gerard van Velde, langebaanschaatsen (team Plantina)
  • Josy Verdonkschot, roeien
  • Ronald Vetter, atletiek
  • Eelke van der Wal, para-wielrennen
  • Sarina Wiegman, voetbal
  • Marcel Wouda, zwemmen
Wie zouden er volgens jou moeten winnen?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Ik snap niet dat Mathieu van der Poel er niet tussen staat.
Wie er mag winnen, Tom Dumoulin of Michael van Gerwen.

• dawg
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
wat mij betreft geen wielrenners of schaatsers. doe maar wat 'onbekender' en onbeminder. :)

dawg wijzigde deze reactie 26-11-2017 19:19 (9%)

• Kevinp
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:25
Zo moeiljk kan het toch niet zijn:

Sportman
Tom Dumoulin, wegwielrennen
Helaas voor de andere, maar zo'n ronde is gewoon erg knap en komt zelden voor.

Sportvrouw
Veel lastiger; vele wereldkampioenen, maar Marit Bouwmeester EK en WK. Tja mijn voorkeur.
Marit Bouwmeester, zeilen

Paralympische Sporter
Weet ik niks van

Sportploeg
Tja ook hier maar één echte optie. Een unieke prestatie. Dus simpel zat.
Oranje Leeuwinnen voetbalelftal

Coach
Nutteloze prijs en onmogelijk om te oordelen. Zouden ze ook niet moeten uitreiken. De beste coach is iemand die andere beter maakt. En dat is van buiten bijna niet te zien.

Overigens. Waar is de emancipatie hier. Waarom niet sport(s)er van het jaar, waarom doe je zoiets gescheiden.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

• Gynnad
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 12:46
Voor mij is bij de mannen ook maar 1 favoriet en dat is Tom Dumoulin, unieke prestatie. Hoop overigens niet dat Max Verstappen hem wint, door de Max hype, want het is leuk dat hij 2 grandprix heeft gewonnen, maar dat is een veel mindere prestatie dan wat Tom Dumoulin heeft gepresteerd.

Bij de vrouwen is het mij ook een beetje onduidelijk wie deze zou moeten winnen, maar bij de teamsporten is er ook maar een mogelijk en dat is het Nederlands Dames Elftal.
quote:
tlpeter schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:00:
Ik snap niet dat Mathieu van der Poel er niet tussen staat.
Wie er mag winnen, Tom Dumoulin of Michael van Gerwen.
Wat dat betreft mist Kai Verbij ook, wint het EK en WK sprint..

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:22
Dumoulin lijkt mij ook zo voor de hand liggen. Een wielrenner die een grote ronde wint is zo uitzonderlijk: dat is bijvoorbeeld meer waard dan elke Olympische medaille die je kunt verzinnen.

• Kevinp
quote:
Gynnad schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:13:
Voor mij is bij de mannen ook maar 1 favoriet en dat is Tom Dumoulin, unieke prestatie. Hoop overigens niet dat Max Verstappen hem wint, door de Max hype, want het is leuk dat hij 2 grandprix heeft gewonnen, maar dat is een veel mindere prestatie dan wat Tom Dumoulin heeft gepresteerd.

Bij de vrouwen is het mij ook een beetje onduidelijk wie deze zou moeten winnen, maar bij de teamsporten is er ook maar een mogelijk en dat is het Nederlands Dames Elftal.

[...]

Wat dat betreft mist Kai Verbij ook, wint het EK en WK sprint..
Verstappen sloeg vorig jaar echt nergens op.
Het is toch echt simpel

OS, WK, EK. Unieke weinig herhalende evenementen. ( Grote rondes bij wielrennen of Grand Slam bij tennis Bv).

Overigens mis je waarschijnlijk veel sporten.

Bv tafeltennis (EK landenteams)
Netherlands eerste 4 (2008, '09, '10, '11) derde 1 (2017)

Ik weet niet of ze ooit genomineerd zijn geweest. Maar het toch veel sentiment. Beste te zin in 2010 met de winst voor het voetbalelftal. Er zijn vast wereld en europees kampioenen geweest. Maar nee een tweede plaats wint.

• rob079
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
Probleem bij de paralympische sporters (waarom hier wel m/v en bij de andere sporters die scheiding?) is dat deze bij het grote publiek te onbekend zijn. Zelf ken ik alleen Marlou van Rijn van naam, de rest zegt mij echt niets. Denk dat er velen met mij zijn, dus de keuze zal hier vaak door familie/vrienden/bekenden worden bepaald, en minder door de geleverde prestatie worden beïnvloed.
Sporter: Dumoulin
Sportster:Bouwmeester
Sportploeg: Damesvoetbal
Coach: Echt geen idee. Wat is een succesvolle coach, wat zijn de criteria? Het is/zijn de sporters die de prestatie leveren, in hoeverre kan een coach invloed uitoefenen op het moment suprême? Het publiek ziet die maanden en jaren van voorbereiding niet...

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
quote:
Gynnad schreef op maandag 27 november 2017 @ 08:13:
Met die redenatie kan je Van Gerwen ook wel schrappen.

• Curva
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 11:37
quote:
RodeStabilo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:28:
[...]

Met die redenatie kan je Van Gerwen ook wel schrappen.
Schrappen? Deze man wint alle toernooien waaraan hij mee doet. Darten staat nog bekent als kroegsport / helemaal geen sport, maar ik vind het toch best een prestatie om zoveel te winnen en titels te prolongeren.
Max mag weer Sporter van het jaar worden als hij Wereldkampioen is geworden volgend jaar

PSN: Curvaa_

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Sportman
  • Tom Dumoulin, wegwielrennen
  • (concurrentie: schaatsen langebaan waar je alleen in Nederland je er je brood mee kan verdienen en naar zeggen van Sven Kramer zelf mede daardoor in NL vol met 'lifestyle sporters' :+ . [kansloos voor titels maar geld genoeg om er mee door te kunnen gaan])
Sportvrouw
  • Nycke Groot, handbal
  • (Champions League winnaar en MVP, landskampioen, EK Zilver en MVP. #3 bij wereldspeelster van het jaar 2016, verkozen in 2017, en op weg naar #1 voor 2017)
Paralympische Sporter
  • Jeroen Kampschreur, para-alpine skiën
  • (17 jaar, wereldkampioen slalom, supercombinatie en reuzenslalom)
Sportploeg
  • Oranje Leeuwinnen voetbalelftal
  • (Europees Kampioen als relatieve outsider)
Coach
  • Sarina Wiegman, voetbal
  • (zonder haar aanstelling echt geen Europees Kampioen geworden)

apis29 wijzigde deze reactie 29-11-2017 21:32 (23%)

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Compare Apples with Pears

Voor mij Tom en Annemiek en de Oranje Leeuwinnen.
Ik volg het darten, maar MvG zijn nominatie is voldoende. Over Max zeg ik als Autosport Fan. In de Nederlandse autosport historie is Max nu al beter qua prestatie dan wie dan ook. Het is al een verdienste om bij een topteam te rijden. Laat staan om ook nog GP's te winnen.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:06
Schippers dus sportvrouw van 't jaar? Apart...

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

quote:
toolkist schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 22:10:
Schippers dus sportvrouw van 't jaar? Apart...
Wereldkampioen op de 200m is inderdaad niks...kan iedereen :+ .....al had ik Van Der Breggen het ook wel gegund :)

Dat Verstappen niet werd gekozen was m.i. min of meer wel te verwachten, volgens mij was hij er niet eens :P

Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 12:03

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

quote:
Kevinp schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:27:
Overigens. Waar is de emancipatie hier. Waarom niet sport(s)er van het jaar, waarom doe je zoiets gescheiden.
Het is gescheiden omdat je anders oeverloos gezeik en gelul krijgt als het toevallig 3 jaar op rij een man of 3 jaar op rij een vrouw is. :+
quote:
vhal schreef op woensdag 20 december 2017 @ 08:43:
[...]
Dat Verstappen niet werd gekozen was m.i. min of meer wel te verwachten, volgens mij was hij er niet eens :P
Meer te verwachten omdat hij het vorig jaar al was.

YakuzA wijzigde deze reactie 20-12-2017 10:22 (28%)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Nu online
quote:
Vorig jaar was hij er ook niet en werd hij wel gekozen. Of iemand aanwezig is doet er volgens mij niet toe. Voor de F1 coureurs is het nu even vakantieperiode, logische keus dat je deze kostbare tijd niet gaat verspelen aan deze onzin.

Overigens zou ik het totaal niet logisch vinden als Verstappen het zou worden, op basis van wat? Vorig jaar heeft hij als eerste Nederlander een F1 race gewonnen, logische keuze dat hij het werd. Dit jaar heeft Dumoulin als eerste Nederlander de Giro gewonnen, in mijn ogen ook een logische keuze dat hij het is geworden.

Verder vind ik het jammer dat ik niet makkelijk vinden, als het al te vinden is, welke sporters er genomineerd zijn voor Young Talent. Ik weet dat verschillende bonden een Young Talent aan kunnen wijzen, maar er wordt volgens mij niet bekend gemaakt welke bonden dit hebben gedaan en wie ze hebben aangewezen. Voor mij gevoel draait het allemaal om de 'grote' sporten.

• toolkist
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 13:06
quote:
[...]

Wereldkampioen op de 200m is inderdaad niks...kan iedereen :+ .....al had ik Van Der Breggen het ook wel gegund :)
Je wint 1 grote prijs versus je fietst of zeilt al je tegenstanders bijna een jaar lang op een hoopje.

• Holkers
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11:49
quote:
TheBrut3 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:43:
[...]

Vorig jaar was hij er ook niet en werd hij wel gekozen. Of iemand aanwezig is doet er volgens mij niet toe. Voor de F1 coureurs is het nu even vakantieperiode, logische keus dat je deze kostbare tijd niet gaat verspelen aan deze onzin.

Overigens zou ik het totaal niet logisch vinden als Verstappen het zou worden, op basis van wat? Vorig jaar heeft hij als eerste Nederlander een F1 race gewonnen, logische keuze dat hij het werd. Dit jaar heeft Dumoulin als eerste Nederlander de Giro gewonnen, in mijn ogen ook een logische keuze dat hij het is geworden.

Verder vind ik het jammer dat ik niet makkelijk vinden, als het al te vinden is, welke sporters er genomineerd zijn voor Young Talent. Ik weet dat verschillende bonden een Young Talent aan kunnen wijzen, maar er wordt volgens mij niet bekend gemaakt welke bonden dit hebben gedaan en wie ze hebben aangewezen. Voor mij gevoel draait het allemaal om de 'grote' sporten.
De Young Talent award ging naar Harrie Lavreysen, baanwielrenner. Nou is het baanwielrennen niet een hele grote sport in Nederland, had makkelijk naar een voetballer, schaatser of andere sport kunnen gaan.

Tom is voor mij ook de duidelijke winnaar, van de Giro winnen door naar WK tijdrijden is gewoon een jaar lang volle bak gaan. Dat Max vorig jaar won was op zich wel raar maar ik denk dat heel veel mensen vergeten of niet inzien wat een F1 coureur moet doen om a) de race uit te kunnen rijden en niet fysiek half dood neervallen na 4 rondje en b) winnen in een tijdperk gedomineerd door Mercedes (die zich op dat moment even uitschakelden, hielp zeker mee)

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

quote:
toolkist schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:05:
[...]

Je wint 1 grote prijs versus je fietst of zeilt al je tegenstanders bijna een jaar lang op een hoopje.
...of je traint dag in dag uit voor die ~20sec op 1 specifiek moment om hopelijk 1 prijs te winnen...het blijft echter appels met peren vergelijken.

Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

• Kevinp
quote:
TheBrut3 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 10:43:
[...]

Ik vond het ook vorig jaar niet logisch. Van Gerwen heeft heel wat meer gepresteerd dan Verstappen. En het is beide geen olympische sport.

En hoewel bij het darten het geld veel kleiner is is de concurrentie veel groter.

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 09:16
quote:
Kevinp schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:10:
En hoewel bij het darten het geld veel kleiner is is de concurrentie veel groter.
Denk dat je je daarin enigszins vergist. Er zijn bij F1 weliswaar maar 20 coureurs die mee doen, maar om 1 van die 20 te worden is de concurrentie gigantisch. Je moet of echt een extreem groot talent zijn (zoals Max), of een heel groot talent en heel veel geld meenemen. De route naar F1 coureur worden is iets langer en moeilijker dan naar professioneel darter worden.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
quote:
toolkist schreef op woensdag 20 december 2017 @ 11:05:
[...]

Bouwmeester had bijna het hele jaar juist niet gezeild maar wel gepiekt op de juiste momenten. Zelfde geldt eigenlijk voor Schippers, zo'n goed jaar had ze helemaal niet verder. Vrouwenwielrennen vind ik maar weinig concurrerend op mondiale schaal, zeker vergeleken met atletiek, dus in hoeverre zegt het wat dat vd Breggen veel gewonnen heeft (met de beste ploeg er omheen).

Young talent award wel een waardige winnaar als je kijkt waar Nederland staat qua baanwielrennen en zeker de sprintnummers (zelfde weer voor Schippers).
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True