Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-09 15:37
Beste Tweakers,

Ik werk in een poolconstructie voor servicedesk medewerkers. We worden met enige regelmaat naar derde partijen gedetacheerd. Ik verdien er ongeveer 1600 euro bruto (29 jaar, 4 jaar ervaring als systeembeheerder, MBO 4 met een paar kleine certificaten). Omdat ik in een ploegendienst werk kun je bruto ongeveer netto rekenen. Deze detacheerder heeft specifiek in mijn jaarcontract gezet dat ik niet op de loonlijst van klanten terecht mag komen in verband met slechte ervaringen.

Nu ben ik onlangs naar een derde partij gedetacheerd die behoorlijk diepe zakken heeft. In eerste instantie wilden ze gewoon een servicedeskmedewerker om hun vaste medewerker te vervangen tijdens zijn vakantie.

Het contract van die persoon is onlangs niet verlengd. Dat komt door mij, daar ik aardig wat ervaring en kennis heb vergeleken met de vorige medewerker. Ze willen een nieuwe rol creëren op de IT-afdeling wat voor 50% 1e/2e/3e lijns werkzaamheden zou inhouden, en 50% beheer/ontwerp/implementatie werkzaamheden.

Ik heb een tweetal vragen: Komt dit vaker voor, en wat is over het algemeen de reactie van de detacheerder? Ik werk er pas een paar maanden en heb nog bijna geen kosten voor ze gemaakt.

Ten tweede, als ik Tweakers Werk & Inkomen en Salariskompas mag geloven is mijn profiel zo'n 2500 euro bruto waard. Klopt dat ongeveer?

Beste antwoord (via nehal3m op 26-11-2017 18:57)

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-09 18:27
canterwoodcore schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:47:
[...]

Zou je dan adviseren om zelf naar m'n werkgever te stappen, of aan de klant vragen of zij contact opnemen? Bedankt voor de tip, ik zal 't vergrootglas zeker even over de kleine lettertjes halen.
Eerst je contract goed doornemen, daarna overleggen met beiden. Eerst polsen of de klant waar je zit bereid zou zijn je over te nemen ook als dat geld en gedoe oplevert. Zo ja, dan pas naar je huidige werkgever / detacheerder stappen en het bespreken. Zo nee, dan geen slapende honden wakker maken want dat is niet altijd positief voor de relatie...

Pro tip: leg afspraken goed vast. Bevestig mondelinge afspraken bijvoorbeeld nog even per mail. Dat voorkomt verrassingen achteraf.

Pro tip 2: je vraagt om een gunst dus houd het positief. Zeg dat je met plezier werkt bij detacheerder, maar dat dit een kans is die je niet kunt laten lopen. Je mag best aandringen, maar ga niet dreigen met ziekmelden, geen reet meer doen et cetera als het antwoord nee is :)

[ Voor 23% gewijzigd door Morrar op 26-11-2017 19:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als er in de clausule staat dat je niet naar de klant mag gaan. Dan zou ik die stap ook niet nemen. De consequenties kunnen heel erg groot zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:27:
Als er in de clausule staat dat je niet naar de klant mag gaan. Dan zou ik die stap ook niet nemen. De consequenties kunnen heel erg groot zijn..
Ik zou het ook zeker niet zonder meer doen; ik vraag me meer af of het vaker voorkomt dat klanten ondanks zo'n clausule een deal sluiten met de detacheerder.

Ik noem maar wat: Wij de klant nemen de tot nu toe gemaakte opleidingskosten van deze persoon voor onze rekening, plus een X bedrag voor de overname.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik zou het ook zeker niet zonder meer doen; ik vraag me meer af of het vaker voorkomt dat klanten ondanks zo'n clausule een deal sluiten met de detacheerder.
Ja, dat gebeurd regelmatig. Belangrijk is om transparant te zijn, de detacheerder wil over het algemeen een afkoopsom hebben, en verder de goede relatie behouden tussen detacheerder->klant, wellicht huren ze namelijk nog meer mensen (in de toekomst) in.

Ik weet niet of je ook een leaseauto hebt (gok van niet als ik kijk naar je bruto loon), maar als dat het geval is kan het voorkomen dat de detacheerder wil dat de klant de auto overneemt. Hoe groot is de detacheerder waarvoor je werkt en hoelang zit je daar al?

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 16:27

Rmg

canterwoodcore schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:29:
[...]

Sure, moeten de detacheerder en de klant daar wel over willen praten en de klant daar of voor betalen of een x aantal FTE afnemen of andere deals.

Waar geld en wil is is een weg.

Ik lees trouwens dat je een jaarcontract hebt (bij je detacheerder)? in tijdelijke contracten mag geen (alleen uitzonderlijke gevallen) concurrentiebeding sinds 2015 http://hetarbeidsrechtadv...g-minder-vaak-toegestaan/

Je kan sowieso het "jaar" of opzeggen per termijn in je contract en dan over naar de klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
Kecin schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:36:

Ik weet niet of je ook een leaseauto hebt (gok van niet als ik kijk naar je bruto loon), maar als dat het geval is kan het voorkomen dat de detacheerder wil dat de klant de auto overneemt. Hoe groot is de detacheerder waarvoor je werkt en hoelang zit je daar al?
Ik werk daar pas sinds half juli, heb nog maar weinig opleidingskosten voor ze gemaakt en ik heb inderdaad geen leaseauto (in de poolconstructie werk ik 90% van de tijd op het hoofdkantoor op de servicedesk, dus ik rij gewoon met eigen vervoer).

Die detacheerder heeft ongeveer 50 man personeel in totaal (intern en gedetacheerd).

De klant werkt trouwens in een heel andere branche dan de ICT.

[ Voor 4% gewijzigd door nehal3m op 26-11-2017 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Rmg schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:37:
[...]

Sure, moeten de detacheerder en de klant daar wel over willen praten en de klant daar of voor betalen of een x aantal FTE afnemen of andere deals.

Waar geld en wil is is een weg.

Ik lees trouwens dat je een jaarcontract hebt (bij je detacheerder)? in tijdelijke contracten mag geen (alleen uitzonderlijke gevallen) concurrentiebeding sinds 2015 http://hetarbeidsrechtadv...g-minder-vaak-toegestaan/

Je kan sowieso het "jaar" of opzeggen per termijn in je contract en dan over naar de klant
Heel handige informatie, had ik zonder Tweakers nooit geweten. Dankjewel! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Een relatiebeding is wat anders dan een concurrentiebeding, die houden meestal wel stand.

https://niels.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morrar
[...]

Concurrentiebeding niet, maar relatiebeding wel en daar gaat het hier om. Relatiebeding moet wel voldoende specifiek zijn en de carrière van TS natuurlijk niet teveel in de weg staan. In dit geval lijkt het me echter verdedigbaar omdat TS ook daadwerkelijk bij z'n eigen klant wil gaan werken.

Beter open kaart spelen en kijken of er iets met een afkoopsom geregeld kan worden. Zal niet de eerste of laatste keer zijn en vrijwel alle detacheerders hebben met dat bijltje gehakt. Als het lukt, wel even opletten wat de nieuwe werkgever in het contract zet over die afkoopsom. Niet dat je em bijvoorbeeld terug moet betalen als er toch geen klik blijkt te zijn...

Na jaarcontract overstappen is meestal ook geen optie, omdat het relatiebeding vaak stelt dat je een periode van een jaar na uit dienst treding niet bij klanten mag.

Even off topic: dit soort bedingen mogen wat mij betreft direct verboden worden. Concurrentiebeding ligt al onder het vergrootglas, maar relatiebeding helaas minder. Werkgevers willen bij minder gewild personeel graag flexibel, fine, maar laat dat mes dan aan twee kanten snijden. Dus ook vrije markt voor (gewilde) werknemers. Als je als detacheerder bedingen nodig hebt om je mensen te vinden doe je het sowieso fout...

[ Voor 20% gewijzigd door Morrar op 26-11-2017 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Morrar schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:46:
[...]

Concurrentiebeding niet, maar relatiebeding wel en daar gaat het hier om. Relatiebeding moet wel voldoende specifiek zijn en de carrière van TS natuurlijk niet teveel in de weg staan. In dit geval lijkt het me echter verdedigbaar omdat TS ook daadwerkelijk bij z'n eigen klant wil gaan werken.

Beter open kaart spelen en kijken of er iets met een afkoopsom geregeld kan worden. Zal niet de eerste of laatste keer zijn en vrijwel alle detacheerders hebben met dat bijltje gehakt. Als het lukt, wel even opletten wat de nieuwe werkgever in het contract zet over die afkoopsom. Niet dat je em bijvoorbeeld terug moet betalen als er toch geen klik blijkt te zijn...
Zou je dan adviseren om zelf naar m'n werkgever te stappen, of aan de klant vragen of zij contact opnemen? Bedankt voor de tip, ik zal 't vergrootglas zeker even over de kleine lettertjes halen.

[ Voor 4% gewijzigd door nehal3m op 26-11-2017 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Dat er mensen overstappen van een detacheerder/consultancybureau naar hun klant gebeurt met enige regelmaat, laat je niet afschrikken door een relatiebeding in je contract. Het maakt dingen niet onmogelijk, hoogstens wat lastiger.

Je klant wil je overnemen, zij zullen zich er wel van bewust zijn dat je een relatiebeding hebt. Ga met hun het gesprek aan en kijk of zij eventueel bereid zouden zijn om een boete te betalen (en onder welke voorwaarden!). Daarna kun je het gesprek met je eigen werkgever aangaan.

We are shaping the future

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
canterwoodcore schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:47:
[...]

Eerst je contract goed doornemen, daarna overleggen met beiden. Eerst polsen of de klant waar je zit bereid zou zijn je over te nemen ook als dat geld en gedoe oplevert. Zo ja, dan pas naar je huidige werkgever / detacheerder stappen en het bespreken. Zo nee, dan geen slapende honden wakker maken want dat is niet altijd positief voor de relatie...

Pro tip: leg afspraken goed vast. Bevestig mondelinge afspraken bijvoorbeeld nog even per mail. Dat voorkomt verrassingen achteraf.

Pro tip 2: je vraagt om een gunst dus houd het positief. Zeg dat je met plezier werkt bij detacheerder, maar dat dit een kans is die je niet kunt laten lopen. Je mag best aandringen, maar ga niet dreigen met ziekmelden, geen reet meer doen et cetera als het antwoord nee is :)

[ Voor 23% gewijzigd door Morrar op 26-11-2017 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Super, dan heb ik nu een goed beeld van hoe ik het moet aanpakken. Bedankt allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 16:27

Rmg

Hydra schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:45:
[...]

Een relatiebeding is wat anders dan een concurrentiebeding, die houden meestal wel stand.
Gaat volgens dezelfde regels sinds 2015. http://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/artikel653

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:56
Precies.

De inlener zal echter ook zo'n beding hebben en dus is er hoe dan ook een overeenkomst bereikt moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 14:00
canterwoodcore schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:25:

Deze detacheerder heeft specifiek in mijn jaarcontract gezet dat ik niet op de loonlijst van klanten terecht mag komen in verband met slechte ervaringen.
Hebben bijna alle detacheringsbedrijven in hun contracten staan. Die “slechte ervaringen”, creatieve verwoording. Denk je echt dat het om jouw ervaringen gaat? De enige “slechte ervaring”, dat is de ervaring dat de omzet van een gedetacheerde verdwijnt als deze uit dienst gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
t_captain schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:34:
[...]

Hebben bijna alle detacheringsbedrijven in hun contracten staan. Die “slechte ervaringen”, creatieve verwoording. Denk je echt dat het om jouw ervaringen gaat? De enige “slechte ervaring”, dat is de ervaring dat de omzet van een gedetacheerde verdwijnt als deze uit dienst gaat.
Klopt ja. Ik dacht laat ik het maar netjes houden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

[...]

Ja, maar zo onredelijk is dat toch niet? Juist bij 'handjes-detacheerders' die als een veredeld uitzendbureau werken is het voor 2 van de 3 partijen regelmatig gunstiger om partij nr 3 buitenspel te zetten. Dan ligt het voor de hand dat nr 3 zichzelf een beetje probeert te beschermen. De reden dat ik het wel enigszins redelijk vind is dat zowel het inhurende bedrijf als de werknemer van het bemiddelende werk van de detacheerder blijven profiteren, en daar mag best wat tegenover staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Het ligt echt wel iets genuanceerder. Wat veel gebeurde was dat bedrijven externen inhuurden en de 'goeien' dan na een tijdje een contract aanbieden, en de slechte niet. Dit was voor hen vele malen goedkoper en een stuk minder risicovol dan gewoon zelf mensen zoeken en aannemen. Dat bedrijven dat proberen te voorkomen is m.i. niet meer dan logisch.
Ja, maar er zijn hier drie partijen. Ten eerste is er het contract tussen jou en je werkgever. En rechters gaan daar in het geval van een relatiebeding over het algemeen wel in mee. Daarnaast is er nog het contract tussen je werkgever en de klant; daarin staat vaak een boeteclausule voor dit soort praktijken. Dus zelfs al gaat de rechter hierin met jou mee (tenzij het relatiebeding niet mag is dat niet erg waarschijnlijk), dan nog gaat het lastig zijn omdat het over 't algemeen tussen beide bedrijven contractueel afgedicht is.

Wat dus over het algemeen het beste werkt is proberen te zorgen dat bedrijven onderling een overeenkomst sluiten: gewoon afkopen dus.

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 27-11-2017 08:44 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGB-hero
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Werk je toevallig onder de NBBU CAO?
Want daar staan wat handige regels in indien je overgenomen wil worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
Geen idee eigenlijk. Ik check het vanavond even, dank je voor de info!
Pagina: 1