Bananapluggen voor AVR en speakers of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-06-2024
Hallo iedereen,

Binnenkort komt met Denon AVR-X3300W binnen ter vervanging van mijn AVR-2313. Nu op mijn oude zaten de speaker kabels gewoon bare in de aansluitingen maar gelezen dat bananapluggen voor de AVR beter zijn dan gewoon de kabel strippen en zo in de receiver aan te draaien. Is dit effectief beter voor connectie en geluid dan uitgez de estetische look?

Ivm speakers bezit ik de KEF T205 serie. Maar ik denk niet dat er daar bananapluggen voor bestaan voor zo'n kleine speaker openingen? Of is het beter voor speakers, gewoon de bare kabel erin?

Bedankt!

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:48

FeaR

In GoT we trust

spietie schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:51:
...maar gelezen dat bananapluggen voor de AVR beter zijn dan gewoon de kabel strippen en zo in de receiver aan te draaien. Is dit effectief beter voor connectie en geluid dan uitgez de estetische look?
Puur kijkende naar het aantal overgangen wil je er zo min mogelijk hebben. Met banaanpluggen heb je weer minimaal twee extra overgangen in de keten. Of het hoorbaar is? Als je alles goed aansluit en contact maakt mijns inziens niet. Maar volgens die theorie is bare wire aansluiten beter. Voor het gemak zijn banaanpluggen wel de manier om dat de bereiken.

Het gros van de personen zal ze overigens puur voor de looks en/of gemak gebruiken.

Wat voor terminals heeft de KEF T205? Van die clipjes die je naar beneden haalt en dan terugveren? Daar zijn banaanpluggen voor in de vorm van "flex pluggen" echter zie ik daar het voordeel niet van in omdat je als het ware weer naar draad gaat.

* FeaR gebruikt (locking) banaanpluggen omdat de kabel te dik is om in de terminals gestopt te worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05

timovd

Voorsprong door techniek

Gewoon bare wire aansluiten.
Je hebt minder overbrenging en wat je zelf al aangeeft wordt het ook een lastig verhaal voor je speakers. Bananen zijn leuk als je ze veel moet loskoppelen of als je denkt dat het er leuker uitziet.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Ja wel mijn KEF speakers zal ik zeker bare aansluiten, gaatje voor aansluiting speakers is enorm klein. Maar aan de AVR kan ik wel bananapluggen gebruiken. Ziet er dan wel mooier uit maar gaat dit dan toch ten koste van de geluisdskwaliteit? De AVR staat we op een kast en niet in een kast.

SPiET

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het is een afweging tussen gemak van inpluggen tegen de extra kosten van de banaanpluggen.

Voor het geluid maakt het niks uit. De extra contactweerstand is verwaarloosbaar. Een willekeurige fabrikant specificeert bijvoorbeeld een maximale contactweerstand van 0,01 ohm: https://www.egr.msu.edu/e...nylon%20banana%20jack.pdf Dat is niks ten opzichte van de pakweg 6 ohm die de spreekspoel van je basluidspreker heeft.

[ Voor 77% gewijzigd door TBTL op 26-11-2017 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

JvS

Ik heb hem zelf ook

spietie schreef op zondag 26 november 2017 @ 09:37:
Ja wel mijn KEF speakers zal ik zeker bare aansluiten, gaatje voor aansluiting speakers is enorm klein. Maar aan de AVR kan ik wel bananapluggen gebruiken. Ziet er dan wel mooier uit maar gaat dit dan toch ten koste van de geluisdskwaliteit? De AVR staat we op een kast en niet in een kast.
Het maakt helemaal niets uit voor de audio kwaliteit. Het is alleen veel makkelijker aansluiten en losmaken en ziet er mooier uit.

Er zijn idd meer overgangen, maar voor.audio maakt dat niet uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Naar de achterkant van speakers of receiver zit je toch niet te kijken lijkt mij, dus daar uiterlijk maakt mij weinig uit.
Wel is het zo dat banaanpluggen meer ruimte nodig hebben, dat kan lastiger zijn als je media meubel dicht op de muur staat of je receiver dicht op de achterwand van je meubel.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
ja idd, heb er gezien via Hificorner

https://www.hificorner.nl/norstone-banana-plug.html

15 euro voor 4 . is voor een 5.1 set.

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Voor 5.1 heb je drie setjes nodig. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:03
Ik heb een keer een scartkabel met de aansluiting op banaanpluggen laten vallen }:O

Gelukkig had de Rotel versterker (glas)zekering er in zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:05

timovd

Voorsprong door techniek

Gonadan schreef op zondag 26 november 2017 @ 10:54:
Voor 5.1 heb je drie setjes nodig. :P
offtopic:
Je hebt een set per kabel nodig. Voor 5.x heb je er dus 5 nodig.

Het argument dat er kortsluiting kan ontstaan zegt genoeg.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Dus beter gewoon bare dan want de kabels zullen altijd blijven zitten in de AVR en speakers.

Wat word er bijv gekozen voor speakerkabels? Bij de KEF T205 serie zijn het zeer kleine gaatjes maar ik weet niet echt welke diameter kabel je best neemt? Niet te doen maar ook niet te dik natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door spietie op 26-11-2017 17:58 ]

SPiET

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:16:
[...]
Banaanstekkers kunnen in dat opzicht heilzaam en foolproof zijn. _/-\o_
Fool proof... Daarom worden op Europese receivers (en speakers) ook dopjes in de terminals gezet zodat men niet direct banaanstekkers kan gebruiken. Iets met banaanstekkers in de wandcontactdoos proppen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 103% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Nog een vraagje. De avr staat infeite tegen de muur dus kids zullen dit nooit uittrekken en kortsluiting maken.

Het is natuurljk mooier met bananapluggen dan gewoon bare aansluiten. Blijkbaar gaat er geen audio kwaliteit verloren.

Zou ik het toch doen voor het mooiere aspect want de avr zit niet in een kast maar gewoon bloot op een kast dus infeite kan je wel de kabels zien die uit de muur komen naar de avr.

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:38

Jag

Wat is de vraag dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik dacht even dat het aan mij lag :P

Mocht je je trouwens zorgen maken om kinderen die banaanstekkers er uit trekken dan heb je ook locking banaanstekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Ik bedoel zou het beter en mooier zijn omdat de avr op een kast sta en volledig zichtbaar is. 😁

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

spietie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:41:

Zou ik het toch doen voor het mooiere aspect want de avr zit niet in een kast maar gewoon bloot op een kast dus infeite kan je wel de kabels zien die uit de muur komen naar de avr.
Dat kun je zelf niet bepalen? komop zeg.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Hoe vaak kijk je achter de receiver? Ik heb het bij mezelf afgelopen week toevallig geteld en mijn antwoord is 0.

Banaanpluggen neem je in bepaalde gevallen voor het gemak (probeer maar eens 4mm2 speaker draad door een 5mm2 gaatje te duwen. Je kunt twisten wat je wilt, dat ene draadje gaat er altijd langs, na 2x ben je het wel spuugzat). Bij dunne draad is het extra gemak van banaanpluggen minder groot.

Ik heb ze zelf wel, handig wanneer ik de speaker opstelling verander tijdens een verjaardag bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:09
Heb ook banaanpluggen, zonder die dingen mag je 5 speakers half blind in een te kleine ruimte gaan verbinden (receiver in kast) banaanpluggen is gewoon inprikken :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:54
* FeaR gebruikt (locking) banaanpluggen omdat de kabel te dik is om in de terminals gestopt te worden.
Fear heeft gewoon te dikke kabels. Met al het koper dat achter Fear zijn receiver hangt kan ik de Empire State building opnieuw bedraden.
De koperprijs is door zijn aankopen over de kop gegaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

spietie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 21:47:
Ik bedoel zou het beter en mooier zijn omdat de avr op een kast sta en volledig zichtbaar is. 😁
Je kan mooie pluggen van nakamichi op eBay vinden voor een schappelijke prijs. Ik zou dat overwegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beezjeh
  • Laatst online: 13-10 15:11
Ik had begin van het jaar deze hieronder gekocht van Nakamichi en aangesloten op een Pioneer. Tot op vandaag geen problemen of zo mee gehad.

https://www.amazon.de/gp/...age_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beezjeh
  • Laatst online: 13-10 15:11
FeaR schreef op zondag 26 november 2017 @ 19:04:
[...]

Fool proof... Daarom worden op Europese receivers (en speakers) ook dopjes in de terminals gezet zodat men niet direct banaanstekkers kan gebruiken. Iets met banaanstekkers in de wandcontactdoos proppen :P
Haha k*t dingen, ik kreeg mijn stekker er niet in en had al opgegeven maar dacht ga toch op Google zoeeken waarna ik er achter kwam dat er inderdaad gewoon dopjes inzitten wat lijkt alsof het origineel erin hoort te zitten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Mooi maar infeite puur estetisch dan? Voor de geluidskwaliteit moet je het niet doen.

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:30:
[...]

Ik kan er jammer genoeg weinig mooi aan vinden dan de illustere naam 'Nakamichi' die ooit nog iets betekende. :+

Iedere halve zool uit het verre oosten kan die reeds failliete naam intussen op een willekeurig pak Brinta plakken, het stelt niets meer voor en de buitenkant van deze stekkers is niet geisoleerd. ;)

Heb net iets meer vertrouwen in deze stekkers die tov deze budget Nakamichi's wel iets duurder zijn maar wel aan de meest elementaire voorwaarden voldoen zonder qua prijs door het HiFi plafond te gaan.
€14,90 voor vier degelijke stekkers moet te doen zijn toch??

Ze klemmen trouwens uitstekend en zijn zoals gezegd netjes geisoleerd. O-)

[afbeelding]
Nou, ik heb zelf dan geen nostalgische gevoelens bij Nakamichi, maar idd heeft het weinig met het oude merk te maken. Verder ben ik het met je eens dat het een klein voordeel is als de buitenzijde geisoleerd is. Maar aan de andere kant zal er doorgaans zeer weinig gebeuren als je kortsluiting maakt met luidspreker kabels aangezien hier doorgaans hele lage spanningen op staan. Verder vind ik bijna vier euro voor zon stekker toch wel erg duur. Die Namakichi pluggen zijn verder echt helemaal prima. Ze zitten muurvast aan je kabel en behouden heel goed klem spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2017 @ 08:30:
[...]

€14,90 voor vier degelijke stekkers moet te doen zijn toch??
* 5, maakt het toch alweer 75 euro, voor een stukje handigheid :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:44
Het hangt een beetje van de klemmen af: als mogelijk zou ik gewoon adereindhulzen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spietie
Ik ben nog steeds aan te twijfelen. Voor de geluidskwaliteit, met of zonder, maakt niet uit.

Het ziet er wel mooier uit , dat wel maar de AVR staat ook tegen de wand bij mij.

Nu morgen installeer ik alles. Als ik dan nog beslis om die nakamichi te bestellen, duurt nog een week eer ik ze heb, dan moet ik terug alles afkoppelen natuurlijk :-)

SPiET

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

spietie schreef op woensdag 29 november 2017 @ 13:29:
Het ziet er wel mooier uit , dat wel maar de AVR staat ook tegen de wand bij mij.
Let wel dat je receiver een stuk naar voren komt als je banaanpluggen gebruikt. Zelfs als je pluggen neemt die onder een hoek van 45 graden staan.

Edit:
Als ik mijn kabel met banaanpluggen zo zie dan kom je alleen door de pluggen al zeker 3 - 4 centimeter verder van de wand. Beetje stugge kabel en er komt zo nog een paar centimeter bij.

[ Voor 27% gewijzigd door FeaR op 29-11-2017 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boppo84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-10 10:46
Ik vind dit wel mooi uitziende haakse pluggen.
https://www.conrad.nl/nl/banaanstekker-stekker-haaks-bkl-electronic-0106000-stift-o-4-mm-736547.html
Ook met een rood en zwart ringetje in de achterkant.

Steekt maar 27mm uit de connector van je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Zelfde hier, Nakamichi pluggen, geen problemen mee gehad. Vooral voor het gemak, Ik verplaatst de surround speakers wel eens tijdens een feestje. Geen verschil in kwaliteit gehoord eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Nee uiteraard geeft dat geen ander geluid, waarom zou dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:54
Je moet dan ook ineens 12mm kabels gebruiken!
Kan je vinden in elke goede autoshop bijnde startkabels.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:18

-tom-562

Oliesjeik

Definieer 'beter'? Zonder plug werkt het ook goed, en dat is helemaal gratis.

Vaak bu'j te bang!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:29

Daniel36

vernieuwde formule

Mijn speakers hebben alleen aansluitingen voor bananen pluggen dus ja, op de receiver niet trouwens.
En ook nakamichi.

Besteld bij bol en de volgende dag in huis.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:23 ]

• KeRsTmAnNeKe
Verwijderd schreef op donderdag 30 november 2017 @ 01:15:
[...]

De zogenaamde Nakamichi pluggen kosten ook geld en die wandelen niet gratis naar het huisadres, het lijkt mij dus een veilige aanname dit bedrag door ~2 te delen voor een vergelijking.
En je krijgt er een betere plug voor terug, voor dit geld heb ik nog geen betere gevonden. O-)

"If you pay peanuts you get monkeys" heet dat geloof ik. :)
Klopt, ze zijn niet gratis, volgens mij iets van 1 of 2 euro per setje.. dus bedrag is niet de helft maar de kosten voor 1 speaker met de degelijkere pluggen aansluiten, vs complete 5 speakers met "Nakamichi", zo ongeveer.

En dan nog moet iedereen voor zichzelf weten of het het waard is. Zelfde als met kabels. Sommige zullen de goedkope pluggen al te duur vinden voor wat ze doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:06
Voor het eerst dat ik lees dat er om de naam Nakamichi zo veel gedoe is?

Ik heb deze: http://shopping.rediff.co...eaker-connectors/12401938

En ze bevallen goed, goed mogelijkheid om de speakerdraad vast te klemmen. Maar, moet ik me nu zorgen maken?

Voorheen heb ik bananaplugs voor een schijntje bij caraudioshops gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2019 06:24 ]

Pagina: 1