Wifi verbeteren (Mesh of 1 router ?)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-03 10:16
Hij,

Ik zou graag de Wifi op mijn appartement in de nabije toekomst verbeteren.
Op dit moment heb ik een Fritzbox 7490 die redelijk centraal staat in het appartement.
Het appartement is 110m² groot.

Hieronder een kleine opsomming:
2,4 GHZ:
* 10 netwerken in het gebouw
* ik heb een ontvangst van +/- 68dbm
5 ghz:
* 4 netwerken in het gebouw
* ik heb een ontvangst van +/- 66dbm

Ik heb de kanalen zodanig gezet dat ze het minst in de weg van de overige Wifi netwerken zit.

Als ik in de toekomst een nieuwe router koop heeft het dan zin om een Mesh netwerk te overwegen ?
Of is het meer zinvol om een sterkte router te kopen ?

Alvast bedankt voor de feedback

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:10
Een sterkere router heeft niet zo heel veel zin. Routeren heeft niets met WiFi te maken.

Koop een of meerdere losse Acces Points die je goed in kunt stellen, plaats deze op diverse plekken in je woning en zet de WiFi van je Fritzbox uit.

https://tweakers.net/pric...-ap-ac-lite-(1-pack).html

https://tweakers.net/pric...rbaar-auranet-eap245.html

Daarnaast werkt een sterkere zender vaak averechts. De oplossing zit vaak in meerdere zenders en het minimaliseren van je vermogen zodat je niet alles in de straat opvangt.

[ Voor 35% gewijzigd door Blommie01 op 26-11-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Het principe van een acces point is me niet geheel duidelijk.

Dit wat ik erover vind:

Een access point is een draadloos toegangspunt. Het zorgt ervoor dat je een WiFi verbinding kunt maken. Dat is het enige dat een accesspoint doet, een draadloos signaal uitzenden waarmee je met een laptop, tablet of ander apparaat kunt verbinden. Een access point sluit je met een UTP kabel op de router aan

De volgende apparaten zijn via powerline aangesloten op de router:
NAS
Vaste PC
Shield
TV

Als ik het goed begrijp raad je aan om bv. 2 acces points te zetten op de verste punten in het appartement.
En de Wifi uitzetten op de fritzbox.
Is dit de beste manier ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:10
michelk31 schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:25:

Dit wat ik erover vind:

Een access point is een draadloos toegangspunt. Het zorgt ervoor dat je een WiFi verbinding kunt maken. Dat is het enige dat een accesspoint doet, een draadloos signaal uitzenden waarmee je met een laptop, tablet of ander apparaat kunt verbinden. Een access point sluit je met een UTP kabel op de router aan

De volgende apparaten zijn via powerline aangesloten op de router:
NAS
Vaste PC
Shield
TV

Als ik het goed begrijp raad je aan om bv. 2 acces points te zetten op de verste punten in het appartement.
En de Wifi uitzetten op de fritzbox.
Is dit de beste manier ?
Ik zou beginnen met een acces point en kijken hoe het bereik dan is. Dit zal vele malen beter zijn dan de Fritzbox. Mis je op bepaalde plekken in je woning nog iets kun je er altijd eentje extra aanschaffen..

Mesh zou ik niet aan beginnen. Daar heb je niet zo veel aan.

Als je die van TP-link neemt hoef je bij een niet direct met controller software aan de gang. Daar zit een webserver in.

[ Voor 6% gewijzigd door Blommie01 op 26-11-2017 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

michelk31 schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:25:
Het is een ding dat een wifi zone creeert, en daarmee iedereen binnen het bereik van het toegangspunt met elkaar laat praten (ook als de stations zelf niet in elkaars bereik zijn, maar elk wel in het bereik van het AP), en ook de koppeling met bijvoorbeeld een bedraad netwerk maakt.

Een wifi router als een fritz!box heeft nog veel meer functies ingebouwd, maar is zelf ook een AP.
Als ik in de toekomst een nieuwe router koop heeft het dan zin om een Mesh netwerk te overwegen ?
Of is het meer zinvol om een sterkte router te kopen ?
Heb je een specifiek probleem dat je met een van beiden wil oplossen?

Aangenomen dat je appartement vierkant is, en geen interne muren heeft, dan is de langste afstand vanaf het midden naar een hoek ongeveer 7,5 meter. Dat is normaliter geen probleem voor een AP, en makkelijk nog te verbeteren door, bijvoorbeeld, een AP met externe antennes te nemen en er "high gain" antennes op te zetten.

Een toegangspunt met botweg meer uitzendvermogen is bijna nooit een goed idee, je kan veel beter het uitgezonden vermogen beter benutten door high gain antennes, omnidirectioneel (uitzendpatroon pannekoek ipv bol) danwel meer directioneel gericht. Of je zet meer toegangspunten neer. Of allebei. Wat precies het beste is hangt heel sterk af van de specifieke situatie.

"Mesh" is een fancy soortement van wifi repeater, daar heb je alleen wat aan als alle apparaten er aan mee weten te doen, en voor de doorvoersnelheid is het toch beter een kabeltje te trekken en een tweede AP neer te zetten. Wellicht zijn er nog andere dingen die je kan doen.

Persoonlijk zou ik beginnen met een "site survey", dat wil zeggen rondlopen met een laptopje of smartphone wellicht met een "survey app", en kijken wat het signaal nou precies doet, en ook voorzover mogelijk wat er aan "ruis" (andere APs, magnetrons, etc.) te zien is. Dan kan je daar een plan op maken. Mijn plan zou ook zoveel mogelijk die powerline uitfaseren, vervangen door bedraad netwerk, bijvoorbeeld gigabit ethernet.

Maar begin eens met te benoemen wat je practische probleem precies is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelk31
Op het moment is er praktisch probleem.
Ik wil echter binnen kort de fritbox vervangen.
Waarbij ik goed op de hoogte wil zijn wat de best optie is voor mijn situatie.
Bedraad is inderdaad beter maar ik zie het niet zitten om kabels te trekken.
Ik vind het wel interessant om een survey te doen dmv software.
Kan iemand mij een pakket aanraden?

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Een AP (access point) valt gewoon vrij simpel uit te leggen. 99% van de consumenten "routers" zijn 3 in 1 apparaten, het is een router/"internet gateways" (apparaat wat het WAN & LAN met elkaar verbinden), een switch (apparaat waarbij je meerdere apparaten met elkaar kunt verbinden via een kabel), en een AP (apparaat wat je WiFi regelt, dus de antennes en een aansluiting naar je LAN voorziet).

Het voordeel van losse APs is dus dat je deze kunt plaatsen waar je wilt en je zo dus je wifi bereik kunt uitbreiden.

Mesh oplossingen werken in het algemeen niet zo goed. Dit komt omdat mesh oplossingen eigenlijk altijd een draadloos backbone hebben (de "mesh points" onderling draadloos met elkaar communiceren). Dit leidt tot verschillende problemen. Zo zorgt het bij de meeste oplossingen ervoor dat de snelheid gehalveerd wordt, omdat het mesh point om en om moet communiceren met het andere mesh point en tussen de clienten (telefoons etc). Daarnaast heb je altijd meer mesh points nodig dan losse APs (wat het totaal duurder maakt). Dit omdat je APs zodanig kunt plaatsen dat het bereik van beide APs net overlapt, waar je bij een mesh oplossing de mesh points altijd binnen het bereik van het "vorige" mesh point moet plaatsen. Ter voorbeeld: als je twee mesh point en twee AP hebt met een bereik van "10 meter", kun je met de mesh oplossing een afstand van 30m overlappen. Dit omdat het eerste mesh point een afstand van 20m kan dekken, en je het tweede mesh point nog binnen die 20m moet plaatsen en je dus maar 10m toevoegt met dat tweede mesh point. Bij een AP oplossing kun je echter een afstand van 40m overbruggen, omdat beide APs zich niet binnen het bereik van elkaar hoeven te bevinden. Daardoor kun je een afstand van 20m tussen de APs aanhouden, en overlappen beide elkaar precies in het midden.

Als je de mogelijkheid hebt om kabels te trekken zou ik dus altijd extra APs gebruiken, en niet voor een mesh oplossing gaan. De Unibiquiti UniFi lijn, met de Ubiquiti UniFi AP-AC Lite als leuke instapper, is daarbij een mooie oplossing omdat het een omgeving is met centraal management. Je krijgt bij de UniFi lijn een centrale beheeromgeving van waaruit je alles kunt instellen en inzien. Plaats je meerdere UniFi APs dan hoef je alles maar 1x in te regelen. Je maakt eenmalig je WLAN netwerk aan in de centrale beheeromgeving en vervolgens wordt er automatisch voor gezorgd dat elke apart AP de juiste/zelfde instellingen heeft.
Pagina: 1