oude (kapotte) PC nieuw leven inblazen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-08 23:26
Hallo,

Ik heb een 8 jaar oude kapotte pc. Hij is van mijn overleden broer geweest, dus vanwegen de emotionele waarde wil ik hem graag weer aan de praat krijgen om als basic PC aan mijn pa te geven voor de kerst. Als ik hem aanzet gaan de fans en leds wel branden maar ik krijg geen beeld. Verwisselen van de videokaart uit een andere PC had geen effect, dus ik vermoed dat het moederboard kapot is. Hoe dan ook is alles verouderd dus mijn idee was om er een nieuw moederboard, processor, RAM en SSD in te zetten.

Mijn vragen:
-Zijn de beoodge nieuwe componenten compatibel met de bestaande ATX kast, HDD, en voeding?
-Kan ik er van uit gaan dat de voeding nog werkt?
-Heeft het zin om de oude HD3450 videokaart terug in te bouwen, of vertraagt dat de boel alleen maar?

Het is bedoeld voor een budget basis PC. Hij word alleen gebruikt voor standaard office/muziek/youtube/opslag dus niks spectaculairs. Natuurlijk wel fijn als het nog een paar jaar mee kan.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.

De oude PC heeft:
Een onbekende behuizing (gewoon een standaard ouderwetse desktop kast)
pricewatch: OCZ ModXStream Pro 400W
pricewatch: WD Green SATA 3 Gb/s, 500GB
pricewatch: Sapphire HD 3450 512MB DDR2 PCI-E

Wat ik weg zou gooien:
pricewatch: MSI P31 NEO-F V2 (kapot?)
met 2GB DDR2 RAM en een pentium E2400 (?) processor

Wat ik zou kopen:
pricewatch: MSI H110M ECO
pricewatch: Intel Pentium G4400 Boxed
pricewatch: Crucial CT4G4DFS8213
pricewatch: Kingston A400 120GB

(of is de pricewatch: Kingston A400 120GB beter?)

Wat is je budget?
Het zou mooi zijn om onder de 200€ uit te komen maar er zit wel wat rek in.

Alternatieven?
Als alternatief zijn er veel refurbished ex-business PC's te koop voor 200-300 euro. Bijvoorbeeld deze HP Elite 8200 i5 2e Gen 4GB 1500GB met 120 GB SSD optie voor 280€. Krijg ik met zoiets meer waar voor mijn geld?

Alvast bedankt!

Ik ben niet echt hier...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
http://www.estunt.nl/ bijv https://www.estunt.nl/product/hp-800-g1-usdt-2/ kleine kast.
https://tweakers.net/aanbod/
Hier kun je ook 2e hands kopen.

Precies aangeven wat in je pc zit, de oude dus.
Je oude voeding kan ook defect zijn, daardoor start je pc niet door, maar draaien je fans wel, ja dit kan.

Zelf zou ik een gebruikte kopen, om de meeste snelheid te krijgen.
Of nieuw reviews: Desktop Best Buy Guide - November 2017
Kijk of hier goede prijzen in zitten.

Je oude pc zou ik niks mee doen, misschien alleen de kast gebruiken als deze goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel van een refurbished systeem met een 2e gen Intel CPU is dat de voedingen die daar in zitten meestal zo'n 8 jaar betrouwbaar mee zijn, waarvan nu al zo'n 6 jaar verstreken zijn. Wat dit betreft is één met een 4e gen i5 zoals jan99999 voorstelt al beter, als zit daar dan geen SSD in. Een ModXStream Pro 400 watt heeft zijn beste tijd ook wel gehad en zodoende niet handig meer om te gebruiken. Je hebt kans om de rest te slopen wanneer je deze gebruikt (misschien is dat al gebeurd?)

Als je het sentimentele deel wil behouden kun je de kast nog wel gebruiken, wat er in zit zie je toch niet (als zou het inderdaad wel leuk zijn als je zo veel mogelijk mee kan nemen).

Een HD 3450 is een stuk trager dan de geïntegreerde GPU van bijvoorbeeld een Pentium G4400 of Celeron G3900, dus wat prestaties betreft is het de moeite niet zo.

De harde schijf zou je als hij nog goed is wel kunnen meenemen, al is het wel handig om te controleren of hij nog goed is en dus betrouwbaar genoeg om bestanden op op te slaan (back-ups zijn natuurlijk altijd aan te raden). Dit kun je doen door met CrystalDiskInfo de S.M.A.R.T. waarden uit te lezen:
https://osdn.net/projects...CrystalDiskInfo7_5_0.exe/ (download start na een paar seconden)

Mocht je twijfelen of hij nog goed is, post hier gerust een foto van de uitkomst.

Compleet nieuw kun je misschien denken aan zoiets:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G3900 Boxed€ 33,-€ 33,-
1MSI H110M ECO€ 48,50€ 48,50
1Crucial CT4G4DFS8213€ 44,-€ 44,-
1Cooler Master GM G450M€ 48,50€ 48,50
1Kingston A400 120GB€ 52,95€ 52,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 226,95

De Celeron G3900 is dan een dual coretje op 2,8Ghz, maar voor de genoemde taken prima en alsnog heel veel sneller dan de oude E2400. Ook meteen een nieuwe voeding waar je weer even mee vooruit kan. Om nog wat te besparen zou je eventueel nog een pricewatch: Team Group L7 EVO 60GB kunnen pakken als SSD wat in principe voldoende is voor Windows 10 en Office.

Afhankelijk van waar je bestelt (kijkend naar de prijs) is de pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W als voeding wellicht nog een betere keuze vanwege de iets betere kwaliteit. ook is hij iets stiller.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2017 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
Bedankt voor de tips! Ik had niet gedacht aan veroudering van de voeding. De oude PC heeft 6-7 jaar ongebruikt stil gestaan (op een slaapkamer). Zou dat de levensverwachting van de voeding nog beinvloeden? De exacte specs van de kast en andere onderdelen kan ik niet meer achterhalen...

Ik ben niet echt hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
Ik heb uiteindelijk toch besloten voor een refurbished HP 8300 Elite SFF met 3e generatie i5 te gaan. https://www.estunt.nl/product/hp-8300-elite-sff/
Lijkt me meer waar voor het geld en minder moeite.

Ik ben niet echt hier...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danabanana19
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 12:05
@figment
Is een goede keuze, ik heb deze processor ook alleen dan met iets meer ram.
Ik zou je wel aanraden dat als je budget 250,- is om die laatste 50 euro te investeren in een ssd.
Dan kan je daar de os opzetten en andere programma's die veel gebruikt gaan worden, en heb je de hdd nog voor het langzame opslag van bestanden
Pagina: 1