Vraag
Alle reacties
Ik heb ook een schenking op papier gekregen en krijg elk jaar daar bovenop de maximaal toegestane schenking. Wij zijn hiervoor eenmalig naar de notaris geweest en krijg elk jaar een mail met dat de totale weer is opgehoogd en elk jaar een mail over de rente die overgemaakt is/ wordt (beide mails komen van degene die mij het geld schenkt, het moet sowieso schriftelijk vastgelegd zijn voor de belastingdienst). Je hoeft dus niet jaarlijks naar de notaris. Dat vroeg ik me toetertijd ook af, weet de precieze redenering niet meer helemaal.
Voordat je zoiets doet wordt je overigens meestal wel goed voorgelicht door de notaris en heb je altijd tijd om vragen te stellen.
[ Voor 10% gewijzigd door frankyboy707 op 25-11-2017 09:35 ]
Schoonmoeder schenkt je het maximaal vrijgestelde bedrag en maakt dit daadwerkelijk over.
Jij leent een bedrag aan je schoonmoeder en maakt dit over (hoeft dus niet gelijk te zijn aan het schenkingsbedrag, maar kan wel).
Eind van het jaar maakt schoonmoeder de rente over de hele lening over (rente 6% bij voorkeur).
Schoonmoeder geeft het aan als schuld en jij als bezitting aan in de aangifte inkomstenbelasting.
Op deze manier is de schenking daadwerkelijk gedaan en is er een lening ipv een papieren schenking.
Edit: schenking en lening kan je ook natuurlijk omdraaien.
[ Voor 4% gewijzigd door Kasparov op 25-11-2017 09:57 ]
Hoef je voor deze lening niet naar de accountant? Als dit op papier staat met beide handtekeningen, is dat dan rechtsgeldigKasparov schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:55:
Wat wij (accountantskantoor) doen bij enkele klanten is het volgende:
Schoonmoeder schenkt je het maximaal vrijgestelde bedrag en maakt dit daadwerkelijk over.
Jij leent een bedrag aan je schoonmoeder en maakt dit over (hoeft dus niet gelijk te zijn aan het schenkingsbedrag, maar kan wel).
Eind van het jaar maakt schoonmoeder de rente over de hele lening over (rente 6% bij voorkeur).
Schoonmoeder geeft het aan als schuld en jij als bezitting aan in de aangifte inkomstenbelasting.
Op deze manier is de schenking daadwerkelijk gedaan en is er een lening ipv een papieren schenking.
Edit: schenking en lening kan je ook natuurlijk omdraaien.
Makkelijkst is natuurlijk gewoon de cash jaarlijks geschonken krijgen
[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 25-11-2017 10:06 ]
Maak zelf een leningovereenkomst (al is dat zelfs nog optioneel zolang iedereen het aangeeft in de aangifte inkomstenbelasting en alles echt overgemaakt wordt).
Er zijn er genoeg te vinden op Google die als basis kunnen dienen.
Ipv een bedrag kan je dan bijvoorbeeld het initiële leningsbedrag + later extra leeggemaakt bedragen noemen.
Verder de rente dus op 6% zetten.
Als een rente te laag is kan een Belastingdienst zeggen dat het verschil met wat een willekeurig iemand op straat zou vragen ook een schenking is.
Tja, bezoekje notaris kost een paar honderd euro, als dat eenmalig is, vind ik het de moeite wel waard. Dan is de kans het grootst dat de constructie goed en legaal uitgevoerd wordt en niet achteraf vervelende verassingen komen.Kasparov schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:17:
Zou zeker er niet nog voor naar een accountant of notaris gaan.
Maak zelf een leningovereenkomst (al is dat zelfs nog optioneel zolang iedereen het aangeeft in de aangifte inkomstenbelasting en alles echt overgemaakt wordt).
Er zijn er genoeg te vinden op Google die als basis kunnen dienen.
Ipv een bedrag kan je dan bijvoorbeeld het initiële leningsbedrag + later extra leeggemaakt bedragen noemen.
Verder de rente dus op 6% zetten.
Als een rente te laag is kan een Belastingdienst zeggen dat het verschil met wat een willekeurig iemand op straat zou vragen ook een schenking is.
Aan welke voorwaarden moet een schenking op papier voldoen?
Als u een schenking op papier doet, is uw erfenis voor de erfbelasting lager. Daarvoor moet u wel aan de volgende voorwaarden voldoen:
U hebt de schenking door een notaris laten vastleggen in een notariële akte
Legt u de schenking niet vast in een notariële akte, maar in een onderhandse akte? Dan is er na het overlijden van de schenker geen sprake meer van een schuld. Daardoor kan de ontvanger het bedrag niet opeisen en die kan de schuld dan niet opgeven in de aangifte erfbelasting.
U betaalt over het geschonken bedrag minimaal 6% rente
Deze voorwaarde geldt sinds 1 januari 2010. Hebt u vóór 1 januari 2010 een schenking op papier gedaan en hebt u toen een lager rentepercentage afgesproken? Als die rente 'marktconform' was, voldoet u toch aan deze voorwaarde. Met marktconform bedoelen we dat een bank in die tijd hetzelfde rentepercentage had kunnen berekenen.
U betaalt ieder jaar daadwerkelijk de rente
Voldoet u aan al deze voorwaarden? Dan mogen de erfgenamen de schenking op papier als schuld opgeven in de aangifte erfbelasting.
Ontvangsten uit overige werkzaamheden
Is ook zeker geen verkeerd iets.ybos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:32:
[...]
Tja, bezoekje notaris kost een paar honderd euro, als dat eenmalig is, vind ik het de moeite wel waard. Dan is de kans het grootst dat de constructie goed en legaal uitgevoerd wordt en niet achteraf vervelende verassingen komen.
Dingen die geld opleveren, mogen ook geld kosten.
Het enige waar ik persoonlijk niet zeker van ben is of je eenmalig bij de notaris kunt langsgaan om dan dat jaarlijks op te hogen, omdat de ophogingen dan niet notarieel zijn vastgesteld.
Gelukkig hoef je daar dan weer niets mee te doen.ybos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 18:09:
Er ontstaat nu wel weer een andere vraag, wat moet je doe met de 6% rente die je ontvangt
Ontvangsten uit overige werkzaamheden
Het is een opbrengst van de lening die in box 3 (bezittingen en schulden) valt.
Hier betaal je belasting over het leningsbedrag, niet over de opbrengst van de lening.
Als de erfenis wordt uitgekeerd dan kun je gebruik maken van de door de jaren opgebouwde vrijstelling en betaal je minder of geen erf belasting.
Wat mij niet helemaal duidelijk is is hoe het schenken op papier precies werkt.
Is de schenking een lening en betaalt in dit geval de schoonmoeder rente aan haar kind/schoonzoon?
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Schoonmoeder schenkt elk jaar een bedrag(tot bepaalde hoogte belastingvrij) aan schoonzoon op papier. Ze maakt het geld echter niet echt over. Daardoor ontstaat een schuld van schoonmoeder aan schoonzoon. Hiervoor betaalt de schoonmoeder dan weer rente over. Als vele jaren later schoonmoeder overlijdt en de schenking wordt in 1 keer overgemaakt aan schoonzoon, dan hoeft geen erfbelasting te worden betaald over het bedrag dat is geschonken. Hiermee voorkom je (gedeeltelijk) erfbelasting.Gijs007 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 19:18:
Als ik het goed begrijp bouw je de jaarlijkse vrijstelling van het schenkingsrecht op, via een schenking op papier die bij de notaris is vastgelegd.
Als de erfenis wordt uitgekeerd dan kun je gebruik maken van de door de jaren opgebouwde vrijstelling en betaal je minder of geen erf belasting.
Wat mij niet helemaal duidelijk is is hoe het schenken op papier precies werkt.
Is de schenking een lening en betaalt in dit geval de schoonmoeder rente aan haar kind/schoonzoon?
Duidelijk. Zijn er gevolgen van een hogere schuld dan de erfenis?Dabbel schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:55:
[...]
Schoonmoeder schenkt elk jaar een bedrag(tot bepaalde hoogte belastingvrij) aan schoonzoon op papier. Ze maakt het geld echter niet echt over. Daardoor ontstaat een schuld van schoonmoeder aan schoonzoon. Hiervoor betaalt de schoonmoeder dan weer rente over. Als vele jaren later schoonmoeder overlijdt en de schenking wordt in 1 keer overgemaakt aan schoonzoon, dan hoeft geen erfbelasting te worden betaald over het bedrag dat is geschonken. Hiermee voorkom je (gedeeltelijk) erfbelasting.
Stel dat de schenking niet kan worden overgemaakt, omdat het geld in stenen zit werkt dit systeem dan nog steeds?
[ Voor 7% gewijzigd door Gijs007 op 26-11-2017 12:02 ]
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Ik ben geen belastingconsulent, maar het volgende lijkt mij logisch:Gijs007 schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:00:
[...]
Duidelijk. Zijn er gevolgen van een hogere schuld dan de erfenis?
Stel dat de schenking niet kan worden overgemaakt, omdat het geld in stenen zit werkt dit systeem dan nog steeds?
Schoonzoon is schuldeiser, net als bijvoorbeeld de bank etc. Dus schoonzoon moet gewoon in de rij om zijn geld te krijgen.
Als hij niet als erfgename wordt vermeld in het testament, dan heeft hij niets met de erfenis te maken.
Zoiets is bij mij ook het geval.Gijs007 schreef op zondag 26 november 2017 @ 12:00:
[...]
Duidelijk. Zijn er gevolgen van een hogere schuld dan de erfenis?
Er is een openstaande lening naar een kennis, en deze lening gaat over naar ons.
Dus, wij moeten wel erfbelasting tikken maar ontvangen een maandelijkse aflossing.
Houdt dus voor ons in het slechtste geval in dat ik en mijn vrouw geld moeten gaan lenen om de erfbelasting te kunnen betalen en dit dan langzaam te ontvangen.
Zie het maar als een luxeprobleem...
Juist door deze vreemde situatie denk ik dat het voor ons geval verstandig is om het hele verhaal bij een notaris (en misschien ook nog wel accountant) op tafel te gooien en vragen om advies.