Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06-2022
Qubes is een OS met ingebouwde VM's. Vandaar de veiligheid. Alleen het gebruik van het os is niet voor iedereen makkelijk. Ik zit dan ook met een aantal vragen:

Is er verschil in veiligheid tussen work en personal? Beide fedora templates

Is er een mogelijkheid om dns verkeer naar pi-hole te sturen? Vanwege oudere firefox versies kun je geen adblocker draaien voor zover ik weet. Irritant door onder andere reclame op youtube.

Is er de mogelijkheid om f.lux te draaien? Als je hier aan gewend bent wil je niet meer anders. Als het niet kan hoop ik dat ze zelf een soortgelijke functie introduceren.

Ook moet ik nog uitzoeken hoe ik een txt editor, muziek speler (zitten deze erin?) en telegram aan de praat krijg. Makkelijkste in een fedora template? En dan allemaal aparte template? Geen ervaring met fedora of debian. Alleen klein beetje ubuntu kennis.

En weet iemand waar je de taakbalk naar onderen kan verschuiven? Kan dit ook nergens vinden :X

Edit: ook had ik tijdens de install route all programs through tor (experimental) oid aangezet. hoe kan ik dat uitzetten? heel langzaam en extra captcha's. Was te verwachten maar hoe zet ik dat uit?

Als iemand een van deze dingen weet hoor ik het graag. :*)

[ Voor 8% gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 25-11-2017 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-09 21:21

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke specifieke reden heb je om Qubes te gebruiken versus een normale installatie van Linux of werken met containers en deze zelf bijhouden? Heb je al op hun site gekeken waar Qubes echt voor bedoelt is? Want een paar van je vragen laat zien dat je het dagelijks wilt gaan gebruiken en daar is Qubes nou net niet voor bedoelt.

Je moet ook denken aan het punt tot hoe ver je wilt gaan voor veiligheid. Heb jij bijvoorbeeld 20 sloten op je voor- en achterdeur? Zijn deze van extra sterk materiaal, volledig metaal bijvoorbeeld? Of heb je een standaard deur met 1 slot? Kijk naar dat idee ook naar hoe je een computer gebruikt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
Hero of Time schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:04:
Welke specifieke reden heb je om Qubes te gebruiken versus een normale installatie van Linux of werken met containers en deze zelf bijhouden? Heb je al op hun site gekeken waar Qubes echt voor bedoelt is? Want een paar van je vragen laat zien dat je het dagelijks wilt gaan gebruiken en daar is Qubes nou net niet voor bedoelt.

Je moet ook denken aan het punt tot hoe ver je wilt gaan voor veiligheid. Heb jij bijvoorbeeld 20 sloten op je voor- en achterdeur? Zijn deze van extra sterk materiaal, volledig metaal bijvoorbeeld? Of heb je een standaard deur met 1 slot? Kijk naar dat idee ook naar hoe je een computer gebruikt.
De specifieke rede is veiligheid. Maar ook dat je zowel linux als windows software kan draaien in een vm lijkt me wel handig. Ik heb geen ervaring met linux containers. Bedoel je dan bijvoorbeeld docker containers?

En waarom is het volgens jou slecht om elke dag qubes te gebruiken? En nee ik heb geen 30 sloten op mijn deur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ds65ag5g5as78a schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 02:52:
waarom is het volgens jou slecht om elke dag qubes te gebruiken?
Ik dacht dat GPU versnelling beperkingen heeft (moet je bezig gaan met GPU passthrough, dat niet werkt met mijn nvidia. En moet je dan 2 GPUs hebben of virtueel hotpluggen? etc.).
Ik weet ook niet in hoeverre apps fullscreen kunnen werken, vlgs mij is dat vanwege de security ook beperkt.
Ik had ook problemen met energiebeheer, k10ctl dat ik gebruik om te undervolten werkte iig niet onder Xen dom0, en ik had nog een ander issue met sleepstates geloof ik, wat mss nog wel op te lossen was.
Al met al dacht ik toen, lif is too short, laat maar.
Maar je mag natuurlijk zelf bepalen/uitproberen of je met zulke Qubes-specifieke issues kunt leven, als het jou bevalt waarom niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

ds65ag5g5as78a schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 02:52:
[...]

De specifieke rede is veiligheid.
Welke veiligheid? Software in Qubes is niet altijd volledig up to date, waardoor je met software kan zitten dat lekken bevat, net datgeen wat je niet wilt.
Maar ook dat je zowel linux als windows software kan draaien in een vm lijkt me wel handig.
Daar is Wine voor, en anders bak je zelf een VM met Windows. Moet je officieel gezien wel een licentie hebben.
Ik heb geen ervaring met linux containers. Bedoel je dan bijvoorbeeld docker containers?
Ja. Zulke containers veranderen intern in principe niet en als er een update is van de software, moet je een nieuwe container voor maken want een bestaande updaten is niet waar containers voor zijn bedacht.
En waarom is het volgens jou slecht om elke dag qubes te gebruiken? En nee ik heb geen 30 sloten op mijn deur :P
Met je laatste opmerking maak je mijn punt al duidelijk dat Qubes niet voor je dagelijks gebruik bedoelt en handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
Welke veiligheid? Software in Qubes is niet altijd volledig up to date, waardoor je met software kan zitten dat lekken bevat, net datgeen wat je niet wilt.
Qubes zal misschien niet helemaal zonder fouten zijn. (kan dit niet beoordelen) Maar door de virtualisatie van elke onderdeel van het os zijn alle aanvallen in theorie berperkt. Stel je firefox browser is lek of gehackt, dan kan de aanvaller nog steeds maar heel weinig.
Daar is Wine voor, en anders bak je zelf een VM met Windows. Moet je officieel gezien wel een licentie hebben.
Ik gebruik nu vaak vm's en sandboxie onder windows. Graag zou ik windows helemaal niet meer gebruiken maar vanwege de monopolie op pc games ontkom ik daar nog niet aan. Maar dat is juist een extra reden om met een laptop alvast kennis te maken met linux of andere OSen. Als mijn belangrijkste punt veiligheid is. Waarom dan niet meteen voor een OS gaan dat veiligheid voorop heeft? Sowieso het draaien van linux en windows apps onder 1 os klinkt geweldig. En de enige taken voor mij zijn eigenlijk: browsen,wat simpele office dingen. (libreoffice) En mp3's afspelen. (doel je daarop als je zegt dat qubes niet gemaakt is voor dagelijks gebruik?)
Ja. Zulke containers veranderen intern in principe niet en als er een update is van de software, moet je een nieuwe container voor maken want een bestaande updaten is niet waar containers voor zijn bedacht.
Heb nog geen ervaring met docker containers, zal me daar nog eens in moeten verdiepen. Maar is qubes niet veiliger dan een docker container, vm of sandboxie?
Met je laatste opmerking maak je mijn punt al duidelijk dat Qubes niet voor je dagelijks gebruik bedoelt en handig is.
Welke laatste opmerking? Die over de tor experimental feature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
ds65ag5g5as78a schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 12:38:
Ik gebruik nu vaak vm's en sandboxie onder windows. Graag zou ik windows helemaal niet meer gebruiken maar vanwege de monopolie op pc games ontkom ik daar nog niet aan. Maar dat is juist een extra reden om met een laptop alvast kennis te maken met linux of andere OSen. Als mijn belangrijkste punt veiligheid is. Waarom dan niet meteen voor een OS gaan dat veiligheid voorop heeft? Sowieso het draaien van linux en windows apps onder 1 os klinkt geweldig. En de enige taken voor mij zijn eigenlijk: browsen,wat simpele office dingen. (libreoffice) En mp3's afspelen. (doel je daarop als je zegt dat qubes niet gemaakt is voor dagelijks gebruik?)
Qubes is uniek omdat het _zelf_ in VM's draait, maar wil niet zeggen dat het daardoor beter is in het daarnaast ook draaien van een Windows VM. Op vrijwel elke normale Linux distro (die dus niet zelf in VM's draait) kan je net zo goed een Windows VM draaien die even goed presteert als onder Qubes. Dus iig daarvoor hoef je geen Qubes te nemen.

Maar vergeet niet wat ik zei over GPU versnelling, als je per se wilt gamen zou ik eerst ns bekijken wat daarvoor nodig is in Qubes (met GPU passthrough).
Heb nog geen ervaring met docker containers, zal me daar nog eens in moeten verdiepen. Maar is qubes niet veiliger dan een docker container, vm of sandboxie?
Qubes gebruikt (Xen) VM's, dus het is niet veiliger dan VM's.
Xen is wel 1 van de veiligere VM technologieen begrijp ik, en voordeel van Qubes is dat het default is opgedeeld in een structuur van VM's die ook beschermt tegen kwaadaardige devices in het systeem zelf (foute USB stick of netwerkkaart firmware bijv).

Het is zeker wel een stuk veiliger dan docker/sandbox/containers, want elke app heeft dan zn eigen complete VM+kernel etc. Docker is lichter/sneller omdat de containers allemaal 1 kernel delen, maar daardoor wat kwetsbaarder (immers elke container kan bij een groot deel van dezelfde kernel om uit te breken, ipv dat na kernel compromise nog de wat ondoordringbaarder muur van Xen wacht). Maar is wel wat veiliger dan normale apps.
Welke laatste opmerking? Die over de tor experimental feature?
Ik denk dat ie bedoelt, dat als je geen 30 sloten op je deur hebt, dat al aangeeft dat je in het algemeen niet voldoende om veiligheid geeft boven ALLES zoals gebruiksgemak, je niet paranoide of daadwerkelijk bedreigd genoeg bent, voor zulke extreme maatregelen, en je in die situatie daarom beter een wat praktischer distro kan nemen dan Qubes.

Wil je het per se zo veilig als maar kan (dus boven (gebruiks)gemak etc.) dan is het een goeie keus, maar daar zitten dus wel de nodige haken en ogen aan.
Als je niet zoveel ervaring hebt met Linux, en je bent nog aan t kijken of/hoe je kunt overstappen voor dagelijks gebruik (wat je zegt, kennismaken), dan zou (hij en) ik je iets praktischers aanraden zoals Ubuntu oid, anders is de kans groot dat je wordt ontmoedigd door eventuele nadelen van Qubes.

Of als het veiliger moet, OpenBSD, maar dat is weer een heel ander verhaal (denk niet dat die Windows VMs ondersteunt, maar is wel makkelijker dan Qubes denk ik).
Die doet geen truukjes met VMs en heeft daar dan ook de nadelen niet van, maar is gewoon steengoed geprogrammeerd met veiligheid als prioriteit.

Het klinkt een beetje alsof je je eerste auto gaat kopen, en dan heb je gehoord dat dit model zeer veilig is, dus neem je die maar. Maar dat zal lastig parkeren worden.

Maar goed het is jouw computer/tijd/leven dus als je het ziet zitten, leef je uit :) sws leer je ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

N8w8 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 18:57:
[...]

Ik denk dat ie bedoelt, dat als je geen 30 sloten op je deur hebt, dat al aangeeft dat je in het algemeen niet voldoende om veiligheid geeft boven ALLES zoals gebruiksgemak, je niet paranoide of daadwerkelijk bedreigd genoeg bent, voor zulke extreme maatregelen, en je in die situatie daarom beter een wat praktischer distro kan nemen dan Qubes.

...

Of als het veiliger moet, OpenBSD, maar dat is weer een heel ander verhaal (denk niet dat die Windows VMs ondersteunt, maar is wel makkelijker dan Qubes denk ik).
Die doet geen truukjes met VMs en heeft daar dan ook de nadelen niet van, maar is gewoon steengoed geprogrammeerd met veiligheid als prioriteit.
Dit. Puur en simpel dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
Bedankt voor de reacties. Qubes is inderdaad niet het meest productieve OS. (staan wel andere voordelen tegenover) Ik snap je punt wat je wil maken, dat het overkill is. Waarschijnlijk is dat ook zo maar ik ben van mening dat je niet veilig genoeg kan zijn. Een digitale inbreken hoeft immers geen spoor achter te laten. Het bezoeken van 1 foute pagina kan normaal al genoeg zijn. Als iemand mijn voordeur open weet te maken hoor ik hem nog binnen komen (mits ik thuis ben) en anders heb ik waarschijnlijk nog sporen van de inbraak. :P

Het leren en instellen zal zeker wat tijd gaan kosten. Maar zoals je merkt ga ik er zeker nog mee aan de slag. Of het ooit mijn standaard os zal worden, geen idee. Maar anders is er altijd nog ubuntu wat ik aardig onder de knie heb voor mijn doeleinden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je weet dat er bij zat huizen ingebroken wordt terwijl de bewoner(s) nog slapen? Die hebben echt helemaal niets door. Dus, droom lekker verder dat je een inbreker binnen hoort komen. :Z

En waar sla je je data op? Je brief die je typt, of je muziek e.d.? Ga je je wachtwoorden ook op een papiertje bijhouden omdat Qubes niets kan opslaan en niets te copy/pasten is tussen de applicaties?

Veiligheid staat tegenover gebruikersvriendelijkheid. Je kan iets super veilig maken, maar dan valt er praktisch niet meer mee te werken.

Pagina: 1