Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oude XPS laptop over verhit na windows 10 installatie

Pagina: 1
Acties:

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 15:56
Ik heb een Dell XPS laptop van 2010 waarop ik onlangs windows 10 heb gezet. Deze liep als een trein maar begon toch wat kuren te vertonen en zichzelf af te sluiten. Na wat onderzoek kwam ik er achter dat de reden voor de crashes de CPU temperatuur was, deze liep op tot 100C, waarna de laptop zichzelf uitschakeld.

Ik heb het hele ding ontmanteld (youtube is een goede hulp) om de FAN en koelelementen te inspecteren, er was wel wat stof maar het zag er allemaal redelijk uit. alles netjes schoongemaakt. De fan kan ook zonder moeite vrij bewegen.

Ik ben toen verder gegaan met google en kom er nu achter dat er meer mensen zijn met problemen; sommige hebben een laptop fan die op 100% gaat draaien terweil andere gebruikers net als ik een fan hebben die niet of nauwelijks draait. Het lijkt erop dat de drivers voor de grafische kaart de boosdoener zouden kunnen zijn.

Ik ben op de Dell website geweest, vergeet het maar, geen drivers voor windows 10. En drivers voor win 7 lijken ook niet meer beschikbaar (heb mijn service tag ingevoerd en ik kan alleen een Bios update instaleren, voor de rest 0 drivers.

De vraag is, wat nu? Ik kan ongeveer 10 minuten werken op de laptop voordat deze zelfs in idle crasht. Zonder Dell drivers is het gokken wat ik te pakken krijg op het internet en ik ben op zoek naar wat advies van mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt, wat is het beste plan van aanpak?

EDIT - laat maar weer; ik heb vanochtend een oude Windows 7 immage neergezet om zo de drivers te bemachtigen. Blijkt dat de FAN nogsteeds niet draait en dus waarschijnlijk kapot is. Wel een bizar toeval dat dit precies gebeurt na een win 10 installatie. (ok toegegeven het beestje stond mischien een maandje stil mar toch)

[ Voor 10% gewijzigd door The_Butler op 25-11-2017 13:29 ]

at your service