Troubleshoot X99 workstation. Instant crash Prime95.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspasis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 00:22
Vorig jaar heb ik een X99 workstation zelf gessambleerd met onderdelen besteld bij Afuture.
Helaas is mijn workstation begonnen te crashen als hij enige tijd aan het renderen is. Eenmaal gecrasht, probeert het systeem automatisch te booten, maar komt in een opstart loop terecht nog voor de BOOT. Mijn gedachte was opstartbeveiliging oid van moederbord of voeding.
Crash is makkelijk te reproduceren, ofwel direct na start van Prime95 of na 5-10min.

Samenstelling systeem:
  • Moederbord - Gigabyte X99P SLI Plus (uitgesloten, gewisseld met MSI X99 Gaming Pro Carbon, geen verschil)
  • CPU - Intel i7 6800K (processor temp komt nooit boven 48C door Scythe Fuma koeler)
  • RAM - Crucial Ballistix Sport LT BLS4C16G4D240FSB, 64 GB RAM (4x16GB)(Alle combinaties geprobeerd, crashed ook met een enkele stick)
  • GPU - Nvidia GTX 1070 (uitgesloten, gewisseld met MSI 8870 Hawk)
  • SSD - Samsung 960 (uitgesloten, systeem crashed ook zonder SSD met live-cd)
  • Voeding - Super Flower Leadex Platinum - Zwart - 650W
Ik dacht dat het aan moederbord lag, maar helaas. Volgende mogelijkheid is de voeding of CPU.
Voeding is gemakkelijk te testen, CPU minder. RAM zou ook nog steeds kunnen maar ik zou dan een defect in een enkele stick verwachten.

Wat denken jullie? Nieuwe voeding kopen? RMA'en is lastig gezien faillissement Afuture.

Alvast bedankt voor advies!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57

rdejongjr

Gnome

Heb je ook de logboeken al eens doorgenomen, welke crashes krijg je?
Als er bijvoorbeeld "WHEA uncorrectable error" of "Critical process died" tussen zit zou ik de cpu verdenken (ja dat gebeurt helaas wat meer dan vroegah) je kunt dan proberen om in de bios een paar cores uit te zetten, blijft hij dan wel netjes draaien weet je 93% zeker dat het de cpu is.

Mocht je in de buurt van Veenendaal wonen heb ik nog wel een 5820k liggen om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspasis
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 00:22
Dank voor de reply. In de logboeken staat uitsluitend een Critical Error Kernel Power (ID 41) Sinds de wissel van het moederbord ook ID 46: Crash dump initialization failed. Me dunkt echter, dat deze error de CPU niet uitsluit als oorzaak?

Ik merk dat de temperatuur van de CPU wel van belang is, na een koude start houd het systeem het langer vol. Ik ga nu per core stresstesten, zal laten weten wat de uitkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:57

rdejongjr

Gnome

Als je cpu totaal vast slaat kan hij idd niets wegschrijven en krijg je hetzelfde event id alsof je de stroom eruit trekt.

Meldingen op het scherm kunnen dan anders zijn.

Behalve de cpu en voeding blijft er zo te zien niets anders over.