LCD scherm projectie op minimale afstand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Beste lezers,

Voor een design project zou ik graag een bol maken met daarop aan één kant een afgevlakt stuk. dit afgevlakte stuk zou eigenlijk volledig uit een een scherm (bv lcd) moeten bestaan, maar dit is helaas voor het concept technisch niet haalbaar (verder dan een te klein rond lcd schermpje met nog redelijke bezels kwam ik niet).

Nu zat ik te denken aan het gebruik van projectie, door een schermpje dieper in de bol te zetten en dan met een lens op een difuus transparante afgevlakte vlak van binnenuit te projecteren. Een beetje het idee van zo'n projectie tv. Het beeld hoofd dus niet te worden vergroot (zou zelfs wat kunnen worden verkleind), zolang het maar scherp op de binnenkant van dat vlak komt.

Nu vraag ik mij af of dit haalbaar is. De bol is behoorlijk klein (een centimeter of 8 a 10 in diameter), dus tussen scherm en projectievlak zit maximaal een centimeter of 8. Omdat een lcd backlight niet sterk genoeg is om voldoende helder beeld te maken was ik al van plan deze te vervangen door iets sterkers.

Wat denken jullie? En wat voor lens kan ik het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:11

rdejongjr

Gnome

De meeste pico projectors gaan al ruim over die 8cm heen, dat gaat je met de beste wil in de wereld niet lukken vrees ik.

Als het een vaste stilstaande installatie is, kun je dan niet vanaf een afstandje op de bol projecteren?
Zo gebeurt dat in de meeste musea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
Of een spiegel er in en van onderaf projecteren.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
8cm projectieafstand is prima te halen hoor, alleen de meeste projectors kan je niet zover afstellen, want dan vervormd het beeld enzo.

Ik zou zelf voor een picoprojector gaan en wat met de lenzen spelen, meestal als je de stop van de focus eruit haalt kan je 'm al wel ver genoeg draaien om op een hele korte afstand scherp te krijgen, anders moet er een extra lensje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
pico projector wordt wel een beetje duur, omdat het alleen een concept is hoopte ik het zelf te kunnen bouwen. Zou het niet zelf met lensen kunnen denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-10 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Ja dat kan, maar je moet lenzen hebben groter dan je scherm, dus zit je op een klein scherm en als je dan wat resolutie wil heb je een duur scherm.
Dat is een van de punten die projectors duur maken ;)

De andere punten zijn een hele felle lichtbron en een koeling die ervoor zorgt dat het scherm niet oververhit naast die lichtbron.

Qua lichtbron wil je een zo klein mogelijke punt met zoveel mogelijk wit licht, voor je kleine projectje is een wellicht een goede single chip led goed genoeg, bijv deze 5w cree.

Verder qua optica moet je zoeken naar zelfbouw beamers, behalve een veel kortere focusafstand en minder lichtopbrengst ben je eigenlijk een beamer aan het bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Moet de resolutie zo hoog zijn dat een LCD nodig is? Anders zou je ook een kleine RGB-led array kunnen overwegen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huub8
Ja helaas moet de resolutie wel zo hoog zijn. Gelukkig is een scherm van 2.2inch als wel genoeg en de reolutie hoeft niet zo hoog te zijn (128 bij 128 is al wel genoeg), zo groot hoeven de lensen dus ook weer niet te zijn. Ik zat inderdaad aan zo'n led te denken voor de backlight.

Ik eens verder zoeken naar zelfbouw beamers.

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1