Toon posts:

Enkele 960 pro/sm961 editen, games, etc. of edit+overig ssd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al jaren moeten doen met een klein ssd’tje en een trage hdd, maar nu is het budget er eindelijk om te upgraden! Ik gebruik gewoon gratis/goedkope editing programma’s (want de betaalde/duurdere doen hetzelfde voor mij en zijn vaak bijzonder ingewikkeld en zwaar) en vroeg me af of het het dan waard is één dure, grote ssd te kopen die voor alles meer dan snel genoeg is, of dat ik beter af zou zijn met een ssd voor editing ed, én een andere ssd voor boot+games+overig?

Voor zover ik weet zijn dit de voor- en nadelen van een enkele ssd:
++alles lekker bij elkaar en niets hoeft verschoven te worden
+verbruik is lager
+meer cache per ssd
-alles bij elkaar en minder netjes (op te lossen met aparte folders)
-supergrote ssd is duurder (960 pro 2tb tov 2xsm961)
—trager voor editen, omdat alles op één schijf zit en er zowel raw footage van gelezen moet worden als bewerkte videos op geschreven moet worden, wat prestaties zou verlagen of zo (?!) en mogelijk niet ideaal voor opnemen, omdat dan alles geladen wordt van de ssd terwijl er footage op gezet wordt, maar ik zal zelden opnemen, en dan nog vooral 1080p60 met een hogere bitrate met een enkele keer 4k60 op een voor 4k best gemiddelde bitrate. Streamen is de toekomst, dus editen is vooral voor erbij en voor extra projectjes zoals filmpjes voor de treinenclub (wel 4k) of zo.

Misschien sm961+ 1 of 2tb sata of zo of dubbel sm961?

Heb ik iets gemist? Prijs is niet echt een probleem, en ik hoef niet absoluut de beste prestaties (max 10% verschil). Is dan een 960 pro 2tb de beste keus? Heb ik lekker alles bij elkaar en hoef ik niet alles op een andere schijf te zetten. Uiteraard heb ik wel gewoon backup voor belangrijke dingen, maar ik verwacht niet dat een 960 pro 2tb snel zal sterven!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 21:35 ]