PC boot niet elke eerste start, na reset wel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-08 12:52
Hallo mede-Tweakers!

Inmiddels 2 weekjes verder met mijn eerste build. Nu ook een monitor er bij gekocht sinds deze week.

Echter heb ik de laatste 3 dagen wat problemen met het starten van de PC.
Als ik de PC start, krijg ik voeding op mijn toetsenbord, muis, en alle lampjes in de PC branden ook, ventilatoren draaien e.t.c. Maakt ook niet uit of ik de monitor eerst aan doe, of de PC eerst aan zet.

Bij de eerste keer krijg ik geen signaal op mijn monitor.
Na het ingedrukt houden van de powerbutton, of de resetknop ingedrukt houd, start de PC opnieuw op, en dan doet deze het wel naar behoren.

Dit nu al 3 dagen op rij.

Enig idee wat er niet goed is in mijn PC of wat er anders aan de hand kan zijn?

Alle hulp is welkom, bij voorbaat dank!

[EDIT]: Probleem bleek mijn GPU te zijn. Deze opgestuurd naar verkoper, zelfde dag als aankomst daar een nieuwe terug gestuurd gekregen. Alles werkt weer naar behoren. Tevens een dikke 10 voor de servicedesk van Mindfactory.de

[ Voor 13% gewijzigd door RackyNL op 09-12-2017 12:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcel1
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07 17:22
Misschien even in je bios kijken hoe de volgorde is in je boot menu is
Je Hdd met je Windows moet je op 1 zetten

Gr Marcel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:38
Andere kabel van de monitor naar pc geprobeerd, lijkt er op dat het scherm niet goed herkend word met het
opstarten.

En heb je er met je ander monitor ook last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
@marcel1 Was inderdaad een goede, had er nog een USB in zitten.
Deze eruit gehaald, en zojuist PC opgestart, maar werkte wederom niet. Bios geopend, en de SSD (Met Windows is de eerste boot keuze)

@freaky35 Had hiervoor een week lang een Dell monitor van het werk erop aangesloten gehad, toen geen problemen gehad. Huidige monitor (Iiyama GB2760QSU) heb ik sinds afgelopen dinsdag. Tijdens de eerste boot deed deze het prima, maar tijdens de eerste boot van woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag krijg ik geen inkomend signaal op de monitor. Het maakt dan niet uit of de monitor eerst aan is, of de PC eerst aan. Tevens alleen bij de 1e keer komt dit probleem voor. Na het gebruik maken van de reset, of het ingedrukt houden van de power button, doet alles het wel gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsy123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 23:25
Heb je misschien de specificaties van de pc?
misschien is het een moederbord dingetje en is het iets dat verholpen word met een bios update. ( het zou kunnen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RackyNL
@gijsy123 Moederbord heeft op 13-11 een bios update gehad ivm problemen met ondersteuning met Ryzen 5 processor.

Componenten:

Mobo: MSI B350 Gaming Pro Carbon
CPU: Ryzen 5 1600
GPU: AMD Radeon Vega 56
PSU: Seasonic Focus Plus 650 Gold
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 (2x8GB)
HDD: Seagate Barracuda 2TB
SSD: Samsung Evo 850 500GB
Monitor: Iiyama GB2760QSU
Toetsenbord: Corsair K55

Monitor en toetsenbord zijn beide sinds afgelopen dinsdag in gebruik. Vanaf woensdag kwamen de problemen.

Monitor is aangesloten dmv Displayport in de videokaart.

[ Voor 5% gewijzigd door RackyNL op 25-11-2017 12:38 . Reden: Aansl. monitor ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:18
Hmm probeer eens fast boot uit te zetten in zowel windows als je bios. Wellicht gaat daar iets niet lekker.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsy123
klinkt lullig maar heb je nog een ander toetsenbord?? :P

Heb het een keer meegemaakt dat een toetsenbord soort gelijke problemen gaf.
Ik hoop dat het zo simpel is.

Anders kijk even wat de pc doet met een lichtere videokaart je hebt een 650 watt voeding en is wel aanbevolen en zou genoeg moeten zijn maar misschien is die toch niet helemaal lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
@Michaelg Dit heb ik via Windows al uitgezet, kwam ergens op Toms Hardware forum tegen dat dat bij diegene heeft geholpen.

@gijsy123 Heb nu eerst bovenstaande gedaan, dan ga ik morgenochtend kijken of ik nog steeds problemen heb. Mochten deze er nog steeds zijn ga ik maandag ochtend de PC starten zonder muis en toetsenbord aangesloten.

Het nadeel is dat ik per dag maar 1x dingen kan uitproberen, heb er alleen last van bij de eerste boot van de dag, en niet als de PC even wordt uitgezet.

Ik blijf jullie op de hoogte houden, bedankt voor de replies tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
@gijsy123 , @Michaelg , @marcel1 @freaky35 Nou.. Zojuist nog maar eens geprobeerd met de volgende aanpassingen, hij doet het nu wél in een keer;

- Scherm terug naar 60hz ipv 144hz (werkte hij 1e dag ook direct op, wo t/m za niet).
- Alle USBs eruit, inclusief muis, toetsenbord en headset. (toetsenbord ook in bezit sinds afgelopen dinsdag)
- Fast boot uitgezet
- Alle kabels opnieuw aangesloten in monitor, tevens andere displayport gebruikt in videokaart.

Het lijkt me óf het scherm op 144hz wat moeilijkheden oplevert, óf de fast boot.

Vandaag krijg ik in ieder geval een andere monitor binnen, ben niet (helemaal) tevreden met de Iiyama GB2760QSU (losstaand van probleem in dit topic.) De kleuren zijn gewoon niet mooi, en als je ze mooi wilt krijgen gaat dit ten koste van het contrast en helderheid.

Ik zal nog wat updates blijven plaatsen, voor de eventuele toekomstige mede-probleem-hebber.

Allen, nogmaals bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Een vrij bekend probleem met Ryzen systemen, komt doordat het moederbord moeite heeft om te posten met de geheugen instellingen.

Op welke snelheid heb je het geheugen draaien? Als dat 3000 is, neem eens een stapje terug.

Met de bios op basis van agesa 1.0.0.7 is een groot deel van deze problemen verholpen doordat het geheugen daarmee post op het XMP voltage, deze versie is voor zover mij bekend nog niet voor msi borden beschikbaar.
Met de versies hiervoor probeert je moederbord te posten met de standaard 1.2v wat vaak faalt voor OC settings.

Ik heb sinds de laatste bios update (ASRock B350m Pro4) geen cold boot problemen meer, dus dat moet ook hoopvol voor jou zijn. :)

[ Voor 21% gewijzigd door unfor op 26-11-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
unfor schreef op zondag 26 november 2017 @ 11:59:
Een vrij bekend probleem met Ryzen systemen, komt doordat het moederbord moeite heeft om te posten met de geheugen instellingen.

Op welke snelheid heb je het geheugen draaien? Als dat 3000 is, neem eens een stapje terug.

Met de bios op basis van agesa 1.0.0.7 is een groot deel van deze problemen verholpen doordat het geheugen daarmee post op het XMP voltage, deze versie is voor zover mij bekend nog niet voor msi borden beschikbaar.
Met de versies hiervoor probeert je moederbord te posten met de standaard 1.2v wat vaak faalt voor OC settings.

Ik heb sinds de laatste bios update (ASRock B350m Pro4) geen cold boot problemen meer, dus dat moet ook hoopvol voor jou zijn. :)
Bedankt voor je antwoord!

Kan ik dat checken bij taakbeheer -> prestaties -> geheugen -> snelheid?
Zo ja, die staat op 2133Mhz.
Volgens de specs zijn het 2x8gb stickies van 3000Mhz, is die 2133Mhz dan normaal? of misschien wel te laag?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsy123
handigst is om dan onder overclocking xmp aan te zetten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
gijsy123 schreef op zondag 26 november 2017 @ 21:31:
handigst is om dan onder overclocking xmp aan te zetten lijkt mij.
Volgens Google kan ik dit in de BIOS aanzetten?
Dus bij opstart even F2, en dan XMP vinden en aanzetten, of mis ik een stapje?

Tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gijsy123
ja.

Bios in met F2
Kopje OC
Dan heb je het kopje DRAM Setting
Daar staat A-XMP die op enable zetten dan F10
Dan staat je ram zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacolc
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-03 17:58
Gebruik je misschien een PCI-E riser cable?
Ik had precies hetzelfde probleem en bij mij kwam het erdoor dat mijn mobo de videokaart niet ''zag'' doordat mijn riser cable storingen gaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
@gijsy123 Vanavond even doen als ik thuis ben!

@jacolc Naar mijn weten dit kabeltje nooit gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
@gijsy123

Zojuist PC weer proberen op te starten, nu met nieuw scherm, maar wel alle USBs erin en de RAM in de bios nog niet aangepast. Maar werkte weer niet. Zou haast denken dat het aan het toetsenbord ligt..

Hieronder PS van de programma's bij opstart, waarbij Corsair het programma van het toetsenbord is.

https://i.imgur.com/RPGsSnd.png

De problemen zijn gaan spelen bij de eerste opstart met het nieuwe toetsenbord aangesloten, gister opgestart zonder het toetsenbord aangesloten, en net opgestart met toetsenbord aangesloten en werkt weer niet..

Stom toeval of toch de boosdoener?

Edit: Logitech is 't programma van de G430 headphone.

Én, die 12,9 seconden bios boot time, is dat ook niet wat lang voor een nieuwe pc met windows op SSD?

[ Voor 11% gewijzigd door RackyNL op 27-11-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
Zo, dat was weer even schrikken.

Heb na een tip van @gijsy123 de A-XMP aangezet op profile 2 (2933mhz) zoals te zien op onderstaande foto. Na het opslaan en afsluiten in de BIOS is de PC opnieuw opgestart maar schakelde deze zich na 3 seconden weer uit. Toen even gegoogled en de CMOS batterij eruit gehaald, even gewacht en teruggeplaatst.

Toen alles weer aangesloten en PC opnieuw gestart. Viel weer uit na 3 seconden, maar hierna schakelde PC weer aan en deed hij het gelukkig weer. Heb toen de BIOS weer geopend en de A-XMP instellingen teruggezet naar 'disabled'.

Kan tevens de fastboot niet vinden in mijn B350 Gaming Pro Carbon Mobo.

Foto met gewijzigde BIOS instellingen: https://i.imgur.com/Lca8Fpa.jpg

_____

En even iets anders, er branden bij mij 3 lampjes, 1 bij elke RAM en 1 bij de videokaart.
Volgens de handleiding branden de lampjes bij de RAM als deze goed werkt? (viel me niet eerder op)
En over het lampje bij de GPU kan ik niets vinden.

Hoort dit wel?

Foto: https://i.imgur.com/bouhCcj.jpg

Zometeen even de Live versie van de BIOS updaten, één dag voor mijn problemen met de boot begonnen, is er een update uitgekomen, hopelijk is dit het dan..

Bedankt wederom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zal je geheugen in bankje A2 en B2 moeten plaatsen. Volgens de foto is dat nu niet zo. edit: wel dus :X

Verder bestaan er beta bios-en voor MSI moederborden. Wel geheel op eigen risico natuurlijk, maar dat zou je kunnen proberen.

[ Voor 46% gewijzigd door Simbob op 28-11-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:56

Barrycade

Through the...

Ok. Ik zie steeds een toetsenbord aansluiten en problemen. Maar TS waarom zie jij dat niet?

Ander toetsenbord aansluiten liefst een simpel ding. Want ik gok zo dat je nu zo'n LED kerstboom hebt. Wellicht zit daarin wat mis waardoor je PC niet boot.

Als je je USB aansluitingen wil uitsluiten moet je ze 1 voor 1 aansluiten en testen en niet allemaal niet en allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
Barrycade schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 19:31:
Ok. Ik zie steeds een toetsenbord aansluiten en problemen. Maar TS waarom zie jij dat niet?

Ander toetsenbord aansluiten liefst een simpel ding. Want ik gok zo dat je nu zo'n LED kerstboom hebt. Wellicht zit daarin wat mis waardoor je PC niet boot.

Als je je USB aansluitingen wil uitsluiten moet je ze 1 voor 1 aansluiten en testen en niet allemaal niet en allemaal wel.
Er vergeten bij te zetten. 8)7
Deze ochtend opgestart met alles zoals het hoort, en het toetsenbord niet aangesloten.
Leek me na alles ook het meest logische. Maar hij startte niet op, dus ben bang dat dit het ook niet is helaas. Wel bedankt voor de oplettende reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Vanmiddag zelf een nieuwe pc in elkaar gezet met bijna dezelfde onderdelen. Alleen mijn geheugen is van G Skill. Ik wilde eerst ook Corsair LPX geheugen gebruiken, maar las her en der veel dat er veel problemen zijn met Corsair LPX ondanks dat het op de QVL staat. Op Reddit staan wat draadjes hierover.

Met G Skill ondervind ik geen problemen. Niet met een koude of warme start. Mijn bios is versie 1.60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Als je het geheugen lager klokt kan dat het probleem ook oplossen.
Als het echt een geheugen probleem is wat wel eens vaker voorkomt bij sommige AMD configs ook in het verleden dan levert wat rommelen met de geheugen settings resultaten.

Het kan echter ook te maken hebben met de primaire video output. Dat is in de bios ook ergens ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
@ncornelisse Zojuist een Memtest gedaan via USB, geen errors;

https://i.imgur.com/wav3wUc.jpg

Al weet ik niet in hoeverre ik de RAM nu uit kan sluiten voor dit probleem (???)

@boyette Ik had hem op aanraden van 2133Mhz naar 2933Mhz aangepast in de BIOS, toen startte PC helemaal niet op (sloeg uit na 3 seconden). CMOS eruit en erin gedaan en in BIOS weer gereset naar normale instellingen. Durf nu even hier niet meer mee te sleutelen i.v.m. herhaling.

Gisteravond: Alles gecontroleerd op laatste versie, bios, drivers e.t.c., drivers geüpdatet.
Vanochtend: Gestart met het probleem. Na reset werkte PC.
Vanavond: Na het werk PC gestart (niets veranderd), PC startte normaal op.

Ticket had ik al aangemaakt naar AMD betreffende videokaart, hier nog geen gehoor op.

De buurman van een collega heeft een speakertje voor het moederbord liggen, deze kan ik hopelijk dit weekend gaan gebruiken om te testen wat voor piepjes ik te horen krijg.
Ga het morgenochtend en morgenavond wederom proberen, zal het hier weer posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56
Ik zei lager clocken niet hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RackyNL
Dat heb je goed, en ik heb eerst hoger geclocked omdat dat werd aangeraden. Uiteindelijk startte de PC niet meer op, en doe ik dat voor nu liever niet, zoals ik net dus zei...

• Blekkienl
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10 12:44
Om de GPU uit te kunnen sluiten, hebben we de vega 56 kaarten gewisseld.
Het viel op dat de led op de GPU niet aangaat als de PC niet in een keer opstart en een ander led op het mobo gaat aan (GPU led, =fail led?).

We houden jullie op de hoogte over eventuele vooruitgang!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je zou een andere voeding kunnen proberen om dat ook uit te sluiten

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:18
Ik heb zelf een msi b350 pc partner, en kom zo af en toe dit probleem ook tegen. Na de meest recente bèta bios Is het probleem duidelijk minder geworden, maar het komt 1X per 5 cold boots mog eens langs. Het systeem start uiteindelijk wel altijd zelf door.

Het lijkt mij toch aan de combinatie geheugen / ryzen / mobo te liggen.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RackyNL
Zoals @Blekkienl al had gezegd, hebben we de GPU's omgewisseld om dit eventueel uit te sluiten.
Vanochtend beide PC's (staan beide bij mij thuis) aangezet om te testen.
Mijn PC werkte, die van @Blekkienl vertoonde de zelfde symptomen, start niet door e.t.c.
Blijf het nog een aantal dagen proberen maar het lijkt me in dit geval toch de GPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RackyNL
Laatste update:

Afgelopen maandag mail/telefonisch contact gehad met de verkoper van mijn GPU. (Mindfactory.de)
Ze hadden me verteld de GPU op te sturen, dit via DHL gedaan, netjes de 18 euro overgemaakt gekregen van Mindfactory. Afgelopen donderdag is de GPU daar afgeleverd, en dezelfde dag is er een nieuwe GPU opgestuurd. Deze gister, vrijdag, ontvangen en getest. Het is een hele nieuwe, en nu 0,0 problemen meer.

De service van Mindfactory verdiend in dit geval echt een hele dikke 10. Zeer behulpzaam, en snel handelen.
Raadt het zeker aan daar spullen bij te kopen/bestellen. (Al leveren ze niet in NL).

Iedereen die de moeite heeft genomen om me te helpen bij dit probleem, erg bedankt!
(Pas tevens 1e post aan, voor als mensen via zoekfunctie hier komen en zelfde problemen hebben).
Pagina: 1