Nieuwe SSD, vervangen of 2 SSD's.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Vttjjee
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12-2025
Hey allen,

Op het moment heb ik een 840 EVO SSD van 120gb die op het moment bijna helemaal compleet vol zit. Windows en andere programma's blijven natuurlijk updaten waardoor ik ongeveer 300mb over heb op mijn SSD schijf.
Ik wil graag een nieuwe SSD en zat aan pricewatch: Samsung 850 EVO 500GB te denken. Echter heb ik echt geen flauw benul hoe het zit met installeren. Mijn vraag is dus, kan ik deze SSD extra aansluiten op de hardware die ik nu in gebruik heb of moet ik mijn oude SSD compleet vervangen?

Ik heb op dit moment deze setup:
- Hyper212 Evo, Actieve CPU koeler
- GTX770-DC2OC-2GD5, grafische kaart
- Core™ i5-3570K
- PRO650W Core Edition, 650 Watt voeding
- Sound Blaster Audigy SE 24bit, geluidskaart
- 840 EVO MZ-7TE120BW, 120 GB SSD
- B75A-G43 GAMING, socket 1155 moederbord
- WD Black, 1 TB harde schijf
- 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen

Ik had zelf al gegoogled over SATA poorten en wat er op mijn mobo zit maar ik snap er echt totaal niks van 8)7 . Iemand met verstand die mij wel kan helpen?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:58
Die kan je gewoon extra aan je moederbord hangen en in windows koppelen.

- SSD kopen
- SSD in de behuizing schroeven
- SSD aansluiten (sata en voeding) net als je andere ssd
- SSD configureren in windows disk manager

Klaar

Cloud ☁️

• Vttjjee
Haha is het echt zo makkelijk? Moet ik dan niet ook kabels of wat dan ook extra bestellen om het aan te sluiten?

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:11
HKLM_ schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:58:
Die kan je gewoon extra aan je moederbord hangen en in windows koppelen.

- SSD kopen
- SSD in de behuizing schroeven
- SSD aansluiten (sata en voeding) net als je andere ssd
- SSD configureren in windows disk manager

Klaar
Maar goed, dan heb je niet ineens vrije ruimte op je C schijf.

Als antwoord op de TS het kan allebei. Mijn C gebruikte lange tijd niet meer dan 50GB. Maar ik had dan ook geen games geïnstalleerd en al mijn files en documenten op D: Staan. Dus als je je data wilt scheiden is een extra schijf er bij een prima oplossing.

Als je geen zin hebt om alles te scheiden maar de boel gewoon op C wilt plempen... Dat kan maar dan moet je je C schijf dus vervangen. Geeft samsung geen clone programma meer mee?
Hoe dan ook, dan kan je dus met een cloneprogramma je huidige C kopieren naar je nieuwe SSD. Haalt de oude er uit et voila je kan verder plempen.

Je kan ook de wat nettere weg bewandelen en dat is een gehele schone installatie doen.

En ja bij ssd's worden in de regel geen satakabels meegegeven. Dus als je die niet meer over hebt ergens zul je een nieuwe moeten bestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 25-11-2017 12:11 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:13
Vttjjee schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:08:
Haha is het echt zo makkelijk? Moet ik dan niet ook kabels of wat dan ook extra bestellen om het aan te sluiten?
Een extra SATA-kabeltje, als je die niet hebt liggen..

• Vttjjee
Thralas schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:13:
[...]

Een extra SATA-kabeltje, als je die niet hebt liggen..
Nee die heb ik niet extra liggen, heb mijn PC ook laten in elkaar zetten ipv dat ik het zelf heb gedaan. Ik ga er liever zelf niet mee klooien voor het geval ik iets sloop. Dan zal ik er een moeten bestellen, thanks!
analogworm schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:09:
[...]

Maar goed, dan heb je niet ineens vrije ruimte op je C schijf.

Als antwoord op de TS het kan allebei. Mijn C gebruikte lange tijd niet meer dan 50GB. Maar ik had dan ook geen games geïnstalleerd en al mijn files en documenten op D: Staan. Dus als je je data wilt scheiden is een extra schijf er bij een prima oplossing.

Als je geen zin hebt om alles te scheiden maar de boel gewoon op C wilt plempen... Dat kan maar dan moet je je C schijf dus vervangen. Geeft samsung geen clone programma meer mee?
Hoe dan ook, dan kan je dus met een cloneprogramma je huidige C kopieren naar je nieuwe SSD. Haalt de oude er uit et voila je kan verder plempen.

Je kan ook de wat nettere weg bewandelen en dat is een gehele schone installatie doen.

En ja bij ssd's worden in de regel geen satakabels meegegeven. Dus als je die niet meer over hebt ergens zul je een nieuwe moeten bestellen.
Nou ik wil eigenlijk mijn windows gaan overzetten op de nieuwe grotere SSD. Dan kan ik de oude kleine gaan gebruiken voor games o.i.d. Het is nu puur dat er heel veel standaard troep als roaming en dergelijke ook op wordt gegooid waardoor die erg vol raakt. Ik heb verder echt geen idee wat je allemaal zei, maar ik ga het wel even googlen wat het betekend haha. Bedankt in ieder geval!
Pagina: 1