Ik wil mijn vaatwasser repareren!

Pagina: 1
Acties:
  • 4.166 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:32

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Want het domme ding is alwéér stuk. De originele inbouw-AEG heeft heel vaak kuren gehad, zo vaak (6 keer) dat ik AEG uiteindelijk heb kunnen bewegen tot het vervangen ervan. Omdat dit een vervanging was vanuit het oogpunt van reparatie (via AEG zelf, en niet via de winkel waar de keuken gekocht is (KVIK) want die hebben lak aan klantenservice) kreeg ik geen nieuwe garantietermijn.

Goed, ik heb dus nu sinds ongeveer een jaartje een AEG Favorit "Proclean" Model F78600VL1P.

Wat is er aan de hand? Wanneer er gepompt word, maakt hij een bijgeluid dat er eerder niet was en ook niet hoort te zijn, uiteraard. Het klinkt alsof de pomp aanloopt. Nou ben ik niet vies van een beetje DIY en het ding zou sowieso total loss zijn als ik AEG op eigen kosten moest laten komen voor zoiets.

Nu heb ik uiteraard gegoogled naar een pomp voor dit type machine, maar er blijken twee soorten pompen te zijn in een vaatwasser:

http://www.europart.nl/c/vaatwasser-onderdelen/aeg/pomp

een afvoer- en een circulatiepomp.

De geluiden doen zich voor tijdens het wasprogramma, zo af en toe dus. Dit leidt mij tot de conclusie dat het de duurdere van de twee pompen betreft; de circulatiepomp (want, zo redeneer ik, anders had ik het geluid steeds alleen aan het einde van het programma gehoord). Dat is een onderdeel van zo'n 180 euro. Best fors, zelfs als je het zelf repareert.

Welnu, voor ik de hele machine uit het keukenblok trek en van alles los ga trekken, ik heb een aantal opties:

- rotweg een nieuwe kopen
- deze laten afsterven (kijken hoe lang hij nog mee gaat) en dán een nieuwe kopen
- opentrekken en die vermalijde pomp proberen te vinden (ergens onderin waarschijnlijk) en dan:
- vervangen
- pogen te reviseren

Repareren is natuurlijk 'des tweakers' maar dit is wel even wat anders dan de batterij van mijn oneplus vervangen of een nieuwe toeter op mijn motor installeren. Dusseh, zijn er hier tweakers die mijn project durven steunen en misschien wel ervaring hebben waar ik op mag teren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:42

orf

Uit welk jaar is de vaatwasser? Dat zou voor mij bepalend zijn of reparatie zin heeft. 180 euro investeren in een oude vaatwasser, of voor rond de €500 een nieuwe vaatwasser aanschaffen van een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou hem repareren, of in elk geval: proberen. Kijk eerst of je een service manual kan vinden van die machine, vaak is dat wel ergens te regelen. Daarna even kijken of je het gereedschap de ruimte en de mogelijkheid hebt om even zonder vaatwasser te zitten als het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Bij een vaatwasser altijd eerst optisch kijken waar het probleem zit. Voor hetzelfde geld zit het <iets>huis vol met schimmel of iets anders wat eenvoudig te fixen is. Met alleen een geluidsklacht kun je het natuurlijk ook gewoon laten zitten.

Googlen op het typenr geeft soms verrassend veel info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zou juist zeggen dat het de afvoerpomp is, het lijkt mij dat de circulatiepomp constant water aan het rondpompen is van de bak naar de sproeiers. De afvoerpomp pompt tussendoor als het vuile water afgevoerd wordt en er nieuw water aan zit te komen. Ik heb verder totaal geen verstand van vaatwassers hoor, maar dit zegt mijn boerenverstand :P.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 19:44
Eerst even kijken of je filter e.d. niet vol zit. Anders laten zitten en pas vervangen als het stuk gaat. Zonde van het geld om nu al een nieuwe te kopen als het gewoon werkt. In het slechtste geval moet je een week met de hand afwassen...

Vaatwasser repareren is niet zo gek ingewikkeld. Bij de mijne kan ik als ik de keukenplint wegtrek, het paneel voor onderaan losschroeven en kun je bij de meeste relevante componenten. Al is het soms makkelijker om hem helemaal er uit te trekken en even op z'n rug te leggen.
Als je hem open hebt kun je met een rietje of slangetje luisteren waar het geluid precies vandaan komt.

Edit: de genoemde site heeft maar een pomp, de afvoerpomp: http://www.europart.nl/ap...07-00-91143430700-1310937

[ Voor 10% gewijzigd door Springuin op 25-11-2017 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Bart ® schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:09:
Ik zou juist zeggen dat het de afvoerpomp is, het lijkt mij dat de circulatiepomp constant water aan het rondpompen is van de bak naar de sproeiers. De afvoerpomp pompt tussendoor als het vuile water afgevoerd wordt en er nieuw water aan zit te komen. Ik heb verder totaal geen verstand van vaatwassers hoor, maar dit zegt mijn boerenverstand :P.
Ik begon na het tikken van die OP ook ineens aan mezelf te twijfelen (ik zit as we speak in de huiskamer en ik hoor de machine draaien in de keuken). Hij is nu water rond aan het sproeien en het geluid is er inderdaad nu niet. Het is echt maar af en toe, dus misschien is het inderdaad alleen de afvoerpomp (4x zo goedkoop).

Dan is het kiezen tussen vervangen of een reparatie proberen alweer een stuk makkelijker :).
Springuin schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:11:
Eerst even kijken of je filter e.d. niet vol zit. Anders laten zitten en pas vervangen als het stuk gaat. Zonde van het geld om nu al een nieuwe te kopen als het gewoon werkt. In het slechtste geval moet je een week met de hand afwassen...

Vaatwasser repareren is niet zo gek ingewikkeld. Bij de mijne kan ik als ik de keukenplint wegtrek, het paneel voor onderaan losschroeven en kun je bij de meeste relevante componenten. Al is het soms makkelijker om hem helemaal er uit te trekken en even op z'n rug te leggen.
Als je hem open hebt kun je met een rietje of slangetje luisteren waar het geluid precies vandaan komt.

Edit: de genoemde site heeft maar een pomp, de afvoerpomp: http://www.europart.nl/ap...07-00-91143430700-1310937
Die onderdelen zien er erg bekend uit idd. Nu nog een service manual vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2017 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-07 19:44
Er lijkt echt maar een pomp te zijn: https://www.ransomspares....8600vi1p%20(91143430703)/
Onderdeel 6A maakt deel uit van onderdeel 6

Wellicht de moeite waard om deel 6 uit te bouwen, uit elkaar te halen en dan even schoon te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door Springuin op 25-11-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:02

Yucon

*broem*

Vaatwassers zijn eenvoudige apparaten. Eigenlijk schiet je er niet eens heel veel mee op om een nieuwe te halen, tenminste niet als je ze zelf kunt repareren. Vaak kun je zelfs op componentniveau nog wel eens wat fixen waardoor je niet automatisch een nieuwe pomp hoeft te kopen. Ik zou het gewoon proberen. Als je er tenminste iets van lol of bevrediging uit zou kunnen halen, want als je voornamelijk frustratie voelt moet je er niet aan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:51
Zelf repareren. Alleen goed onthouden waar welke schroeven uitkomen en foto's maken hoe het in elkaar zit. Scheelt een hoop gevloek. Vorige week zelf zo mijn droger gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 11:54
Ik zie het probleem eigenlijk niet? Hij maakt af en toe een "vreemd" geluid. Om dan de pomp te gaan vervangen (wat erg lastig is bij AEG vaatwassers), lijkt me nogal voorbarig.

Heb hier een Miele vaatwasser staan, de pomp daarvan maakt af en toe een raar schrapend geluid, is echter normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Nou ja, als het alleen de afvoerpomp is laat ik hem zo draaien zolang hij werkt, daar zie ik weinig risico in.
Was het de circulatiepomp, kan je verminderde sproeidruk hebben en dat schaad de wasresultaten.

Desalnietteplus gaat die afvoerpomp een dezer dagen (of eerder gezegd: wasbeurten) wel het hoekkie om. Goed om te weten dat het dus Relatief (ja, met een hoofdletter :P) makkelijk is :).

Gaaf is dat toch, om zoveel likeminded spirits te treffen die je zo snel uit de brand helpen _/-\o_.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 11:54
Als je trouwens bij https://shop.aeg.nl je serienummer invult kan je het volledige interne schema van de vaatwasser vinden, inclusief alle onderdelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
D-TECH schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:42:
Als je trouwens bij https://shop.aeg.nl je serienummer invult kan je het volledige interne schema van de vaatwasser vinden, inclusief alle onderdelen etc.
Geweldige tip, dankjewel O+.

Helaas maken ze het (expres, waarschijnlijk) niet zichtbaar wáár in het apparaat die pomp zit (en waar ik dus moet beginnen met schroeven om het ding te vinden).

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-11-2017 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tikje naar Witgoed. AZ -> TFW

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:56
Heb je al een keer een reinigingsmiddel door je vaatwasser gegooid? Misschien zit er gewoon wat vervuiling/kalkanslag in de pomp.

Zoiets bedoel ik dus:
https://www.google.com/se...n#spd=4824906318849988934

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:59
Heb je al op youtube gekeken? Daar staan eindeloos veel reparatie video's. Waarschijnlijk kan je daar wel iemand met die pomp aan de gang zien. Kan je meteen inschatten of het een lastig of eenvoudig klusje is om bij die pomp te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:35
Koop gewoon een goedkope nieuwe. Vroeger moesten ze jaren meegaan omdat vervangen lastig was, tegenwoordig worden ze gebracht, aangesloten en nemen ze oude mee. Prima dus om om de paar jaar te vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Heb een keer hetzelfde gehad. Ding eruit gehaald, op z'n kop in de garage gezet, pomp opengeschroeft en voila, een stukje plastic gevonden. Plastic verwijderd, ding deed het weer prima.
Ofwel: eerst zelf even proberen als je handig bent met klussen :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:12
Microkid schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:14:
Heb een keer hetzelfde gehad. Ding eruit gehaald, op z'n kop in de garage gezet, pomp opengeschroeft en voila, een stukje plastic gevonden. Plastic verwijderd, ding deed het weer prima.
Ofwel: eerst zelf even proberen als je handig bent met klussen :)
Dit dus....wij hadden een keer een stukje glas in de afvoerpomp zitten. Helaas zat mijn vaatwasser in een te krappe inbouwkast...dus eruit halen is gelijk aan stuk maken. Lekker laten zitten en mij niet geirriteerd aan het geluid.

Drie maanden later viel het mij op dat het geluid afwezig was....

Als het puur geluid is. Of zelf openmaken of je er niet aan storen.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

FreakNL

Well do ya punk?

orf schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:04:
Uit welk jaar is de vaatwasser? Dat zou voor mij bepalend zijn of reparatie zin heeft. 180 euro investeren in een oude vaatwasser, of voor rond de €500 een nieuwe vaatwasser aanschaffen van een goed merk.
500 voor een goeie vaatwasser... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:42

orf

FreakNL schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:22:
[...]

500 voor een goeie vaatwasser... ?
In 2017 had je daar prima een Siemens of Bosch voor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

orf schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:34:
[...]

In 2017 had je daar prima een Siemens of Bosch voor. ;)
500 euro voor een Siemens vaatwasser, lijkt me sterk :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Slasher schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:41:
[...]

500 euro voor een Siemens vaatwasser, lijkt me sterk :)
https://www.coolblue.nl/v...en=laagste-prijs&pagina=1

Gaat dus prima, zit je wel aan de bodemprijsklasse van de Siemens vaatwassers. Maar dat had je zelf ook prima op kunnen zoeken dus wat die comment voor waarde toevoegd vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 03-07 11:29
Lijkt mij ook dat er gewoon iets in het filter (of schoepenrad) zit. Hier kun je gewoon bij zonder te verplaatsen.
Heb je deze al grondig bekeken? Hier hetzelfde probleem gehad, bleek stomweg een klein pitje te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

FreakNL

Well do ya punk?

Het goedkoopste model wellicht...

Anyways, ik zou voor een vaatwasser iets meer uitgeven dan < 500... Maar dat is persoonlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 02-02-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 17:34

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik had pas geleden ook een vreemd geluid bij de pomp van onze vaatwasser. Na een zeef en een filter te hebben gedemonteerd, kon ik voelen dat er een klein stokje tegen het kunststof schoepenrad aan kwam. Hij klonk stuk, maar bleek slechts een stokje te zijn.

Ik zou als ik jou was eerst even wat demonteren en voelen of er niet iets in/ voor de pomp ligt.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Dit topic is al 4 jaar oud dus naar boven schoppen heeft weinig nut. TS zal het probleem inmiddels wel al opgelost hebben. Als je zelf een vraag hebt kun je uiteraard een nieuw topic openen.

Select * from fish

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.