Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwachting eerste 802.11ax

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BrutalRage
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-10 09:37
Goedemiddag,

Ik vroeg mij af wat zijn de verwachtingen wanneer de eerste (goede) 802.11ax routers op de markt komen en of het de moeite waard is om te wachten.

In december krijg ik de sleutels van mijn nieuwe woning, nu ben ik groot voorstander van alles bedraat te doen.
Probleem is dat het een jaren 76 woning is en er geen cat kabels liggen en of lege leidingen.
Ik heb een leuke nas staan welke ik een een kamer op de eerste of tweede verdieping wil zetten maarja ik wil wel de 4k/HDR films beneden op mijn shield kunnen kijken. En aangezien ik het netjes wil houden geen kabels over trappen en dat soort gekkengeit. Nu begrijp ik dat 802.11ax deze snelheid in theorie goed zou moeten halen.

Wat zijn jullie gedachten hierover en of tips of trucs?
Bedankt voor het lezen en enige feedback.
mvg Guido

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

802.11n zou het theoretisch ook halen en 802.11ac al helemaal, zeker op 5GHz.

4K/HDR 2160p heeft een maximale bitrate van 110Mbps als je een officiele disc koopt.

Leuk dat ax een standaard wordt maar voorlopig zijn 0 devices daarvan voorzien. ac en 5GHz is voldoende om in te investeren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• BrutalRage
@MAX3400 Bedankt voor je uitleg en reply, ik zat net te kijken naar TL-WPA8730 KI, zoals ik het nu begrijp haalt dat dan meer dan voldoende snelheid voor het doeleinde wat ik wil.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als je gaat verhuizen, doe het meteen goed en als je toch aan het klussen bent, zorg voor bedrade aansluitingen in de ruimtes waar je verbinding nodig hebt.

Powerline-zooi is duur en zowel qua performance als stabiliteit onbetrouwbaar. Als je al alles ingericht hebt kun je soms weinig keuze hebben, maar als je nog moet verhuizen is er geen enkel excuus niet gelijk fatsoenlijke bedrading mee te nemen. Als er echt geen loze leidingen zijn, denk aan dingen als holle plinten waar draden langs kunnen, en zo 1001 andere opties. Exact wat handig/mogelijk is hangt af van de woning, maar alleen bij een categorie I rijksmonument is echt geen ene oplossing te vinden.

Als je eenmaal goede infra hebt liggen kun je tzt de AP's kopen die je nodig blijkt te hebben.

Andere reden om geen geintegreerde powerline-AP dingen te kopen: de zinnige levensduur van een netwerkkabel is veel langer dan beide, maar ook tussen PLC en AP scheelt het. Goede kans dat de PLC nog bruikbaar is als je AP dringend aan vervanging toe is. Het is dus op de lange termijn meest verstandig voor iedere functie losse apparaat te hebben.

Oslik blyat! Oslik!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
BrutalRage schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:05:
@MAX3400 Bedankt voor je uitleg en reply, ik zat net te kijken naar TL-WPA8730 KI, zoals ik het nu begrijp haalt dat dan meer dan voldoende snelheid voor het doeleinde wat ik wil.
Powerline zou ik niet aanraden.

je hebt een oude woning, dus vermoedelijk ook geen randaarde. Dat betekend dat je powerline alleen de fase en nul kan gebruiken. Dat is een hit&miss. Kan goed werken, kan ook zo ineens ellende geven door teveel vervuiling op je lichtnet (en ja, 1 brakke kerstverlichting is al voldoende - en zie dat maar eens te vinden)

Wil je een stabiele, snelle en goedkope oplossing: Leg toch die kabel.

Denk creatief: Buitenlangs, via een luchtkanaal (wc afvoer, langs je afzuigkap), desnoods met een omweg (ene kant woning naar de zolder en vanaf daar weer terug).

Je hebt de sleutels nog nieteens, dus extra mogelijkheden. Gaatje achter de gordijnen boren, holle plint, onder je laminaatvloer (als je bv dikke groene onderplaten hebt).. you name it.

1x moeite, altijd profijt.

Je kan ook nog MOCA overwegen, dan gebruik je een eventueel bestaande coaxiale kabelinfra in je woning. Stuk stabieler dan powerline, maar ook weer wat duurder.

Kwa wifi: Nieuwere technieken zijn leuk maar vnl gericht op througput en (meer) clients. Bereik is, zeker met hogere frequenties, gewoon beperkt. Je zult dan toch meerdere APs moeten plaatsen. En die moet je ergens koppelen... met ethernet. Het heeft immers weinig zin om een dik supersnel AP te voorzien van een brakke powerline uplink.
Dat dus....

Tegen dion_b kun je niet tikken :X

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 25-11-2017 16:41 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Trouwens mbt 802.11ax zelf - het gaat (voor het eerst sinds de overgang van 802.11b naar 802.11g anno 2003) waarschijnlijk wel dekking verbeteren. Naast alle blabla over OFDMA en MU-MIMO in de upstream waar inderdaad een gemiddelde gebruiker in thuissituatie niet enorm veel aan gaat hebben, is er een zeer relevante verbetering, namelijk LDPC (wat op 802.11ac optioneel is maar nooit geimplementeerd) wordt mandatory. Ten opzichte van het oude convolutional coding is een stabiele throughput nog bij 3dB slechter signaal te realiseren. Dat betekent dus dat je 3dB meer dekking hebt.

Maar...

Een betonnen vloer dempt al snel 60dB, met isolatielaag erover gaat dat richting de 80dB. Dan zet 3dB meer of minder weiing zoden aan de dijk.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Ik ga mee met wat DJSmiley zegt over MOCA. Ik heb het een keer geplaatst bij een klant die een super de luxe design huis had. Had dus een 67 inch !!! TV staan (en dat 3 jaar geleden), en wou daar dus IPTV hebben. UTP kabel trekken geen optie, WiFi bagger vanuit de meterkast etc....

Dus dan maar MoCa, want dat lag er al voor de TV. Één keer geïnstalleerd, en ik hoor drie jaar niets van de klant. Het wérkt gewoon.

Klopt, is wel "duurder", maar is netter, makkelijk, en heel belangrijk: heel betrouwbaar.

• BrutalRage
Als ik de sleutels heb ga ik eens goed kijken wat de opties enzo zijn. Eerst poging met kabels en anders toch voor zoiets. Mits er de juist stroomkabel liggen 😑. Erg fijn voor de lading reacties en uitleg! Heel erg bedankt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als er trouwens coaxkabels liggen maar je geen kabeltelevisie wilt kijken is er een simpeler, goedkopere en performantere alternatief voor MoCA: vervang de coax door UTP.

Oslik blyat! Oslik!

• BrutalRage
Woning is uit 1976, ik verwacht dat er ook geen coax ligt. Maar wederom een goede tip!
Als ik in december de sleutel krijg kom ik tenminste goed beslagen ten ijs. Ben erachter dat jaren 76 woning geen aarde heeft liggen, dus mogelijk ga ik nieuwe stroom kabels trekken. (dankzij een aantal tweakers hier bedacht ik me dat).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat laatste is sowieso goed idee, los van je netwerkbehoeften.

Als je trouwens nul loze leidingen hebt en je je electra onder handen neemt is er nog een optie: POF, Plastic Optical Fibre. Dat is zoals naam zegt van plastic (en dun) en mag daarom itt koperen kabels wel door dezelfde buizen als electra. De fibre zelf is spotgoedkoop, maar de contactdozen zijn stevig aan de prijs(rustig 2x zoveel als MoCA), dus ik zou dit echt alleen aanraden als UTP trekken totaal geen optie is. Het kan wel de volle 1Gbps halen zonder losliggende kabels. Vermijd wel de geintegreerde WiFi oplossingen, die zijn echt niet van deze tijd (en verouderen daarom veel sneller dan het bedrade stuk).

Kijk op bijv conrad.nl voor opties. Moge duidelijk zijn dat je makkelijk voor dat soort bedrag iemand in kunt huren om UTP te trekken, al moet de aannemer boren & frezen.

Oslik blyat! Oslik!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-11 12:46
@BrutalRage 802.11ax is nog lang niet af, er zijn enkel nog conceptspecificaties. Draft 1.0 is op 8 januari gepubliceerd, D2.0 een paar weken terug op 4 november. Beide zijn afgekeurd. Alle chips van Qualcomm, Broadcom en Quantenna zijn op deze D1.0 specificatie gebaseerd. In januari/februari gaan we waarschijnlijk de eerste D2.0 chips zien, waarbij Qualcomm de belangrijkste speler gaat zijn.

Ik gok dat de tijdlijn er ongeveer zo uit zal gaan zien
  • Januari 2018: Eerste aankondigingen D1.0 consumentenspul
  • Q1 2018: verkrijgbaarheid van D1.0 consumentenspul
  • Q1 2018: Aankondiging D2.0 chips
  • Q2 2018: Aankondiging D2.0 consumentenspul
  • H2 2018: Eerste D2.0 verkrijgbaarheid
Daarnaast is Draft 2.0 slechts door 62,8% van de stemgerechtigden goedgekeurd, dit moet minimaal 75% zijn voordat een IEEE-standaard wordt goedgekeurd. De nee-stemmers laten vaak opmerkingen achter waarom ze nee hebben gestemd, die ze eerst in de standaard verwerkt willen zien voordat ze over gaan tot een ja. Over het algemeen lijdt een hoog aantal nee-stemmers dus tot een hoog aantal wijzigingen in de standaard. Bovendien was dit nog maar de eerste ronde: Hierbij stemmen voornamelijk technische experts (individuen). Daarna volgt er nog een stemronde voor de sponsors (bedrijven en instanties) en ook daar moet minimaal 75% ja stemmen.

D1.0 maar ook D2.0-apparaten zullen dus niet altijd (volledig) compatible zijn met de definitieve standaard. Daarom komt enterprise spul ook vaak pas nadat de officiële standaard is gepubliceerd, of in ieder geval totdat ze weten dat er weinig substantieels meer gaan veranderen.

Tl;DR: Consumenten-draft spul komt in 2018. In 2019 meer draf-apparaten op meer vergevorderde specificatie, en pas eind 2019 wordt de standaard officieel goedgekeurd verwacht. Dus dat betekend pas in 2020 802.11ax spul gebaseerd op de definitieve specificatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Balance op 26-11-2017 16:07 ]

• BrutalRage
@Balance duidelijk, dan hoef ik daar niet op te wachten.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-11 12:46
@BrutalRage Als je trouwens kabels gaat trekken, leg dan meteen Cat6a kabels (Cat6a op rol). Deze kunnen snelheden tot 10 gigabit aan, wat binnenkort op de eerste routers zal verschijnen. Dan ben je meteen klaar voor de toekomst.

Vraag gerust weer om advies zodra je de sleutels hebt :)

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-10 16:54
Balance schreef op zondag 26 november 2017 @ 22:38:
@BrutalRage Als je trouwens kabels gaat trekken, leg dan meteen Cat6a kabels (Cat6a op rol). Deze kunnen snelheden tot 10 gigabit aan, wat binnenkort op de eerste routers zal verschijnen. Dan ben je meteen klaar voor de toekomst.
Of cat6 als je niet verder dan 40 meter moet gaan (incl patchkabels)

• BrutalRage
Ja ik zag cat7 ook al langskomen. Mocht ik kabels gaan trekken word het minimaal cat6.
Duurt lang voordat ik sleutels krijg... gelijk maar goed aanpakken. Nogmaals iedereen bedankt voor reacties, ik ben goed wijzer geworden!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:49
ik zou ook kijken naar bv je telefoonkabel eruit te trekken en daar dubbel utp door... dubbel cat6 u/utp moet zeker kunnen door een 5/8" pijpje...
analoge telefoon heb je in mijn ogen niet nodig in de woonkamer, hoofdstation telefonie gewoon in de meterkast dumpen en utp naar de woonkamer !
Pagina: 1