Vervangen CMOS battery HP Pavilion ze2000 (ze2397ea)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Soni
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-08 00:19
Mijn vraag
Hi Tweakers! 8)

Ik wil graag wat oude laptops wegdoen, ik begin met mijn oude HP Pavilion ze2000 (ze2397ea) waarvan ik eerst de CMOS battery wil vervangen zodat alles weer perfect werkt (is op/leeg: onjuiste tijd/datum weergave).

Helaas lukt het me niet online een vervanging te vinden omdat ik niet weet welk model batterij ik moet zoeken.. :/ (ik ben woonachtig in Spanje).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een batterij gezien op Ebay, de ML1220 1220
ML-1220-CMOS-RTC-BIOS-BATTERY
EAN: 8944831423633
Er staat dat deze batterij geschikt zou moeten zijn voor de ze2000 serie maar de vraag is of hij ook geschikt is voor mijn ze2397ea..

Mijn laptop:
Hp Pavilion ze2000
Gekocht in Spanje in 2006 - ze2397ea
s/n: CNF5373QS2
p/n: EK786EA#ABE
Win: Windows XP Home Edition (Service Pack 3)
CPU: AMD Turion 64 mobile ML-37 (1,99Ghz)
1GB ram
GPU: ATI Radeon XPRESS 200M
HD: Fujitsu MHT2080AT PL

Hebben jullie tips/ideeën voor mij?

Alvast bedankt voor alle hulp! _/-\o_

P.S. Het liefst zou ik deze laptop, zodra hij weer 100% werkt, willen doneren aan een organisatie (bijvoorbeeld met educatieve doeleinden o.i.d.) Hebben jullie hier ervaring mee?

Discord: Soni#2089 / Battle.net: Soni#2241

Alle reacties

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zolang je weet welke knoopbatterij het is, kun je o.a. op eBay of zelfs banggood of AliExpress de juiste batterij wel vinden. Het hoeft natuurlijk niet exact dezelfde batterij te zijn. Al zou ik voor een dergelijk oude laptop weinig moeite doen.

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 02:13
laptop open maken en kijk gewoon welke er nu in zit ? je bent toch al van plan hem open te maken

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

NLMarcel194 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:06:
laptop open maken en kijk gewoon welke er nu in zit ? je bent toch al van plan hem open te maken
Om de batterij te plaatsen zal de laptop toch al open moeten. ;)

• Soni
CH4OS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:03:
Zolang je weet welke knoopbatterij het is, kun je o.a. op eBay of zelfs banggood of AliExpress de juiste batterij wel vinden. Het hoeft natuurlijk niet exact dezelfde batterij te zijn. Al zou ik voor een dergelijk oude laptop weinig moeite doen.
NLMarcel194 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:06:
Bedankt voor jullie reacties, ok, ik zal hem open schroeven om te kijken welke batterij er in zit. Ik dacht dat ik wellicht aan deze info kon komen alvorens de laptop open te schroeven daar ik hier geen ervaring mee heb en tijdens een eerste poging al ontdekte dat ik er waarschijnlijk een YouTube turotial moet gaan bij pakken :P

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat de grootste uitdaging is om geen schroefjes kwijt te raken of te kijken waar al de schroefjes verstopt zitten, waar HP nogal eens een handje van heeft, dan het opzoeken en vervangen van de batterij, daar heb je echt geen YouTube filmpje voor nodig, heb je nog nooit een batterij ergens vervangen of zo? Het is niet veel anders dan normaal. :)

• Soni
CH4OS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:12:
Ik denk dat de grootste uitdaging is om geen schroefjes kwijt te raken of te kijken waar al de schroefjes verstopt zitten, waar HP nogal eens een handje van heeft, dan het opzoeken en vervangen van de batterij, daar heb je echt geen YouTube filmpje voor nodig, heb je nog nooit een batterij ergens vervangen of zo? Het is niet veel anders dan normaal. :)
Ik heb id nog nooit eerder een CMOS batterij vervangen (als ik hier wél ervaring mee had dan was mijn post waarschijnlijk niet nodig geweest) maar ik had al wel vernomen dat bij sommige oudere HP laptops dit lastiger is dan ¨normaal¨ en vooral voor een leek zoals mijzelf. Als ik mij niet vergis is het verwijderen van het toetsenbord wel eens lastig.. Vandaar dat ik hoopte op tips zonder de laptop te moeten open schroeven..

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Euh, met normaal bedoel ik dus in andere apparaten de batterij vervangen, zoals een wekker of zo, veel spannender is het allemaal niet. :+

Bij HP is vooral het open schroeven een kunstje, want HP wil nog wel eens schroefjes gebruiken die bijna verstopt zitten. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 25-11-2017 13:19 ]

• Soni
CH4OS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:18:
Euh, met normaal bedoel ik dus in andere apparaten de batterij vervangen, zoals een wekker of zo, veel spannender is het allemaal niet. :+

Bij HP is vooral het open schroeven een kunstje, want HP wil nog wel eens schroefjes gebruiken die bijna verstopt zitten. ;)
Persoonlijk zie ik geen overeenkomst tussen een batterij vervangen van een afstandsbediening of het vervangen van een CMOS batterij van een laptop..

En het ging me id om het open schroeven, zoals je zelf ook aangeeft; dat kan een kunstje zijn als je dat voor het eerst doet.. In ieder geval, nogmaals bedankt voor de feedback.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

CH4OS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:18:
NOFI, maar RTFM.
HP documenteeert alles, zelfs elk kabeltje.
Ik heb jaren een HP compaq gehad met de nodige upgrades: geheugen, SSD.
Op http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02030223 pagina 46 staan de schroeven vermeld.
Die van de TS staat bv hier: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00312740.pdf

Als je op Youtube zoekt, zal het mij niet eens verbazen als er al een video bestaat hoe je een HP Pavillion open schroeft.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wanneer ik het altijd deed, was de handleiding niet (meer) voorhanden. Dan ga ik niet moeilijk doen om een handleiding of filmpje te zoeken, dan ga ik gewoon direct aan de slag. :)
Als je op Youtube zoekt, zal het mij niet eens verbazen als er al een video bestaat hoe je een HP Pavillion open schroeft.
Dat zoiets in een 'how to' op YouTube moet verschijnen, zegt dan toch ook wel weer genoeg. ;)

• Soni
GoT schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:42:
[...]
NOFI, maar RTFM.
HP documenteeert alles, zelfs elk kabeltje.
Ik heb jaren een HP compaq gehad met de nodige upgrades: geheugen, SSD.
Op http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c02030223 pagina 46 staan de schroeven vermeld.
Die van de TS staat bv hier: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00312740.pdf

Bedankt voor je feedback, GoT! Ik zal zeker gebruik maken van je tips. Mag ik uit je feedback concluderen dat de batterij die ik vond op Ebay waarschijnlijk geschikt is voor mijn laptop? Open schroeven is een ding, een vervanging vinden is weer iets anders en eigenlijk ging mijn vraag ook voornamelijk over het vinden van een vervanging.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Soniqueta schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:53:
eigenlijk ging mijn vraag ook voornamelijk over het vinden van een vervanging.
HP gaat heus niet voor elke ZE2xxx serie een andere batterij in stoppen, dan moeten ze hun assemblage lijn voor elk getalletje aanpassen.
Dat zoiets in een 'how to' op YouTube moet verschijnen, zegt dan toch ook wel weer genoeg. ;)
Op Youtube staan zelfs video's die nog....
... laat maar zitten, is off-topic.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• Soni
GoT schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:51:
[...]
HP gaat heus niet voor elke ZE2xxx serie een andere batterij in stoppen, dan moeten ze hun assemblage lijn voor elk getalletje aanpassen.
Zo zag ik het zelf ook maar ik krijg net reactie van de Ebay verkoper die een batterij te koop heeft voor de ze2000 en deze raad me af het te kopen omdat hij van mening is dat het wellicht niet zal werken.. maar dat risico wil ik eventueel wel lopen..

Wellicht nog tips m.b.t. waar dit batterijtje te kopen naast Ebay?

B.v.d.!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-11 02:13
Soniqueta schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:00:
[...]

Zo zag ik het zelf ook maar ik krijg net reactie van de Ebay verkoper die een batterij te koop heeft voor de ze2000 en deze raad me af het te kopen omdat hij van mening is dat het wellicht niet zal werken.. maar dat risico wil ik eventueel wel lopen..

Wellicht nog tips m.b.t. waar dit batterijtje te kopen naast Ebay?

B.v.d.!
is gewoon een knoopcel dus bijna overal wel

• Soni
Iedereen bedankt voor jullie feedback. Ik zal hem open schroeven om te kijken welke batterij er in zit en dan weer op zoek gaan. Ik laat nog weten hoe het is afgelopen.

Pagina: 1