Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngiesberts
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 31-08 00:56
Hey, ik ken zelf niet zoveel van verwarmingen en thermostaten, maar ik heb 3 jaar geleden een huis gekocht, gerenoveerd, en sinds laatst woon ik er.
Nu heb ik een thermostaat gekocht, een Honeywell T6, voor mijn vaillant Turbotec VU/VUW BE 282/3-5 ketel. Alles onder de living/keuken werkt prima, sinds dit 1 grote ruimte is waar de thermostaat hangt. En tijdens het schema gaat hij van 18° naar 21°.
Maar in de periode dat hij naar 18° gaat koelt de rest van het huis ook af? Als hij op 21° staat, heb ik het gevoel dat mijn radiatoren in andere ruimtes ook niet hoger gaan, ookal draai ik de knop op 5. Is dit normaal?

Ik heb op dit moment thermostaatkranen op elke radiator staan, zelfs in de ruimte waar ik mijn honeywell thermostaat gehangen heb. In de ruimte waar de honeywell thermostaat hangt, staan de knoppen op 5.
Moet ik de thermostaatkranen verwijderen in de ruimte waar de honeywell thermostaat hangt? Zou dit kunnen komen omdat ik misschien iets verkeerd heb aangesloten op de vaillant ketel?

Het zou fijn zijn als iemand mij zou kunnen helpen, anders moet ik iemand laten komen om te komen kijken, wat me weer een hoop geld gaat kosten.

Alle reacties

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:31
Ik heb sinds een paar weken ook een Lyric T6 (die overigens nog niet naar tevredenheid werkt). Wij hebben overal vloerverwarming en geen radiatoren dus situatie is anders.

Als de knoppen op de thermostaten open staan (weet niet wat stand 5 is.. halverwege?) en het wordt nooit warmer dan 21 graden dan zou het aan 2 dingen kunnen liggen. Ketel temperatuur is te laag ingesteld of je radiatoren zijn te klein voor de ruimte die ze moeten verwarmen.

Via een menu optie op de thermostaat (als deze via opentherm werkt) kan je opvragen wat de gevraagde ketel temperatuur is.

Verder is het bij een goed ontworpen installatie zo dat de radiatoren afgestemd zijn op de grootte (en doel) van de ruimte. Bij de berekening van een slaapkamer gaan ze uit van een gewenste waarde van 18 graden. Zou zomaar kunnen dat in de tijd dat de verwarming in de ruimte waar je thermostaat hangt het doet (en de andere ruimten de kans krijgen om mee te verwarmen omdat er juist dan alleen warm water beschikbaar is) de andere ruimten niet warmer kunnen worden.

Waar je dit zeker mee kunt oplossen is zone verwarming. Honeywell heeft hier ook thermostaatkranen voor waarmee elke ruimte de kans krijgt ook de ketel aan te sturen om te gaan stoken als dat nodig is.

[ Voor 36% gewijzigd door Herbiek616 op 30-11-2017 11:26 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Als ik het goed begrijp is je probleem dat de rest van het huis niet verwarmd als het setpoint op je Honeywell 18 graden is? Ik neem ook aan dat je slechts 1 thermostaat hebt?

In dat geval: Dat is logisch, de ketel springt namelijk aan als er daadwerkelijk warmtevraag is. Dat is iets wat de thermostaat bepaald aan de hand van het setpoint en de temperatuur. Dus op het moment dat het setpoint lager is dan de huidige temperatuur, dan zal de ketel niet aanslaan. Het gevolg is uiteraard dat er geen warm water door het verwarmingsysteem wordt gepompt en zo de radiatoren op andere verdiepingen ook koud blijven.

Als je de temperatuur onafhankelijk wil regelen, dan zul je een geavanceerder en duurder zone-verwarmingsysysteem moeten aanschaffen dat de temperatuur per zone (kamer) regelt en er voor zorgt dat de ketel aanspringt wanneer er minstens 1 zone warmtevraag heeft.