Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Mijn vraag

Een specifieke vraag over belastingzaken betreffende studiekostenafstrek.
Ik volg momenteel via LOI een HBO opleiding. Deze moet in 3 termijnen betaald worden.
Ik heb de eerste termijn dit jaar betaald op 2 januari 2017. Volgens de acceptgiro had ik deze echter moeten betalen uiterlijk 31-12-2016.

Ik heb deze nu afgetrokken in 2017 van de inkomstenbelasting(oorspronkelijk doel: mijn hogere inkomen verlagen zodat ik alsnog recht heb op zorgtoeslag). Achteraf, nu terugkijkend, had ik dat beter kunnen aftrekken in 2016(dan stijgt de zorgtoeslag). Dit jaar heb ik nog overuren en andere extratjes gehad en dus geen recht op zorgtoeslag. De studiekostenaftrek veranderd hier niets aan.

Wat is leidend voor de belastingdienst, de acceptgiro, of de daadwerkelijke betaaldatum? Kan ik deze alsnog via een correctieaangifte aftrekken in 2016? Anderzijds. De rekening voor dit jaar(voor 31 december) wil ik weer aftrekken in 2018, dan heb ik minder inkomen als dit jaar.

[ Voor 9% gewijzigd door mike1992 op 24-11-2017 22:35 ]

Beste antwoord (via mike1992 op 24-11-2017 23:26)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De studiekosten zijn aftrekbaar in het belastingjaar waarin de studiekosten zijn betaald.
Bron: https://financieel.infonu...en-scholingsuitgaven.html

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:52

Fiber

Beaches are for storming.

Wat zeiden ze bij de belastingdienst toen je ze belde...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Nog niets, deze zijn gesloten. Aangezien ik nu met nieuw contract bij de werkgever bezig ben ben ik bezig met proefberekeningen en hoopte ik dat iemand dit wist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Fiber schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:36:
Wat zeiden ze bij de belastingdienst toen je ze belde...?
sorry, maar ik word zo moe van dit antwoord...

Het kan toch ook zijn dat mensen juist deze vraag stellen om ervaringen op te zoeken, desnoods om het gesprek met de belastingtelefoon voor te bereiden :?

Daarnaast, belastingtelefoon is verre van heilig. Advies, ookal neem je het op, is niet geldig op moment dat ze een foutief advies geven. Mijn vader belt ze regelmatig inzake btw verleggen en heeft al zoveel verschillende antwoorden gehad :X

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De studiekosten zijn aftrekbaar in het belastingjaar waarin de studiekosten zijn betaald.
Bron: https://financieel.infonu...en-scholingsuitgaven.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Duidelijk, dan ga ik even anders rekenen 😊 bedankt!
Pagina: 1