Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude woning nieuw internet glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• timmey83
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-03 11:33
Hallo, ik ben net verhuist. Ik heb meteen meegedaan aan de actie om op glasvezel aangesloten te worden.
Bij ons wordt eindelijk glasvezel aangelegd. Naast glasvezel is het ook mogelijk om bij ziggo op de kabel te gaan of adsl providers, maar adsl is traag (max 35 mbit/s op mijn adres haalbaar). Om glas in huis te krijgen was aanmelden verplicht.
De glasvezel loopt naar binnen(dus geen straat glas naar koper maar echt glas). De glasvezel komt binnen via de meterkast. In de meterkast komt een modem. Vanaf de modem wordt weer via glasvezel een aansluiting gemaakt met de router. Deze mag maximaal 4,5 meter vd modem afzitten. Ik wil zelf graag de router buiten de meterkast plaatsen. Ik weet dat routers in meterkasten vaak niet verstandig zijn ivm storingen op wifi. Ik denk dat de wifi door het hele huis opgepakt kan worden. Want mijn telefoon wifi hotspot werkt ook vrij goed door het hele huis. We krijgen de fritzbox 5490 router vd provider. We krijgen een 1000/1000 up/down mbit/sec abonnement. Behoorlijk snel dus. Ik wil dan ook echt zoveel mogelijk gebruik hiervan maken, ik weet dat nu 1000 soms wat overkill is maar we krijgen het nu eenmaal ;).
Nu zit ik met het volgende: er liggen geen utp kabels in huis. Toch moet mijn interactieve hd ontvanger bekabeld worden en mijn ps4 liever ook evenals mijn computer, tenminste om het optimaal te houden. Nu zit ik te twijfelen tussen het trekken van utp (welke type moet ik nemen?) of het simpeler gebruikmaken van powerlines met kabels. De router heeft 4 x aansluitingen(gbit) voor kabels
De volgende apparaten welke gebruik maken van internet heb ik in huis:

-computer (laptop en macbook pro)
-ps4
-rasberry pi 3
-eminent 7080 mediaplayer (geen hoogste prio voor internet, meenemen in t netwerk zou mooi zijn, evt kan ik bestanden via computer overkopieren)
-2 smartphones

Hoe zouden jullie het aanpakken?en zijnpowerlines ook gelimiteerd als je ze bekabeld zou gebruiken?

Bijlage:

Hier de technische handleiding vd cooperatie:

https://www.sterkmiddendr...he-handleiding-CSMD-1.pdf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Powerlines zou ik niet aan beginnen. Of dat stabiel werkt hangt van veel teveel dingen af. Dat zou ik alleen doen als je niet van plan bent het lang te gebruiken.
Als je van plan bent er langere tijd van gebruik te maken, dan loont het zeker om gewoon kabels te trekken.
En bij langere tijd bedoel ik eigenlijk alles langer dan de tijd die het kost om die kabels te trekken. Als het lastig wordt vanaf de meterkast 4 kabels te trekken kun je er ook gewoon 1 trekken naar de ruimte die je nodig hebt. En daar en switchje neerhangen om de rest op aan te sluiten.

Zelf heb ik hier allemaal CAT6 SFTP kabel liggen (omdat het toen gewoon heel goedkoop was), maar in principe voldoet CAT5e ook al wel.

Dat je trouwens maar 4,5 meter van de modem af mag zitten zou ik met een flinke schep zout nemen. Fatsoenlijke kabel ertussen en dat kan een flink stuk langer zijn.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TERW_DAN schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 01:25:
Dat je trouwens maar 4,5 meter van de modem af mag zitten zou ik met een flinke schep zout nemen. Fatsoenlijke kabel ertussen en dat kan een flink stuk langer zijn.
Dat is idd echt complete onzin. Als 't ethernet over koper is dan mag die kabel 100 meter lang zijn. Als 't inderdaad glasvezel is zoals TS zegt (lijkt me sterk maar stranger things have happened) dan mag 't honderden meters zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Nielson
  • Laatst online: 00:30
TERW_DAN schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 01:25:
Zelf heb ik hier allemaal CAT6 SFTP kabel liggen (omdat het toen gewoon heel goedkoop was), maar in principe voldoet CAT5e ook al wel.
Even hierop inhakend, ook SFTP zou voor TS niet noodzakelijk zijn, gewoon CAT6 of CAT6a UTP is meer dan voldoende.
Vermoed dat die beperking die ze noemen enkel voorkomt uit de lengtes van de standaard kabeltjes die de monteur in de bus heeft liggen:
Er komt dus een glasvezel modem in de meterkast, met op max 2.5, 3.5 of 4.5 meter afstand buiten de meterkast een WIFI router.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:06
Ze noemen het een modem, mogelijk omdat ze bang zijn dat mensen het anders niet begrijpen. Het is de NTU, in dit geval een simpel passief koppelstuk waar je met een SC-SC-kabel je router mee verbindt.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:18
Als @timmey83 in een regio zit van Glasvezel de Wolden(vermoed ik gezien de namen v/d providers en de mogelijkheid tot 1Gbs internet), dan komt in de meeste gevallen de glasvezel rechtstreeks in de modem/router (Fritz 5490), en er hangt inderdaad vanaf onderin de meterkast waar de glasvezel binnenkomt maximaal 4,5m aan glas (om evt dus je modem/router) buiten de meterkast te plaatsen.
En wordt er dus niets getermineerd op een NTU, enige uitzondering is Trined, die bieden je namelijk de optie voor een NTU waar je je bestaande coax-netwerk op aan kunt sluiten voor je tv's.

Dit is trouwens op eigen risico (i.v.m. het mogelijke breken/knikken v/d glasvezels).

Verder is/zijn de tips al gegeven, leg overal naar waar je een aansluiting wenst 1 (of liever 2) kabels aan die je aansluit op je modem/router (de fritz 5490).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:36
Over die 4,5meter, mijn glasvezel zat ook meer dan die afstand van mijn meterkast, met wat aandringen heeft de monteur(xs4all) een extra unit geplaatst die het glasvezel signaal omzet naar utp. Mijn modem kan op deze manier wel in mijn huis staan(zitten 2 etages tussen), mogelijk is dit voor jou ook een oplossing. De andere oplossing die was voorgesteld was om zelf een 2e router aan te schaffen met de eerste in bridge modus in de meterkast, echter had dit geld gekost.

[ Voor 19% gewijzigd door sjaakwortel op 25-11-2017 20:20 ]

• timmey83
Ok bedankt voor de tips, in de handleiding (zie link). Staat dat de router dus op de modem of ntu via glas wordt aangesloten. Persoonlijk denk ik ook dat de 4,5 meter de limiet is vanwege de maat vd kabeltjes. Ik bedoel het is glasvezel. Er is wel bij gezegd dat je voorzichtig moet zijn met die kabeltjes. Gezien het feit dat er 1000 mbits pakketten zijn, lijkt mij dat er geen koper meer in het spel is.. maar goed 100% kijk heb ik er ook niet op.
Stel dat ik mijn ps4 moet portforwarden(soms moet dat bij routers) is een utp switch dan handig?

[ Voor 10% gewijzigd door timmey83 op 27-11-2017 21:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nielson schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:05:
[...]
Even hierop inhakend, ook SFTP zou voor TS niet noodzakelijk zijn, gewoon CAT6 of CAT6a UTP is meer dan voldoende.
Dat klopt. Het was voor mij destijds de beste optie, met 18 cent per meter. Ik geloof nog steeds dat het een prijsfout was, maar 18 euro voor 100 meter van die kabel leek mij een prima deal.
timmey83 schreef op maandag 27 november 2017 @ 21:10:
Ok bedankt voor de tips, in de handleiding (zie link). Staat dat de router dus op de modem of ntu via glas wordt aangesloten. Persoonlijk denk ik ook dat de 4,5 meter de limiet is vanwege de maat vd kabeltjes. Ik bedoel het is glasvezel.
Dat zou kunnen. DAn kan het wel langer, maar is het waarschijnlijk gewoon te duur om dat te doen.
Er is wel bij gezegd dat je voorzichtig moet zijn met die kabeltjes. Gezien het feit dat er 1000 mbits pakketten zijn, lijkt mij dat er geen koper meer in het spel is.. maar goed 100% kijk heb ik er ook niet op.
Stel dat ik mijn ps4 moet portforwarden(soms moet dat bij routers) is een utp switch dan handig?
Een switch staat volledig los van je router. Die gaat geen verschil maken bij het forwarden.

• timmey83
Ok, ik ga me ook even verdiepen in netwerk switches.

Dus als ik het goed begrijp en ik sluit een switch aan op mijn router op 1 van de poorten, en aan die switch hang ik bijvoorbeeld mijn macbook en ps4. Voor de ps4 heb ik een vast ip adres ingesteld met geforwarde poorten, vervolgens zet ik de ps4 uit maar mijn macbook aan. Dan gaat het niet in de war?
bij een switch is het toch een of/of of is het en/en dat beide apparaten beiden nog op internet blijven.

Ik blijf vragen stellen hoor, omdat ik nu even op onbekend terrein kom, ik heb namelijk in mijn vorige woning gewoon kpn internet gehad met 1 modem/router (experiabox) op de "telefoon aansluiting" (VDSL), deze was vlakbij al mijn apparatuur dus toen was het simpelweg utp kabeltje vanaf de modem/router naar de apparatuur en mijn ps4 portforwarden bij de eerste experiabox, bij een latere experiabox versie was dat hele portforwarding met een vaste ip helemaal niet meer nodig..dan was het een kwestie van Universal plug and play en mijn ps4 nat type was toen goed.
Pagina: 1