-
[ Voor 99% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:40 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
[ Voor 99% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:40 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.
Met 33k zit je net boven de 2000 netto per maand.President schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:51:
En met 33k zit je geloof ik niet op 2000 netto in de maand?
Hoezo kan je bij vrienden niet meer lenen dan bij de bank, ongeacht waar je het aan gaat besteden? Als bijvoorbeeld je pa het helemaal cool vindt om 300K voor te schieten voor een huis & inrichting & vakantie & mooie auto terwijl je daar maar 200 Euro in de maand aan moet terugbetalen, wat heeft dat met annuiteit etc te maken?We hebben een win-win situatie in gedachten, waarbij ik meer kan lenen dan bij de bank, en waarbij de uitlener(s) vast inkomen hebben over een lange termijn in plaats van onzekerheid op de beurs.
Ik begrijp goed dat je niet meer kan lenen dan de waarde van het huis (het is immers onderpand).
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:35 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
Het kan aan mij liggen maar ik snap de calculatie helemaal niet.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:29:
[...]
Wat is de achterliggende gedachte hierachter? Als ik mijn inkomen niet voor Mn hypotheek gebruik verdwijnt het op een spaarrekening en daar wordt eigenlijk niemand gelukkig van. Daarom wil ik een zo groot mogelijk deel van mijn geld uitgeven aan zaken waar ik blij van wordt, zoals een mooi huis.
Mijn maandelijkse vaste lasten op een rijtje voor de mensen die zich afvragen waarom ik maar 500 nodig heb (exl. Hypotheek). Situatie is een huis dat ik binnenkort ga bezichtigen.
***members only***
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Dit lijstje is prachtig, gelukkig heb je overzichtelijk wat je NU kwijt bent.
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:35 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
I know, ik refereer enkel terug naar de eerste post waar een hypo van 1400 de maand goed mogelijk zou moeten zijn aldus de TSMAX3400 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:39:
@Napo 1400 hypo?? Dat is dan een huis van 3 ton ongeveer. Hypo voor 150K op basis van inkomen is grofweg 700. En dat is nog zonder fiscale teruggave.
Ik vind dit een voorzichtig lijstje (of ik ben te overdreven voorzichtig?). Ik zit namelijk ook naar huizen te kijken, en heb ook een lijst gemaakt. Even voor mijn beeldvorming, gaat het om een huis, of een appartement?wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:29:
***members only***
Life is what happens while you're busy making other plans
[ Voor 99% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:36 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
Dan ben je de enigewouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:37:
[...]
Mijn arbeidscontract is vast, dus arbeidsongeschiktheid of baanverlies zijn echt geen risico voor mij.
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:36 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
Bedrijven gaan niet failliet, of doen her-organisaties?wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:43:
Als het kan zou ik graag een praktisch voorbeeld krijgen want ik ken niemand die dit meegemaakt heeft.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Het bedrijf waar je werkt gaat failliet en je kan geen nieuwe baan vinden. Je krijgt een ongeluk waardoor je voor langere tijd arbeidsongeschikt bent.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:43:
Als het kan zou ik graag een praktisch voorbeeld krijgen want ik ken niemand die dit meegemaakt heeft.
[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 25-11-2017 16:47 ]
[ Voor 99% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:37 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
Denk dat je dat onderschat, sterker nog door de richtlijnen van de banken doen veel mensen dit al tot zekere hoogte. En niveau die voor de banken en overheid acceptabel is.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:53:
Als mijn bedrijf failliet gaat terwijl ik arbeidsongeschikt ga heb ik inderdaad een groot probleem. Zelf acht ik die kans niet groot genoeg om daar een scenario voor voor te bereiden. Ik denk dat niemand dat hier doet.
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:37 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
De richtlijn die de bank hanteert is er om te voorkomen dat mensen in de financiele problemen komen. Dat jij wellicht je lasten kan beperken, goed met geld kan omgaan en min-of-meer baangarantie lijkt te hebben door jou locatie en beroep betekent niet dat dat voor iedereen geldt. Banken steken geen tijd in persoonlijke situaties en hanteren daarom algemene richtlijnen. Daar moet je het mee doen. Verder gaat jouw redenatie van dat een hypotheek 'gewoon afgelost' is na een (executie)veiling alleen op in een sterk stijgende markt. Dat betekent speculeren op de huizenmarkt, dat is eerder gedaan en leidde voor veel mensen tot problemen. Juist daarom is de norm strenger geworden en kun je niet meer even 6,5x je brutoloon lenen voor een huis.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 17:08:
Het maakt toch niet echt uit of je 135k (90%) schuld hebt op een huis van 150k bij 600 euro aflossing per maand aflossen of 180k (90%) op een huis van 200k bij 800 euro aflossing per maand in dezelfde stad (dus zelfde huizenmarkt)? In beide gevallen moet het huis na betalingsproblemen verkocht/geveild worden. In principe is de hypotheek dan gewoon afgelost. En als dat niet zo is, kan je niet zonder meer stellen dat de restschuld op het huis van 200k 1,33 keer groter is dan de restschuld op het huis van 150k? Of wel?
Ik vraag mij af waarom je een topic opent als je al zo je mening klaar hebt?wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:53:
Ongeluk kan inderdaad gebeuren. Dan heb ik een jaar om te re-integreren, mijn huis te verkopen of schadevergoeding te eisen. (Want ik krijg 1 jaar 100% doorbetaald) Ik denk dat hiermee het risico voldoende gemitigeerd is gezien de kans op het ongeluk.
Als mijn bedrijf failliet gaat staan er in mijn regio (brainport) en daarbuiten tientallen werkgevers klaar om mij over te nemen. Persoonlijk vind ik dit dus een non-issue, ook omdat de kans dat mijn bedrijf failliet gaat heel klein is. De omzet komt namelijk uit 4 verschillende markten die niet tegelijk een crisis zullen krijgen.
Als mijn bedrijf failliet gaat terwijl ik arbeidsongeschikt ben heb ik inderdaad een groot probleem. Zelf acht ik die kans niet groot genoeg om daar een scenario voor voor te bereiden. Ik denk dat niemand dat hier doet.
[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 25-11-2017 18:33 ]
Wat schattig, een vast contract zegt helemaal niks, je kan altijd ontslagen worden.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:37:
Mijn arbeidscontract is vast, dus arbeidsongeschiktheid of baanverlies zijn echt geen risico voor mij.
Jup, zeker met de transitievergoeding zou dat op max 1,5 maandsalaris (uitgaande van 3 jaar in dienst) komen. Waar een wil is, is een weg en uiteindelijk blijft het gewoonweg een reeel risico.Sakesushi schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 20:00:
[...]
Wat schattig, een vast contract zegt helemaal niks, je kan altijd ontslagen worden.
Even een ander stemmetje van iemand die hetzelfde heeft meegemaakt.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:41:
Ik overweeg om een hypotheek te nemen bij familie en/of vrienden in plaats van de bank.
***members only***
Ik wil graag weten of ik iets over het hoofd zie, waardoor ik betalingsproblemen zou kunnen krijgen, of andere gerelateerde problemen waar ik misschien niet aan gedacht heb. Ik zal uiteraard ook nog een hypotheekadviseur raadplegen. Ik wil echter eerst zo veel mogelijk informatie verzamelen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik heb het zelf meegemaakt, vast contract maar toch de arbeidsovereenkomst ontbonden omdat ik uiteindelijk niet goed op mijn plek zat. Alles wel in goed overleg en met prima begeleiding naar een andere baan, maar wel een forse daling in inkomen gehad.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:43:
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:38 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
Eindelijk iemand die antwoord geeft waarom de hypotheek zo laag uitvalt tegenwoordig.Tjmen schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 21:10:
Los van de discussie over de hoogte van iemand's vaste lasten en de eventuele risico's is de reden dat banken je niet een hogere hypotheek willen verstrekken een wettelijke, zie link:
https://www.nibud.nl/beroepsmatig/woonlasten-koopwoning/
Hypotheekverstrekkers zijn verplicht om de financieringslastnormen van het Nibud te gebruiken bij het berekenen van de maximale hypotheek. Daarna is het inderdaad een berekening op basis van de annuïteitenberekening en het huidige rentepercentage van (ik dacht) 10 jaar vast.
Het is lastig in te schatten hoeveel onderhoud je aan een koopwoning zal hebben. Alleen om die reden al wil je niet maximaal lenen. Met jouw budget zul je vooral naar wat oudere appartementen kijken vermoed ik. Controleer hoe de VVE ervoor staat. Hebben ze genoeg reserves bij elkaar gespaard? Is er recent nog onderhoud gepleegd? Zijn er grote kostenposten die eraan zitten te komen? (vervangen dak, liften, schilderen trappenhuis, gevelonderhoud, vervangen kozijnen, etc)wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:29:
[...]
Wat is de achterliggende gedachte hierachter? Als ik mijn inkomen niet voor Mn hypotheek gebruik verdwijnt het op een spaarrekening en daar wordt eigenlijk niemand gelukkig van. Daarom wil ik een zo groot mogelijk deel van mijn geld uitgeven aan zaken waar ik blij van wordt, zoals een mooi huis.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Hoe ik het verwoord is natuurlijk enigsinds vreemd gezegd.wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 23:59:
Ik ben blij met alle antwoorden, uiteindelijk denk ik dat @AlxRoelofs gelijk heeft, dat ik misschien gewoon te zelfverzekerd ben. Hoewel hij sarcastisch is maakt hij een goed punt dat dit gewoon een uitzondering zou zijn die eigenlijk niemand voor elkaar krijgt.
Uiteindelijk kan alleen ik achteraf pas zeggen of ik gelukkig bent met mijn keuzes en het heeft eigenlijk geen zin om deze keuzes aan anderen voor te leggen. Zeker niet als ik me er niets van aantrek
wouter6022 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 16:43:
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:39 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
[ Voor 100% gewijzigd door wouter6022 op 09-03-2018 21:39 . Reden: Verwijderd ivm privacy ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq