Vraag

• Ruudjuh1986
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 11-10 19:19
Mijn vraag

Ik wil graag televisie programma's opnemen met mijn Philips 55PUS7502/12, ik gebruik een CI+ module van mijn provider (dus geen optie om een decoder met HDD van de provider te nemen)

Het idee is dus een externe HDD aan te sluiten aan mijn TV, de vraag is nu welke ik het beste kan kopen.

Ik heb zelf al even gezocht en het probleem is de voeding van de externe HDD, Philips schrijft namelijk het volgende:

"De USB harde schijf moet overeenkomen met de volgende specificaties:

Een minimale opslagcapaciteit van 250 GB
Een minimale schrijfsnelheid van 30 MB/s
Een standaard USB 2.0- of USB 3.0-aansluiting
De harde schijf heeft bij voorkeur een eigen stroomvoorziening"

En de laatste regel is voor mij te vaag, een HDD met eigen stroomvoorziening wil ik liever niet. Nu durf ik de gok niet te wagen om een HDD aan te schaffen die geen net adapter nodig heeft, maar waarbij de stroom gaat via de usb poort. Wie kan mij hierin adviseren?

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:10
In de praktijk voldoet een niet te grote 2,5" (2,5 inch) externe USB2 schijf, dus eentje zonder externe voeding van bv. 300 GB.
Neem hem niet te groot dan werkt het niet omdat de TV daar niet mee om kan gaan.
Zowat elke 2,5 inch harddisk heeft genoeg aan wat de TV over een USB2 poort aan stroom kan leveren.

Je TV zal vanuit een menuoptie een snelheidstest uitvoeren en daarna de hele harddisk formatteren (meestal in EXT2 formaat). Je kunt die harddisk dus alléén gebruiken voor die TV, om op op te nemen.

Je kunt de inhoud van die schijf gebruiken als je op je Windows PC EXT2FSD.exe installeert, bv. vanaf hier: https://sourceforge.net/projects/ext2fsd/
Je kunt dan zowel opgenomen programma's als video op je PC kopiëren als films terug op de externe harddisk zetten om ze op de TV af te spelen.

• Ruudjuh1986
Bedankt voor de informatie, en de super handige tip van Ext2Fsd.exe
Is alleen nu de vraag ontstaan wat een niet te grote capaciteit is voor de externe drive, ik zat zelf eerst te denken aan 2TB. Maar nu ik jouw bericht lees twijfel ik om 1TB te kiezen, of is dit in jouw ogen nog te groot?

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 12:34
Zo groot mogelijk kopen, wel uitzoeken welke past bij je tv.
Reden is, als je in hoge kwaliteit opneemt(HD), is een kleine hd zeer snel vol, en dit is veel sneller dan je denkt.
Een film is gemakkelijk 50 GB.

• Ruudjuh1986
Beste Jan, zo groot mogelijk was ook mijn eerste ingeving :) hoe kan ik volgens jouw uitzoeken welke HDD past bij mijn tv?

• Renault
jan99999 schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:05:
Reden is, als je in hoge kwaliteit opneemt(HD), is een kleine hd zeer snel vol, en dit is veel sneller dan je denkt.
@jan99999
Dit is niet mijn ervaring.
Mijn TV neemt films op in HD en dat was zo uit mijn herinnering zo ongeveer 10 GB per film.

@Ruudjuh1986
Er zijn twee belemmerende factoren qua grootte:
1. wat kan je TV aan m.b..t indexen, bestandssysteem e.d. Dat zijn vaak niet de systematische beperkingen, maar in firmware ingestelde beperkingen waar je niet gemakkelijk achterkomt. Zegt de technische documentatie van je TV of de ingebouwde help-files hier niets over? Anders wordt het een kwestie van uitproberen (!).
Daarnaast kan ik mij voorstellen dat als je een grote HD echt vol zet met films, de TV de weg kwijt raakt.
Min Samsung UE40D7000 had daar last van: films zijn meermaals corrupt geworden als de hoeveelheid groot werd.
2. hoeveel power levert je TV over de USB-poort en werkt je externe harddisk daar lekker op, bv. bij opstarten? Dit probleem zou je evt. op kunnen lossen met een Y-adapter (als je meerdere USB-poorten in je TV hebt) of een Powered Hub.

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:05:
Hmmm, denk dat er dan een instelling fout staat. Dan zou 1 film dus pakweg de omvang van 15 DVD's hebben.
Ik dacht, je kan 1 film in HD formaat plus de -on-nodige bonus tracks en teasers met gemak op 2 dvd-tjes kwijt,

• Ruudjuh1986
Ik heb de knoop doorgehakt en onderstaande HDD besteld:

pricewatch: Toshiba Canvio Ready 2TB Zwart

deze was afgeprijsd naar 69 euro leek mij wel een aardige deal, dus 2TB en geen aparte netvoeding...
Mocht dit niet werken in samen werking met de TV kan ik deze alsnog goed gebruiken voor data opslag.
Ik houdt jullie op de hoogte of de televisie hiermee overweg kan.

• Renault
Laat je later nog even weten hoe e.e.a. bevalt en hoe groot een film is op disk?
Dit onderwerp komt namelijk steeds terug, met steeds grotere hardddisks en steeds nieuwere TV's.

Trouwens over dat opnemen: op veel tv"s MOET je kijken naar het programma wat je op dat moment opneemt ...

• Ruudjuh1986
Update:

Vandaag de HDD ontvangen, de HDD werkt prima samen met de televisie. Dus geen aparte stroomadapter nodig, de telefivie kon de HDD prima formatteren. En na een kleine test opname van 6 minuten ben ik blij dat ik voor 2TB heb gekozen.

Een 6 minuten opname heeft een formaat van 16,5GB. Een speelfilm van 120 minuten zou dus 330GB groot zijn!

Tevens is het niet mogelijk van zender te wisselen als de opname is gestart, er is wel een mogelijkheid voor timeshift.

Al met al zeer tevreden, bedankt voor het meedenken!

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Ruudjuh1986 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:27:
Een 6 minuten opname heeft een formaat van 16,5GB. Een speelfilm van 120 minuten zou dus 330GB groot zijn!
Niet heel erg handig dit. Een volledige film in Full-HD kan met de juiste compressie op zo'n 10GB zitten met prachtige kwaliteit. Dit is echt onnodig lomp groot. Is er niet iets wat je kan instellen om het kleiner te maken ?

• Reepje
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Tegenwoordig gooien we met GB alsof het niets is.

• Renault
@Ruudjuh1986
Is het verschil dan dat ik geen 4K televisie heb maar een wat oudere normale HD-Smarttelevisie?
Ik vind de formaten die je noemt (ik trek ze niet in twijfel) absurd groot en onverklaarbaar groot.
Kan je geen compressie instellen?

• Ruudjuh1986
ik heb nog niet gekeken of compressie mogelijk is, voor mij is dit voorlopig overbodig.
ik ga hooguit 1 a 2 films opnemen en zodra ik deze heb teruggekeken verwijder ik deze weer, dus de 2TB zal niet vol geraken.

ik neem aan dat de grote van de bestanden veroorzaakt wordt doordat ik opneem in 4K.

• Renault
Trouwens even een vooroordeel wegnemen: je kunt WEL een extra decoder aansluiten met daaraan een extra HD!
Elk huishouden kan (bij Ziggo/UPC) tot 3 smartcards in gebruik nemen. Als jij dus bv. een Humax IRHD5300C scoort op Marktplaats (die werkt zonder CI-module) met daarin een nieuwe Smartcard, kan je die Smartcard aanmelden en werkt e.e.a.
Als jij je externe HD daaraan hangt, kan je gewoon een programma opnemen (programmeren) onafhankelijk van wat je op dat moment op je TV bekijkt.
Hij neemt wel op in 2K (HD) in plaats van 4K, maar wellicht is dat juist een voordeel qua bestandsgrootte?

Er staat er eentje op Marktplaats voor 10 Euro en een Smartcard kost 15 Euro ......

• hcQd
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 23:28
Ziggo activeert geen losse smartcards meer, alleen nog degene die je bij een van hun huurdecoders krijgt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee