Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Basisgamesysteem afmaken

Pagina: 1
Acties:

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-11 12:42
Sinds een jaar of vijf speel ik games op een laptop. Dat werkt op zich best aardig, maar het kriebelt toch om er een desktop bij te hebben voor de games die de laptop niet aan kan (lees: bijna alles), en die ook over een paar jaar nog eens te upgraden is. Die laptop is een pricewatch: Asus N551JB-CN029H.

Ik speel voornamelijk spellen als Cities: Skylines, Skyrim, Civilization 3 ( :D ), maar heb een aantal games in mijn Steam library staan die nu onspeelbaar zijn. Dit zijn spellen als The Witcher 3, Planet Coaster, Fallout 4, dat soort grappen. Bij The Witcher kom ik met moeite aan de 20fps op Low, Skyrim gaat nét op 30fps met Medium, Planet Coaster heb ik maar een paar uur gespeeld omdat het zo vervelend speelde. Ook Cities Skylines komt niet boven de 15fps uit als een stad een beetje leuk begint te worden. Nu zitten daar flink wat mods op, maar zelfs met alles uitgeschakeld pak ik iets van 25fps.

Ik heb geen behoefte om AAA-titels op 4K Ultra te spelen; High op Full HD vind ik al wel genoeg. Ik wil er ook niet al te veel geld aan uitgeven. Als ik mijn build voor 350 euro af kan maken, helemaal geweldig. Verjaardag staat voor de deur O-)

Vannacht heb ik alvast de Ryzen 5 1600 voor 149,- op de kop getikt, en van een collega kan ik een AMD R9 280X overnemen. Het specifieke model heb ik even niet bij de hand, maar ik vermoed zo dat er geen tientallen fps verschil zal zitten tussen een van MSI of van Gigabyte.

Wat er dan verder nog op mijn lijst staat is puur componenten waarvan ik weet dat ze nodig zijn, maar geen idee of het ook samenwerkt met de CPU en GPU. Het moederbord heeft de juiste socket, en verder houdt mijn kennis er echt wel mee op. Ik heb dus geen idee of er op het geselecteerde moederbord superhandige features missen, of dat er te weinig kabels opzitten voor alle fans (blijkbaar kan dat? :P ). Ook de voeding heb ik maar uit de BBG gekopiëerd, maar ik zou niet weten of het genoeg is. Van geheugen voor Ryzen lees ik overal dat snelheid belangrijk is, vandaar de 2666MHz repen, maar of ik voor het verschil tussen die en 2400MHz ga merken weet ik niet.

Vandaar dus dit topic: werkt dit allemaal een beetje lekker samen? Kunnen onderdelen nog goedkoper? Ga ik het verschil tussen 2400 en 2666MHz geheugen merken in de prestaties, of alleen op de factuur? Is zulk spul een beetje makkelijk te overklokken? Is het over een paar jaar te upgraden? Vragen, vragen, en hopelijk antwoorden van jullie! :*)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat oudere games op Full-HD spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het afmaken van de build mag zo'n €350 kosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
CPU: pricewatch: AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler
GPU: pricewatch: Asus R9280X-DC2T-3GD5
Randapparatuur is er allemaal nog en gaat vrolijk mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De CPU kan nog wel een tijdje mee (en anders heb ik echt een flinke miskoop gedaan :') ), GPU volgens de benchmarks ook nog wel even. Het gaat dus puur om alles daaromheen, om het systeem af te maken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Neuh. Beetje kwaliteit en reputatie is wel fijn, niet dat het onbekende fabrikanten ergens in de bergen van China zijn die per ongeluk hun producten hier aanbieden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De kast in de BBG heeft zo'n rooster: dat vind ik echt spuuglelijk _O- Hoe het moederbord eruit ziet en wat voor mooie lampjes er op het RAM zitten boeit me echt niet; die kast komt netjes in een computermeubel te staan en ik zie alleen de voorkant. Alle disco aan de binnenkant krijg ik niks van mee, dus dat hoeft echt niet.

Wel wil ik graag later de boel kunnen upgraden. In de oorspronkelijke lijst stond een GTX 1050 Ti, en die presteert vergelijkbaar met de 280X. Gezien het verschil tussen €0,- en €160 lijkt de keuze daarin duidelijk voor nu, en zou ik die over een paar jaar misschien eens willen updaten. Ik verwacht dat de CPU dan ook nog wel lekker mee kan, en anders kan die later nog eens geupgrade worden. Ook RAM bijprikken lijkt me op termijn een leuke winst (als het weer iets goedkoper is), en een grotere SSD kan later wel. Documenten blijven voorlopig toch op de laptop staan, ruimte zat.

Ga je overklokken?
In eerste instantie ben ik een beetje huiverig voor overklokken. Ik weet dat mijn broer daar vroeger mee bezig was, enorm zat op te scheppen over de geweldige prestaties van zijn PC in Far Cry (jaja), en vijf minuten later kwam er een rookgeur van zijn kamer. Toen waren de prestaties wat minder :+
Als het echter goed te doen is en merkbaar prestatiewinst oplevert (nu of in de toekomst), wil ik daar misschien wel mee spelen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat ik in de inleiding al zei: gaat dit samenwerken met elkaar, kan ik ergens meer bang for buck krijgen en is het voldoende?

De build die ik tot nu toe heb samengesteld is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 195,05€ 195,05
1MSI B350 PC Mate€ 79,-€ 79,-
1Asus R9280X-DC2T-3GD5€ 0,-€ 0,-
1BitFenix Comrade Zwart€ 31,-€ 31,-
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 97,74€ 97,74
1Asus DRW-24D5MT (retail) Zwart€ 17,29€ 17,29
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 50,51€ 50,51
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 81,85€ 81,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,44

Van die prijs (nu €552) moet dus €195 afgetrokken, aangezien de CPU al is besteld. Komt het uit op €357: net iets boven wat ik wil uitgeven, maar niet significant.

Ik ben benieuwd :)

So long, and thanks for all the fish!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
Waarom heb je een DVD brander in de lijst staan? Ik zie er niets over in de rest van de post.
Je gaat je PC in een meubel zetten, maar dat zal de airflow niet ten goede komen. Je moet hem genoeg ruimte geven om warme lucht af te voeren. Misschien dat een kleinere kast zal helpen, eventueel icm fans aan de bovenkant.
Het mobo heeft 4X4pins casefan headers, 4 DDR4 slots, 1 M.2 poort, 4 SATA poorten, en een scala aan USB poorten, dit zal wel genoeg zijn. Er zijn goedkopere B350 mobos, maar je moet even kijken of die aan je eisen voldoen.
Pricewatch mobos

• Tunaflish
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-11 12:42
Omdat ik nog met enige regelmaat CD's koop en rip, en een aantal oude spellen wil kunnen installeren. Verschil tussen een lezer en een brander is niks, dus gewoon erbij gezet. Inmiddels bedenk ik me dat ik nog een externe brander heb liggen, dus uit mijn lijstje gehaald.

Moederbord scheelde bij het opstellen 4 euro met het goedkoopste B350 die ook 4 geheugenslots heeft. Van deze las ik behoorlijk wat positieve reviews, dus gewoon erin gemikt. Zal de boel nog eens bekijken.

[ Voor 4% gewijzigd door Tunaflish op 25-11-2017 16:53 . Reden: mobo heeft geen usb-c, terwijl ik dat wel claimde ]

So long, and thanks for all the fish!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:50
Voor ongeveer dezelfde prijs van dat geheugen kun je ook al DDR4-3000 krijgen.

Er valt niet echt wat te bezuinigen op de rest tenzij je tweedehands gaat.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry