Starterspakket Arduino + Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Als leuk winterproject wil ik mezelf gaan verdiepen in the internet of things. Hierbij wil ik vooral de focus leggen op het verbinden van allerlei sensoren met elkaar om data te verzamelen en te verwerken.

Het leek mij leuk om te beginnen met iets als een Arduino om via sensoren wat informatie te registeren zoals lichtsterkte, temperatuur,... en dit uiteindelijk naar een service bus te krijgen om verder te verwerken. En nu leek een Raspberry Pi mij wel een prima apparaat om data te verzamelen en door te sturen via Python of Go. En wellicht om weer commando's te ontvangen en deze naar de Arduino door te geven.

Nu komt echter de uitdaging, wat moet ik precies aanschaffen?

Ik wil zo basic mogelijk beginnen aangezien mijn kennis nihil is. Dus een eenvoudig projectje om de basis onder de knie te krijgen en bijvoorbeeld temperatuur te kunnen lezen en op basis daarvan een ledje aan of uit te kunnen zetten. Alleen wil ik niet iets kopen wat te eenvoudig is zodat ik later niet meer uit kan breiden.

Mij leek de Raspberry Pi 3 Model B een prima keuze, echter wat voor Arduino moet ik daarbij aanschaffen? En wat heb ik nog meer nodig naast natuurlijk de sensoren?
Is een kant en klaar pakket zoals deze of deze handig?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:19
Waarom niet eerst beginnen met de raspberry pi. Deze heeft voldoende mogelijkheden voor het aansluiten van allerlei sensoren (via gpio, 1-wire, etc.). Kan je met MQTT (mosquitto) je data publiceren naar de rest van de wereld.
Als dit allemaal loopt, kan je gaan uitbreiden met Arduino. Of ESP8266's die hier m.i. meer geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Teleflubbie schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:00:
Waarom niet eerst beginnen met de raspberry pi. Deze heeft voldoende mogelijkheden voor het aansluiten van allerlei sensoren (via gpio, 1-wire, etc.). Kan je met MQTT (mosquitto) je data publiceren naar de rest van de wereld.
Als dit allemaal loopt, kan je gaan uitbreiden met Arduino. Of ESP8266's die hier m.i. meer geschikt voor zijn.
Ik wist niet dat enkel een Raspberry Pi ook een mogelijkheid was. MQTT was inderdaad ook wat ik wilde proberen. En dan via een Rest API doorsturen naar een ESB.
Ik zal eens naar de ESP8266 kijken die je noemt, daar heb ik nog niet eerder van gehoord :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
Kijk eens naar mysensors. Je kan dit combineren met bijvoorbeeld domoticz op een Rpi.

Mysensors is een zeer krachtig en compleet platvorm, en redelijk te leren als je geen ervaring hebt met code schrijven. Het werkt met arduinos. Persoonlijk vind ik de Nano het lekkerste werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tsurany schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 00:07:
[...]

Ik wist niet dat enkel een Raspberry Pi ook een mogelijkheid was.
Enkel een Arduino (of ESP8266) is ook een optie. Beide platformen staan op zich los van elkaar. Je kunt ze wel combineren, maar om mee te beginnen zou ik ze gescheiden houden ;)
Een Raspberry Pi kun je als volwaardige computer beschouwen, waar een Arduino een microcontroller is, zonder OS etc. De code draait direct op de controller, waar het op de Raspberry Pi (meestal) op Linux draait.
De Raspberry Pi is daardoor wel veel breder inzetbaar en je kan meer programmeertalen kiezen.
MQTT was inderdaad ook wat ik wilde proberen. En dan via een Rest API doorsturen naar een ESB.
Zorg dat je de boel versleuteld en gebruik geen publieke service voor private data.
Ik zal eens naar de ESP8266 kijken die je noemt, daar heb ik nog niet eerder van gehoord :)
Zie ook Het grote ESP topic.

[ Voor 16% gewijzigd door Room42 op 25-11-2017 02:28 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Mysensors, zoals SuperKris aangeeft, is inderdaad ook nog een goede optie.
Reden dat ik de Raspberry voorstelde, was omdat je aangaf nog weinig ervaring hiermee te hebben.
Raspberry is een platform waar al heel veel beschikbaar is, maarmee je snel aan de slag kan. In eerste instantie gewoon configureren zonder al te veel complexiteit en programeerwerk.
Denk bijvb. aan Domoticz, wat je binnen 30 min hebt draaien en alles kan, wat je hierboven aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik heb een Raspberry Pi 3B besteld voornamelijk vanwege de mogelijkheden om meer software te draaien dan op een Arduino mogelijk is.

Nu heb ik nog een breadboard en alle bijbehorende kabels en sensoren nodig. Wellicht is de makkelijkste optie om gewoon een starter kit aan te schaffen? Ik heb namelijk nog geen idee wat ik precies nodig heb en elke keer losse onderdelen bestellen gaat oplopen qua verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Alle losse sensoren zijn voor een zacht prijsje te bestellen bij onze Chinese vrienden.
Kost niets en ze zijn zo aan te sluiten op de esp8266.

Als je begint met de esp-01 kom je een heel eind, mocht je hier te weinig IO's op hebben een andere kopen of eventueel met een kleine wijziging heb je zo 6 IO's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Haal zelf dat soort spul van eBay, kost vrijwel niks en meestal geen verzendkosten, duurt wel even voor het er is. Uiteindelijk koop je hier in Nederland hetzelfde spul maar tien keer duurder...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleflubbie
Dit soort electronica bestel ik regelmatig van Aliexpress. Kost nauwelijks wat. Enige nadeel is de wat langere levertermijn (2 á 3 weken). Destijds heb ik zoiets als dit besteld voor dit doel: https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.WIXRW5
Pagina: 1