panelen op houten overkapping

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 29-01-2023
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en nieuw in de wereld van zonnepanelen.
Laats heb ik een overkapping gemaakt van zo'n 3.80 x 3.00 meter dakoppervlak. Deze staat op het zuiden en krijgt alleen wat later in de middag last van schaduw van het woonhuis dak en een dakkapel. De rest van de dag zonder schaduw, zon.

Ik heb al eens een offerte laten maken voor panelen op het huis. Echter door dakramen en dakkapel is het niet zo aantrekkelijk om panelen te leggen. Zeker niet met het ding dat dit mijn droomhuis niet is..

Nu is het idee ontstaan om panelen op de overkapping te leggen. Gunstige ligging en mocht ik ooit weggaan en evt ook weer makkelijk af te halen.
Ik denk dat het qua gewicht van alles moet kunnen. Wat denken jullie?
En als het dan zou kunnen. Wat voor panelen en welke omvormer?
Ik wil het zelf leggen, een houten schans maken in een hoek van ?? graden. Aansluiten meterkast heb ik geen kaas van gegeten dus laat ik doen.

Een hoop ideeën maar of het kan? Ik maak graag gebruik van jullie kennis en ervaringen!

[img][img]https://i.imgur.com/30Y51PS.jpg[/img][/img]

[img][img]https://i.imgur.com/Xb1Abw0.jpg[/img][/img]

Groet Martijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
3800 x 3000
Dat is "exact" 9x SF-175 of SF-170
1257 x 977
SMA 1.5
Goodwe 1500 NS
3 stringen van 3.
en 3 paar y-connector m/vr/vr + vr/m/m

Leg ze plat net als Grolsch?
Grolsch in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6"
Of geef er een lichte helling aan.
Zorg er wel voor dat de stekkers niet in het water liggen.

Hoeveel ruimte heb je nog op het schuurtje wat ervoor staat?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2017 19:30 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
Ik denk dat ik ze met een helling ga leggen. Zelf een houten schans en ze hier op vast zetten. Ik kan er niet opkijken dus zie ze niet. En het brengt iets meer op toch?
Ik denk dat 9 dan net niet past, maar om zeker te weten zal ik het dak op moeten om exact te meten.
Zelf zat ik, ook met gewicht van ballast, te denken aan een paneel of 5/6. Afhangekelijk van de grote. de grote van de schuur weet ik niet.

Tips om ergens te bestellen? Of uit je links? Is de plaatselijke panelenboer met een pakket een net zo goedkope oplossing? (ABCzonnepanelen.nl samangroep.nl)

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Uit mijn links inderdaad.
SF is niet overal te koop/te vinden.
Tijdje terug werd je doodgegooid met SF via bva-actions. Maar dat is weer (ff) voorbij.
Op markplaats staan er ook nog een paar.
Maar nieuw kan je btw aftrekken.

Als je ze schuin zet wordt het oppervlak alleen maar kleiner.
Maar gaan ze meer windvangen, dus mogelijk meer ballast nodig.

Hier zie je het verschil in hellingshoek van de opbrengst op JAARbasis

Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

En als je van knutselen houdt:
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

[ Voor 101% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2017 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
Duidelijk! Bedankt.
Dit is 2 soort paneel. Zijn er, door het misschien maar plaatsen van 5 a 6 panelen, nog andere adviezen van goed opleveren panelen?

Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Geef aan welke je in gedachten hebt.
Er is zoveel keuze...

Blauw poly panelen is het goedkoopste.
"Maar" levert een lagere paneelspanning (Vmpp) en welke omvormer hoort daarbij?
Te weinig spanning is vaak een slechter rendement en soms zelfs een uitvallende omvormer als de dag donker verloopt.
6 poly/mono is toch wel het minimum voor een stringomvormer om een beetje goed rendement nog te halen.
Tenzij je naar micro omvormer grijpt, maar dat wordt het allemaal weer duurder dan een goedkope chinese string omvormer.

Vandaar SF met een hogere paneelspanning, goede invalshoek eigenschappen, diffuuslichtwerking, schaduw werking, mede doordat je al 3 parallelle strings kunt maken. En belangrijkste: het past en dak ligt maximaal vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Ik kan een houten schans helemaal aanraden, de laagste investering ooit met maximaal schaduw management in mijn geval

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ghFr7sPdGZblRQ9UaYYbtcq6/full.jpg

Mocht je SF165 panelen willen hebben PM me dan, ik heb er nog wel een paar in de garage die een dak zoeken..

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:51
Ken een systeem met slechts 6 panelen op een overkapping. Wel in 1 vlak anders zijn het er te weinig.
SolarEdge met optimizers.

De stringspanning is 350 V, dat is hoe S.E. werkt.
Ondanks lagere paneelspanningen (35 Volt ofzo) maakt het niet uit.

Helling 10 graden. Is niet veel maar dan overleef je wel de herfststormen.
Genoeg stoeptegels leggen! En je moet uit de randen blijven ivm wervelwind. Het aantal cm's is wel ergens genormeerd.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-09 18:23
Ik had er eerder 6 plat op de schuur liggen, overleefde alle stormen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_mn
Bedankt allemaal.
Word steeds stukje wijzer.
Alleen wat is nu het voordeel of nadeel van 9 SF panelen tegen bv 4 panelen van LG met 320 (http://abczonnepanelen.nl...3/product/2207/lg_320.pdf)
Gaat het er dan om dat de SF sneller licht oppakt en "aan slaat" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Ten eerste de prijs.. en daarmee je terugverdientijd. Die is met SF gunstiger. Daarnaast werken de SF's met z'n allen parallel (3 setjes van 3 panelen parallel zou ik doen) en daarmee heb je icm schaduw wat je aangeeft de goedkoopste oplossing voor schaduw management. Ieder paneel werkt opzichzelf en bij de LG's heb je dat helemaal niet omdat ze in serie staan.
Wordt een paneel afgedekt door schaduw, presteert de hele string als de zwakste schakel. Met SF's spaar je maximizers uit en verkort je de tvt nog meer. Suggesties voor de omvormer heeft @AUijtdehaag hierboven al gegeven. Succes!

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn_mn
Afbeeldingslocatie: https://postimg.org/image/p3ifoyf6l/

Gelukt:-)
Bedankt iedereen voor de hulp!
@AUijtdehaag thnx voor alle vragen die ik mocht stellen!

Vandaag meteen de storm test. Het gaat behoorlijk tekeer aan de kust hier.
Tot nu toe blijft alles netjes op zijn plaats

[ Voor 29% gewijzigd door martijn_mn op 03-01-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/i0ak9c9r5/image.jpg

;)

Pagina: 1