Nieuwe receiver of eenvoudige home cinema set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
In Januari 2013 heb ik een Samsung HTE5200 gekocht (zie https://www.homecinemacen...686/samsung-ht-e5200.html). De laatste tijd was het apparaat steeds vaker random dingen aan het doen (bv als je hem uitzet ging hij na 1min weer vanzelf aan) maar deze week is hij echt overleden.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe receiver of home cinema set. Het liefst een 2.1 setje omdat ik geen mogelijkheden heb om de boxen achter de bank te plaatsen. Zie ook extra vraag #1.

Wat is je budget?
Ideaal tussen de 200 en 300 euro. Als het nodig is kunnen we ook meer uitgeven maar we zijn geen audiofielen of film fanatiekelingen.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
We hebben een Humax van Ziggo, deze zou ik graag willen aansluiten op een HDMI kanaal. Daarnaast moet de TV natuurlijk ook op een HDMI kanaal. Op die manier wil ik graag tv geluid over de boxen spelen. Zie ook extra vraag #2. Verder moet hij radio kunnen spelen (mag via coax). Hij moet het gewoon doen :). Het afspelen van bluerays is leuk maar geen noodzaak.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kan zeer weinig 2.1 setjes vinden en een 5.1 is eigenlijk niet nodig (zie extra vraag #1). De home cinema setjes die ik kan vinden hebben allemaal maar 1 HDMI aansluiting en volgens mij heb ik voor mijn setup twee HDMI kanalen nodig.
Als alternatief heb ik ook naar een losse receivers gekeken (bijvoorbeeld https://www.homecinemacen...r-3069-rx-v381-zwart.html) omdat het 2.1 setje nog goed is. Maar ik heb het gevoel dat ik dan echt een mega overkill koop.

Hebben jullie advies voor mij :>

Welke vragen heb je hier nog over?
#1 Is het mogelijk om met een 5.1 set alleen maar de twee front boxen aan te sluiten? Of hem om te zetten dat hij terug gaat naar 2.1 geluid?
#2 Zou het met deze opzet mogelijk zijn om via de smart tv ook geluid via de boxen te spelen?

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01

FeaR

In GoT we trust

x-force schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:33:

De home cinema setjes die ik kan vinden hebben allemaal maar 1 HDMI aansluiting en volgens mij heb ik voor mijn setup twee HDMI kanalen nodig.
Het uitgangspunt van een all-in-one is veelal dat men alleen surround wil van de ingebouwde dvd- / Bluray-speler. Aan alleen een HDMI naar de TV heb je dan genoeg. Met de kost van HDMI ARC kan je over diezelfde kabel naar de tv ook audio terugvoeren. Je zou - mits zowel de tv als home cinema over ARC beschikken - ook je andere HDMI bronnen op de tv aan kunnen sluiten. Je hebt de kans dat je DTS 5.1 op die manier niet door kan sturen maar naar mijn weten zenden tv zenders dat formaat niet uit. Plus dat je natuurlijk maar een 2.1 hebt en niets hebt aan de surround informatie.
Als alternatief heb ik ook naar een losse receivers gekeken (bijvoorbeeld https://www.homecinemacen...r-3069-rx-v381-zwart.html) omdat het 2.1 setje nog goed is. Maar ik heb het gevoel dat ik dan echt een mega overkill koop.
Overkill voor de speakers misschien, maar voor je wensen en eventueel toekomstige wensen niet. Let alleen op dat de subwoofer van de Samsung passief is. Dat gaat 99,99% van de receivers niet aan kunnen sturen. Dan moet je kijken naar een Yamaha of Onkyo die ooit in een all-in-one set zaten en nu los aan worden geboden. Of een Pioneer VSX-S520D dan wel de Onkyo tegenhanger TX-L50d.
#1 Is het mogelijk om met een 5.1 set alleen maar de twee front boxen aan te sluiten? Of hem om te zetten dat hij terug gaat naar 2.1 geluid?
In een receiver kan je aangeven welke kanalen je hebt zodat je ook bijvoorbeeld een 4.0 of 3.1 set aan kan sluiten. De receiver betekent dan welke kanalen er niet zijn en waar die audio naar toe moet.
#2 Zou het met deze opzet mogelijk zijn om via de smart tv ook geluid via de boxen te spelen?
Zie eerder deze post.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-force
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-01-2024
Bedankt voor de snelle reactie!

Als TV hebben we een Samsung UE40ES5700 maar ik kan niet vinden als deze ARC heeft op basis van de specs van internet. Hoe kan ik zien als de tv dit ondersteund?

Als de tv HDMI ARC ondersteund dan zouden we een home cinema setje kunnen kopen (bv https://www.homecinemacen...641/samsung-ht-j4500.html)

Als de tv geen HDMI ARC ondersteund, zou ik dan alsnog een het home cinema setje kunnen kopen en dan via digital optical out of AUX aansluiten (voor het geluid van tv naar boxen)?

[ Voor 36% gewijzigd door x-force op 26-11-2017 14:19 ]

VangenopBetaalwater.nl Het platform om ervaringen over betaalwater in Frankrijk te delen met andere karpervissers zodat iedereen kan vangen op betaalwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:01

FeaR

In GoT we trust

x-force schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:02:
Als TV hebben we een Samsung UE40ES5700 maar ik kan niet vinden als deze ARC heeft op basis van de specs van internet. Hoe kan ik zien als de tv dit ondersteund?
Veelal kan je dit vinden in de specificaties. Echter zijn er diverse sites die melden dat de Samsung geen HDMI ARC heeft en ook bij een HDMI ingang op de TV zie ik nergens de tekst "ARC" staan. Dit omdat er maar één HDMI ingang HDMI ARC heeft en je moet wel weten welke. Maar de e-manual van Samsung geeft wel HDMI ARC aan en enkele sites zeggen dat HDMI 2 de ARC poort is. Ik vind het heel duister.
Als de tv HDMI ARC ondersteund dan zouden we een home cinema setje kunnen kopen (bv https://www.homecinemacen...641/samsung-ht-j4500.html)
Die set kan je sowieso kopen aangezien deze een Optical Input heeft en de Samsung een Optical Output. Je gaat dan wel de TV als hub gebruiken en sluit niet alles op de Home Cinema aan.

Let alleen wel dat je de mogelijkheid verliest van het doorzetten van 5.1 via deze weg (HDMI ARC en S/PDIF). Volgens de specs doet de TV DTS 2.0 en Dolby 5.1. Oftewel als je een film met DTS 5.1 kijkt heb je geen surround. Dat is de reden dat je liever hebt om alles op de home cinema aan te sluiten. Met een 2.0 of 2.1 set is dit geen verlies maar nu je een 5.1 set uitzoekt is het wel een kanttekening.

Ik weet ook niet of je in de Samsung Home Cinema aan kan geven dat je niet de volledige 5.1 wilt gebruiken. Bij receivers kan het, maar bij een all-in-one durf ik het niet te zeggen.
Als de tv geen HDMI ARC ondersteund, zou ik dan alsnog een het home cinema setje kunnen kopen en dan via digital optical out of AUX aansluiten (voor het geluid van tv naar boxen)?
Zie boven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.