Valse/Foutieve advertentie op marktplaats? Wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-08 17:47
Ik heb recent op marktplaats een seizoensbox van Dexter aangeschaft bij iemand op Marktplaats. De verkoper zei tegen mij dat alle seizoenen Nederlands ondertiteld waren heb hier expliciet om gevraagd.
Verkoper zei dat alles Nederlands ondertiteld was zo gezegd zo gedaan heb de betaling verricht.

Maar nu komt het!
Verkoper blijkt een "reseller" te zijn via Amazon, en kreeg de duitse dvd box binnen (Is niet erg, als ik het eerder geweten had had ik het niet gedaan dat ter zijde)
Maar nu ik de achterkant lees is er maar 1 seizoen Nederlands ondertiteld.

Wat kan ik hier precies tegen doen?
Want het gaat wel om een bedrag van €87 euro aan een product waar ik dus nu blijkbaar niets aan heb.

Heb al contact opgenomen met de verkoper kijken wat hij zegt, maar wil wel graag weten wat voor stappen ik straks het beste kan nemen tegen desbetreffende verkoper mocht hij niet akkoord gaan met mijn voorstellen (Heb voorgesteld, doos retour en geld terug, of alsnog alle seizoenen van Dexter Met Nederlandse ondertiteling geleverd krijgen)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
Let er wel op dat als je de doos retour gaat sturen hij kwijt kan raken waardoor je straks niks hebt.

Als je er met de verkoper niet uitkomt moet je aangifte doen. Politie zal er waarschijnlijk niet veel mee kunnen doen (er zijn belangrijkste zaken) maar het is wel dossier vorming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ik hoop dat de verkoper in ieder geval akkoord gaat met iets.
Want nu heb ik ook gewoon helemaal niets.

Aangifte kan ik nog gaan doen, gelijk maar ook overal mensen waarschuwen voor deze persoon...
Ik wacht eerst nog even af of hij reageert en hoe, ik weet wel dat ik in ieder geval het product niet ga testen omdat hij nog geseald is en waarschijnlijk als ik hem dan retour stuur dat ik dan helemaal kan fluiten naar mijn geld aangezien de seal dan gebroken is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Tikje naar Shopping Forum

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Aangifte doen lijkt me wel een beetje ver gaan. Zonde van je tijd ook want de politie gaat echt geen aangifte opnemen van het ontbreken van NL ondertiteling op een dvd box.

Ik vind wel dat je wat overtrokken reageert met 'nu heb ik helemaal niets'. Het is echt niet het einde van de wereld. Je hebt in ieder geval geen baksteen ontvangen!

Misschien kan je wel Engelse ondertiteling kiezen en kan je daar mee leven. Anders kijken of je de box retour kunt geven. Misschien heeft de verkoper je niet express misleidt, maar ging hij er vanuit dat het NL ondertiteld was, want op de site van Amazon.de staat Niederlandisch er gewoon bij.

Wel leuk handeltje, die dvd box kost daar 4 tientjes.

En misschien kun je voortaan beter eerst even op google kijken voordat je iets koopt. https://www.google.nl/sea..._AUIEigB&biw=1024&bih=768

[ Voor 30% gewijzigd door Medione1210 op 24-11-2017 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Het is niet voor mij de dvd box het was een cadeau voor iemand die totaal geen Engels kan, maar wel de serie geweldig vind. Vandaar dat ik dus expliciet om de Nederlandse ondertiteling vroeg...
Voor mij persoonlijk zou het niets uitmaken.

Ja maar dan alsnog zou je verwachten dat de verkoper weet wat hij verkoopt...
Nu zit ik dus eigenlijk met de gebakken peren door een fout van de verkoper.

Dat had ik inderdaad ook gelezen ja... Leuke handel zo (80 euro rekenen voor de box + nog eens 7 euro Nederlandse! verzendkosten) terwijl het gewoon via Amazon verstuurd werd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 14:44
Heb je ook al getest of er echt geen NL-ondertiteling bij zit? Soms is het spoor er wel maar staat het niet op de doos. Dan kun je het vaak nog wel selecteren via de afstandsbediening of binnen VLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Dat risico durf ik dus niet te nemen stel dat ik het retour moet sturen en het niet meer kan omdat de seal verbroken is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-09 14:44
kokkie20 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:55:
Dat risico durf ik dus niet te nemen stel dat ik het retour moet sturen en het niet meer kan omdat de seal verbroken is ;)
Ah, juist. Dat zou ik ook niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:29
*knip* Als je weet dat het niet legaal is, waarom post je het dan alsnog?

[ Voor 72% gewijzigd door Yorinn op 24-11-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als hij reseller van amazon is, dan neemt amazon het toch gewoon terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Geen idee of hij een echte reseller is maar de pakketje kwam van amazon... Las dus net op bol.com (toevallig gevonden) dat hij dat vaker deed (ik dacht dus dat het een normale verkoper was, niet een reseller via amazon)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
President schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:18:
Let er wel op dat als je de doos retour gaat sturen hij kwijt kan raken waardoor je straks niks hebt.

Als je er met de verkoper niet uitkomt moet je aangifte doen. Politie zal er waarschijnlijk niet veel mee kunnen doen (er zijn belangrijkste zaken) maar het is wel dossier vorming
Aangifte van wat precies? Een product dat niet helemaal voldoet is gewoon een geschil, niet iets waarvan je aangifte doet. Schakel je rechtsbijstand in als je er niet uitkomt met de verkoper of neem je verlies.

Slave of Thieves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:32
IDtenT schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:32:
[...]

Aangifte van wat precies? Een product dat niet helemaal voldoet is gewoon een geschil, niet iets waarvan je aangifte doet. Schakel je rechtsbijstand in als je er niet uitkomt met de verkoper of neem je verlies.
De verkoper heeft gelogen over het product en als deze het niet wil oplossen is het gewoon oplichting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 23:33
President schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:35:
[...]

De verkoper heeft gelogen over het product en als deze het niet wil oplossen is het gewoon oplichting.
Nee, dan is het een zakelijk geschil. Je bent een overeenkomst aangegaan, en de verkoper komt die niet (juist) na. En dat zal je dus via civielrecht moeten afhandelen, politie gaat daar niets mee doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superkanjo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 15:14
President schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 15:35:
[...]

Gelogen weet je niet zeker, verkoper kon het ook wellicht niet geweten hebben. En we hebben nog geen reactie van de verkoper, wie zegt dat hij het niet op wil lossen?

Eerst gewoon afwachten wat de verkoper zegt, gelijk dreigen of juridische stappen overwegen komt vaak niet ten goede van de bereidheid om een oplossing te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Heb inmiddels (vandaag) reactie gehad van verkoper. Product kan terug gestuurd worden alleen nog niet echt duidelijkheid over of goede dvd box of geld terug terwijl voorkeur uitgaat naar geld terug en heb dat ook duidelijk aangegeven.
Want verkoper zei dat dat de volgende fase was omdat hij moest overleggen met zijn leverancier :')

[ Voor 17% gewijzigd door kokkie20 op 26-11-2017 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

kokkie20 schreef op zondag 26 november 2017 @ 18:44:
Heb inmiddels (vandaag) reactie gehad van verkoper. Product kan terug gestuurd worden alleen nog niet echt duidelijkheid over of goede dvd box of geld terug terwijl voorkeur uitgaat naar geld terug en heb dat ook duidelijk aangegeven.
Want verkoper zei dat dat de volgende fase was omdat hij moest overleggen met zijn leverancier :')
Wellicht dat je gebruik kan maken van de wet koop op afstand? Dit is namelijk duidelijk niet zomaar een particulier.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Hij noemt amazon zijn leverancier.
Oftewel zoals ik het nu vermoed is hij gewoon een doorverkoper via amazon.
Jij betaald hem, hij koopt een "cadeau" voor jou op amazon.
Ik wacht nog steeds op reactie van zijn kant uit wat nu precies de bedoeling is.
We wachten geduldig af, heb iig meer informatie over hem waar hij woont en heb ook al zijn Facebook profiel gevonden.
Ga nog verder geen stappen ondernemen wacht gewoon netjes af hoe het verder afloopt.
Mocht hij fout willen handelen dan kan ik meedoen iig ;) (op legale manier mods, ga geen hele gekke dingen uithalen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Voor de volgende keer als je zelf Dvd's wilt kopen bij Amazon of elders op de wereld, kijk dan even op de site van DVDCompare (ook goed voor Blu-Ray schijfjes). Die database wordt gevuld met wat mensen daadwerkelijk aantreffen op zo'n schijfje. Ondanks dat er bepaalde ondertitels dan niet op de doos staan, kan het er toch op staan.
Als ik even kijk bij het derde seizoen van Dexter, dan zit er op de Duitse DVD iig geen Nederlandse ondertiteling bij. Verkoper had die informatie dus ook op kunnen vragen, had die tenminste nog wat gedaan voor z'n geld ;)

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Bedankt voor die tip! Heb inmiddels wel de dvd box elders gevonden voor goedkoper en 100% garantie met nl ondertiteling.
Alleen op het moment het geld niet voor totdat de verkoper mijn geld terug gestort heeft...
Ik ga die website eens even goed bekijken en nogmaals bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Medione1210 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 16:35:
Aangifte doen lijkt me wel een beetje ver gaan. Zonde van je tijd ook want de politie gaat echt geen aangifte opnemen van het ontbreken van NL ondertiteling op een dvd box.
Zolang er een aantoonbaar strafbaar feit is gepleegd, is de politie daartoe verplicht. Of ze er wat mee doen is wat anders, maar ze zijn verplicht de aangifte op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
Stoelpoot schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:05:
[...]

Zolang er een aantoonbaar strafbaar feit is gepleegd, is de politie daartoe verplicht. Of ze er wat mee doen is wat anders, maar ze zijn verplicht de aangifte op te nemen.
Alleen vraag ik mij af het niet volledig nakomen van één koop overeenkomst een strafbaar feit is. Dat lijkt mij niet omdat dat zou betekenen dat ik ook tegen winkels aangifte kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Verkoper bied het aan via MP en besteld het zelf bij Amazon dus. Waar wil je aangifte van doen, verkeerd geleverde dvd-box ? Hij hoort te leveren wat besteld is en daar kun je hem de tijd voor geven.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kokkie20 schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:55:
Maar je weet het dus niet eens helemaal zeker?

Maar hoe staat dit precies op de achterkant? Zover ik zie is er maar 1 verschil in de 2 boxen (complete series), 33 tegen 35 dvd's, maar als ik de losse seizoenen bekijk op Amazon, zijn die allemaal met ook Nederlandse ondertiteling.

Beetje raar nu valse/foutieve te zeggen, terwijl je dit dus niet 100% zeker weet?

Edit, losse seizoenen lijken wat afwijkend te zijn, die geven bij aantal het weer niet aan. Echter de complete box geeft wel weer Nederlands aan. Kan best zijn dat de verkoper dus uit gaat van de Amazon gegevens.

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 28-11-2017 16:15 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Marktplaats doet niet eens iets als er levens op het spel staan (Fake Takata gordels die verkocht werden als echt terwijl die bij een kleine botsing al falen), dus hier zullen ze ook niks doen. Aangifte ga je ook niet ver mee komen gok ik, en ik zou het risico met terugsturen niet nemen bij een persoon die doet alsof hij particulier is.

Ik zou gewoon mn verlies pakken en kijken of de rest toch toevallig nederlandse ondertitels heeft als ik jou was, en anders is het een goede gelegenheid om je Engels te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
loki504 schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:40:
[...]

Alleen vraag ik mij af het niet volledig nakomen van één koop overeenkomst een strafbaar feit is. Dat lijkt mij niet omdat dat zou betekenen dat ik ook tegen winkels aangifte kan doen.
Natuurlijk is dat een strafbaar feit. Zit er anders een minimaal aantal aan? "Ja nee, je mag maximaal 500 mensen oplichten en dan pas wordt het strafbaar."

Het is natuurlijk wel de vraag of de verkoper nou probeert te oplichten of er gewoon iets fout is gegaan. Ik zou zelf dat tweede geloven tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Stoelpoot schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:29:
[...]

Natuurlijk is dat een strafbaar feit. Zit er anders een minimaal aantal aan? "Ja nee, je mag maximaal 500 mensen oplichten en dan pas wordt het strafbaar."

Het is natuurlijk wel de vraag of de verkoper nou probeert te oplichten of er gewoon iets fout is gegaan. Ik zou zelf dat tweede geloven tot nu toe.
Tuurlijk is oplichting een strafbaar feit. Maar dit is verre van oplichting. Had hij een baksteen gehad dan was oplichting iets aannemelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Op de achterkant staat dit (grofweg vertaald vanuit duits)

Seizoen 1: Engels, Duits,
Seizoen 2: Engels, Duits, Frans
Etc Etc

Maar ben nu nog in gesprek met de verkoper (Nou ja gesprek... mail verkeer)
Wacht nog even op antwoord wat nu precies verder de bedoeling is (Hij wilt dat ik het retour stuur, maar ik weet niet wat er daarna gebeurt. In ieder geval wat zijn stappen daarna zijn)

Verder moet ik ook geduld hebben

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-09 09:23

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Volgens het wetboek van strafrecht is dit geen oplichting en de politie zal je met dit soort gevallen doorverwijzen naar het civiel recht omdat er gewoon een verkeerd product is geleverd.

In sommige gevallen loopt de wet nog achter want zelfs het ontvangen van een baksteen valt (nog) niet onder strafrecht.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik kan me niet voorstellen dat de Duitse versie een Nederlandse ondertitel zou hebben. Lijkt mij gewoon dat je de Engelse versie moet hebben met Nederlandse ondertiteling.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Ja die wou ik dus ook, maar wist dus niet dat desbetreffende verkoper via amazon zou bestellen/resellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Hackus schreef op woensdag 29 november 2017 @ 09:58:
Ik kan me niet voorstellen dat de Duitse versie een Nederlandse ondertitel zou hebben. Lijkt mij gewoon dat je de Engelse versie moet hebben met Nederlandse ondertiteling.
De Duitse versie, zoals Amazon.de verkoopt heeft volgens Amazon zelf NL ondertiteling. Ik kan me voorstellen dat de verkoper op die informatie af is gegaan...en waarom ook niet!
Verkoper kan het gewoon helemaal gratis retourneren aan Amazon en ook zijn geld terugkrijgen is geen probleem. Nu zal dus blijken of de verkoper naast 100% winst pakken ook goede after sales heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Medione1210 op 29-11-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Medione1210 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:03:
[...]

De Duitse versie, zoals Amazon.de verkoopt heeft volgens Amazon zelf NL ondertiteling. Ik kan me voorstellen dat de verkoper op doeminformatie af is gegaan...en waarom ook niet!
Verkoper kan het gewoon helemaal gratis retourneren aan Amazon en ook zijn geld terugkrijgen is geen probleem. Nu zal dus blijken of de verkoper naast 100% winst pakken ook goede after sales heeft.
Rustig rustig
kokkie20 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:00:
Ja die wou ik dus ook, maar wist dus niet dat desbetreffende verkoper via amazon zou bestellen/resellen ;)
Oké, ik heb de advertentie niet gezien. maar komt het wel overeen met je TT hier ?
Als Amazon adverteert met NL ondertitel op Duitse versie. Ik zou hem de kans geven het te herstellen en anders je geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokkie20
Komt inderdaad overeen. Ik had verwacht dat de verkoper gewoon via thuis verkocht (de dvd box zelf had) en vandaar bij hem besteld.

Ik geef hem ook de kans, hij zou maandag contact opgenomen hebben met zijn leverancier. Gisteren gevraagd of er al iets meer informatie was (einde van de dag omstreeks 18:00) enigste wat ik terug kreeg als reactie was:

Wordt aan gewerkt, binnenkort meer.

- Dus alsnog weinig informatie wat er nu verder gaat gebeuren, krijg ik nieuwe dvd box of krijg ik mijn geld terug. Op dat soort vragen krijg ik geen antwoord of geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
Waar slaat je reactie op? Ik geef gewoon antwoord.
kokkie20 schreef op woensdag 29 november 2017 @ 10:15:
Komt inderdaad overeen. Ik had verwacht dat de verkoper gewoon via thuis verkocht (de dvd box zelf had) en vandaar bij hem besteld.

Ik geef hem ook de kans, hij zou maandag contact opgenomen hebben met zijn leverancier. Gisteren gevraagd of er al iets meer informatie was (einde van de dag omstreeks 18:00) enigste wat ik terug kreeg als reactie was:

Wordt aan gewerkt, binnenkort meer.

- Dus alsnog weinig informatie wat er nu verder gaat gebeuren, krijg ik nieuwe dvd box of krijg ik mijn geld terug. Op dat soort vragen krijg ik geen antwoord of geen reactie.
Amazon.de kan geen andere versie leveren, dus dan zal hij 'm bij een andere winkel moeten bestellen. En dat kan je zelf ook en dan ben je nog goedkoper uit ook. Ik zou dus proberen geld terug te krijgen. :P

Het komt ook wel voor bij DVD boxen dat niet alle afleveringen NL ondertiteld zijn. Er is een website waar je dat op kan terugvinden , maar ik kan er niet op komen welke dat is. Iemand?

[ Voor 76% gewijzigd door Medione1210 op 29-11-2017 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kokkie20
Dat probeer ik dus ook om mijn geld terug te krijgen. Maar goed ik wacht wel gewoon af.

Dvdcompare.net was dat volgens mij zei iemand paar posts terug.

[ Voor 27% gewijzigd door kokkie20 op 29-11-2017 10:25 ]

• vooviro
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-01-2021
Stoelpoot schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:29:
[...]

Als je goed gelezen had wordt er duidelijk al gezegd dat het om een reseller gaat die via Amazon de spullen stuurt, en ook uitgaat van de product pagina van Amazon die ook zegt dat er Nederlandse ondertiteling opstaat.

Nadat het product ontvangen is blijkt dit alleen voor het eerste seizoen zo te zijn....

Waar in dit hele verhaal zie jij oplichting? De verkoper ging uit van Amazon zijn product pagina die dus foutief is lees ik in dit topic... er is dan niks gedaan wat oplichting is maar een fout gemaakt.

Dit valt 100% onder het civiele recht en hoe je dit gaat oplossen, de politie heeft er niks aan dat je er een aangifte van maakt....

Als je wilt dat ze achter echte oplichters gaan... zorg dan dat je niet onzin aangiftes zoals dit gaat doen...

[ Voor 10% gewijzigd door vooviro op 30-11-2017 12:25 ]

• Stoelpoot
  • Niet online
Dennisjehz schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:23:
[...]

Als je goed gelezen had wordt er duidelijk al gezegd dat het om een reseller gaat die via Amazon de spullen stuurt, en ook uitgaat van de product pagina van Amazon die ook zegt dat er Nederlandse ondertiteling opstaat.

Nadat het product ontvangen is blijkt dit alleen voor het eerste seizoen zo te zijn....

Waar in dit hele verhaal zie jij oplichting? De verkoper ging uit van Amazon zijn product pagina die dus foutief is lees ik in dit topic... er is dan niks gedaan wat oplichting is maar een fout gemaakt.

Dit valt 100% onder het civiele recht en hoe je dit gaat oplossen, de politie heeft er niks aan dat je er een aangifte van maakt....

Als je wilt dat ze achter echte oplichters gaan... zorg dan dat je niet onzin aangiftes zoals dit gaat doen...
Op de vraag of het niet nakomen van één koopovereenkomst oplichting is, antwoord ik ja. Oplichting heeft geen minimum aan pogingen om oplichting te zijn.
Als je goed gelezen had
had je ook direct gezien dat ik direct daarna ook in twijfel trok of de verzender niet zelf ook een foutje heeft gemaakt.

In de comment chain daarboven ging het er ook niet om dat de verzender een strafbaar feit had gepleegd, maar dat TS gewoon het recht had een aangifte in te dienen en dat de politie verplicht is die op te nemen. Daarna wordt er gevraagd of 1 koopovereenkomst niet nakomen direct een strafbaar feit is, waarop is dus antwoord: "Ja, maar ik betwijfel of de verzender de koopovereenkomst moedwillig niet is nagekomen en niet gewoon een foutje heeft gemaakt."

• vooviro
Stoelpoot schreef op donderdag 30 november 2017 @ 12:37:
[...]

Op de vraag of het niet nakomen van één koopovereenkomst oplichting is, antwoord ik ja. Oplichting heeft geen minimum aan pogingen om oplichting te zijn.

[...]

had je ook direct gezien dat ik direct daarna ook in twijfel trok of de verzender niet zelf ook een foutje heeft gemaakt.

In de comment chain daarboven ging het er ook niet om dat de verzender een strafbaar feit had gepleegd, maar dat TS gewoon het recht had een aangifte in te dienen en dat de politie verplicht is die op te nemen. Daarna wordt er gevraagd of 1 koopovereenkomst niet nakomen direct een strafbaar feit is, waarop is dus antwoord: "Ja, maar ik betwijfel of de verzender de koopovereenkomst moedwillig niet is nagekomen en niet gewoon een foutje heeft gemaakt."
Dat zou betekenen dat je bij elke winkel wel aangifte zou kunnen doen als er iets niet klopt aan het product wat afgesproken was, als beide partijen alle bij het idee hadden dat het product was waar gevraagd om was dan is er bij voorhand geen enige bedoeling geweest tot oplichting wat hier dus ook het geval.

Let op ik zeg expliciet dat je altijd aangifte kan doen, maar dit betekend niet dat je dat gelijk doet... want zoals ik zelf al zei... het is hier duidelijk miscommunicatie, je gaat dan niet de politie werk bezorgen voor niks.

Mijn reactie was hoe je adviseert in eerdere posts om gelijk over te gaan op het idee dat het oplichting is... soms is een mens niet zo slecht als dat je denkt.

Voorbeeld: dat zou betekenen dat stel ik verkoop je een rode telefoon maar lever een blauw... natuurlijk doordat ik niet goed op het doosje keek van te voor welke kleur ik verzond omdat ik alle bij de kleuren had, je wilt dan toch niet dat de persoon die het koopt gelijk aangiftes op je naam gaat plakken? Dat is niet bepaald schadeloos, tuurlijk hoor je eerst aan je verplichting te doen om een oplossing met de verkoper te bespreken...

Als iedereen nu eens stopte met gelijk aangiftes van alles en nog wat te doen terwijl het waarschijnlijk een onschuldig fout is, dan ging de politie achter de echte oplichters aan die wel echt mensen oplichten door minder werk wat ze hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door vooviro op 30-11-2017 12:48 ]

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-09 20:24
Civiel recht is natuurlijk best wel breed, om je op het juiste pad te helpen zou ik eens gaan kijken naar dwaling, en dan specifiek wederzijdse daling. Wederzijdse dwaling houdt in dat zowel de verkopende partij als de kopende partij een onjuiste voorstelling van feiten hadden. In dit geval is dat de beschikbaarheid van Nederlandse ondertiteling. Volgens art. 6:228 lid 1 BW:
Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
(sub c):
indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden.
Omdat je expliciet aan hebt gegeven dat de Nederlandse ondertiteling belangrijk was gaat de uitzondering die gegeven is in sub c uiteraard niet op.

Succes :)

Om nog even terug te komen op
RoamingZombie schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:16:
Volgens het wetboek van strafrecht is dit geen oplichting en de politie zal je met dit soort gevallen doorverwijzen naar het civiel recht omdat er gewoon een verkeerd product is geleverd.

In sommige gevallen loopt de wet nog achter want zelfs het ontvangen van een baksteen valt (nog) niet onder strafrecht.
Een kat in de zak verkopen valt gewoon onder art. 326 Sr hoor. Het probleem is dat je met een strafrechtelijke procedure je geld niet terug krijgt. Daarvoor moet je toch echt bij het civiel recht zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Royenroy op 30-11-2017 13:51 ]

• vooviro
Royenroy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:40:
Civiel recht is natuurlijk best wel breed, om je op het juiste pad te helpen zou ik eens gaan kijken naar dwaling, en dan specifiek wederzijdse daling. Wederzijdse dwaling houdt in dat zowel de verkopende partij als de kopende partij een onjuiste voorstelling van feiten hadden. In dit geval is dat de beschikbaarheid van Nederlandse ondertiteling. Volgens art. 6:228 lid 1 BW:
[...]

Omdat je expliciet aan hebt gegeven dat de Nederlandse ondertiteling belangrijk was gaat de uitzondering die gegeven is in sub c uiteraard niet op.

Succes :)
is sub c niet toepasbaar omdat de verkoper in dit geval ook uitging van de informatie dat nederlands beschikbaar zou zijn (amazon pagina die dit aangeeft ) ? of lees ik nu verkeerd.

want alle bij hebben de verkeerde informatie in dit geval.

• Royenroy
@Dennisjehz Sub c is wel toepasbaar, maar er staat ook een uitsluitingsgrond in. De uitsluitingsgrond is niet van toepassing, de verkopende partij wist immers dat de ondertiteling van cruciaal belang was bij de verkoop van het goed.

• vooviro
Royenroy schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:51:
@Dennisjehz Sub c is wel toepasbaar, maar er staat ook een uitsluitingsgrond in. De uitsluitingsgrond is niet van toepassing, de verkopende partij wist immers dat de ondertiteling van cruciaal belang was bij de verkoop van het goed.
op die manier.... snap em.

• kokkie20
Wat jullie hierboven allemaal zeggen is voor mij eerlijk gezegd allemaal hocus pocus.
Probeer het wel eerlijk gezegd te begrijpen maar gaat mij net iets het petje te boven. (totaal niet thuis in de wetgeving eerlijk gezegd, tenminste neem aan dat dat hierboven over gaat)

Heb wel inmiddels desbetreffende verkoper weer een mail gestuurd met de vraag hoe het nu verder gaat.
Product is netjes retour gegaan, product is op desbetreffende depot aangekomen.
Lijkt mij dat hij nu onderhand wel reactie van amazon terug gehad moet hebben aangezien op hun website staat dat ze volgens mij binnen 12 uur reactie geven en hij maandag met hun in overleg zou gaan.

We wachten gewoon weer verder af wat er gaat gebeuren. ;)

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Dit gaat helemaal goed komen, alleen wil de verkoper de boel wat oprekken mi..
Omdat hij de goede box voor hetzelfde geld wil krijgen van Amazon, en Amazon eerst een retour wil hebben.
Ik zou het zeker geen oplichting noemen, hooguit ietwat onprofessioneel, maar het gaat om de oplossing die komt.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• kokkie20
Ik vraag mij persoonlijk eerlijk gezegd af of Amazon überhaupt de correcte box heeft.
Maar goed we wachten af wat hij binnenkort hopelijk terug maild.

Bedankt iedereen in ieder geval voor de reacties e.d. :)

• Medione1210
kokkie20 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:31:
Ik vraag mij persoonlijk eerlijk gezegd af of Amazon überhaupt de correcte box heeft.
Maar goed we wachten af wat hij binnenkort hopelijk terug maild.

Bedankt iedereen in ieder geval voor de reacties e.d. :)
amazon.de heeft geen andere Dexter.box. Die zal hij dan dus ergens anders vandaan moeten halen. Zoals eerder gezegd zou ik aansturen op geld terug want je kan die box zelf ook wel voor de helft van de prijs kopen.

• kokkie20
Ben er ook mee bezig om geld terug te krijgen maar moet desbetreffende persoon wel meewerken ;)
Vraagje extra:
Kan ik hem ergens een soort van erm hoe zeg je dat... Termijn stellen binnen hoeveel tijd ik geld terug wil of moet ik maar gewoon afwachten?

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
kokkie20 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:49:
Ben er ook mee bezig om geld terug te krijgen maar moet desbetreffende persoon wel meewerken ;)
Vraagje extra:
Kan ik hem ergens een soort van erm hoe zeg je dat... Termijn stellen binnen hoeveel tijd ik geld terug wil of moet ik maar gewoon afwachten?
Waarom zo moeilijk, laat de verkoper jou gewoon de goede box leveren.
Als dat niet blijkt te lukken, dan zal hij vast je geld terug storten, in de bekende termijn van 14 dagen.
En of dat nu zo fijn is om 14 dagen met samen geknepen billen te zitten, weet ik niet.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

• Royenroy
kokkie20 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 16:49:
Vraagje extra:
Je kan hem een brief sturen waarin je stelt dat je de koopovereenkomst vernietigd op grond van wederzijdse dwaling en dat je je onverschuldigde betaling graag terug wil vorderen. Als hij dat niet wil dan zal je naar de rechter moeten, maar zo ver zal het niet komen. De partij waar je mee praat lijkt het probleem gewoon op te willen lossen, dus laat het maar lekker lopen zoals het nu gaat.

• kokkie20
Ok ja vroeg het me meer af dat ik bij wijze van spreke niet 2 maanden op mijn geld hoef te wachten :)
We wachten verder gewoon ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kokkie20
Inmiddels na lang wachten werd er ineens een pakketje aangemeld op mijn postnl app. Wist Verder van niets maar zag dat het van amazon kwam dus had een vermoeden dat hij een nieuwe gestuurd had.
Vandaag eindelijk binnen gekomen nu van de franse amazon 8)7
Maar al met al eindelijk de goede box gekregen met engelstalig (en frans)
En alle seizoenen met nl ondertiteling :)
Pagina: 1