Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 routers 1 netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RebornVampie
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-11 19:41
Goede dag heren en dames,
Momenteel ben ik aan het verhuizen naar Nederland. Voorheen woonde ik in Duitsland en had ik toegang tot het internet van de Universiteit. Ik had enkel een kabel in de WAN poort van mijn router en het functioneerde. Gezien de strikte wetgeving rondom downloaden maakte ik gebruik van een VPN (PIA) via mijn Asus RT-AC68U router met Merlin Firmware. Ik had dit ingesteld volgens een handleiding op het forum van PIA en dit functioneerde prima.

In Nederland heb ik mij nu laten aansluiten door Ziggo. Zij hebben mij nu een Modem/Router (Connectbox) combinatie gegeven en dit internet werkt ook snel en stabiel.

Ik heb door het huis een Cat 6 kabel naar de tweede router laten lopen, deze kabel werkt goed.

Nu mijn probleem. Ik wil beide routers volledig gebruiken. De eerste router dient voor het algemene netwerk, Netflix/Hue etc. De tweede routers wil ik graag voor VPN gebruiken zodat mijn vriendin via de chromecast in de slaapkamer Canadese TV kan kijken, downloaden via mijn bekabelde PC. Als ik DHCP op beide routers laat aanstaan, dan krijg ik een conflict tussen de netwerken. Ik heb al gezocht maar kom er niet helemaal uit.

Ik zie dat ik iets met de Range en DMZ moet doen. Maar wat kan ik het beste instellen? Excuses als ik iets dubbel post :).

Beste antwoord (via RebornVampie op 05-12-2017 13:23)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je ze beide als NAT-router wilt gebruiken is het niet zo ingewikkeld - gewoon de AC68U met de WAN-poort aansluiten op een van de LAN-poorten van de "Connectbox" (welke?). Je hebt dan twee netwerken, het 192.168.178.0/24 subnet van de Connectbox (met die box als DHCP-server) en de 192.168.1.0/24 subnet van de AC68U (met de AC68U als DHCP server voor dit subnetje). Zonder enige verdere configuratie heb je als het goed is internet op apparaten achter beide routers.

Configuratie is pas nodig op moment dat je computers uit ene netwerk met andere netwerek wilt laten communiceren, of als je binnenkomende verbindingen van buitenaf wilt kunnen ontvangen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je ze beide als NAT-router wilt gebruiken is het niet zo ingewikkeld - gewoon de AC68U met de WAN-poort aansluiten op een van de LAN-poorten van de "Connectbox" (welke?). Je hebt dan twee netwerken, het 192.168.178.0/24 subnet van de Connectbox (met die box als DHCP-server) en de 192.168.1.0/24 subnet van de AC68U (met de AC68U als DHCP server voor dit subnetje). Zonder enige verdere configuratie heb je als het goed is internet op apparaten achter beide routers.

Configuratie is pas nodig op moment dat je computers uit ene netwerk met andere netwerek wilt laten communiceren, of als je binnenkomende verbindingen van buitenaf wilt kunnen ontvangen.

Oslik blyat! Oslik!

• RebornVampie
Sorry voor de hit en run en bedankt voor je advies! Ik heb er nog lang mee gestoeid en kwam erachter dat Ziggo mij een IPv6 IP had gegeven waardoor mijn VPN niet werkte en ik ook geen DMZ kon instellen. Inmiddels heb ik een IPv4 en heb ik het aan de praat gekregen. Het is niet erg snel (misschien wordt het door Ziggo gecapt?) maar het werkt goed genoeg om Canadese TV te kijken via de chromecast.

Ideaal zou wel zijn als de twee netwerken met elkaar zouden kunnen communiceren ivm een printer die ik op het eerste netwerk heb. Is dit veel extra werk?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RebornVampie schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 13:24:
Sorry voor de hit en run en bedankt voor je advies! Ik heb er nog lang mee gestoeid en kwam erachter dat Ziggo mij een IPv6 IP had gegeven waardoor mijn VPN niet werkte en ik ook geen DMZ kon instellen.
IPv6 is niet het probleem, je had DS-Lite oftewel geen publieke IPv4. Dat verklaart waarom je geen IPv4 DMZ kon instellen. Waarom de VPN niet werkte is minder duidelijk, dat kan prima over DS-Lite - maar goed, daar hoef je ook geen DMZ voor in te stellen.
Inmiddels heb ik een IPv4 en heb ik het aan de praat gekregen. Het is niet erg snel (misschien wordt het door Ziggo gecapt?)
:')

Wat dacht je van hoge latencies ivm verkeer dat halve wereld over moet, de overhead van de VPN tunnel icm de ws beperkte performance van je VPN endpoint in Canada. Als dat bij een gewone Canadees thuis is, is de upload van zijn verbinding geheid de beperkende factor. Ook bij commerciele diensten is de kans groot dat bandbreedte daar lager is dan de downloadsnelheid van je Nederlandse verbinding.
maar het werkt goed genoeg om Canadese TV te kijken via de chromecast.

Ideaal zou wel zijn als de twee netwerken met elkaar zouden kunnen communiceren ivm een printer die ik op het eerste netwerk heb. Is dit veel extra werk?
Als je printer op het eerste netwerk aanwezig is zou je er gewoon van op tweede netwerk bij moeten kunnen komen, afhankelijk van exact wat je tweede router doet. Soms wordt strict vastgehouden aan het niet mogen routeren van RFC1918 private adressen, dan lukt het inderdaad niet.

Wat ik me afvraag: waarom niet gewoon de VPN opzetten vanaf de PC waar je Canadese TV op kijkt? Dan heb je helemaal geen twee aparte netwerken in huis nodig...

Oslik blyat! Oslik!

• RebornVampie
Bedankt voor de tips. Printer werkt wel van de vaste bekabelde computer maar niet vanaf mijn telefoon als AirPrint. Maar dat is toch maar overbodige luxe ;).
dion_b schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:07:

Wat dacht je van hoge latencies ivm verkeer dat halve wereld over moet, de overhead van de VPN tunnel icm de ws beperkte performance van je VPN endpoint in Canada. Als dat bij een gewone Canadees thuis is, is de upload van zijn verbinding geheid de beperkende factor. Ook bij commerciele diensten is de kans groot dat bandbreedte daar lager is dan de downloadsnelheid van je Nederlandse verbinding.
Ik houd rekening met verlies van snelheid. Zeker omdat het aan de andere kant van de wereld is.

Ik heb echter met dezelfde Nederlandse server van PIA een lagere en minder stabiele snelheid tov van de tijd dat ik in Duitsland woonde. De ISP's boden ongeveer dezelfde snelheid aan. Daarmee mijn vraag.
Wat ik me afvraag: waarom niet gewoon de VPN opzetten vanaf de PC waar je Canadese TV op kijkt? Dan heb je helemaal geen twee aparte netwerken in huis nodig...
Ik wil het mijn vriendin zo gemakkelijk mogelijk maken ;). Zij heeft een App op haar telefoon "canada TV", ze hoeft dat enkel te openen (werkt zoals Netflix) en dan kan ze streamen naar de chromecast van de TV in de slaapkamer.

Wat we allemaal niet doen voor dames :) 8)7

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OpenVPN op telefoon installeren dan? Ik draai het op de mijne, werkt prima (kanttekening: ik gebruik het andersom, dus om van op andere locaties verbinding te maken via m'n thuisverbinding)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1