Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:59
Ik heb een belgische vriendin welke nog niet ingeschreven staat in nederland, dit zal over een paar maanden gaan gebeuren zodra zij officieel naar nederland komt.
Wel willen we op voorhand alvast een gezamelijke rekening openen zodat we daarop alvast kunnen beginnen met wat te sparen.

Aangezien ik zelf bij de ING zit is dat wel zo makkelijk om dat ook daar te doen.
Bij een servicepunt zeggen ze echter dat hun een BSN nodig hebben om een rekening te openen en dat het wellicht op een kantoor wel kan.
Hierop even de bank gebeld en die meld dat er toch echt een BSN verplicht is.

Echter als ik op de site van de ING kijk vind ik het volgende:
https://www.ing.nl/partic.../identificatie/index.html
Een geldige identiteitskaart die is afgegeven door een lidstaat binnen de Europese Unie. Het document moet altijd zijn voorzien van een pasfoto en de naam van de houder.
Tevens ben ik ook dit tegen gekomen
https://blog.geld.nl/spar...g-openen-als-buitenlander
Alle Nederlandse banken stellen als voorwaarde dat je in Nederland woont en staat ingeschreven bij de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Ook moet je een Nederlands identiteitsbewijs of een verblijfsvergunning hebben. Heb je geen verblijfadres in Nederland of sta je niet ingeschreven bij de gemeente? Dan kun je dus geen Nederlandse bankrekening openen. Hetzelfde geldt wanneer je geen geldige identiteitspapieren hebt.

Wie oorspronkelijk uit een andere EU-lidstaat komt, heeft extra mogelijkheden. Nederlandse banken moeten ingezetenen van andere EU-landen namelijk hetzelfde behandelen als klanten uit eigen land. Als de bank je toch weigert vanwege je nationaliteit, kun je bezwaar aantekenen bij de bank. Leidt dit niet tot een gewenste oplossing, dan is een beroep doen op het Europees buitengerechtelijk klachtennetwerk voor financiële diensten de volgende stap.
Voor ik nu onnodig naar een kantoor toe ga rijden om toch te pogen een rekening te openen, heeft de ING nu gelijk in dit vraagstuk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Wie oorspronkelijk uit een andere EU-lidstaat komt, heeft extra mogelijkheden. Nederlandse banken moeten ingezetenen van andere EU-landen namelijk hetzelfde behandelen als klanten uit eigen land. Als de bank je toch weigert vanwege je nationaliteit, kun je bezwaar aantekenen bij de bank. Leidt dit niet tot een gewenste oplossing, dan is een beroep doen op het Europees buitengerechtelijk klachtennetwerk voor financiële diensten de volgende stap
Lijkt me dat je je eigen vraag hebt beantwoord.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
arbraxas schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:46:
[...]

Lijkt me dat je je eigen vraag hebt beantwoord.
Naja zoals ik het lees moet het voor haar mogelijk zijn om een rekening te openen.
Wellicht dat ik het op een andere manier lees als anderen, dat kan ook nog.

Had tevens ook nog deze gevonden:
http://europa.eu/youreuro...-accounts-eu/index_nl.htm
Als u wettig in een EU-land woont, heeft u het recht een basisbetaalrekening te openen.Banken mogen uw aanvraag niet weigeren enkel en alleen omdat u niet in het land woont waar de bank gevestigd is.

[ Voor 35% gewijzigd door tha_crazy op 25-11-2017 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-08 17:01

ThunderNet

Flits!

De bank weigert dan ook niet op basis van nationaliteit maar op basis van het niet hebben van een BSN!. Oftewel eerst een BSN regelen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah theorie en praktijk zijn vaak net even anders. Heb met een soortgelijke situatie gezeten maar zonder bsn kun je het shaken. Beter zet je het geld even opzij op haar of jouw huidige rekening en open je die gezamenlijke rekening zodra zij in Nederland is en een bsn heeft. Vergt op zich niet meer of minder vertrouwen dan wanneer je nu al een en/of rekening opent.

Als je wil sparen kun je dat overigens beter anders doen dan het op een rekening plempen maar dat is weer een andere discussie. Ik zou me overigens gaan richten op andere zaken dan een rekening, ook al is België niet gek ver weg is het leven hier wel anders en kun je beter zorgen dat zij zich hier goed thuis gaat voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:26
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:00:
Als je wil sparen kun je dat overigens beter anders doen dan het op een rekening plempen maar dat is weer een andere discussie.
Wat is er mis met ouderwets een buffertje bij elkaar sparen, kan zeker geen kwaad als je gaat samenwonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Duidelijke vraag, duidelijk antwoord van de Rijksoverheid.

De complicatie ligt natuurlijk in het feit dat jullie een en/of-rekening willen hebben. Bijvoorbeeld bunq doet hier niet aan, maar opent zonder enig probleem een rekening voor klanten die in het buitenland wonen en zelfs nog nooit in Nederland geweest zijn, laat staan dat ze zijn ingeschreven.

Je kunt natuurlijk ook kijken wat de mogelijkheden in België zijn, het wordt steeds minder belangrijk om je bankrekening in een land te hebben waar je woont. Het enige praktische obstakel is m.i. als je iDeal gebruiken wilt van die gezamenlijke rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaak86
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-05 07:39
Jouw vriendin kan zich ook als niet-ingezetene inschrijven en op die grond een BSN verkrijgen. Inschrijven als niet-ingezetene kan bij een beperkt aantal gemeentes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:19
waarom open je niet gewoon een nieuwe rekening op jouw naam en vraagt er 2 passen voor aan :? Als ze dan over enkele maanden het BSN heeft open je een en/of rekening :?
Of nog veel makkelijk, gewoon afspreken dat je maandelijks zelf spaart wat je anders op de en/of rekening zou storten en dat over enkele maanden alsnog doen.

Ik zie niet in waarom je die paar maanden niet kan wachten met de rekening :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:00:
Mjah theorie en praktijk zijn vaak net even anders. Heb met een soortgelijke situatie gezeten maar zonder bsn kun je het shaken. Beter zet je het geld even opzij op haar of jouw huidige rekening en open je die gezamenlijke rekening zodra zij in Nederland is en een bsn heeft. Vergt op zich niet meer of minder vertrouwen dan wanneer je nu al een en/of rekening opent.

Als je wil sparen kun je dat overigens beter anders doen dan het op een rekening plempen maar dat is weer een andere discussie. Ik zou me overigens gaan richten op andere zaken dan een rekening, ook al is België niet gek ver weg is het leven hier wel anders en kun je beter zorgen dat zij zich hier goed thuis gaat voelen.
Het bedrag wat we erop zouden zetten zou niet enorm zijn, maar om in ieder geval alvast een kleine buffer op de gezamenlijke rekening op te bouwen.
Plus dat het voor haar ook wel handig is als ze dan eindelijk gebruik kan maken van IDeal

Wat betreft het thuis voelen, dat doet ze al. Ze is ondertussen bijna meer bij mij dan in haar ouderlijk huis.
Erg ver woont ze ook niet, op een uurtje rijden van haar ouders, en haar werk is op 45 minuten.
ybos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:21:
waarom open je niet gewoon een nieuwe rekening op jouw naam en vraagt er 2 passen voor aan :? Als ze dan over enkele maanden het BSN heeft open je een en/of rekening :?
Of nog veel makkelijk, gewoon afspreken dat je maandelijks zelf spaart wat je anders op de en/of rekening zou storten en dat over enkele maanden alsnog doen.

Ik zie niet in waarom je die paar maanden niet kan wachten met de rekening :?
Dat zou ook kunnen, echter is er geen maximum?
Ik heb er zelf namelijk ook al 3

Waarvan er trouwens wel 1 opgeruimd gaat worden zodra er een gezamenlijke rekening is.
Deze is namelijk specifiek voor maandelijks terugkerende kosten, zorg voor een lekker overzicht ;)

Maargoed, dan sparen we nog wel even apart van elkaar en zien we over een paar maanden wel zodra zij hier officieel bij komt inwonen *O*
Pagina: 1