Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met Asus GL502VS-FY403T

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spacejockey
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-11 22:19
Ik ben op zoek naar een laptop met minimaal een GTX 1070 en mijn oog is gevallen op de Asus GL502-FY403T, voornamelijk omdat ik het aluminium design mooier vindt dan de zwarte behuizingen van de concurrentie. In oude reviews lees ik wel dat de CPU erg warm wordt en dat de batterij tijdens het gamen langzaam leegloopt, ook al ben je ingeplugd. Dit model is echter pas sinds afgelopen augustus verkrijgbaar, dus wellicht dat die problemen inmiddels zijn opgelost. Iemand die ervaring heeft met de FY403T versie?

Alle reacties

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 18:40
Zat er ook naar te kijken, tot dat ik het design zag. Het scherm blokkeert de ventilatie wat gezien de smalle behuizing niet ten goede komt voor een heefthoofd als een 7700. Als je veel wilt gamen is het aan te raden een laptop te nemen met goede koeling, daar zijn er niet zoveel van. Zelf hoop ik nog op een game laptop met een goede vapor koelers (zoals Xbox X nu ook heeft).

Je kan ‘m ook kopen en als ie niet bevalt terugsturen. Zo heb ik ooit een HP Omen gekocht die binnen 5 minuten over de 100 graden ging bij een potje battlefield. Na 2 omruilacties was ik er klaar mee en geld terug gevraagd.

• Spacejockey
Galvatron schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:44:
Zat er ook naar te kijken, tot dat ik het design zag. Het scherm blokkeert de ventilatie wat gezien de smalle behuizing niet ten goede komt voor een heefthoofd als een 7700. Als je veel wilt gamen is het aan te raden een laptop te nemen met goede koeling, daar zijn er niet zoveel van. Zelf hoop ik nog op een game laptop met een goede vapor koelers (zoals Xbox X nu ook heeft).

Je kan ‘m ook kopen en als ie niet bevalt terugsturen. Zo heb ik ooit een HP Omen gekocht die binnen 5 minuten over de 100 graden ging bij een potje battlefield. Na 2 omruilacties was ik er klaar mee en geld terug gevraagd.
Kwam net deze tegen: pricewatch unsorted: Asus ROG Strix SCAR Edition GL503VS-EI012T

Is nog niet verwerkt in de pricewatch, maar al wel te koop bij enkele winkels. Schijnt betere koeling te hebben dan zijn voorganger de GL502 serie volgens deze review. Helaas lijkt er geen 17" versie te zijn met GTX 1070: https://www.asus.com/Lapt...602-1152534282.1508959362

[ Voor 9% gewijzigd door Spacejockey op 27-11-2017 00:51 ]

• Galvatron
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-11 18:40
Interessant model, heb de review even gelezen. Je moet de CPU wel onderklokken, wat netjes uitgelegd wordt in de review, wil je een paar graden er af halen want niet ten koste gaat van de performance. Zag in de plaatjes dat de CPU 91C graden werd zonder down-clock, dat is nog vrij heet maar wel beter dan de 100C die ik gezien heb bij andere laptops.

• Cascade_
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-01-2022
Ik ben in het bezit van het GL502VSK model. Dat is het model met de aluminium behuizing en de 7700hq cpu/1070 GPU. Ik heb deze laptop by xoticPC aangeschaft in de VS (waar ik woon) en heeft dus geen specifiek model numer zoals FY403T, maar het standaard model dat door xoticPC is uitgerust met ssd, hd en Ram naar mijn keuze. Daarbij heb ik ervoor gekozen om de standaard koelpasta te laten vervangen door IC diamond thermal compound (CPU&GPU) door xoticPC, in de hoop dat dit de koeling zou verbeteren.

Helaas, dit mocht niet baten. De CPU wordt erg heet. Na een half uurtje CIV 5 spelen (wat erg CPU intensief is) laat mijn hardware moniter zien dat alle 4 de cores boven de 95 C zitten. (niet tegelijk, maar tijdens de game sessie is de max temp van de cores boven de 95 C uitgekomen, met 1 core op 100 C).

De GPU haalt rond 80 C, dus dat is een minder groot probleem.

Zoals eerder vermeld, het design van deze laptop zorgt ervoor dat als het scherm open is geklapt dat de ventilatie openingen geblokeerd worden! (terrible design).

Ik heb met ASUS en XoticPC gemaild; zij zeggen doodleuk dat de 7700HQ een max temp van 100 C heeft, en zolang er geen thermal throttling optreed is er geen probleem. Ik weet niet of dit optreed bij mij, ik heb nog geen vertraging in de laptop ondervonden. Echter het lijkt mij niet gezond voor de laptop om langdurig op deze temperaturen te werken.

Daarnaast moet ik zeggen dat de koeling wel goed is om de temp zeer snel omlaag te brengen als de belasting van de CPU stopt. Ook wordt de behuizing van de laptop niet extreem warm (alhoewel ik hem nooit opschoot gebruik).

Zelf gebruik ik de laptop op een coolpad, met extern scherm zodat de laptop dicht geklapt is en de ventilatie niet geblokeerd. Daarnaast heb ik in windows de maximal belasting van de CPU op 99% gezet (wat er geloof ik voor zorgt dat de turbo wordt uitgeschakeld?). Dit heeft er voor gezorgd dat de temperaturen van de CPU tijdens zware belasting rond de 80 C blijven, met soms een uitschieter naar 85 C.

Als je van plan bent de laptop te gebruiken voor intensief gamen, met het scherm open geklapt zonder CPU tweaks en coolpad, zou ik je aanraden een andere laptop te nemen...

Het design van de laptop is echter wel mooi, compact en relatief licht, maar dit gaat dus tenkoste van de koeling.

Tenslotte nog het battery drain issue: Dit was een bekend probeem met de vorige generatie van deze laptos (zwart model met de 6700HQ CPU). De batterij loopt leeg tijdens intensief gebruik wanneer de laptop aan netstroom hangt. Ik ondervind zelf dit probleem niet, en het is mij niet helemaal duidelijk of dit probleem ook bij het nieuwe model speelt. ASUS heeft deze laptops zo ingesteld dat de batterij tijdens intensief gebruik leeg loopt to 90 % en vervolgens weer oplaad to 100 %. Dit is volgens ASUS beter voor de batterij en dus opzettelijk zo gemaakt. Het probeem bij de vorige versie van de laptop was dat de batterij verder leegloopt. Bij mijn laptop heb ik niet gemerkt dat de batter verder dan 90% komt tijdens het gamen.

Kijk op het ASUS forum voor meer info https://rog.asus.com/foru...L-Series-Gaming-Notebooks

[ Voor 15% gewijzigd door Cascade_ op 27-11-2017 19:43 ]

• Spacejockey
Bedankt voor je review, de GL502VS gaat het dus niet worden. Op youtube heb ik wel verschillende fimpjes gezien waarin mensen de laptop met liquid metal repasten en daarmee de temperatuur drastisch omlaag krijgen. Wellicht is dat nog een optie voor jou?

Ik ben zelf nog steeds gecharmeerd van de GL503VS die ik hierboven linkte, ik lees in ieder geval dat de koeling problemen grotendeels zijn opgelost. Hij schijnt wel erg luid te zijn, maar goed, daar kom ontkom je denk ik niet aan als je een GTX 1070 in een 'dunne' laptop wil.

• Spacejockey
Ben uiteindelijk voor de MSI GE73VR gegaan. Heeft toch een stuk betere koeling dan de Asus laptops.
Pagina: 1